Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Defees

Legacy Member
als ge u E snaar (0;052 )in een G stemt, klinkt die het zelfde als u normale g snaar voor u stem bakske, maar ze is wel dikker :)

de jerre

Legacy Member
*DeFees* zei:
als ge u E snaar (0;052 )in een G stemt, klinkt die het zelfde als u normale g snaar voor u stem bakske, maar ze is wel dikker :)
Huh?

Zoals ik al zei, neem een powerchord en draai aan een van de stemsleutels en ge zult horen wa ik bedoel. Beide snaren staan wel mooi gestemd op zich, maar zullen beiden net dat tikkeltje afwijken van de perfecte frequentie waar ze zouden op moeten staan. Uiteraard is dit op zich te verwaarlozen omdat niemand dit hoort en zijn stembakjes dus niet zo petieterig nauwkeurig.

Het enige "probleem" hierbij is dat als je dan akkoorden neemt (vooral hoorbaar met powerchords, en dan het best met distortion) dat je het fenomeen krijgt dat de frequenties van de noten die normaal gezien perfect passen, niet 100% meer passen. Zoiets hoor je dan door een varierend volume.

freakykiller

Legacy Member
*DeFees* zei:
als ge u E snaar (0;052 )in een G stemt, klinkt die het zelfde als u normale g snaar voor u stem bakske, maar ze is wel dikker :)

Hja maar als ge iedere snaar juist stemt in de basisvorm aleja EBGDAE dan zou ik niet weten hou mijn snaren onderling niet juist gestemd kunnen zijn

de jerre

Legacy Member
freakykiller zei:
Hja maar als ge iedere snaar juist stemt in de basisvorm aleja EBGDAE dan zou ik niet weten hou mijn snaren onderling niet juist gestemd kunnen zijn
Mijn vorige post ;)

Defees

Legacy Member
freakykiller zei:
Hja maar als ge iedere snaar juist stemt in de basisvorm aleja EBGDAE dan zou ik niet weten hou mijn snaren onderling niet juist gestemd kunnen zijn

is' niet EADGBE ?

Redhunter

Legacy Member
Zoals ik al zei...stembakskes zijn nooit juist :p

Ze geven weldegelijk iets in de buurt aan maar om al uw snaren zodanig op mekaar af te stemmen da ze de perfectie benaderen moet ge op gehoor stemmen...

En met in de buurt bedoel ik een à twee komma's (1/9de toon) :p


En in verband met die powerchords ligt dat niet echt aan uw bakske of aan uw gehoor (als ge uw losse snaren op mekaar afstemt)

Om dit uit te leggen moet ge eerst weten dat een toon (2 fretten) opgedeeld is in nog 9 kleinere delen, komma's genaamd.

Dan hebt ge natuurlijk ook halve tonen (1 fret)
Daarin bestaan 2 soorten. Diatonische en chromatische.

Een diatonische halve toon is 4 komma's.
Dit is de afstand tussen bvb B en C (si en do) of E en F (mi en fa)

Een chromatische halve toon is 5 komma's.
Dit is de afstand tussen bvb G en G# (sol en sol#)
(een # of b verandert altijd 5 komma's aan uw noot)

Hierdoor is er op een contrabas bevoorbeeld een verschil tussen Ab en G# (la b en Sol#) omdat ge de precies plaats moet pakken op uw contrabas.

Op uw gitaar maakt het echter weinig uit waar ge drukt (nu ni aan de randen e...) aangezien de fret uw lengte van uw snaar bepaalt.
=> geen verschil tussen Ab en G#

Wat hebben gitaarbouwers nu gedaan om dit te compenseren:
Elke fret een waarde van ongeveer 4,5 komma's geven.

Maar hieruit volgt dat als je een hoger register pakt op je nek er een foutmarge ontstaat. (Tip: als je enkel een solo opneemt in een hoog register stem dan al je snaren op de 12de fret :) )

Dus als je je snaren perfect stemt, ontstaat er toch een fout.
En deze is hoorbaar in akkoorden (= vibe)

conclusie => perfectie bestaat niet...leer er met leven :woohoo:


En op gehoor stemmen is trouwens niet zo moeilijk...:ironic:
Eenmaal je de truc vasthebt is het niets.

(Als ik met ander muziekinstrument meespeel stem ik mij daarop...als ik alleen ben gewoon op mijn dikste snaar => geen stembakske nodig :) )

Sick`

Legacy Member
Zeg, ik heb nu ni elk detail gelezen, maar bij mijn weten heeft elke noot een bepaalde frequentie en is er niets dat de juistheid beter kan meten dan een stuk electronica indien deze dan ook deftig vervaardigd is EN JUIST MEET :p Een oor is ook nog altijd een zeer onnauwkeurig meetinstrument, net zoals het oog, een duim en god weet ik nog welk lichaamsdeel ge als meetinstrument wil hanteren :) ... of mijn stembakske van 15 euro juist meet is iets anders, en dan kan het inderdaad goed zijn dat het oor een beter meetinstrument is :p You get what you pay for zeker :)

Redhunter

Legacy Member
Sick` zei:
Zeg, ik heb nu ni elk detail gelezen, maar bij mijn weten heeft elke noot een bepaalde frequentie en is er niets dat de juistheid beter kan meten dan een stuk electronica indien deze dan ook deftig vervaardigd is EN JUIST MEET :p Een oor is ook nog altijd een zeer onnauwkeurig meetinstrument, net zoals het oog, een duim en god weet ik nog welk lichaamsdeel ge als meetinstrument wil hanteren :) ... of mijn stembakske van 15 euro juist meet is iets anders, en dan kan het inderdaad goed zijn dat het oor een beter meetinstrument is :p You get what you pay for zeker :)

Juist is hier gebruikt als juist op mekaar afgestemt ;)

En als uw stuk electronica toch zo juist is..
Zet een van uw snaren dan is 'perfect' gestemd volgens dat machien...en pak dan dezelfde noot 1 octaaf hoger (op dezelfde snaar natuurlijk)...misschein dat ge et dan bergrijpt :)

Sick`

Legacy Member
redhunter zei:
Juist is hier gebruikt als juist op mekaar afgestemt ;)

En als uw stuk electronica toch zo juist is..
Zet een van uw snaren dan is 'perfect' gestemd volgens dat machien...en pak dan dezelfde noot 1 octaaf hoger (op dezelfde snaar natuurlijk)...misschein dat ge et dan bergrijpt :)

Jamahnee, ik zeg net da mijn stembakske van 15 euro ni perse juist is, ik zeg gewoon da een stembakske juister dan uw oren is als die juist meet :) En als dan uw noot 12 frets verder nimeer juist is, dan is de intonatie verkeerd, of sta uw fretwerk even scheeft gelijk de Guy zijn tanden ;)

TsD

Legacy Member
redhunter zei:
merci voor extra uitleg :)...
nogal moeilijk te verwoorden op forum ...

Nochtans vond ik uw uitleg zeer duidelijk, straks eens dat artikel lezen!

@ Sick :

Door Redhunter zijn uitleg kun je concluderen dat je nooit perfect kunt stemmen op een gitaar met frets, sindsdien er een foutmarge sowieso inzit, al bij de bouw. Dat is misschien nauwelijks (tot niet?) hoorbaar voor de meeste mensen, als uw gitaar goed geïntoneerd staat. Zoals hij zegt, bij een contrabas (of een snaarinstrument zonder frets neem ik aan zoals viool,...) is er een (miniem?) verschil tussen een Ab en een Sol#, wat op een gitaar nochtans alle twee dezelfde fret is, dus dezelfde noot...

Verbeter me waar ik de mist inga, maar ik denk dat het dit is dat Redhunter eigl bedoelt?

Nu eens dit artikeltje lezen zie!

Sick`

Legacy Member
TsD: me die uitleg ben ik het volledig mee eens :)

Nu om even op het probleem terug te komen, die "wave" veranderd niet als ik een snaar hoger/lager stem dan ze hoort te staan. Fact is wel als ik de open snaren aansla, het dan pas heel laat is dat die wave hoorbaar word.

Maar dan eens iet anders getest, de snaren afzonderlijk: 6de snaar heeft aanzienlijk minder sustain waardoor die ook zeer snel in volume daalt tijdens lange chords, en deze heeft die wave een beeke ... 5de snaar heeft die wave dus heel erg hard, en ge voelt die dus echt in uw gitaar mee gaan... elke andere snaar heeft ze ook.

Als ik bvb mijn vinger op een snaar leg en een andere snaar pluk voel ik die golf dus ala de lichtjes van knight rider van de nek naar de brug naar de nek naar de brug ... overentweer gaan ... dusja ... euh ... dan misschien toch made in china de reden? :D

freakykiller

Legacy Member
*DeFees* zei:
is' niet EADGBE ?

Gebeseft toch dat ge nu gewoon het gene wat ik zei in omgekeerde volgorde hebt genoteerd :p ? ik onthou ze nu gewoon eenmaal van de dunste naar de dikste.

Defees

Legacy Member
freakykiller zei:
Gebeseft toch dat ge nu gewoon het gene wat ik zei in omgekeerde volgorde hebt genoteerd :p ? ik onthou ze nu gewoon eenmaal van de dunste naar de dikste.

da weet ik wel, maar EADGBE is toch de normale "notatie" ?

Redhunter

Legacy Member
TsD zei:
Verbeter me waar ik de mist inga, maar ik denk dat het dit is dat Redhunter eigl bedoelt?


alles is volledig juist ze :p

alleen weet ik of het op een viool ook veel uitmaakt..;er zal een verschil zijn, maar dat zal heel klein zijn door de kleinere nek en kleinere tesituur (= bereik)

allesinds kan ik niet met 100% zekerheid zeggen of ze daar op viool ook op letten...maar waarschijnlijk wel...:)

Redhunter

Legacy Member
Sick` zei:
of sta uw fretwerk even scheeft gelijk de Guy zijn tanden ;)

Het is onmogelijk een perfecte gitaar (*) te maken e :)...ma denk dat je dit al doorhebt door post van TsD


* Denk dat het wel mogelijk is om perfecte steel guitar te maken...en dan bedoel ik het instrument om die hawaiianse sfeer te krijgen (en soms in De Laatste Show wordt gebruikt om maar een idee te geve :p)

Ben niet zeker van de naam...

Defees

Legacy Member
spast, ikke maar denken dat ge een gitaar gestolen had of heel goedkoop gekocht... Steel (lap?) guitar?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan