artaphrax zei:
@ Kid_C: ok, bedankt
@ Redhunter: Soleren doe ik liever met toonladders, maar ik weet niet welke tonen bij welk liedje horen. Is er nergens een site die uitgaat van soleren via een bepaald akkoord? Bijvoorbeeld met het Am akkoord begin je in de 12e fret eh? of heb ik het mis?
Dat hangt ervan af wat je hebt geleerd.
Ik verondertel dat je bepaalde vormpjes hebt geleerd op je gitaar. Leer goed welke naam welk vormpje heeft.
Bij de meeste stukken is vaak het laatste akkoord je toonaard (bijvoorbeeld C). Dat wil zeggen dat als je over het stuk de hele tijd C majeur of C pentatonisch majeur soleert dit niet vals gaat klinken. je kan er ook over soleren in Am (pentatonisch of niet), aangezien deze dezlfde noten bevat als C (pentatonisch of niet).
(I majeur = VI mineur)
Je moet wel opletten dat het stuk niet moduleert (dit is een vernadering van toonaard). Dan moet je naar een andere toonladder springen.
Aan deze toonladders is geen begin en geen einde. Wel aan je vormpje.
Kijk op de site of vraag aan je leraar welke vinger in je vormpje de toonladder bepaald. Als je deze op de juistie fret zet kan je beginnen over je vormpje(s) te tsjeezen
(post anders eens welke toonladder (met vormpje(s)) je bedoelt, en welk nummer. Met een voorbeeld is dit gemakkelijker uit te leggen.)