Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Defees

Legacy Member
What is nu eig. de devil's note?

D-8
A-7
E-9

is mij eens wijsgemaakt maar ik zou het niet weten?

Plutus

Legacy Member
De GBP staat op een historisch dieptepunt, de verleiding om een amp aan te kopen in de UK is momenteel wel héél groot...

Om maar een voorbeeld te geven: de amp waar ik al een tijdje naar kijk, de Marshall JVM410H (ja, één van de weinige nieuwe Marshalls die nog iets waard zijn :p) voor 812 euro in plaats van 1539 euro in Keulen!

FatFish

Legacy Member
*DeFees* zei:
What is nu eig. de devil's note?

D-8
A-7
E-9

is mij eens wijsgemaakt maar ik zou het niet weten?
Kzou het geen noot noemen. Tis een interval, the devils interval. Officieel, tritone. Tis gewoon een interval van 6 halvetonen dus 6 frets naar boven van uw oorspronkelijke noot(als het uw grondnoot is natuurlijk). In feite niks anders als een diminished fifth. Dus uw quint een halve toon verlagen. bv. Diminished akkoorden hebben samen met de terts een verlaagde quint.

Hier is een tritone in C:
A-9
E-8

Als powerchord heel effectief en akkoorden met een dim5 zijn mooi als ge uw progressie es effe wilt laten dwalen van wat er verwacht wordt.

TTC

Legacy Member
*DeFees* zei:
What is nu eig. de devil's note?

D-8
A-7
E-9

is mij eens wijsgemaakt maar ik zou het niet weten?

Idd, da is het interval van de duivel :p, klink ook lekker wreed.

josuwa

Legacy Member

TTC

Legacy Member
zeker, ik zal sebiet ook eens wat crappy foto's van men RGA121 posten anders:p

*edit*
ugh ik zie je foto's wel niet:(

josuwa

Legacy Member
TTC zei:
zeker, ik zal sebiet ook eens wat crappy foto's van men RGA121 posten anders:p

*edit*
ugh ik zie je foto's wel niet:(

normaal wel hoor, zijn toch gewoon links? :p

TTC

Legacy Member

josuwa

Legacy Member
ik vind ibanez tof voor wa op te klooien eigelijk, maar ik zou er nooit eentje kopen om echt serieus mee te spelen doordat die nekken allemaal zeer dun zijn. Maar vind ik wel één van de mooiere ibanezen, zeker!

TTC

Legacy Member
Mjah daarvoor heb ik ze dus vooral gekocht, voor de neck, maar ook wel voor de kwaliteit van Japanese Ibanez gitaren. Iedereen natuurlijk zijn voorkeur eh :p

bfree

Legacy Member
Vanaf +/- 1 min zijn 2 liedjes samen gemixt
Klinkt super maar wel verdacht zelfde imo :p

Redhunter

Legacy Member
een akoord is een samenklank van 3 of meerdere noten...
2 noten is gwn een tweeklank

Dr zijn 2 grote soorten akkorden, Majeur en Mineur..
een Majeur akkoord (zonder kleuring)wordt opgebouwd uit de 1ste de 3de en de 5de graad van de grondnoot.

bij een minuer akkoord wordt de 3de graad de verlaagde 3de graad (3b, mol3)

Voorbeeld

Code:
C:   C  E   G 
Cm:  C  Eb  G

Om uit te zoeken wat nu de noten zijn bij de graad meot je naar de toonladder kijken...

Code:
C    D    E    F    G    A    B    C
1    2    3    4    5    6    7    1 
 heel heel half heel heel heel half

A    B    C    D    E    F    G    A
1    2    3    4    5    6    7    1
 heel half heel heel half heel heel

Hierboven staan 2 toonladders
De eerst is C (do majeur) en de tweed Am (La mineur)
de 'heel' en 'half' staan voor de tonen...Hele of halve tonen
(Door dezelfde toonafstanden als bij C maar dan beginend op een G krijg je Gmajeur
Code:
G    A    B    C    D    E    F#     G
 heel heel half heel heel heel  half

(Opmerking: tussen E-F en B-C zit maar een halve toon..tussen al de andere noten een toon ( behalve je als er # of b voor staat)

Zoals je ziet is bij de majeur toonladder de toonafstand tussen 1 en 3 een grote terts( 2tonen) en bij de mineur toonladder maar 1.5tonen (kleine terts)

daarom klinkt een mineur akkoord triestiger dan een majeur akkoord...
dan zijn er nog kleuringe, tritonus afstand die naar grondakkord duwt, diatonische reeks etc...
maar ik weet niet of hier intrese voor is..dus ik sluit hier maar af

TTC

Legacy Member
Goh, ik denk dat ik mijn notenleer boeken nog eens gaan bovenhalen, staat vol met ezelsbruggetjes over toonladders en kruisen en mollen, wat misschien wel handig is.

klaaszor

Legacy Member
ju iedereen

Ik ben een beginnende gitarist en zou binnenkort graag mijn eerste distortion pedal kopen.
Aangezien ik hier zeer weinig van af weet , kom ik hier om wat advies vragen.
De muziek die ik speel is voornamelijk indy / alternative.
Welke pedals zijn er aan te raden?

josuwa

Legacy Member
koop een Line 6 Pocket Pod, heb je alles in één en weet je welke kant uit te gaan. Nieuw 100 euro en tweedehands 70. ECHT een aanrader! kunt ge ook oortjes op aansluiten enzo, echt, ik ben er heel content van, altijd als ik wegga nee mik pocket pod mee ;)

Sick`

Legacy Member
Ik raad aan om dat klein beetje meer uit te geven aan een POD 2.0.

Maarja, als je maar 1 goede distortion nodig hebt, kan je beter een winkel binnenstappen en alles eens testen. Ik denk dat je bvb met een Boss DS-2 niet veel kunt mis doen.

Carrotman

Legacy Member
Van merken, stijlen enzo ken ik niet veel dus vraag ik het hier maar eens. Ik ben op zoek naar een elektrische gitaar!

Ik speel zelf al een tijdje akoestische gitaar op mijn eentje, gewoon wat tokkelen en tabs afprinten van gemakkelijke intro's van liedjes voor beginners.
Akkoorden ken ik dus ook nog niet.

Zit er veel verschil in het geluid van elektrische gitaren? En dan heb ik het niet over de metalachtige gitaren maar over de standaard rock/punkrock gitaren.

Mijn budget ligt tussen de 500 a 600 EUR voor een deftig beginnersgitaartje. Eventueel met versterker erbij, of is dit niet nodig?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan