Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BadCompany

Legacy Member
BongZrGooD zei:
Henny is inderdaad top...
Toffe kerel, bezeten door wat hij doet, voor hem is het echt een passie...
Love the guy...:p

Groetjes,
BongZ

Ze komen ook van heel Vlaanderen naar den Henny. (op offstage zitten er van West-VL)
Bongz, van waar ben jij?

BongZrGooD

Legacy Member
BadCompany zei:
Ze komen ook van heel Vlaanderen naar den Henny. (op offstage zitten er van West-VL)
Bongz, van waar ben jij?
Biebobland...:p
Ik woon vlakbij de Biebob, en vlakbij is nog geen 500 meter...

Groetjes,
BongZ

BongZrGooD

Legacy Member
Bwa, eerlijk gezegd is er niet veel naar mijn goesting meer te doen.
Pas nog wel goe geamuseerd op Tyketto... En natuurlijk na optredens ga ik er wel eens wa pinten drinken...
Ik kom er dan ook reeds 20 jaar...

Groetjes,
BongZ

de jerre

Legacy Member
moet ge dan nie gwn kijken in welke toonladder die riff is gespeeld ? :p

FatFish

Legacy Member
Wat voor een riff? Simpele powerchords hebben geen toongeslacht of aard of hoe het ook maar heet. Dus heel veel toonladders zullen er wel bij passen. Maar als ge zeker wilt zijn gewoon de powerchords als noten zien en kijken uit welke toonladder die noten komen.
Als ge met akkoorden bezig zijt ist een heel andere zaak. Dan moet ge uitzoeken in welke toonaard ge speelt.

En anders... u oren! Die zullen wel snel uitmaken of iets klinkt of niet. :p

Skoran

Legacy Member
Ik heb de guitar pro waar ik iets over wil zetten ff online gezet: link

Ik wil dus over de intro iets folky spelen en daarna over het snel stuk iets dat daarop gebaseerd is. Ik wil dus weten in welke toonladder ik moet werken (ik ken er zo goed als geen :p) waar ik deze site voor wil gebruiken.
Ik ben pas begonnen met toonladders dusja.
Jerre gij zegt: Gewoon kijken in welke toonladder dat staat. Dat wil ik dus weten: Dat ik weet welke toonladders passen als ik een riff schrijf

Sick`

Legacy Member
Skoran zei:
Ik heb de guitar pro waar ik iets over wil zetten ff online gezet: link

Ik wil dus over de intro iets folky spelen en daarna over het snel stuk iets dat daarop gebaseerd is. Ik wil dus weten in welke toonladder ik moet werken (ik ken er zo goed als geen :p) waar ik deze site voor wil gebruiken.
Ik ben pas begonnen met toonladders dusja.
Jerre gij zegt: Gewoon kijken in welke toonladder dat staat. Dat wil ik dus weten: Dat ik weet welke toonladders passen als ik een riff schrijf

Kdenk da ge er via deze link het gemakkelijkste kunt achterkomen: http://www.jguitar.com/scale?instrument=Bass&tuning=Bass+Standard

Sick`

Legacy Member
Skoran zei:
En kan ik gewoon een random toonladder pakken?

Ik zou denken, teken het patroon van uw huidige riff, en kijk of dat ergens in terugkomt. Maar, ik denk, dat ge er ook random eentje kunt nemen, waarbij de laatste noot(en) ook in de nieuwe toonladder voorkomen en van daaruit verder te gaan (kunt een toonladder eventueel laten uitkomen door met die parameters bovenaan te spelen) .. en alst ni klinkt, pakt ge iets anders :)

Defees

Legacy Member
boe, nu mogen wij jump nie meer bashen ^^

zaterdag eindelijk is mijn project gitaar binnen doen -_-

BongZrGooD

Legacy Member
*DeFees* zei:
boe, nu mogen wij jump nie meer bashen ^^

zaterdag eindelijk is mijn project gitaar binnen doen -_-

Dat heeft nooit gemogen, en is volledig naast de kwestie.
Niet doen Feesje, de gitaarthread, metalthread en andere zullen niet veranderen, daar ben ik zeker van. Men moet niet overdrijven, en dat is wat nu gebeurt.
Wij gaan hier gewoon door op ons élan, daar is niks mis mee imo. En ik heb een vermoeden dat de mods in vernoemde threads zwaarder gaan controleren. Gewoon omdat het niet nodig is, onderschat hen niet.

En doe zaterdag jouw project gitaar binnen, ik wens je het beste. Je hebt een zeer positieve ontwikkeling doorgemaakt de laatste tijd, hou het zo.

Groetjes,
BongZ

Defees

Legacy Member
ja baas


tegen kerstmis koopk wel een nieuwe brug voor die gitaar ^^ (nu geen geld, allez geen zin omt geld uit te geven, ik ben gierig soms :))

Skoran

Legacy Member
Bongz zou gij uw oneindige wijsheid eens willen delen qua toonladders en hoe ze te plakken op een riff :p.
Waar ik vooral op moet letten enzo :)

BongZrGooD

Legacy Member
Skoran zei:
Bongz zou gij uw oneindige wijsheid eens willen delen qua toonladders en hoe ze te plakken op een riff :p.
Waar ik vooral op moet letten enzo :)
Ik speel ALLES op gehoor, dus ik ben wel de laatste aan wie je zoiets moet vragen...
Maar de andere gitarist uit mijn groep is een jazz studio adept, en hij is een krak in dat soort van theoretische kennis.
Kzal het hem eens vragen, hij kan dat imo heel duidelijk uitleggen... Niet dat ik er ooit naar luister...
Mijn standaard antwoord is altijd, "speel maar, ik volg wel".
En dat lukt nog ook... Tot zijn grote frustratie natuurlijk...:p

Maar nadenken terwijl ik speel doe ik niet meer.

Ik weet wel dat je bijvoorbeeld verwanten hebt.
Zo kan je bv op een la mineur akkoord een do majeur toonladder spelen...
Met wat geduld kan je dit dus zelf uitzoeken, welke noten zitten er in dat akkoord. Zitten die noten ook nog in een ander akkoord, en zo ja, in die toonladder kan je dan spelen...
Het is allemaal al zoooo lang geleden...

Groetjes,
BongZ

TsD

Legacy Member
Mss wat bijkomstig, maar voor degene die dit weekend niks te doen hebben, tzijn nog es 'dolle koopdagen' in de Keymusic in Roeselare & in Gent.

EagleEye

Legacy Member
Hmm, vraagje :p

Mijn gitaar maakt een zoemend geluid bij bepaalde aanslagen...

http://fenix.cmi.ua.ac.be/~p051331/files/buzzing.wma

Het geluid komt van de brug ergens maar ja :p Hoe los je dat op? Ik ben technisch gezien niet zo goed met gitaren, allé het onderhoud ervan :p Ik heb hem gewoon een paar jaar (2) geleden ofzo gekocht en speel er zowat elke dag op, en sinds een paar weken is doet hij dit, any tips?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan