Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sick`

Legacy Member
3 punten om te checken:
- de nut (dat plastiek kammetje op het einde van de nek) .. leg u vinger er eens achter en kijk of ge daarmee het geluid dempt.
- die tune-o-matic bridge zit zo een verend ijzerdraadje aan de kant met de vijzen, check dat ook
- zie of uw snaar in goed vast zit in die achterste brug.

kunt het ook voorhebben als de schroefdraad van uw tuno-o-matic bridge wat losjes is, dan moet je eens ne keer aan die vijsjes voor de intonatie vijzen (en trug op de goede positie brengen natuurlijk) .. ben ni echt favoriet van zo'n brug :s

BadCompany

Legacy Member
Ulukai5 zei:
Wat bedoelt ge precies met de locking nuts?

Het opvallende is echt dat ik dit pas na die nacht neerliggen had en daarvoor nooit. Ik heb heel de buitenkant nagekeken:

- Brug zit vast.
- Het zijn niet de pickups die beginnen meetrillen.
- Truss rod beschermingsplaatje zit goed vast.
- Even licht gevoeld aan truss rod, die zit ook vast en als ik op mijn nek een tik geef met mijn knokels, haar ik niks.
- De vijzen van de plaat die pickups afschermen en van de pickupshouders heb ik allemaal gecontroleerd, niks dat los zit, ...

Vreemd is ook dat als ik de gitaar even plat leg en dan de snaren hard aansla, ik het ratelgeluid niet heb. hou ik ze op mijn schoot in speelpositie, heb ik het altijd bij de open snaren en hoef ik er zelfs niet veel moeite voor te doen. Door de versterker hoor ik gelukkig niks, maar ik vind het zo ongewoon dat dit geluid zich voordoet. Vroeger had ik dat niet en met mijn vorige gitaren heb ik dat ook geen enkele keer gehad.

:wtf: :eek: :wtf:

Als je die actie heel laag zet, krijg je van die bijgeluiden. Ik heb dat op mn Les Paul ook als ik hard aansla, bij stil aanslaan heb ik dat niet. Maar dat kan helemaal geen kwaad hoor. Door een versterker hoor je het trouwens niet nee. Maar dat platleggen heeft er niks mee te maken hoor. Dus geen paniek ;)

Ulukai5

Legacy Member
Ik kijk morgen alles rustig nog eens na en laat dan nog iets weten. Alvast bedankt voor de tips :)

Defees

Legacy Member
Manuvdv zei:
Grapjas :p.
Nee ma, goh ja. 'k heb vooral m'n twijfels met die floyd rose, of dat wel helemaal mijn ding is. Achteraf gezien heb ik toch liever een vaste brug. Stemvast is hij wel, akkoord; maar zo'n gekloot telkens jongens, voor iets wat ik eigenlijk toch niet gebruik.

bij mij duurt de snaren vervangen ongeveer een kleine 10 minuutjes, en dan staan ze al gestemd...

voor die 4 minuten langer wil ik gerust kunnen snokken aan da hendelke, wa oh zo "charmant" is met clean, en ooh zo leuk is tijdens pinch harmonics :)

Bolteh

Legacy Member
Hier duurt snaren opsteken op een floyd rose zo'n klein half uur.. Waarvan 10 minuten gaan naar het opwinden van de snaren (dringend eens zo'n automatisch oprolding moeten kopen) en een kwartier stemmen.. Meestal moet ik elke snaar zo'n 10 a 15 keer stemmen eer die volledig goed staat met al de rest. Dan de dagen daarna ook nog een aantal keer (meestal 2 keer) stemmen en dan staat ie zo goed als stemvast.

Ulukai5

Legacy Member
Sick` zei:
3 punten om te checken:
- de nut (dat plastiek kammetje op het einde van de nek) .. leg u vinger er eens achter en kijk of ge daarmee het geluid dempt.
- die tune-o-matic bridge zit zo een verend ijzerdraadje aan de kant met de vijzen, check dat ook
- zie of uw snaar in goed vast zit in die achterste brug.

kunt het ook voorhebben als de schroefdraad van uw tuno-o-matic bridge wat losjes is, dan moet je eens ne keer aan die vijsjes voor de intonatie vijzen (en trug op de goede positie brengen natuurlijk) .. ben ni echt favoriet van zo'n brug :s

Een vat voor Sick, het was het verend draadje aan de brug die de vijzen voor de zadeltjes op zijn plaats houdt dat een beetje los zat. :applause:

NeFerMeTu

Legacy Member
Iemand ervaring met het afstellen van de truss rod?

De snaren raken de eerste frets dus ik denk dat de nek wat bijgesteld moet worden. Maar als noob zie ik het toch niet zitten om daar zelf aan te gaan kloten.

Sick`

Legacy Member
NeFerMeTu zei:
Iemand ervaring met het afstellen van de truss rod?

De snaren raken de eerste frets dus ik denk dat de nek wat bijgesteld moet worden. Maar als noob zie ik het toch niet zitten om daar zelf aan te gaan kloten.

In de meeste gevallen is da geen ramp unless het bij zacht picken er al serieus tegenslaagt, maar den truss rod dient daar niet voor, uw action aan de brug moet hoger. uwen truss rod gebruikte enkel als er geen spatie is tussen uw string en de 12de fret als ge uw string voor de 1ste en achter de laatste fret neer drukt.

Een beetje fret buzz kan geen kwaad, zeker met dunne strings ga je dat sneller voorhebben, maar zet uw action ook niet TE hoog, want dan is het nimeer even speelbaar.

Sick`

Legacy Member
Btw, iemand ervaring met een EDGE III tremolo bridge? Schijnt dat die nogal rap naar de zak zijn :s ... klees iet van mesjes dat geen gehard staal zijn, maar hoe werkt zo'n dink dan wel? Ik bedoel: mesjes?!

NeFerMeTu

Legacy Member
Sick` zei:
In de meeste gevallen is da geen ramp unless het bij zacht picken er al serieus tegenslaagt, maar den truss rod dient daar niet voor, uw action aan de brug moet hoger. uwen truss rod gebruikte enkel als er geen spatie is tussen uw string en de 12de fret als ge uw string voor de 1ste en achter de laatste fret neer drukt.

Een beetje fret buzz kan geen kwaad, zeker met dunne strings ga je dat sneller voorhebben, maar zet uw action ook niet TE hoog, want dan is het nimeer even speelbaar.

Het is niet zomaar bij het spelen hoor, de snaren liggen gewoon in stilstand al op de eerste fret. Ik heb de brug al een stukje hoger gezet, maar om dit op te lossen ga ik toch met een serieuze spatie tussen snaren en onderste frets zitten.

Sick`

Legacy Member
NeFerMeTu zei:
Het is niet zomaar bij het spelen hoor, de snaren liggen gewoon in stilstand al op de eerste fret. Ik heb de brug al een stukje hoger gezet, maar om dit op te lossen ga ik toch met een serieuze spatie tussen snaren en onderste frets zitten.

Ahzo, als ze er echt op ligt moet ge die inderdaad wa losser zetten :) .. los zetten kunde minder mee mis doen dan vaster, ge voelt wanneer em te los zit, tegenover in de andere richting ist te laat als ge der wa teveel aan wringt.

Zie da ge voelermaatjes in de buurt heb, en een klein beetje losser zetten, hou rekening dat da niet zeneige realtime los zet, da hout heeft effe tijd nodig om zich te onspannen. Fret uw eerste en laatste frets, en check ergens rond de 7de en 12de fret met zo een voelermaatje dat ge niet teveel relief hebt (0,3mm is al heel veel!). Da mag in die situatie ook net raken, das persoonlijke voorkeur.

Nieuw gitaar? Ik had dat dees weekend ook bij eentje in een winkel gezien en vroeg of ze die gitaren ook afstelden, waarbij ik het antwoord kreeg dat die allemaal goed in het fabriek afgesteld zijn en dat "raken" persloonlijke voorkeur is :eek:

NeFerMeTu

Legacy Member
Sick` zei:
Ahzo, als ze er echt op ligt moet ge die inderdaad wa losser zetten :) .. los zetten kunde minder mee mis doen dan vaster, ge voelt wanneer em te los zit, tegenover in de andere richting ist te laat als ge der wa teveel aan wringt.

Zie da ge voelermaatjes in de buurt heb, en een klein beetje losser zetten, hou rekening dat da niet zeneige realtime los zet, da hout heeft effe tijd nodig om zich te onspannen. Fret uw eerste en laatste frets, en check ergens rond de 7de en 12de fret met zo een voelermaatje dat ge niet teveel relief hebt (0,3mm is al heel veel!). Da mag in die situatie ook net raken, das persoonlijke voorkeur.

Nieuw gitaar? Ik had dat dees weekend ook bij eentje in een winkel gezien en vroeg of ze die gitaren ook afstelden, waarbij ik het antwoord kreeg dat die allemaal goed in het fabriek afgesteld zijn en dat "raken" persloonlijke voorkeur is :eek:

Ja, het is zo'n gitaar van een zelfbouwpakket. Cadeautje van mijn vriendin. Was wel te verwachten dat er enkele gebreken in zaten, maar op het eerste zicht niets dat niet te verhelpen is. Maar sowieso deugt ook de electronica niet, dus ik zou ze eens moeten binnendoen om ook volledig de bedrading te laten veranderen. Ik had in Ham een goede winkel gevonden, maar daar zitten ze vol met werk tot in februari intussen.

BadCompany

Legacy Member
NeFerMeTu zei:
Ja, het is zo'n gitaar van een zelfbouwpakket. Cadeautje van mijn vriendin. Was wel te verwachten dat er enkele gebreken in zaten, maar op het eerste zicht niets dat niet te verhelpen is. Maar sowieso deugt ook de electronica niet, dus ik zou ze eens moeten binnendoen om ook volledig de bedrading te laten veranderen. Ik had in Ham een goede winkel gevonden, maar daar zitten ze vol met werk tot in februari intussen.

Ah, den Henny zeker?

NeFerMeTu

Legacy Member
BadCompany zei:
Ja, heel wat.... Echt een vakman, weet wat hij doet. Heel behulpzaam ook, echt een aanrader!

Ja, ik had al naar enkele winkels gemaild. Ik dacht om meteen alles wat ik er aan wou laten doen nu maar in 1 keer te laten doen. Hij was de enige die meteen begreep wat ik wou, dus ik ga zeker daar een afspraak maken.

Skoran

Legacy Member
En nog een vraag: Ik zoek online lessen waardoor ik kan leren welke toonladders op een bepaalde riff passen.

BongZrGooD

Legacy Member
BadCompany zei:
Ja, heel wat.... Echt een vakman, weet wat hij doet. Heel behulpzaam ook, echt een aanrader!
Henny is inderdaad top...
Toffe kerel, bezeten door wat hij doet, voor hem is het echt een passie...
Love the guy...:p

Groetjes,
BongZ
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan