Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Slabbetje

Legacy Member
Ik heb een elektrische gitaar, mijn leraar zegt da ik ze moet stemme op 440, maar hijzelf stemt ze en hij komt nie eens aan 437 ??? De les daarachter zegt hij: "440, da is wel zwaar he"
Wa is dan het beste??

de jerre

Legacy Member
Curze zei:
Ik heb een elektrische gitaar, mijn leraar zegt da ik ze moet stemme op 440, maar hijzelf stemt ze en hij komt nie eens aan 437 ??? De les daarachter zegt hij: "440, da is wel zwaar he"
Wa is dan het beste??
440, da's "concert pitch" en hetgeen wat er ALTIJD gebruikt wordt :p persoonlijk weet ik zelfs niet direct waarom je op iets anders zou stemmen, maar soit :)

FatFish

Legacy Member
Das gewoon op welke pitch uw A4 hoort te resoneren als hij juist staat. 440hz dus.

Hoe zit da nu met de jam als da nog door gaat?

Redhunter

Legacy Member
Curze zei:
Ik heb een elektrische gitaar, mijn leraar zegt da ik ze moet stemme op 440, maar hijzelf stemt ze en hij komt nie eens aan 437 ??? De les daarachter zegt hij: "440, da is wel zwaar he"
Wa is dan het beste??

ik denk niet dat gij effkes hebt gecheckt of ze op 440 staat juist nadat hij ze eeft gestemd? :p

Waarschijlijk ttijdje drna... leslokaal buite, auto in, auto uit ,huis in => ontstemd ;)

BongZrGooD

Legacy Member
Curze zei:
Ik heb een elektrische gitaar, mijn leraar zegt da ik ze moet stemme op 440, maar hijzelf stemt ze en hij komt nie eens aan 437 ??? De les daarachter zegt hij: "440, da is wel zwaar he"
Wa is dan het beste??

de jerre zei:
440, da's "concert pitch" en hetgeen wat er ALTIJD gebruikt wordt :p persoonlijk weet ik zelfs niet direct waarom je op iets anders zou stemmen, maar soit :)

FatFish zei:
Das gewoon op welke pitch uw A4 hoort te resoneren als hij juist staat. 440hz dus.

Hoe zit da nu met de jam als da nog door gaat?

redhunter zei:
ik denk niet dat gij effkes hebt gecheckt of ze op 440 staat juist nadat hij ze eeft gestemd? :p

Waarschijlijk ttijdje drna... leslokaal buite, auto in, auto uit ,huis in => ontstemd ;)

Heh? 440 hz is toch gewoon La? Stemvork, kiestoon van telefoon... La...
Word ik dan echt zo oud, want ik zie totaal niet wat er zwaar is aan op 440hz te stemmen, en zeker niet waar 437 een punt van discussie is...
Stemkaske, twee pijltjes, middenpositie, done...
Stemvork, op la afstemmen en vandaar verder op gehoor, done...
Telefoon pakken, kiestoon, op la afstemmen, verder op gehoor, done...
Ik ben precies niet mee...

Groetjes,
BongZ

FatFish

Legacy Member
BongZrGooD zei:
Heh? 440 hz is toch gewoon La? Stemvork, kiestoon van telefoon... La...
Word ik dan echt zo oud, want ik zie totaal niet wat er zwaar is aan op 440hz te stemmen, en zeker niet waar 437 een punt van discussie is...
Stemkaske, twee pijltjes, middenpositie, done...
Stemvork, op la afstemmen en vandaar verder op gehoor, done...
Telefoon pakken, kiestoon, op la afstemmen, verder op gehoor, done...
Ik ben precies niet mee...

Groetjes,
BongZ
Ge kunt op uw stemkastje aangeven op hoeveel hertz die aangeeft dat uw A in pitch zit. Dus als die op 437hz staat dan is uw A eigenlijk lager maar geeft die die wel juist aan. Zijn enkele componisten van vroeger die ook in andere hertzen hebben gecomponeerd enzo. AC/DC die sommige van hun platen een beetje te snel hebben opgenomen en dan hebben vertraagd(om da heavier te maken) zijn theoretisch ook niet meer op 440hz dan.

Redhunter

Legacy Member
FatFish zei:
Ge kunt op uw stemkastje aangeven op hoeveel hertz die aangeeft dat uw A in pitch zit. Dus als die op 437hz staat dan is uw A eigenlijk lager maar geeft die die wel juist aan. Zijn enkele componisten van vroeger die ook in andere hertzen hebben gecomponeerd enzo. AC/DC die sommige van hun platen een beetje te snel hebben opgenomen en dan hebben vertraagd(om da heavier te maken) zijn theoretisch ook niet meer op 440hz dan.

Lees: om da ze ni mee dezelde intensiteit kunne spele alst trage moe zijn...

Over et algemeen iets waar veel muzikanten mee sukkelen

Slabbetje

Legacy Member
der hebben der ier een paar hun stembakske nog nie goe bekeke zeker??? :crazy::crazy: vanonder kunde "item'" verandere van 435 tot 445.

BongZrGooD

Legacy Member
Curze zei:
Ik heb een elektrische gitaar, mijn leraar zegt da ik ze moet stemme op 440, maar hijzelf stemt ze en hij komt nie eens aan 437 ??? De les daarachter zegt hij: "440, da is wel zwaar he"
Wa is dan het beste??

Curze zei:
der hebben der ier een paar hun stembakske nog nie goe bekeke zeker??? :crazy::crazy: vanonder kunde "item'" verandere van 435 tot 445.
Ik heb mijn stemkaske al heel goed bekeken, ik gebruik het uitsluitend om live even bij te stemmen, met mijn signaal muted. Niks zo irritant als een gitarist die tussen nummers in staat te stemmen met het geluid aan.
440hz is de standaard, punt. Het is een la. Een sol# is 415hz.
Reken zelf het verschil tussen 440hz en 437hz eens uit. En vraag je dan eens af of je het zou horen, want dat is het punt.

Dat verschil komt door standaard ontstemming, en waarom jouw leraar zegt dat het "zwaar" is ontgaat me. Of hij bedoelde het als grap.
Ik was gewoon niet mee met de discussie, ik ga er vanuit dat het absolute basiskennis is dat de standaard 440hz is. Mijn fout...

Geen enkele gitaar blijft trouwens perfect op 440. En dan nog het feit dat er een verschil zit tussen verschillende stemkaskes. Verschillen tot 5hz.
Als ik 440hz heb op mijn Toneport, heb ik 438hz op mijn boss, 443hz op mijn korg en 439hz op mijn behringer. (Damn, veel stemkaskes... En er maar één gekocht...)

Dus...

Groetjes,
BongZ

Slabbetje

Legacy Member
het verschil tussen 437 en 440 is bij mij redelijk hoorbaar, de mijne gaat maar van 435 tot 445. het zou dus erg zijn als ge geen verschil hoort

BongZrGooD

Legacy Member
Curze zei:
het verschil tussen 437 en 440 is bij mij redelijk hoorbaar, de mijne gaat maar van 435 tot 445. het zou dus erg zijn als ge geen verschil hoort
Ok... Never mind...

Groetjes,
BongZ

Redhunter

Legacy Member
Curze zei:
het verschil tussen 437 en 440 is bij mij redelijk hoorbaar, de mijne gaat maar van 435 tot 445. het zou dus erg zijn als ge geen verschil hoort

Als ge ze van 440 naar 437 verstemt isda natuurlijk hoorbaar..:) (-want denk da ge et zo gecheckt ebt)

de vraag is ofda ge et zou hore moest een lieke in 437 zijn ipv 440

josuwa

Legacy Member
nooit onder 440 stemmen ;) als ge 'eruit' wilt springen als lead gitarist kunt ge misschien eens op 442 stemmen maar da doet bijna niemand :p

josuwa

Legacy Member
*DeFees* zei:


Stel voor dat we de laatste gebruiken, de andere zijn imo echt voor de lovers van heavy stuff, terwijl de blues wat neutraler is. ;)

Redhunter

Legacy Member
josuwa zei:
Stel voor dat we de laatste gebruiken, de andere zijn imo echt voor de lovers van heavy stuff, terwijl de blues wat neutraler is. ;)

eerste deel is wel wa raar ritme vr blues...ma tkan drmee door e:)

tgc_9012

Legacy Member
Ik heb nieuwe snaren op mijn gitaar (classic strat) gelegd, maar nu komt mijn brug heel ver omhoog :/ Ik heb de vijzen aan de achterkant van mijn gitaar al zo hard mogelijk aangespand maar dat helpt ook niet. Wat kan ik doen om de brug terug normaal te krijgen?

foto: http://img9.imageshack.us/img9/8891/bridgem.jpg

Sick`

Legacy Member
Moest iemand intresse hebbe om voor koop/ruil met eventueel opleg van eender welke knt, ik denk er zwaar over om mijn pod X3 live, engl fireball, digitech grunge/hot head/black 13/the weapon/metal master weg te doen ... gewoon aangezien ik ze niet gebruik en/of de muren hier van karton zijn en/of onhandig groot zijn ...

Heb intresse in pod desktop, 7-string, lampen pedaaltjes of filter/modulatie pedaaltjes of zaken van damage control of een kleine low-wattage lampen combo... of eventueel een M13 .. oohja, en Ibanez prestige/xiphos of v-shaped gitaren (maar ni die van gibson/epiphone) of een les paul *G* ... nja, als ge *iet* hebt om te ruilen, just pm me ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan