Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
naar een aantal slagpatronen ja, maar probleem zou'k et nie noemen...Recipe4hate zei:Heeft 'r ier nog iemand 't probleem dat hij bij een akoestisch altijd teruggrijpt naar hetzelfde slagpatroon?
redhunter zei:arpeggio's
Anders zou gitaar wel eel simpel worde![]()
josuwa zei:Ge kunt ni improviseren zonder toonladders he. Tenzij ge echt ELKE klank op uw gitaar uit uw hoofd kent, maar dan soleert ge nogaltijd over toonladders, zonder dat ge het weet
![]()
freakykiller zei:Oké respect ^^, dat zijn nu dingen die me meer interesseren dan liedjes vanbuiten leren & spelen
(hoe hebde gij geoefent op improviseren ? en gebruik je bepaalde toonladders ofzo ?)
BongZrGooD zei:Arpeggio's zijn een heel beperkte techniek op zich, uiteindelijk is het niet meer dan een akkoord gedempt strummen.
(luister er zelf ook ni naar ze )
) ma soms klinkt et ook wel...
)redhunter zei:voor de duidelijkheid...een arpegio strekt zich uit over de volledige neck...ge speelt gewoon alleen de note die in u akkoord zitte. Apart klinkt da ni echt zo goed maar et wordt vooral in additie met toonladders gebruikt. Kga nu als voorbeeld die bluesimprovistie nemen die eerder is gepost ( wijs gespeelt trouwes).
Stel u de solo voor als die gespeelt wordt zonder backing track. In die solo hoort ge de akkoorde ni...als ge da mee arpegios zou doen zou ge duidlijk de akkoorde hore...
Allemaal goed en wel, maar hoe helpt het de persoon die de oorspronkelijke vraag over improviseren stelde?redhunter zei:(voorbeeld: als ge in Em bezig zijt
Ge speelt bevoorbeeld heel de tijd in Em maar plots komt tussestuk (die waarschijnlijk in IVde graad vn u relatieve majeurtoonladder zal staan).
Ge improviseert en volgende akkoord is bvb Csus4. dan kunde juist voor da ge naar B-part gaat uw fa aanoude ( wa vals ga klinke) ma as ge dan naar uw b-part gaat ga da schoon oplosse in uw Csus4)
gevoel toen ik dat las. Waarschijnlijk weet ik perfect waarover je het hebt, maar kan je verduidelijken?Soms, ja... En smaak heeft er zeker mee te maken, en mijn grieven liggen dan ook meer bij het weerleggen van de kwestie smaak, en het verschuiven naar "intellect".redhunter zei:Van die Free Jazz geefk toe dat er serieus wa gevalle erover gaan....Maar ja...smaak zeker(luister er zelf ook ni naar ze )
Over die pure mathematische muziek 'die nie klinkt' ben ik et echter wel min of meer oneens...
Ge ebt muzikanten die veel 'apothekerswerk' doen (zoals ik da dan noem) ma soms klinkt et ook wel...
Tja, dit zijn wel virtuosen... En er wordt nog steeds binnen een vaste omkadering gespeeld. Donna Lee... Van Davis, geïnstitutioneerd door Parker en quasi heruitgevonden door Pastorius... Ver van mathematisch te noemen, imo... Dit klinkt als muziek in mijn oren... Blijkbaar scheelt mijn visie op mathematisch met de jouwe, wat natuurlijk best kan.redhunter zei:
BongZrGooD zei:Dus... een arpeggio is????
Allemaal goed en wel, maar hoe helpt het de persoon die de oorspronkelijke vraag over improviseren stelde?
Wat betekent "de 4de graad van uw relatieve majeurtoonladder" en waarom is het waarschijnlijk? Waarom Csus4 als voorbeeld, want in een Em blues klinkt dat allesbehalve waarschijnlijk...
Ik ben een zeer praktijkgericht gitarist, en had eengevoel toen ik dat las. Waarschijnlijk weet ik perfect waarover je het hebt, maar kan je verduidelijken?
Soms, ja... En smaak heeft er zeker mee te maken, en mijn grieven liggen dan ook meer bij het weerleggen van de kwestie smaak, en het verschuiven naar "intellect".
Tja, dit zijn wel virtuosen... En er wordt nog steeds binnen een vaste omkadering gespeeld. Donna Lee... Van Davis, geïnstitutioneerd door Parker en quasi heruitgevonden door Pastorius... Ver van mathematisch te noemen, imo... Dit klinkt als muziek in mijn oren... Blijkbaar scheelt mijn visie op mathematisch met de jouwe, wat natuurlijk best kan.
Maar ik blijf van mening dat leren improviseren leuk moet blijven, en theorie kan heel wat helpen, maar uiteindelijk is het zoveel leuker puur op gehoor te kunnen gaan. Simpel beginnen, want uiteindelijk blijft toch nog altijd dat de kwaliteit niet afhangt van hoeveel en hoe snel je improviseert.
Een gitarist zei ooit over improviseren:
"It's not the notes that you DO play, it's the ones that you DON'T."
Kweet begot ni meer wie?
Groetjes,
BongZ



BongZrGooD zei:Dus...
Groetjes,
BongZ

(want ik weet dat ik in tekst niks kan uitlegge)
) voorbeeld gepakt omdat fa niet in Em pentatonisch zit. En moeste ge ook in arpeggios denken dat ge er wel aan zou denken om een fa te spelen...

Sick` zei:Zolang voor uzelf alles klinkt is er toch geen probleem?
Nuja, tis prolly gemakkelijker als ge toonladders kent, maar ik heb meer plezier in zoeken welk da met elkaar klinkt en welk niet en zien ofk der een ritme mee kan spelen
Ofja ... misschien moetek toch maar eens een toonladder vastpakken ... ik oefen vooral wa oefeningen uit boekskes te kunnen spelen en daar af en toe eens wa stukken mee aan elkaar boksen![]()

Dat is wat ik op gehoor doe, met inderdaad basishulp van akkoordenkennis... Ik weet dat een nummer in Am is, en ik weet waar op mijn gitaar ik moet zijn. Zonder één moment na te denken over verwante toonladders, sussen enzomeer. Hoogstwaarschijnlijk heb ik er langer over gedaan dan mensen die eerst een bredere basis hebben gelegd qua theorie, maar mijn praktijkervaring zegt mij dat improv (met uitzondering van jazz, wat ik eigenlijk buiten de discussie wil houden) niet afhangt van die theoretische onderlegdheid.josuwa zei:Ma dat gehoor heeft niet iedereen, en geef toe, al speelt ge eerst op gehoor en leert ge daarna uw toonladders, als ge puur op gehoor speelt (tenzij na JAREN) zal er meestal wel ergens iets inzitten wat gewoon echt bagger klinkt. Of dat ge int begin nog aant zoeke zijt in welke toonladder da ge moet spele terwijl dat iemand met kennis weet meteen in de majeur of kleine tertstoonladder daarvan te gaan spelen (mineur, pentatonisch dus)
Waarschijnlijk heb ik het ook verkeerd verwoord, ik bedoelde gewoon aanslaan, noot per noot gedempt. Niet echt strummen...redhunter zei:Wa bedoelt ge precies mee strumme..want ik denk dak da verkeerd begrijp...
Zo had ik het begrepen, maar dit is al een pak duidelijker. De waarschijnlijkheid blijft echter een vraag, indien we over een blues schema praten. Maar dat maakt niet uit.redhunter zei:En dan die kwestie van die Csus4
Ik dacht da als ge in een stuk moduleert da het dan 8/10 keer naar de 4de graad van u majeur toonaldder was (of eb da toch erges opgevange, niet van de eerste de beste kluns)
=> verduidliking: in Em
majeur toonaldder is G
4de graad van G is C
isda nu eigelijk begrijpbaar?(want ik weet dat ik in tekst niks kan uitlegge)
en ik heb da (onduidlijk) voorbeeld gepakt omdat fa niet in Em pentatonisch zit. En moeste ge ook in arpeggios denken dat ge er wel aan zou denken om een fa te spelen...
En het was eigelijk niet meer bedoeld als antwoord op die vraag.
Je hebt zeker geen ongelijk, onze opvatting over mathematisch verschilt gewoon wat, niet meer.redhunter zei:En dan nog Joe Pass
Ik had het eigelijk niet op het stuk Donna Lee...maar op de improvisatie van Joe Pass (want ik maak uit u tekst op dat ge et stuk Donna Lee bedoelt dat niet mathematisch is)
En denk nu ni da ik Niels Orsted Petersen en Joe Pass ulder en Donna Lee lelijk vind e...ik vind gewoon da ze soms er ietske over gaan...
Mss slecht voorbeeld...maar ik weet da Joe Pass (in Diminisht dachtk) op zijn virtuoso cd's erover gaat.
Mja...Ik zal wel ongelijk hebbe zeker![]()
josuwa zei:En die licks rusten op... Komt ie.. Toonladders. Blues is echt één en al mineur pentatonische![]()



... voor mij veel leuker dan al die theorie te lezen en te begrijpen .. kmoet al genoeg lezen om op mijn werk me alle dingen bij te blijven 

BongZrGooD zei:Zo had ik het begrepen, maar dit is al een pak duidelijker. De waarschijnlijkheid blijft echter een vraag, indien we over een blues schema praten. Maar dat maakt niet uit.

ad: )
. En als je die al volledig kent en je dus de hele hals kunt afgaan, kom je al in combinatie met wat feeling al héél ver (en laat ik die feeling nu net ontbreken, net als ervaring en oefening).Dealer zei:Geef eens jullie mening (geen geflame aub)
.. zeer goed gebracht!