Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sick`

Legacy Member
Zeg, kwil nu ni den degoutanterik uithangen eh, maar dit is toch het telenet forum he? hebben jullie geen telenet webspace of iets dergelijk ipv files op van die klotelinks te plaatsen? ;)

Fredje

Legacy Member
ik had da ja, maar zelfs alsk het paswoord copy/paste gerakek er nog altijd nimmer op :(

Redhunter

Legacy Member
Fredje zei:
ik heb is snel een mini bass riffje gecreerd uit de eerste figuur van D Major

RapidShare: Easy Filehosting

Het begin wel pas vanaf de 6e second te spelen en het is heel stil opgenomen.

hope you like it :)

wel grappig rifke :niceone:

( der is ni zoiets als 'de eerste figuur van' ;)...Da ligt voor iedereen anders...)

MINDROT

Legacy Member
Aight, ik heb me gisteren een line6 ux1 aangeschaft... wordt er hier nog (zoals vroeger wel eens gebeurde) zo gemeenschappelijk gesoleerd (i know, het klopt niet, maar ik kom niet op de juiste term :p) op backingtracks? Ik wil dat hier wel nog eens doen!

BongZrGooD

Legacy Member
Bwa, waarom niet? Nog eens een jammeke doen lijkt me wel ok. Ben binnenkort wel een weekje varen in Bretagne... Iemand die zich geroepen voelt om het te organiseren?

Groetjes,
BongZ

Fallen One

Legacy Member
Hello.

Ik heb mij gisteren een Fender Squier starterspakket gekocht (Key Music - Kasteellaan Gent) omdat ik altijd al graag elektrische gitaar wou leren spelen. Is hier toevallig iemand van jullie die ooit ook begonnen is met zo'n gitaar/startpakket?

Ik heb gewoon enkele vraagjes ivm hoe je het beste begint met het leren.
In het startpakket zat een DVD voor beginners. Maar die start al direct bij 'powerchords' nl. de E5 en gaat dan over naar andere 'powerchords'. Is die DVD (als je't pakket vroeger ook had) een goed startpunt om te leren spelen? Of trekt die eigenlijk op niet veel?
Ik denk niet echt dat er een echt "fixed" startpunt is bij het leren gitaar spelen, maar ik wil het echt goed doen en goed leren spelen.

Of ben ik beter af met gewoon online wat rond te neuzen en hier en daar wat dingen op te pikken? Ik heb net een handige site gevonden: justinguitar.com en dit lijkt me toch wel allemaal tamelijk goed uitgelegd en zulks, maar deze begint dan bij een gewone E Chord (als dat al iets gewoon is? ik ken het verschil niet eens tussen power en gewone chord, maar soit... Dit om maar aan te duiden dat de DVD en die site een verschillend startpunt kennen)

Dus ik weet niet goed wat doen, de DVD gebruiken of met die site werken of nog gans iets anders? Ik wil gewoon vermijden dat ik verkeerde technieken en handplaatsingen leer.
(Ik ken dus niks van Elektrische gitaar atm hé, ik hoop dat dus te veranderen, maar atm ken ik er echt niks van).

Iemand die me een beetje wil verder helpen met de keuze aan studiemateriaal?
Of zelf iemand in de buurt van Wondelgem die zich geroepen voelt te lachen met een complete noob en wat pointers te geven of zulks? (It's a long shot, but...)

Alvast bedankt,
Fallen One.

Sick`

Legacy Member
Mensen die ervaring hebben met recorden met een POD achtig iets? :p ... heb is ne keer reaper installed en audio laten redirecten naar de pod ... en dan overdubben ... en resultaat is da door de latency mijn overdub gelijk een delay van mijn vorige track klinkt :D

En een ander vraagske, nog mensen da hun buren kunnen horen niezen? Zoja: hoe hard zou ik mijn versterker kunne zetten? :p

Plutus

Legacy Member
BongZrGooD zei:
Bwa, waarom niet? Nog eens een jammeke doen lijkt me wel ok. Ben binnenkort wel een weekje varen in Bretagne... Iemand die zich geroepen voelt om het te organiseren?

Groetjes,
BongZ
Nog iemand met smaak :D zit in April ook een weekje in Bretagne!

Thin Liz

Legacy Member
DaGothicOne zei:
Hello.

Ik heb mij gisteren een Fender Squier starterspakket gekocht (Key Music - Kasteellaan Gent) omdat ik altijd al graag elektrische gitaar wou leren spelen. Is hier toevallig iemand van jullie die ooit ook begonnen is met zo'n gitaar/startpakket?

Ik heb gewoon enkele vraagjes ivm hoe je het beste begint met het leren.
In het startpakket zat een DVD voor beginners.

Of ben ik beter af met gewoon online wat rond te neuzen en hier en daar wat dingen op te pikken? Ik heb net een handige site gevonden: justinguitar.com

...

Alvast bedankt,
Fallen One.

Eerst en vooral: je hebt een deftige gitaar gekocht. Squier is mooi beginnersmateriaal en het verliest niet te veel van z'n waarde als je het 2dehands wil verkopen.

Dan:

Als je via 'electronische weg' wil leren spelen dan raad ik je dit aan:

Rock House Method-Guitar Products

John begint echt vanaf 'nul' en leert je op een deftige manier spelen. De DVD is zeer duidelijk opgebouwd en ze filmen ook mooi de handen op het fretboard. Ik heb echt nog nooit een betere DVD in m'n handen gehad om te leren spelen.
Je hebt 'beginner', 'intermediate' en 'advanced'. Het zal wel enkele maanden/jaren duren alvorens je echt alles onder de knie hebt.

Het grote verschil met andere DVD's is het 'klimverschil'. Als je direct met powerchords begint en je hebt nog nooit een deftige vingerzetting of enkele noot gespeeld dan is er iets mis. De DVD die ik je aanraad doet dit wel en zal je in de mate van het mogelijke (want ik vind ook dat niets een gitaarles van een leraar kan evenaren) leren spelen.

Normaal gezien kan je ze wel bestellen in de muziekwinkel of op populaire sites zoals musicstore/thomann ed...

Fallen One

Legacy Member
Bedankt voor dat advies, als er nog mensen zijn die zaken kunnen aanraden, let me know pls ;)

Fallen One.

Recipe4hate

Legacy Member
Dit is hier al duizend-en-een keer vernoemd maar:
ZEKER Free guitar lessons - justinguitar.com bekijken als je een beginner bent. (links kiezen voor "beginners course") Die kerel heeft me zoveel geleerd en in principe is alles gratis. Zijn filmpjes zijn ook nog eens aangenaam om naar te kijken en hij gaat over alle onderwerpen in min of meer juiste volgorde. Hij past ook liedjes aan, zodat beginners ook al direct wat kunnen spelen en resultaat zien.

Fallen One

Legacy Member
Leuk om horen dat de link die ik ook (toevallig) had gevonden goed wordt bevonden :)
Ik ben nu zijn lesmethode aan't volgen, D, A en E Chord aan't proberen onder de knie krijgen, ze klinken meestal deftig, soms nog een buzz of doffe noot erin, maar ik zal het ooit kunnen! xD

Nog andere mensen die tips of hints hebben om te beginnen?

Btw, ik heb nog een heeeeeel domme vraag:
Is het normaal dat de lijntjes die in m'n vingertoppen komen (door op de snaren te drukken) meer diagonaal staan (vooral op m'n wijsvinger) dan horizontaal? Of doe ik hier iets verkeerd? (vingerplaatsing)

Fallen One.

Fallen One

Legacy Member
Thanks, ik weet dat het waarschijnlijk erg domme vragen lijken, maar ik wil't dus echt niet verkeerd aanleren, gheh xD

Fallen One.

FatFish

Legacy Member
BongZrGooD zei:
Bwa, waarom niet? Nog eens een jammeke doen lijkt me wel ok. Ben binnenkort wel een weekje varen in Bretagne... Iemand die zich geroepen voelt om het te organiseren?

Groetjes,
BongZ
Ik wil da wel proberen. Kmoet dan wel weten hoeveel man meedoet en welke backingtrack er wordt gekozen. Ik kan da wel cutten en pasten zodat iedereen zijn bars heeft om over te soleren. Dan loopt het niet in het honderd.
Ik vind deze bt wel goed: Reflections
Werd hier ook gebruikt door iemand voor de shred-off maar lijkt me wel geschikt. Heeft voor ieder wat wils, trage stukken en wat heftigere stukken zonder te overdrijven. Dus ruimte voor wat trager soleer werk en ook snelle licks.

Redhunter

Legacy Member
Vind Reflections ook nog wel nice...allleen een beetje kort om allemaal op te solere e...ma da valt op te losse :) (aleja...hangt er van af hoeveel man ga meedoen...)

ebt ge er trouwens ook et akkoordeschema van? :)

(edit: anders willik et gerust zoeke se)

Sick`

Legacy Member
DaGothicOne zei:
Bedankt voor dat advies, als er nog mensen zijn die zaken kunnen aanraden, let me know pls ;)

Fallen One.

Boeken van Troy Stetina! Echt een aanrader! Persoonlijk vind ik Rock House DVD's redelijk saai, heb er 3 van en ben er eigenlijk niet zo tevreden over, maar dat zal van persoon tot persoon afhangen zeker? Justin Guitar heb ik ook een hekel aan namelijk ;)

Thin Liz

Legacy Member
Sick` zei:
Boeken van Troy Stetina! Echt een aanrader! Persoonlijk vind ik Rock House DVD's redelijk saai, heb er 3 van en ben er eigenlijk niet zo tevreden over, maar dat zal van persoon tot persoon afhangen zeker? ;)

Als je er echt mee begint, dan denk ik dat het het perfecte tempo is. Ze gaan traag vooruit, en dat vind ik er net zo goed aan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan