Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Redhunter

Legacy Member
polytone mini brute...

kan een prachtige klank uitkomen, maar heel gemakkelijk om een kutklank mee te maken :s

(aan het testen voor de moment, kan hem kopen voor 400€ :))

Recipe4hate

Legacy Member
Mijn Les Paul uitgerust met Seymour Duncans (JB in bridge en Jazz in nek). Ben benieuwd wat het gaat geven :D

de jerre

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Mijn Les Paul uitgerust met Seymour Duncans (JB in bridge en Jazz in nek). Ben benieuwd wat het gaat geven :D
Naar mijn ervaring zit de klank in dezelfde lijn (als je upgrade van de standaard elementen) maar heeft het wat meer ballen. Op de clean moet je imho wel een beetje karakter en warmte inleveren.

Grotendeels dus bedoeld voor stevigere rock en verder (wat ik ook speel :p).

Recipe4hate

Legacy Member
de jerre zei:
Naar mijn ervaring zit de klank in dezelfde lijn (als je upgrade van de standaard elementen) maar heeft het wat meer ballen. Op de clean moet je imho wel een beetje karakter en warmte inleveren.

Grotendeels dus bedoeld voor stevigere rock en verder (wat ik ook speel :p).

Niet als je van een superlowbudget Les Paul komt. Heb die vorige week gekocht voor een dikke 100€ en nu ben ik die wa aan 't verbeteren. Want de gitaar op zich speelt heel fijn.

Plutus

Legacy Member
Als ze op zich goed speelt, kan een vervanging van de elementen inderdaad al een zeer gunstig effect hebben. Bij mijn chinese LP heb ik ook de pickups vervangen, en ik amuseer me er best mee :p

En ja, stiekem kriebelt het weer. Valt echt niet te verklaren, dat komt en dat gaat :) morgen naar Brussel snaren gaan zoeken, de lokale muziekboer ging niet dikker dan tientjes.

Carrion

Legacy Member
vandaag 11-54 erop gezet ipv de usual 10, manman, wa ne wereld van verschil, klinkt warmer, speelt beter, 't klinkt niemeer crap als ik in C of B speel + D klinkt heel wa zwaarder & warmer, dit zulle m'n standaard snaartjes worden se :p

Plutus

Legacy Member
naokske zei:
Jup, ga ik normaal altijd omdat ik toch dagelijks op enkele minuten daarvan zit :)

Carrion zei:
vandaag 11-54 erop gezet ipv de usual 10, manman, wa ne wereld van verschil, klinkt warmer, speelt beter, 't klinkt niemeer crap als ik in C of B speel + D klinkt heel wa zwaarder & warmer, dit zulle m'n standaard snaartjes worden se :p
Aha, perfect :p ik was al op zoek naar een setje voor op mijn Les Paul. Standaard in D, maar ook regelmatig downtunen naar drop C en C standard. 10-52 deed niet wat het moest doen en ik dacht aan 11-56 of iets dergelijks, bij deze dus bevestiging gekregen!

Carrion

Legacy Member
't zijn de deze: ernie ball 11-54 custom gauge :p

'k dacht, ik pak ze is mee om te teste, ma k moet er al geen ander meer hebben, volgende week in de winkel is vrage of ze m'n pakske van 10-52 willen omwisselen se :p

Editor

Legacy Member
Goed, ik wil gitaar leren spelen. Waarmee begin ik? Iemand vertelde me dat ik zeker akoestisch moest beginnen en dan nog moet kiezen voor een klassieke gitaar omdat de snaren hiervan verder uit elkaar staan.

Het budget is, en ik weet dat het weinig is, €200. Maar voor een kerel die geen bal van gitaren weet kan alle raad inzake welke type en model te kopen goed van pas komen.

Merci

langun

Legacy Member
Dat je zeker met een akoestische moet beginnen is onzin.

Het hangt er van af wat je graag zelf zou spelen, dus welke muziek je graag hoort. Iemand die uitsluitend (om het nu zwart-wit voor te stellen :) ) graag metal hoort zal het niet lang volhouden met een klassieke gitaar, omdat die toch vooral bedoeld zijn voor Spaans getinte liedjes.
Met een normale akoestische gitaar kan je al meer spelen zoals op een elektrische gitaar, maar het is nog altijd niet identiek.

Dan heb je tenslotte nog de elektrische gitaar, waar je weer met een vrij belangrijke keuze zit, in verband met wat voor pickups je kiest. Je kan single coil pickups kiezen (typevoorbeeld: Fender stratocaster) of humbuckers (typevoorbeeld: Gibson les paul), de humbuckers worden over het algemeen gebruikt voor het zwaardere werk terwijl single coils een helderheid kunnen halen waar humbuckers alleen maar van kunnen dromen.

De keuze van gitaar hangt dus sterk af van wat je graag zou spelen, sinds volgens mij het belangrijkste aan leren gitaar spelen toch is om gemotiveerd te blijven. Als je constant liedjes moet spelen die je niet kent, of niet graag hoort, dan zal je het niet lang volhouden.

Van akoestische gitaren ken ik zeer weinig, maar voor elektrische gitaren zijn er wel starterpacks die je op weg zouden kunnen helpen.

Guitar Sets - Belgium International Cyberstore : Hier staan er veel starterpacks, de een al wat duurder dan de ander, er zit natuurlijk kwaliteitsverschil in, maar met het budget dat je wil uitgeven ga je nergens een topgitaar vinden, wat ook niet de bedoeling is als je nog maar juist begint ;)

Hopelijk ben je hier wat mee.

Plutus

Legacy Member
Met lege handen teruggekomen van Brussel. 2 winkels gedaan (Keymusic en een andere, buurt van centraal station). Geen van beiden had de goeie snaren, 11-54/11-56 of dergelijke... Allemaal lichter, of 13-54 maar dat is ook weer niet wat ik zoek. Grmbl :angry:

langun

Legacy Member
Manuvdv zei:
Met lege handen teruggekomen van Brussel. 2 winkels gedaan (Keymusic en een andere, buurt van centraal station). Geen van beiden had de goeie snaren, 11-54/11-56 of dergelijke... Allemaal lichter, of 13-54 maar dat is ook weer niet wat ik zoek. Grmbl :angry:

Bende amateurs!
Naar 11-54 moet toch redelijk wat vraag zijn? Toch zeker in vergelijking met 13-54 :oink:

Plutus

Legacy Member
Blijkbaar niet... Die gast in de Keymusic zei van online eens te kijken, maar die hun site trekt echt wel op geen zak :p
Ook eens bij lord of the strings gekeken, daar hebben ze geen 11-54 (EB) of 11-56 (D'addario), zucht. Naar Sint-Niklaas rijden voor een pakje snaren dat ze heel misschien hebben vind ik ook wat dom, van The sound factory in gent ben ik ook niet zeker. Misschien moet ik maar eens bellen.

Bij Thomann hebben ze wel wat ik zoek. Maar 8 euro verzending voor een pakje snaren van 5,80 euro... Goed bezig :p

langun

Legacy Member
Als ik iets bestel bij Thomann bestel ik er direct ook wat kleine dingen bij die ik in de toekomst nodig heb :p Zeker voor snaren is dat de moeite als je ziet wat wij moeten betalen :p

Als ik mij niet vergis ligt Leede in oost-vlaanderen? Dan zou je eens naar Piens kunnen gaan, die hebben normaal toch veel snaren.

En in principe:
Thomann: 5.80 + 8.00 = 13.80
Winkel: 10.00 over het algemeen

Als je 2 pakjes besteld heb je al winst, en geen vervoerskosten

Plutus

Legacy Member
Sint-Niklaas of Deinze, dan kan ik ze al beter bestellen en aan huis laten leveren. Zal mij ongeveer evenveel kosten maar ik hoef geen tijd achter het stuur te verspelen :p

EDIT: Klopt wat je zegt. Al is een pakje EB 5 à 7 euro, geen 10. Ma bon, gemakzucht kost ook geld :)

EDIT2: Iemand ervaring met de Metal Muff? Deze dus: http://www.thomann.de/be/electro_harmonix_metal_muff.htm
Ik denk aan melodic death à la Insomnium, Omnium Gatherum, Kalmah, ... Als ik dan toch aan het bestellen ben =)

josuwa

Legacy Member
Redhunter zei:
polytone mini brute...

kan een prachtige klank uitkomen, maar heel gemakkelijk om een kutklank mee te maken :s

(aan het testen voor de moment, kan hem kopen voor 400€ :))

da zijn zalige versterkers. ZALIG, echt niet normaal. Geweldige klank voor jazz. Een van de beste die ik eigenlijk ooit gehoord hebt, clean dan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan