Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TTC

Legacy Member
Vandaag dan toch nog is een 2006 Ibanez RGA121 in Violin Flat bespeelt en voor 800 euro kon ik ze niet laten hangen. Heb dus maar direct een voorschot betaalt, en volgende week ga ik ze waarschijnlijk halen. :D

fuze

Legacy Member
John Lee Hooker kende ik al, en die vind ik echt super. De rest is wat té voor mij (hoe zeg je dat anders :)). Buddy guy is ook wel geweldig maar da's echt wel een meester in solo's zo te zien.

Kvind de punch die seasick steve eraan geeft met zijn rauwe sound met die distortion vooral geweldig.

MonkeyPenis

Legacy Member
Pffff

Een redelijk lompe vraag maar toch:

Ik speel al een hele tijd gitaar (toch een vier jaar nu), maar ik ben echt enorm stilgevallen op vlak van muziek...
Ik heb periodes les gevolgd en dan ben ik altijd gemotiveerd geweest, ik leerde vaak nieuwe dingen hierdoor en bleef daardoor ook gemotiveerd. Nu sinds ik in Leuven zit, zijn die lessen gestopt.

De lessen hier in Leuven zijn VERSCHRIKKELIJK duur (14€ voor een halfuur :/) en daardoor dat ik dus ook geen lessen meer volg. Ik ben van plan om vanaf volgend academiejaar notenleer te volgen (daar krijg je ook duidelijker theorie a la waarom je dingen kan combineren...).

Ik heb lessen gevolgd tot de pentatonische toonladder, ik kan deze vanbuiten maar ik speel die zo eenzijdig dat het saai wordt om te improviseren. Ik leer ook niets meer bij zo op men eigen terwijl ik weet dat dit wel kan.

Heeft er iemand (concreet) advies voor mij? Ik ben echt stilgevallen en zou terug liever veel meer men gitaar vastnemen. Ik kan echt wel 'deftig' gitaar spelen (deftig is altijd relatief, maar ik bedoel maar dat ik wel wat kan spelen uiteindelijk), maar ik blijf hangen op hetzelfde niveau momenteel.

Redhunter

Legacy Member
Nu dak eraan denk eeft eric clapton ook 2 albums die dienen aard debbe:
Me and Mr. Johnson (Robert Johnson covers)
Riding with the King (Clapton mee B.B King)

@ MonkeyPenis ( :oink: ) :Leer Arpeggio's...
vrij moeilijk int beign maar nekeer da ge daarmee kunt improvisere speelde 'nooit meer tzelfde'. Kan u da onmogelijk uitlegge via forum..
Ma tkomter op neer da elke kleuring van akkoord zijn arpeggio eeft. Dus ge moet akkoorde volge en ondertusse de arpeggios drmee combinere (ni opgeve int begin ;) )
Een arpeggio kunt ge vergelijke mee nen toonladder ma et bevat alleen de note van et akoord da ge speelt. Ook zoals toonladders wordt nen arpeggio over eel de neck gespeeld.

nekeer da ge da in u vingers begint te krijge kunt ge tussen u arpegios note spele die ni in et akkoord zitte ma wel in den toonladder... enzo ebte eindeloze mogelijkede...
De noten dak uit den toonladder kies zijn meestal spanningsnote diek oplos naar basnoot (eventueel mee overgangsnoot)

(dus bv in G majeur natuurlijk zijn de spanings note F# en C...dan speelk eerst eindje van arpeggio dan op et volgend akkord spanningsnoot en die laatk (mee note van arpegios meestal) overgaan naar basnoot)

Defees

Legacy Member
fuze zei:
Ok thx kingtekmo ik ga dat allemaal eens onderzoeken dan :).

Ik heb inmiddels ook guitarmasterclass.net gevonden, en zo duur is dat eigenlijk niet, en massa's info en lessen.

Slide spelen zal ik dus ook moeten leren om aan die sound te geraken :).

ge moet toch niet betalen voor iets dat ge op andere sites gratis kunt vinden? :)

fuze

Legacy Member
Hmm, ok zeker die eerst eens uitpluizen dan :).

En daarbij, als ik 13€ per maand aan een MMORPG geef, vind ik 9$ nu niet het einde van de wereld om zelf gitaar te leren spelen. Zoals ik hierboven lees 14€ voor een halfuur privéles... Op deze manier kan je al veel gerichter oefenen zonder dat je een gitaarleraar nodig hebt die expert is in alle stijlen :).

Bedankt trouwens :)

TheFuckingDutchman

Legacy Member
Ok ik heb een probleem. Zoals je miss gelezen hebben heb ik sinds kort gitaarles. Toffe gast leer er veel van.

Ik snap enkel geen drol van theorie achter muziek. ik snap niet waarom een akkoord zo is als het is. Weet er iemand een site die dit allemaal uitlegt? (voor gitaar) Ik ben een noob

TsD

Legacy Member
Misschien op Justinguitar.com dat er een goede uitleg staat, ben wel niet zeker tho'


Hetgeen ik er nog van weet is dat een (standaard) akkoord bestaat uit 3 noten. Namelijk de Eerste, 3de & 5de noot van de desbetreffende toonladder. Dus als je de Emineur toonladder even speelt, en je neemt dan de 1ste (bassnoot, altijd) noot van de toonladder, een E (of Mi) dus. Dan de 3de noot van je toonladder, in dit geval een G (Sol), deze 3de noot bepaalt het mineur of majeur-karakter van een akkoord, dus deze is zeer belangrijk, en dan de 5de noot van de toonladder, een B (of Si). Als je nu even het standaard open Emineur akkoord pakt, zul je zien dat alleen deze 3 noten erin zitten.

Als je nu die 3de noot verandert, van een G naar een Sol#/Ab krijg je een majeur-akkoord, want de 3de noot van de Emajeur-toonladder is een G# ipv een G.

freakykiller

Legacy Member
Ik dacht ook zo iets maar als ik de akkoorden volgens dit systeem bekijk op de gitaar dan komt dit niet overeen met dat (alé sommige toch of ik begrijp het gedeelte niet van voorbeeld Emineur toonladder en dat soort toonladders)

Defees

Legacy Member
Ge moet nie denken, ge moet horen/weten/voelen :) who cares wat de regels zijn, ge zout gewoon moeten weten dat ge goe bezig zijt of niet :) Zelfde als bv. de wet, zolang ge goe bezig denkt te zijn zult ge niet bestraft worden (door valse noten) ^^

TsD

Legacy Member
Mensen denken vaak nogal dat ze goed bezig zijn, terwijl ze klakkeloos de wet overtreden, in zoveel kleine gevalletjes...;)


Wat bedoel je precies freakykiller?

Je moet altijd de toonladder nemen van je akkoord he. Dus voor een Em-akkoord neem je de Emineur-toonladder, voor een Amajeur de Amajeur etc etc...

Ik speel mijn toonladders altijd even, want ik kan ze niet uit mijn hoofd noemen, dus gewoon de eerste box eens spelen, en dan 'zie' ik de noten;)

TheFuckingDutchman

Legacy Member
naja ik ben zo persoon die wil weten waarom iets is. je kunt wel klakkeloos akkoorden uit je kop leren maar als je begrijpt wat het zijn kun je verbanden leggen. Dat wil ik kunnen.

josuwa

Legacy Member
In principe hebt ge een akkoord vanaf 2 noten hoor, ge hebt assonante en dissonante (weet ni of het juist gespeld is) akkoorden. En 5-akkoorden enzo hebben te maken met de srpong die je maakt van de laagste tot de hoogste noot in het akkoord.
Hoe dan ook, I LOVE MY Gibson SG '61 reissue. Dat even terzijde :p

TsD

Legacy Member
Ja, zoveel ken ik niet van theorie, maar ik dacht dat hij dit bedoelde over de standaard majeur/mineur-akkoorden:)

TTC

Legacy Member
josuwa zei:
In principe hebt ge een akkoord vanaf 2 noten hoor, ge hebt assonante en dissonante (weet ni of het juist gespeld is) akkoorden. En 5-akkoorden enzo hebben te maken met de srpong die je maakt van de laagste tot de hoogste noot in het akkoord.
Hoe dan ook, I LOVE MY Gibson SG '61 reissue. Dat even terzijde :p

Kunde er is wat foto's ervan posten? :applause:

FatFish

Legacy Member
josuwa zei:
In principe hebt ge een akkoord vanaf 2 noten hoor, ge hebt assonante en dissonante (weet ni of het juist gespeld is) akkoorden. En 5-akkoorden enzo hebben te maken met de srpong die je maakt van de laagste tot de hoogste noot in het akkoord.
Hoe dan ook, I LOVE MY Gibson SG '61 reissue. Dat even terzijde :p
Een akkoord heeft minstens 3 verschillende noten. Laat u niet misleiden door termen als powerchords, een powerchord is geen akkoord.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan