Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sick`

Legacy Member
Ja, ik heb ook een bas deels gekocht en gekregen, en das allesbehalve simpel ;')

Wel eens leuk om wat ritme te spelen, maar vooral dat fingerpicking zit mij toch wel zeer scheef :D .. maar ook met gitaar moete geduld hebben, weten wa ge wilt spelen, en u daar op focussen, en vooral int begin even doorzettingsvermogen hebben.

Stabby

Legacy Member
BongZrGooD zei:
Leercurves zijn afhankelijk van wat je wil... Je kan 3 akkoorden leren op een gitaar en verbaasd zijn hoeveel nummers je er mee kan spelen, lage leercurve... Je kan ook op een bas gewoon wat meeplukken, en gewoon basisnoten spelen, lage leercurve...
Weet wel dat de snaren van een bas je nog een pak meer pijn gaan bezorgen dan die van een gitaar. Ze zijn een pak dikker en bieden heel wat meer weerstand...

Maar de snaren van een elektrische bas zijn toch van nylon? Vraag me af hoe dat vergelijkt met de stalen snaren van een akkoestische.

Hou rekening met het feit dat een bas -indien je een lage leercurve wenst- een pak minder divers is dan een gitaar... Dit is moeilijk uit te leggen, maar een bas wordt voornamelijk als ritmeondersteuning gezien, waar de gitaar eerder op de voorgrond gebruikt wordt.

Als je graag keys speelt, en ook de diversiteit van de muzikale mogelijkheden apprecieert naast het gamma aan geluiden dat je er mee kan maken; lijkt de gitaar meer in dat verlengde te liggen, voor jou.

Als je eerder wat wil experimenteren, en niet echt één instrument wil beheersen, ga dan voor gitaar... Leercurves zijn niet echt vergelijkbaar, aangezien ze afhankelijk zijn van het doel. Maar met wat ik opmaak uit jouw post, lijkt mij dat in jouw geval de leercurve van bas hoger ligt. Je kan gewoon sneller een pak meer doen met gitaar dan met bas.

Het is alleen moeilijk uit te leggen...:)

Groetjes,
BongZ

Bedankt voor je advies. De gitaar lijkt me idd interessanter, de klanken zijn meer gevarieerd vergeleken met een bas. Maar ik vraag me soms toch af of ik niet meer met de modeller zal prutsen en nauwelijks op de gitaar leren spelen. Kan ik even goed een nieuwe synth kopen :D

Sick`

Legacy Member
Snaren van een electrische bas nylon?! Hoe ga je daar inductie mee opwekken? ;)

TsD

Legacy Member
Don Cartman zei:
Ik heb pas een Line 6 Toneport gekocht en er een blues jamke mee opgenomen :p commentaar altijd welkom ^^

link

Klinkt goed verdikkeme!

Me toch ook eens zo een Toneport aanschaffen een dezer dagen pijsk:p

Kun je die BT mss eens uploaden a.u.b?:)

freakykiller

Legacy Member
Don Cartman zei:
Ik heb pas een Line 6 Toneport gekocht en er een blues jamke mee opgenomen :p commentaar altijd welkom ^^

link

Hoe lang speelde gij gitaar want dat is echt wel nice :p

freakykiller

Legacy Member
Oe moet je dat dan eigenlijk op je PC krijgen o.O, pc zegt dat ik Quicktime Pro nodig heb

en euhm op welke gitaar speel je ?
Nog een laatste vraag, hoe hebt ge aan zo iets begonnen ( of was het improvisatie :oink: )

Don Cartman

Legacy Member
freakykiller zei:
Oe moet je dat dan eigenlijk op je PC krijgen o.O, pc zegt dat ik Quicktime Pro nodig heb

en euhm op welke gitaar speel je ?
Nog een laatste vraag, hoe hebt ge aan zo iets begonnen ( of was het improvisatie :oink: )

Kheb da opgenomen via audacity, gratis te downloaden normaal en vrij simpel te gebruiken.
Ik speel op ne Jackson JX10 en twas volledig improv :)

freakykiller

Legacy Member
Oké respect ^^, dat zijn nu dingen die me meer interesseren dan liedjes vanbuiten leren & spelen

(hoe hebde gij geoefent op improviseren ? en gebruik je bepaalde toonladders ofzo ?)

Recipe4hate

Legacy Member
don cartman, dat was zeker de moeite! dat is het niveau dat ik wil halen.

MINDROT

Legacy Member
Sick` zei:
Ja, ik heb ook een bas deels gekocht en gekregen, en das allesbehalve simpel ;')

Feit. Het is wel zo (vind ik dan persoonlijk) dat ge met bas gemakkelijker vooruitgang boekt in het begin. Ik heb in het begin ook een eind bas gespeeld (mijn pa speelt bas, dus was het ergens wel logisch dat ik daarmee begon, het gerief stond er al) maar op lange termijn heb'k dan toch voor de gitaar gekozen... persoonlijk haalde ik er meer voldoening uit dan bas te spelen (alhoewel'k de laatste tijd weer vaak begin bas te spelen, maar dan gewoon thuis, just for fun). Zoals BongZrGooD zegt, het is een ritme instrument en komt dus in een groep veel minder naar voor als de gitaar & de genres waar de bas vaker naar voor komt, vereist ook een goede kennis van het instrument (check dan vooral veel van die "funk" groepen of ook quasi al het MOTOWN-gerief: James Jamerson.) en het "klankbereik" of hoe ge het ook noemt (verschillende klanken) is ook wat minder als bij een gitaar (bij een bas zijn er ook zeker véél effecten op de markt, maar met een gitaar kunt ge nog altijd wat meer manipuleren veronderstel'k.)


En nog een vraagje ivm die backingtracks: waar vindt ge die zoal? Als'k op google zoek achter backingtracks kom'k dan vooral dingen van AC/DC, Guns N Roses, ... tegen, terwijl'k gewoon een ietwat standaard blues, funk, etc. trackske wil.

josuwa

Legacy Member
freakykiller zei:
Oké respect ^^, dat zijn nu dingen die me meer interesseren dan liedjes vanbuiten leren & spelen

(hoe hebde gij geoefent op improviseren ? en gebruik je bepaalde toonladders ofzo ?)

Ge kunt ni improviseren zonder toonladders he;) . Tenzij ge echt ELKE klank op uw gitaar uit uw hoofd kent, maar dan soleert ge nogaltijd over toonladders, zonder dat ge het weet :p

Don Cartman

Legacy Member
Ik heb eerst gezorgd da ik de toonladders tegoei kende, en dan met backing tracks gewoon wa prullen en proberen he :) ook soms wa solo's van anderen geleerd en daar wa licks van overgenomen.
En ik vind persoonlijk FREE Guitar Backing Tracks ne goeie site voor backing tracks. Daar staan er echt honderden op voor een hele hoop bands en ook onder "not sorted yet" wa jam tracks enzo.

Hondengans

Legacy Member
Die backing tracks van guitarabt.com zijn niet slecht en hebben er veel,
maar als ik eentje zoek kijk ik meestal eerst op youtube, staan soms de official
backing tracks op, of geript van een spel als guitar hero etc. en dan zet ik ze met
een site als flvto.com om naar mp3.

Toen ik voor muse backing tracks zocht vond ik er ook immens veel op de fansites
(muselive.org & microcuts.net op de forums & media).
Kan ook altijd toepasbaar zijn voor jouw nummers :).

Defees

Legacy Member
Ge kunt ook improviseren zonder arpeggio's en toonladders :unsure: 't is nie da't dan ga klinken, maar toch!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan