Archief - Gitaarthread n°7: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

nico_45_45

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Heb me eens een interessant weekschema opgesteld waar ik me aan ga proberen te houden. Is gebaseerd op het oefenschema van justinguitar. Zit beetje van alles op regelmatige basis is: opwarming, scales, fingergym, repertoire, transcribing, technique, theory,...
Ik heb namelijk het gevoel dat ik een beetje vast zit qua snelheid en techniek, dus ik hoop op deze manier op een plezante en gemotiveerde wijze veel bij te leren.

Ik heb ook het gevoel dat ik wat vast zit qua snelheid en techniek. Kan je wat meer info geven over dat weekschema?
Welk niveau heb je? Ik ben geen beginner en zeker geen expert.

Recipe4hate

Legacy Member
nico_45_45 zei:
Ik heb ook het gevoel dat ik wat vast zit qua snelheid en techniek. Kan je wat meer info geven over dat weekschema?
Welk niveau heb je? Ik ben geen beginner en zeker geen expert.

Ikzelf schat me ook "intermediate" als gitarist.
Het schema bestaat uit ofwel 1uurs ofwel 2uurs repetities. Ongeveer 1/5 dient als opwarming en vingerstretching. Vervolgens wordt er om de dag afgewisseld of ik aan mijn repertoire werk en songs herhaal of dat ik aan mijn technieken werk. Zoals chordchanges, hammerons en pulloffs, bends, pinch harmonics, blabla. Vervolgens wordt er weer om de dag gewisseld tussen transcribing van songs of theorie. En als afsluiter een tijdje improvisatie.

Ik moet zeggen dat ik door technieken als de spiderwalk echt wel sneller ben geworden. =)

artaphrax

Legacy Member
Het zanggedeelte van Feel Good Inc van Gorillaz begint met het D#m akkoord.
In welke fret kan ik dan het best soleren?

Alvast bedankt

Redhunter

Legacy Member
artaphrax zei:
Het zanggedeelte van Feel Good Inc van Gorillaz begint met het D#m akkoord.
In welke fret kan ik dan het best soleren?

Alvast bedankt

Maakt niet uit. Is persoonlijk. Hoe zou je soleren(akkoorden, toonladders,...)?

Je moet sowieso overal kunnen soleren.

artaphrax

Legacy Member
@ Kid_C: ok, bedankt

@ Redhunter: Soleren doe ik liever met toonladders, maar ik weet niet welke tonen bij welk liedje horen. Is er nergens een site die uitgaat van soleren via een bepaald akkoord? Bijvoorbeeld met het Am akkoord begin je in de 12e fret eh? of heb ik het mis?

Redhunter

Legacy Member
artaphrax zei:
@ Kid_C: ok, bedankt

@ Redhunter: Soleren doe ik liever met toonladders, maar ik weet niet welke tonen bij welk liedje horen. Is er nergens een site die uitgaat van soleren via een bepaald akkoord? Bijvoorbeeld met het Am akkoord begin je in de 12e fret eh? of heb ik het mis?

Dat hangt ervan af wat je hebt geleerd.
Ik verondertel dat je bepaalde vormpjes hebt geleerd op je gitaar. Leer goed welke naam welk vormpje heeft.

Bij de meeste stukken is vaak het laatste akkoord je toonaard (bijvoorbeeld C). Dat wil zeggen dat als je over het stuk de hele tijd C majeur of C pentatonisch majeur soleert dit niet vals gaat klinken. je kan er ook over soleren in Am (pentatonisch of niet), aangezien deze dezlfde noten bevat als C (pentatonisch of niet).
(I majeur = VI mineur)

Je moet wel opletten dat het stuk niet moduleert (dit is een vernadering van toonaard). Dan moet je naar een andere toonladder springen.

Aan deze toonladders is geen begin en geen einde. Wel aan je vormpje.
Kijk op de site of vraag aan je leraar welke vinger in je vormpje de toonladder bepaald. Als je deze op de juistie fret zet kan je beginnen over je vormpje(s) te tsjeezen :)

(post anders eens welke toonladder (met vormpje(s)) je bedoelt, en welk nummer. Met een voorbeeld is dit gemakkelijker uit te leggen.)

Redhunter

Legacy Member
Fack...daarjuist met supergoeie plectrum (van iemand anders) gespeeld en ik weet niet meer welke het was.

Burntfaceman

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Ikzelf schat me ook "intermediate" als gitarist.
Het schema bestaat uit ofwel 1uurs ofwel 2uurs repetities. Ongeveer 1/5 dient als opwarming en vingerstretching. Vervolgens wordt er om de dag afgewisseld of ik aan mijn repertoire werk en songs herhaal of dat ik aan mijn technieken werk. Zoals chordchanges, hammerons en pulloffs, bends, pinch harmonics, blabla. Vervolgens wordt er weer om de dag gewisseld tussen transcribing van songs of theorie. En als afsluiter een tijdje improvisatie.

Ik moet zeggen dat ik door technieken als de spiderwalk echt wel sneller ben geworden. =)

Probeer nu ook meer routine in me repitties te steken, maar ik omzie het meestal om muziek theorie te leren. Ik ken wel de basis dingen zoals scales en chord patterns maar vraag mij niets over harmonie.

Defees

Legacy Member
ik doe eigenlijk alles met trial en error... Meestal als ik een idee in mijn hoofdheb, schrijf ik het eventjes uit in GP, en kijk dan welke lead of chords er bij passen.

ik weet/voel wel wnnr ik een valse noot ga spelen, maar vraag me niet de theorie er achter...

Redhunter

Legacy Member
Defees zei:
ik doe eigenlijk alles met trial en error... Meestal als ik een idee in mijn hoofdheb, schrijf ik het eventjes uit in GP, en kijk dan welke lead of chords er bij passen.

ik weet/voel wel wnnr ik een valse noot ga spelen, maar vraag me niet de theorie er achter...

Moest je ooit iemands stijl immiteren. Hoe zou je dat dan doen?
(No ofeense, respect voor mensen die alles op gevoel kunnen ;) )

Recipe4hate

Legacy Member
Redhunter zei:
Moest je ooit iemands stijl immiteren. Hoe zou je dat dan doen?
(No ofeense, respect voor mensen die alles op gevoel kunnen ;) )

Waarom zou je iemands stijl willen imiteren? Leren van iemand is goed en desnoods ook muziek van iemand coveren, maar leg er dan je eigen stijl in?

Sick`

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Waarom zou je iemands stijl willen imiteren?

+1 :D

Het is toch niet omdat je gitaar speelt of wil spelen, dat je ALLES moet kunnen :eek:

Als ge een lief hebt wil da toch ook niet perse zeggen dat ge haar aangezicht moet volsp**ten gewoonweg omdat het enigsinds mogelijk is en je anders niet zou kunnen zeggen dat ge een echt lief hebt? :wtf:

Redhunter

Legacy Member
Ik heb natuurlijk ook mijn eigen stijl. Maar bij sommige nummers die je wilt coveren (ik denk bevoorbeeld aan de akoestische versei van Rag, Bill Frisell) klinkt het anders ook heel leuk als je zijn stijl immiteert.

Zeer typisch voor Bill Frisell is dat hij bij de meeste akkoorden enkel de grondnoot en de terts speelt, wat zeer goed uitkomt bij dat nummer.

Versta mij niet verkeerd, ik ben ook voorstander van bij elke cover er je eigen stijl aan te geven, maar bij sommige nummers is het soms mooier om een stijl te immiteren.


Uit iemand anders' stijl bestuderen en immiteren leer je overigens ook veel. Het geeft je een andere kijk op bepaalde dingen waar je mss zelf nog niet aan had gedacht.
Als je al je gegevens uit alle stijlen die je ehbt bestudeert samenvoegd heb je trouwens nog altijd je eigen stijl; je haalt er enkel uit wat je mooi vind.
Het analyseren van artiesten beschouw ikzelf als een essentieel iets van je eigen stijl ontwikkelen (in een gevorderde fase uiteraard.).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan