Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

) wel elk nog op 1 snaar maar tis beter dan niks denk ik zo..
sanzo zei:Ik wil twee nieuwe kabels kopen maar omdat ze altijd zo snel kapto gaan dacht ik eens niet de goedkoopste te nemen. Iemand een idee welke merken deftig zijn? Ik heb vaak last van slecht contact...
-RaZoR- zei:ik ga hier voorzichtig ook eens posten
heb sedert gisteren een akoestische gitaar gekocht, en er mij al een aantal uurtjes kostelijk mee kunnen bezighouden (zo heb ik al happy birthday uitgedokterd, smoke on the water intro, niet dat dit moeilijk is.. '0 3 5 0 3 6 5 0 3 5 3 0' , en een deel van altijd is kortjakje ziek) wel elk nog op 1 snaar maar tis beter dan niks denk ik zo..
Nu ben ik wat begonnen met akkoorden en mijn probleem is dat ik redelijk dikke vingers heb, zo blokkeer ik meestal de onderliggende snaar van de snaar die ik fret... tips om dit tegen te gaan, buiten dan mn vingerkootje er recht op zetten, dit doe ik maar nog raak ik hem
Ook heb ik wat last van mijn pols, maar dit is waarschijnlijk omdat ik die positie nog niet gewend ben? nooit last gehad van RSI dusja.... (linkerpols, de zijkant ervan)
sanzo zei:En hoeveel betaal je aan zo'n kabels?
Trouwens, nog een vraag:
Hoe vind je de toonaard van een liedje als je bv drie akkoorden hebt. Ik doe dit meestal op het gehoor: iemand speelt de akkoorden en dan begin ik daar wat op te spelen en zien hoeveel mollen/kruisen er zijn... Iemand een meer theoretische uitleg over hoe je zoiets doet?
Sick` zei:Monster & Planet Waves; hoewel ik men planet waves kabel wil verkopen daar ik hem een beetje te stroef in handling vind (en ook *net* te kort voor mij).


Recipe4hate zei:Pijn is normaal MAAR als je pijn hebt, stop dan ook voor de dag. Dan geeft je lichaam aan dat je wellicht genoeg gespeeld hebt.
Want de dikke vingers betreft: normaal gezien (en zeker op een akoestische) moet het lukken door je vingers wat rechter te houden. Probeer jezelf veel te verbeteren en na een tijdje ga je vanzelf soepeler een akkoord nemen.
Kijk eens op Free guitar lessons - justinguitar.com - Learn how to play Guitar free here!, die legt een aantal basisakkoorden uit met filmpjes en geeft soms ook wat tips voor mensen met dikkere vingers.-RaZoR- zei:ik ga hier voorzichtig ook eens posten
heb sedert gisteren een akoestische gitaar gekocht, en er mij al een aantal uurtjes kostelijk mee kunnen bezighouden (zo heb ik al happy birthday uitgedokterd, smoke on the water intro, niet dat dit moeilijk is.. '0 3 5 0 3 6 5 0 3 5 3 0' , en een deel van altijd is kortjakje ziek) wel elk nog op 1 snaar maar tis beter dan niks denk ik zo..
Nu ben ik wat begonnen met akkoorden en mijn probleem is dat ik redelijk dikke vingers heb, zo blokkeer ik meestal de onderliggende snaar van de snaar die ik fret... tips om dit tegen te gaan, buiten dan mn vingerkootje er recht op zetten, dit doe ik maar nog raak ik hem
Ook heb ik wat last van mijn pols, maar dit is waarschijnlijk omdat ik die positie nog niet gewend ben? nooit last gehad van RSI dusja.... (linkerpols, de zijkant ervan)
Kapoen zei:Kijk eens op Free guitar lessons - justinguitar.com - Learn how to play Guitar free here!, die legt een aantal basisakkoorden uit met filmpjes en geeft soms ook wat tips voor mensen met dikkere vingers.
Waarom klinkt het dan niet vals ? (Dus stel C -> soleren in C) waarom klinkt het dan niet vals wanneer de andere akkoorden worden gespeeld ?Redhunter zei:Dat hangt ervan af wat je hebt geleerd.
Ik verondertel dat je bepaalde vormpjes hebt geleerd op je gitaar. Leer goed welke naam welk vormpje heeft.
Bij de meeste stukken is vaak het laatste akkoord je toonaard (bijvoorbeeld C). Dat wil zeggen dat als je over het stuk de hele tijd C majeur of C pentatonisch majeur soleert dit niet vals gaat klinken. je kan er ook over soleren in Am (pentatonisch of niet), aangezien deze dezlfde noten bevat als C (pentatonisch of niet).
(I majeur = VI mineur)
Je moet wel opletten dat het stuk niet moduleert (dit is een vernadering van toonaard). Dan moet je naar een andere toonladder springen.
Aan deze toonladders is geen begin en geen einde. Wel aan je vormpje.
Kijk op de site of vraag aan je leraar welke vinger in je vormpje de toonladder bepaald. Als je deze op de juistie fret zet kan je beginnen over je vormpje(s) te tsjeezen
(post anders eens welke toonladder (met vormpje(s)) je bedoelt, en welk nummer. Met een voorbeeld is dit gemakkelijker uit te leggen.)
-RaZoR- zei:thx voor de link!

freakykiller zei:Waarom klinkt het dan niet vals ? (Dus stel C -> soleren in C) waarom klinkt het dan niet vals wanneer de andere akkoorden worden gespeeld ?
Sangai zei:Iemand die een goede winkel/technieker weet die aan een Marshall JCM800 kan werken? Mijn clean werkt perfect maar mijn lead komt er niet doorad:.
Redhunter zei:Als een stuk niet moduleert is de kans (bij pop/rock/...) redelijk groot dat er enkel akkoorden worden gespeeld uit de diatonische reeks*.
Wat is de diatonische reeks: alle akkoorden die je met de noten van een toonard kunt maken (volgens de logica van 1ste,3de,5de (en 7de) graad)
Voorbeeldje voor C:
C (maj7)
D-(7)
E- (7)
F (maj7)
G (7)
A- (7)
B-b5 (B-7b5 = half diminished, wordt niet zo vaak gebruikt in pop/rock/...)
Alle andere noten zijn tensies (kleuringen) op de andere akkoorden en klinken bijgevolg 'goed' of het zijn overgangen.
Er zijn echter wel uitzonderingen, maar deze zijn vrij natuurlijk zodat je ze gemakkelijk zelf aanvoelt.
Bijvoorbeeld op een C-akkoord een fa spelen is niet super. Aangezien mi in het C-akkoord is fa een avoid noot.
(avoid noot: noot die vermeden moet worden in een consonante solo, tenzij bij een (chromatsch) overgang. Bijvoorbeeld alle noten die een halve toon boven een noot uit het akkoord liggen.)
*Zoniet => toonladder aanpassen aan akkoord.
Heb je bijvoorbeeld een D7 in een stuk in C, dan ga je niet soleren in C maar in C Lydisch (C Lydisch bevat een Fa#)
Maar dus bij C, bevat geen enkel akkoord dan Fa of klinkt dat gewoon niet goed
? de notatie vind ik raar en versta ik niet - (7) etc.goed zo-RaZoR- zei:met deze link is mn techniek al heel wat vooruit gegaan! ik blokkeer nu bijna geen enkele snaar meer, dus begint goed mee te vallen! binnenkort eens beginnen met wat akkoordjes te leren en welke noten der op het fretboard staan zodatk rapper weet waar ik mn vingers moet zetten![]()
Ik heb inderdaad ook al veel opgestoken van zijn website. Wel jammer dat hij onlangs zijn tabs moest offline halen onder druk van één of andere auteursrechten vereniging.Recipe4hate zei:Justin is en blijft een held! Jammer dat hij tegenwoordig niet snel updateDie man heeft het druk genoeg met zijn eigen muziek.