Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Recipe4hate

Legacy Member
Heeft 'r ier nog iemand 't probleem dat hij bij een akoestisch altijd teruggrijpt naar hetzelfde slagpatroon?

de jerre

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Heeft 'r ier nog iemand 't probleem dat hij bij een akoestisch altijd teruggrijpt naar hetzelfde slagpatroon?
naar een aantal slagpatronen ja, maar probleem zou'k et nie noemen...

BongZrGooD

Legacy Member
redhunter zei:
arpeggio's;)

Anders zou gitaar wel eel simpel worde :p

Arpeggio's zijn een heel beperkte techniek op zich, uiteindelijk is het niet meer dan een akkoord gedempt strummen.
Het vergt op zich wel wat oefening, maar het principe is "eel simpel".
Natuurlijk, als je arpeggio's combineert met sweeping, tapping enzomeer, gaan ze interessant klinken. Een toonladder spelen van de laagst mogelijke toon naar de hoogste, zonder onderbreking vind ik persoonlijk een pak moeilijker dan een arpeggio...

josuwa zei:
Ge kunt ni improviseren zonder toonladders he;) . Tenzij ge echt ELKE klank op uw gitaar uit uw hoofd kent, maar dan soleert ge nogaltijd over toonladders, zonder dat ge het weet :p

freakykiller zei:
Oké respect ^^, dat zijn nu dingen die me meer interesseren dan liedjes vanbuiten leren & spelen

(hoe hebde gij geoefent op improviseren ? en gebruik je bepaalde toonladders ofzo ?)

Improviseren kan je puur op gehoor, ik doe het zonder ook maar één moment aan toonladders te denken... Je moet natuurlijk in een breder kader gezien binnen de bijhorende toonladders van een akkoord blijven.
Ik heb pas later geleerd welke toonladders ik speelde, maar ik heb het voornamelijk geleerd door veel te luisteren en mee te spelen. Dat maakt ook dat ik een hoop nummers onbewust ken... Altijd leuk op een jamsessie...

Veel luisteren, en gewoon veel meespelen met allerhande nummers; als je iet of wat gehoor hebt, hoor je wel wanneer iets kan, of niet kan...

Het is mij echter wel opgevallen dat de meeste "geschoolde" muzikanten hun tanden stukbijten op improvisatie.
Free Jazz en aanverwanten niet meegerekend, maar persoonlijk vind ik dat meestal bagger klinken, omdat binnen dat genre de muziek wiskundig benaderd wordt. Puur vanuit theoretisch oogpunt, en niet op basis van hoe iets klinkt...
Bepaalde dissonanten kunnen dan theoretisch wel mogelijk zijn binnen een akkoord, maar het moet ook klinken. En hun gehanteerde theorie van "als je het niet vindt klinken, begrijp je het niet" is gebaseerd op snobisme.


Maar dat is mijn bescheiden meningkje maar...

Groetjes,
BongZ

Redhunter

Legacy Member
BongZrGooD zei:
Arpeggio's zijn een heel beperkte techniek op zich, uiteindelijk is het niet meer dan een akkoord gedempt strummen.

voor de duidelijkheid...een arpegio strekt zich uit over de volledige neck...ge speelt gewoon alleen de note die in u akkoord zitte. Apart klinkt da ni echt zo goed maar et wordt vooral in additie met toonladders gebruikt. Kga nu als voorbeeld die bluesimprovistie nemen die eerder is gepost ( wijs gespeelt trouwes:niceone:).
Stel u de solo voor als die gespeelt wordt zonder backing track. In die solo hoort ge de akkoorde ni...als ge da mee arpegios zou doen zou ge duidlijk de akkoorde hore...

(voorbeeld: als ge in Em bezig zijt
Ge speelt bevoorbeeld heel de tijd in Em maar plots komt tussestuk (die waarschijnlijk in IVde graad vn u relatieve majeurtoonladder zal staan).
Ge improviseert en volgende akkoord is bvb Csus4. dan kunde juist voor da ge naar B-part gaat uw fa aanoude ( wa vals ga klinke) ma as ge dan naar uw b-part gaat ga da schoon oplosse in uw Csus4)

Van die Free Jazz geefk toe dat er serieus wa gevalle erover gaan....Maar ja...smaak zeker :p (luister er zelf ook ni naar ze )
Over die pure mathematische muziek 'die nie klinkt' ben ik et echter wel min of meer oneens...

Ge ebt muzikanten die veel 'apothekerswerk' doen (zoals ik da dan noem:unsure: ) ma soms klinkt et ook wel...

Dit vint ik er op sommige momente er wa over ma over et algemeen valt nog mee...

(trouwes Dit is ook puur mathematisch en ge kunt nu ni zegge da da ni muzikaal is...intro is wel vree speels (6:20 -... Daar improviseert hij op ne loop die hij eerst opgepakt eeft en drna op 2 loops :love:)

TTC

Legacy Member
Goh , ik blijf nog altij respect uiten voor jazz gitaristen , vooral hun speelstijl, heel strak en clean zonder al te veel bends.

BongZrGooD

Legacy Member
redhunter zei:
voor de duidelijkheid...een arpegio strekt zich uit over de volledige neck...ge speelt gewoon alleen de note die in u akkoord zitte. Apart klinkt da ni echt zo goed maar et wordt vooral in additie met toonladders gebruikt. Kga nu als voorbeeld die bluesimprovistie nemen die eerder is gepost ( wijs gespeelt trouwes:niceone:).
Stel u de solo voor als die gespeelt wordt zonder backing track. In die solo hoort ge de akkoorde ni...als ge da mee arpegios zou doen zou ge duidlijk de akkoorde hore...

Dus... een arpeggio is????
redhunter zei:
(voorbeeld: als ge in Em bezig zijt
Ge speelt bevoorbeeld heel de tijd in Em maar plots komt tussestuk (die waarschijnlijk in IVde graad vn u relatieve majeurtoonladder zal staan).
Ge improviseert en volgende akkoord is bvb Csus4. dan kunde juist voor da ge naar B-part gaat uw fa aanoude ( wa vals ga klinke) ma as ge dan naar uw b-part gaat ga da schoon oplosse in uw Csus4)
Allemaal goed en wel, maar hoe helpt het de persoon die de oorspronkelijke vraag over improviseren stelde?
Wat betekent "de 4de graad van uw relatieve majeurtoonladder" en waarom is het waarschijnlijk? Waarom Csus4 als voorbeeld, want in een Em blues klinkt dat allesbehalve waarschijnlijk...
Ik ben een zeer praktijkgericht gitarist, en had een :eek: gevoel toen ik dat las. Waarschijnlijk weet ik perfect waarover je het hebt, maar kan je verduidelijken?

redhunter zei:
Van die Free Jazz geefk toe dat er serieus wa gevalle erover gaan....Maar ja...smaak zeker :p (luister er zelf ook ni naar ze )
Over die pure mathematische muziek 'die nie klinkt' ben ik et echter wel min of meer oneens...

Ge ebt muzikanten die veel 'apothekerswerk' doen (zoals ik da dan noem:unsure: ) ma soms klinkt et ook wel...
Soms, ja... En smaak heeft er zeker mee te maken, en mijn grieven liggen dan ook meer bij het weerleggen van de kwestie smaak, en het verschuiven naar "intellect".


redhunter zei:
Dit vint ik er op sommige momente er wa over ma over et algemeen valt nog mee...

(trouwes Dit is ook puur mathematisch en ge kunt nu ni zegge da da ni muzikaal is...intro is wel vree speels (6:20 -... Daar improviseert hij op ne loop die hij eerst opgepakt eeft en drna op 2 loops :love:)
Tja, dit zijn wel virtuosen... En er wordt nog steeds binnen een vaste omkadering gespeeld. Donna Lee... Van Davis, geïnstitutioneerd door Parker en quasi heruitgevonden door Pastorius... Ver van mathematisch te noemen, imo... Dit klinkt als muziek in mijn oren... Blijkbaar scheelt mijn visie op mathematisch met de jouwe, wat natuurlijk best kan.

Maar ik blijf van mening dat leren improviseren leuk moet blijven, en theorie kan heel wat helpen, maar uiteindelijk is het zoveel leuker puur op gehoor te kunnen gaan. Simpel beginnen, want uiteindelijk blijft toch nog altijd dat de kwaliteit niet afhangt van hoeveel en hoe snel je improviseert.

Een gitarist zei ooit over improviseren:
"It's not the notes that you DO play, it's the ones that you DON'T."

Kweet begot ni meer wie?

Groetjes,
BongZ

josuwa

Legacy Member
BongZrGooD zei:
Dus... een arpeggio is????

Allemaal goed en wel, maar hoe helpt het de persoon die de oorspronkelijke vraag over improviseren stelde?
Wat betekent "de 4de graad van uw relatieve majeurtoonladder" en waarom is het waarschijnlijk? Waarom Csus4 als voorbeeld, want in een Em blues klinkt dat allesbehalve waarschijnlijk...
Ik ben een zeer praktijkgericht gitarist, en had een :eek: gevoel toen ik dat las. Waarschijnlijk weet ik perfect waarover je het hebt, maar kan je verduidelijken?


Soms, ja... En smaak heeft er zeker mee te maken, en mijn grieven liggen dan ook meer bij het weerleggen van de kwestie smaak, en het verschuiven naar "intellect".



Tja, dit zijn wel virtuosen... En er wordt nog steeds binnen een vaste omkadering gespeeld. Donna Lee... Van Davis, geïnstitutioneerd door Parker en quasi heruitgevonden door Pastorius... Ver van mathematisch te noemen, imo... Dit klinkt als muziek in mijn oren... Blijkbaar scheelt mijn visie op mathematisch met de jouwe, wat natuurlijk best kan.

Maar ik blijf van mening dat leren improviseren leuk moet blijven, en theorie kan heel wat helpen, maar uiteindelijk is het zoveel leuker puur op gehoor te kunnen gaan. Simpel beginnen, want uiteindelijk blijft toch nog altijd dat de kwaliteit niet afhangt van hoeveel en hoe snel je improviseert.

Een gitarist zei ooit over improviseren:
"It's not the notes that you DO play, it's the ones that you DON'T."

Kweet begot ni meer wie?

Groetjes,
BongZ

Ma dat gehoor heeft niet iedereen, en geef toe, al speelt ge eerst op gehoor en leert ge daarna uw toonladders, als ge puur op gehoor speelt (tenzij na JAREN) zal er meestal wel ergens iets inzitten wat gewoon echt bagger klinkt. Of dat ge int begin nog aant zoeke zijt in welke toonladder da ge moet spele terwijl dat iemand met kennis weet meteen in de majeur of kleine tertstoonladder daarvan te gaan spelen (mineur, pentatonisch dus)

Sick`

Legacy Member
Zolang voor uzelf alles klinkt is er toch geen probleem? :unsure:

Nuja, tis prolly gemakkelijker als ge toonladders kent, maar ik heb meer plezier in zoeken welk da met elkaar klinkt en welk niet en zien ofk der een ritme mee kan spelen :)

Ofja ... misschien moetek toch maar eens een toonladder vastpakken ... ik oefen vooral wa oefeningen uit boekskes te kunnen spelen en daar af en toe eens wa stukken mee aan elkaar boksen :D

Redhunter

Legacy Member
BongZrGooD zei:
Dus...
Groetjes,
BongZ

Wa bedoelt ge precies mee strumme..want ik denk dak da verkeerd begrijp...


En dan die kwestie van die Csus4 :p

Ik dacht da als ge in een stuk moduleert da het dan 8/10 keer naar de 4de graad van u majeur toonaldder was (of eb da toch erges opgevange, niet van de eerste de beste kluns)
=> verduidliking: in Em
majeur toonaldder is G
4de graad van G is C
isda nu eigelijk begrijpbaar? :unsure: (want ik weet dat ik in tekst niks kan uitlegge)

en ik heb da (onduidlijk:unsure: ) voorbeeld gepakt omdat fa niet in Em pentatonisch zit. En moeste ge ook in arpeggios denken dat ge er wel aan zou denken om een fa te spelen...

En het was eigelijk niet meer bedoeld als antwoord op die vraag.

En dan nog Joe Pass :p
Ik had het eigelijk niet op het stuk Donna Lee...maar op de improvisatie van Joe Pass (want ik maak uit u tekst op dat ge et stuk Donna Lee bedoelt dat niet mathematisch is)


En denk nu ni da ik Niels Orsted Petersen en Joe Pass ulder en Donna Lee lelijk vind e...ik vind gewoon da ze soms er ietske over gaan...

Mss slecht voorbeeld...maar ik weet da Joe Pass (in Diminisht dachtk) op zijn virtuoso cd's erover gaat.

Mja...Ik zal wel ongelijk hebbe zeker :unsure:

josuwa

Legacy Member
Sick` zei:
Zolang voor uzelf alles klinkt is er toch geen probleem? :unsure:

Nuja, tis prolly gemakkelijker als ge toonladders kent, maar ik heb meer plezier in zoeken welk da met elkaar klinkt en welk niet en zien ofk der een ritme mee kan spelen :)

Ofja ... misschien moetek toch maar eens een toonladder vastpakken ... ik oefen vooral wa oefeningen uit boekskes te kunnen spelen en daar af en toe eens wa stukken mee aan elkaar boksen :D

En die licks rusten op... Komt ie.. Toonladders. Blues is echt één en al mineur pentatonische ;)

BongZrGooD

Legacy Member
josuwa zei:
Ma dat gehoor heeft niet iedereen, en geef toe, al speelt ge eerst op gehoor en leert ge daarna uw toonladders, als ge puur op gehoor speelt (tenzij na JAREN) zal er meestal wel ergens iets inzitten wat gewoon echt bagger klinkt. Of dat ge int begin nog aant zoeke zijt in welke toonladder da ge moet spele terwijl dat iemand met kennis weet meteen in de majeur of kleine tertstoonladder daarvan te gaan spelen (mineur, pentatonisch dus)
Dat is wat ik op gehoor doe, met inderdaad basishulp van akkoordenkennis... Ik weet dat een nummer in Am is, en ik weet waar op mijn gitaar ik moet zijn. Zonder één moment na te denken over verwante toonladders, sussen enzomeer. Hoogstwaarschijnlijk heb ik er langer over gedaan dan mensen die eerst een bredere basis hebben gelegd qua theorie, maar mijn praktijkervaring zegt mij dat improv (met uitzondering van jazz, wat ik eigenlijk buiten de discussie wil houden) niet afhangt van die theoretische onderlegdheid.

Ik heb met Lemmens instituut mensen gewerkt, en ook veel met jazz studio muzikanten. Qua improv vielen ze tegen, wel pas zodra ze buiten hun area of expertise gingen. Maar dat is het voor mij juist, en dat gaat over smaak. Ik vind jazz geweldig, maar het is voor mij absoluut geen prioriteit om te leren spelen. Ik wil op een podium kunnen kruipen, iemand stelt bv. The Wall van Floyd voor, en dat wordt gespeeld door mensen die nog nooit samen gespeeld hebben. Een duidelijke omkadering, met hopen mogelijkheden tot improv, trompetsolo inclusief...;)



redhunter zei:
Wa bedoelt ge precies mee strumme..want ik denk dak da verkeerd begrijp...
Waarschijnlijk heb ik het ook verkeerd verwoord, ik bedoelde gewoon aanslaan, noot per noot gedempt. Niet echt strummen...

redhunter zei:
En dan die kwestie van die Csus4 :p

Ik dacht da als ge in een stuk moduleert da het dan 8/10 keer naar de 4de graad van u majeur toonaldder was (of eb da toch erges opgevange, niet van de eerste de beste kluns)
=> verduidliking: in Em
majeur toonaldder is G
4de graad van G is C
isda nu eigelijk begrijpbaar? :unsure: (want ik weet dat ik in tekst niks kan uitlegge)

en ik heb da (onduidlijk:unsure: ) voorbeeld gepakt omdat fa niet in Em pentatonisch zit. En moeste ge ook in arpeggios denken dat ge er wel aan zou denken om een fa te spelen...

En het was eigelijk niet meer bedoeld als antwoord op die vraag.
Zo had ik het begrepen, maar dit is al een pak duidelijker. De waarschijnlijkheid blijft echter een vraag, indien we over een blues schema praten. Maar dat maakt niet uit.
redhunter zei:
En dan nog Joe Pass :p
Ik had het eigelijk niet op het stuk Donna Lee...maar op de improvisatie van Joe Pass (want ik maak uit u tekst op dat ge et stuk Donna Lee bedoelt dat niet mathematisch is)


En denk nu ni da ik Niels Orsted Petersen en Joe Pass ulder en Donna Lee lelijk vind e...ik vind gewoon da ze soms er ietske over gaan...

Mss slecht voorbeeld...maar ik weet da Joe Pass (in Diminisht dachtk) op zijn virtuoso cd's erover gaat.

Mja...Ik zal wel ongelijk hebbe zeker :unsure:
Je hebt zeker geen ongelijk, onze opvatting over mathematisch verschilt gewoon wat, niet meer.
En Pass kan inderdaad wel wat overdrijven, neemt niet weg dat het een schitterend muzikant is... Ik troost mij in de gedachte dat de lijn tussen geniaal en krankzinnig gewoon heel dunnetjes is. Dit zijn mensen die hun instrument, muziek en inherente gave boven alles plaatsen. It's another ballpark"...
Maar mijn stelling blijft, improviseren hoeft niet moeilijk te zijn... Het heeft weinig met improv te maken, maar de aangehouden mi in Parisienne Walkways (live) heeft zooooo veel meer dan tig arpeggio's...

Ik lees hier interessante dingen over improv, misschien wordt het stilaan nog eens tijd voor een jam?

Groetjes,
BongZ

Sick`

Legacy Member
josuwa zei:
En die licks rusten op... Komt ie.. Toonladders. Blues is echt één en al mineur pentatonische ;)

Natuurlijk rust alles wat klinkt op toonladders, da wil ik ni weerleggen :)

Ik wil maar zeggen dat ge u niet perse moet bezighouden met die dingen te leren, gewoon dingen spelen, luisteren en een logica proberen te zien van hoe ge een bepaalde wending kunt geven ... net zoals ge in uw eerste jaren leert spreken eigenlijk :)

Tklinkt zo ni van uw eerste poging, maar op een paar minuten me gewoon een beeke zoeken kunde toch ook al snel een riffke uit uw mouw schudden... tzou makkelijk zijn me wa kennis van toonladders, maar daarom hoefde ze nog niet perse expliciet te leren ;)

Of tabs van ultimate-guitar pakken die verkeerd klinken en zelf de verkeerde stukken proberen te corrigeren :D ... voor mij veel leuker dan al die theorie te lezen en te begrijpen .. kmoet al genoeg lezen om op mijn werk me alle dingen bij te blijven ;)

Kzal et ooit wel eens vastpakken, maar kga da zeker ni rushen, alles op zen tijd :D

Redhunter

Legacy Member
BongZrGooD zei:
Zo had ik het begrepen, maar dit is al een pak duidelijker. De waarschijnlijkheid blijft echter een vraag, indien we over een blues schema praten. Maar dat maakt niet uit.

Had ik et ooit over een bluesschema? :p
Mja...dan nog in de meeste situaties gaat ge ni echt modulere en als eerste akkoord sus4 spele...eerder maj7 fso (=> ik suck in voorbeelde geve:sad: )

Trouwens voor iedereen die wilt leren improviseren, zo zou ik het aanraden:
Ge leert toonladder en ge kiest 'simpel' lieke...
Ge zoekt de toonaard (=in welke positie ge uw toonladder moet spelen)
En ge speelt...Int begin lukt dat niet maar da komt...
(Breid uwen toonladder uit met noten die je zelf vind da goe klinke...hou niet vast aan die standaard 4 à 5 fretten)

Nekeer da ge denkt da da vloeiend genoeg lukt kunt ge is naar de akkoorden kijken waarover da ge soleert...
ge schrijft op een blaadje op welke noten dat er in zitte en als da akkoord gespeelt wordt hecht ge extra aandacht aan die noten..

Tip die ik toch wel belanrijk vind
maakt nie uit of je majeur of mineur toonladder kent.
Want een majeur toonladder heeft een 'relatieve mineurtoonladder'. Een mineurtoonaldder die exact dezelfde noten bevat.
bevoorbeld:
G (majeur) = Em

op uw gitaar wordt dat:
Majeur = Mineur als ge 3 frette terugschuift

Dus de majeurtoonaldder die begint op uw 15de fret = mineurtoonladder die begint op uw 12de fret

-

Wa ge (=Bongz) daar aanhaalt over jazzmuzikant vind ik ook wel interesant...want volgens mij moet een (jazz)muzikant toch capabel zijn om op eender welk genre te kunne improvisere (natuurlijk gaat ge wel nog hore da ze geen meester in da genre zijn)

Waren et conservatoriummuzikanten?

Plutus

Legacy Member
4 à 5 fretten? Bv. A Mineur Pentatonisch begeeft zich toch verder dan 4 fretten hé. Niet 1 laddertje leren, maar direct de hele zooi! Dat was toch waartoe mijn leraar mij verplichtte :p. En als je die al volledig kent en je dus de hele hals kunt afgaan, kom je al in combinatie met wat feeling al héél ver (en laat ik die feeling nu net ontbreken, net als ervaring en oefening).

Dealer

Legacy Member
Een vriend (Sam) van mij heeft net zijn eerste YouTube filmpje gemaakt in samenwerking met zijn broer (Yanis de gitarist).

Youtube

Geef eens jullie mening (geen geflame aub :p)

Als er requests zijn mag je altijd eens PM'en of een comment op YouTube achterlaten.

Mvg

Sick`

Legacy Member
Dealer zei:
Geef eens jullie mening (geen geflame aub :p)

Zelf akoestisch en zonder pick spelen is ni men dink, maar toch vind ik het altijd bangelijk als iemand anders het doet :) .. zeer goed gebracht!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan