Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sick`

Legacy Member
Ik gebruik Guitar Pro eigenlijk amper om zaken van het net te halen; en als ik dat al doe is het om te kijken hoe het in elkaar steekt, en of ik dat kan spelen, en te zoeken naar stukken die ik niet zomaar kan spelen, maar wel waar ik niet nog te veel moeilijkheden mee heb.

Grotendeels gebruik ik het om mijn eigen ideekes mee bij te houden, en vooral om oefeningen van een boek in te geven die ik dan eerst op een haalbaar tempo probeer mee te spelen en daarna de gitaar track mute en het op de beat probeer te spelen.

Als ik iets van het net download eindig ik toch meestal met iets dat niet klopt en ik in the end overal moet corrigeren, niet enkel om het te laten klinken, maar ook om het gewoonweg speelbaar te maken :D

shagrath

Legacy Member
Eergisteren een klein ongelukje gehad met mijn gitaar.

Een stuk van mijn topkam is afgebroken. Is een hoekje aan de kant van de lage E.
Die snaar is dan ook uit die uitholling gesprongen.
Ik kon die er wel weer gemakkelijk weer opleggen.
Gitaar is nog altijd bespeelbaar en raakt ook niet vlugger ontstemd dan ervoor. Dus daar heb ik op dit moment geen probleem mee.
Maar kan dit nog problemen opleveren?

En zou het de moeite zijn dit nog te vervangen en hoeveel zou dit kosten?
Hoe moeilijk zou dit zijn trouwens?
Is maar een simpele startersgitaar en op dit moment aan het sparen voor een betere. Dus als dit geen problemen zou opleveren zou ik liever het geld voor mijn nieuwe gitaar te houden.

Recipe4hate

Legacy Member
GTP is enorm handig om zelf te componeren, aangezien je dan keurig je tabs hebt en direct kan horen of die ene noot niet verkeerd is.
Voor de rest leer ik veel van GTP. Redhunter, je hebt uiteraard gelijk dat je je gehoor beter traint zonder zo'n tabs en het geeft inderdaad veel meer voldoening =)

Plutus

Legacy Member
shagrath zei:
Eergisteren een klein ongelukje gehad met mijn gitaar.

Een stuk van mijn topkam is afgebroken. Is een hoekje aan de kant van de lage E.
Die snaar is dan ook uit die uitholling gesprongen.
Ik kon die er wel weer gemakkelijk weer opleggen.
Gitaar is nog altijd bespeelbaar en raakt ook niet vlugger ontstemd dan ervoor. Dus daar heb ik op dit moment geen probleem mee.
Maar kan dit nog problemen opleveren?

En zou het de moeite zijn dit nog te vervangen en hoeveel zou dit kosten?
Hoe moeilijk zou dit zijn trouwens?
Is maar een simpele startersgitaar en op dit moment aan het sparen voor een betere. Dus als dit geen problemen zou opleveren zou ik liever het geld voor mijn nieuwe gitaar te houden.
De snaar zal daar wel mooi in blijven liggen, zolang je er niet aankomt. Als ik zo wat ga riffen durf ik al eens gas geven, en ik kan mij niet inbeelden dat die snaar dan mooi gaat blijven liggen hoor. Uittesten, en kijken wat er gebeurt :)

Ronnie86

Legacy Member
idd^^
best laten vervangen

allez ne maat van mij heeft etzelfde voor , snaar ligt er wel nog op maar ik vind ze ni lekker spelen

shagrath

Legacy Member
Is dat iets wat je gemakkelijk zelf kan doen of iets wat je beter door iemand laat doen?

Sick`

Legacy Member
Ik zou zoiets laten doen eigenlijk.
Ziet er pijnlijk uit :( Maar idd, ik zelf ram die snaar er zo af denk ik :eek:

shagrath

Legacy Member
Zuigt wel, maarja... accidents happen

Dan meteen mijn gitaar ook laten afstellen. Heb het idee dat mijn pickups niet goed afgesteld zijn aangezien mijn hoge E, B en G niet luid genoeg zijn.
Merk ik niet als ik ze apart aansla maar bijvoorbeeld als ik de intro van Freezing Moon van Mayhem speel merk ik wel dat het niet klinkt zoals het moet.

Sick`

Legacy Member
Schroef die pickup aan die kant dan toch gewoon wat hoger? :) Of zet uw treble hoger ;)

Plutus

Legacy Member
Als je ze dan toch laat afstellen, probeer eerst zelf wat dingen. Hoe slecht ze dan staat maakt toch niet uit, daar ze een afstelbeurt krijgt :p en zo leer je nog wat bij!

Editor

Legacy Member
goed, de akoestische gitaar is toegekomen en ik heb er verdorie veel meer zin in dan tijdens m'n elektrisch avontuur. Zoveel van gitaren weet ik niet, wel weet ik dat dit nieuwe ding absoluut niet gestemd is. Aangezien het nog een aantal jaar zal duren eer ik zelf hoor wat goed klinkt lijkt het me verstandig hier eens na te vragen naar goeie stembakjes. Liefst iets rond de €50, als je daarvoor wat degelijks hebt natuurlijk.

Redhunter

Legacy Member
@Sick: Elk stuk dat ik uitschreef speelde ik, ongeacht de moeilijkheidsgraad. Ik bleef het gewoon oefenen tot ik het kon. (waarschijnlijk is dit nu niet direct mogelijk bij een stuk waar in geshred wordt :p)
Ik deed oefeningen gewoon met metronoom, ook van traag naar snel natuurlijk.
En composities schrijf ik gewoon op een blad papier. Bij mij is dat dan wel gewoon akkoorden en melodie, niets anders.

@Recipe4hate: Ik denk dat ik niet helemaal mee ben met je stelling. Je hoort toch ook direct de foute noot als je zelf speelt? :unsure:

Swat , het is natuurlijk een persoonlijke keuze of je het gebruikt of niet, ik ben waarschijnlijk iets ouderwetser :p

Plutus

Legacy Member
Redhunter zei:
@Sick: Elk stuk dat ik uitschreef speelde ik, ongeacht de moeilijkheidsgraad. Ik bleef het gewoon oefenen tot ik het kon. (waarschijnlijk is dit nu niet direct mogelijk bij een stuk waar in geshred wordt :p)
Ik deed oefeningen gewoon met metronoom, ook van traag naar snel natuurlijk.
En composities schrijf ik gewoon op een blad papier. Bij mij is dat dan wel gewoon akkoorden en melodie, niets anders.

@Recipe4hate: Ik denk dat ik niet helemaal mee ben met je stelling. Je hoort toch ook direct de foute noot als je zelf speelt? :unsure:

Swat , het is natuurlijk een persoonlijke keuze of je het gebruikt of niet, ik ben waarschijnlijk iets ouderwetser :p
Hangt misschien ook af van je achtergrond. Heb jij ooit een muzikale opleiding (muziekschool en dergelijke) gevolgd?

Recipe4hate

Legacy Member
Redhunter zei:
@Recipe4hate: Ik denk dat ik niet helemaal mee ben met je stelling. Je hoort toch ook direct de foute noot als je zelf speelt? :unsure:

Ik bedoelde ermee: als je iets uitschrijft en je schrijft het fout uit, maar speelt het juist, dan merk je het niet. Als je dan de GTPfile beluistert, hoor je 't wel. Ik heb het voornamelijk over bends, slagritmes, lengte van noten etc. Sorry voor de onduidelijkheid.

Plutus

Legacy Member
Als het maar klinkt hé, nummers kun je steeds op verschillende manieren spelen :p

Sick`

Legacy Member
@Redhunter: Hetgeen jij uitschrijft is dan ook waarschijnlijk iets totaal verschillend dan hetgeen ik probeer te spelen: ik bedoel dat je niet moet proberen te fietsen en tegelijk met brandende fakkels ligt te gooien terwijl je nog niet stilstaand 3 ballen in de lucht kan houden ;) Ik skip doelbewust 'te simpel' en 'dat bevat nog te veel dingen dat ik afzonderlijk moet oefenen'.

langun

Legacy Member
Editor zei:
goed, de akoestische gitaar is toegekomen en ik heb er verdorie veel meer zin in dan tijdens m'n elektrisch avontuur. Zoveel van gitaren weet ik niet, wel weet ik dat dit nieuwe ding absoluut niet gestemd is. Aangezien het nog een aantal jaar zal duren eer ik zelf hoor wat goed klinkt lijkt het me verstandig hier eens na te vragen naar goeie stembakjes. Liefst iets rond de €50, als je daarvoor wat degelijks hebt natuurlijk.

Een clip tuner zou wel handig kunnen zijn voor aan akoestische, ik weet niet wat er normaal voor gebruikt wordt, maar ik heb persoonlijk een Boston BTU-405 en een vriend van mij gebruikt dat ook voor zijn akoestische gitaar.

Heeft een 25 euro gekost in een lokale winkel, en heeft een ingebouwde metronoom. Je kan ook kiezen om je gitaar te laten stemmen op klank of op vibratie.

Je gaat mij niet horen zeggen dat het de beste is (het is de enige die ik ken :D ), maar ik ben er wel tevreden van.

Redhunter

Legacy Member
Manuvdv zei:
Heb jij ooit een muzikale opleiding gevolgd?

Stuk of 10 :unsure:

@ Recipe4hate: Kben mee ^^, kdacht eerst dat je met fout vals bedoelde.
Ik kan je wel volgen in je redenering qua ritmische notatie. Deze is soms onbewust verkeerd ook al speel je het juist. Dan meot ik wel toegeven dat GP een manier is om dat te verbeteren. Goed punt, zelf nog niet echt aan gedacht.

@Sick` (waarbij mij voor het eerst opvalt dat er een streepje achter je naam staat :unsure:): Ja das waar. Maar eens je het gevoel voor die fretten hebt kan je met oefening wel zeer veel bereiken en (technisch) toch al vrij snel spelen.
(merk wel op dat ik mij bijna geen 'beginnersfase' herriner aangezien deze bij mij in mijn kinderjaren zit)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan