Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Riffke

Legacy Member
boeffel zei:
weet iemand easy gitaarliedjes?

Ik doe ongeveer 2 maand gitaar, en notenleer... maar ik weet niet echt wat spelen.. :(
En ik ga ook een bandje oprichten, dus moet ik toch wel iets kunnen spelen he :P

Bedankt voor de hulp

Voor mij was da black sabbath enzo ma persoonlijk denk ik dagge best nummers neemt waarvan ge echt het gevoel hebt van "dees wil ik ECHT kunnen" zo bleef ik toch het meeste gemotiveerd. Den truuk is natuurlijk om daar ni direct de meest geniale songs te pakken :p

Ben momenteel bezig met song in mekaar te boksen zien jullie het zitten om het eens te beluisteren en enige tips, opbouwende kritiek, whatever mee te delen?
Vooraleer mensen met andere smaak het beluisteren en boven de pot gaan hangen :p het is richting metalcore. (ja ook de cliché harmonieën af en toe ma vin da gewoon leuk om te spelen.)
Is nog vrij ruwe versie (alleen de 2 gitaarlijnen) met ier en daar timingfouten en solo was played on the spot.
Scorned heart: Linkje

freakykiller

Legacy Member
Zeker niet slecht, geestige riffs maar het voelt aan alsof het meer voor een rustig liedje is (geen opzwepende gedeeltes maar veel herhaling). Ik zelf luister meer naar Metal en het zwaardere werk ervan maar ik hou ook van rock / metalcore etc. Maar ik vind het echt plezant om naar te luisteren, doet me denken aan And Justice For All... van Metallica waarje lange instrumentale gedeeltes hebt (met veel herhalende riffs).

TTC

Legacy Member
ik speel zelf in een metalcore bandje en ik vind wel dat er goede riffkes inzitten, vooral 2de riff (refrein zeker?) . Maar je herhaalt de riffs teveel achter elkaar zonder iets of wat variatie , als je 16 maten hetzelfde speelt wordt dit wel afgezaagd :p
en mjah , breakdown was wel enorm ongeinspireerd :p maarjah het is nog maar structuur dus je kan altijd een 2de gitaar nog wat extra laten doen om de 2 maten.

ben ook zelf aan een metalcore liedje bezig , zal het 1 van dees dagen ook is opneme :p

Riffke

Legacy Member
Thx mannen, kan ik al wa mee doen met die commentaren :)

Idd TTC is het refrein da gij wilt zeggen, thx voor het complimentje. Kweet da er nog werk aan is ben ook nog maar juist overgestapt naar metalcore, dervoor speelde ik vooral covers van metallica en da valt nog op zoals freakykiller aanhaalde :) Daar dit de eerste metalcore song is die ik probeer zie ik het alleen nog maar evolueren (hoop ik toch :p)
Idd de tweede gitaar iets laten doen om de 2 maten en de breakdown, mjah moet ik vooral leren peis ik, zit er van nature niet in. Den tweede gitarist is daar wel een pak beter in dan ik dus da komt mss nog wel slim :D

Ben curieus naar uw nummer TTC, in welke band speelt ge mss?

TheFuckingDutchman

Legacy Member
jeeuj net mijn eerste les gehad :D.

Het was erg aangenaam. De man weet veel te vertellen, is nog jong, kan zelf heel veel. Hij is serieus in wat ie doet, maar toch ook niet. Gewoon gezellige kerel. De man bevalt me erg goed.

Hij heeft me meteen wat 'opdrachten' meegegeven. Ik heb wel het gevoel dat ik veel van hem kan leren. Zelfs met zo'n beginner als ik wilt ie wel werken :p

Hahah ik ben helemaal blij omdat het goed voelt :p

Plutus

Legacy Member
Riffke, is dat wat ge Metalcore noemt? En waar freaky Metallica in herkent? Mjah. Ieder zijn inzichten waarschijnlijk.

Ik hou alleszins van uw stijl, en opnieuw herken ik in uw werk Kalmah (ik weet het, dit is al de tweede keer dat ik dit zeg :p en dat is een compliment, Kalmah is zalig). Hen zou ik echter allesbehalve Metalcore noemen. Normaal luister ik nooit naar Metalcore, dus ik ben danig in de war nu :D.

En ga nu niet zeggen dat het niet waar is... 3 snelle voorbeeldjes, geen zin om hun discography verder te gaan uitspitten:

Kalmah - Mindrust
YouTube - Kalmah - Mindrust

Kalmah - For The Revolution
YouTube - Kalmah - For The Revolution

Kalmah - Ready for Salvation (na intro van halve minuut)
YouTube - Kalmah - Ready For Salvation (With Lyrics)

TTC

Legacy Member
Riffke zei:
Ben curieus naar uw nummer TTC, in welke band speelt ge mss?

Ik ben zopas uit mijn vorige band gestapt , genaamd firex omdat ik een heel andere visie had over hoe onze muziek moest klinken :p het was namelijk een progresieve metalband, maar we deden iets te hard ons best om het progressief te maken , met minder te letten op structuur en klank :p

maar nu hebbek een metalcore band gejoined van een maat van mij genoemd The Silencing . Een band met veel potentieel mits betere zang en wat werk aan sommige riffs , maar ik zie het zitten. Toffe aan ons is dat we proberen veel improvisatie werk te leveren live , en ook het mixen van zeer uiteenlopende genres ( metal , jazz ,blues , hardcore ).

Hier een clipje van 1 van ons meer metal klinkende riffjes en nog wat zooi en een jazz improv op het einde ( of toch iets in de aard :p )
YouTube - Birthday Bash Tom
(ik ben de gitarist het dichtste bij de camera)

maar song dat ik aan het schrijven ben is pure metalcore , met een kleine knipoog naar sparkle of hope , imo de beste metalcore band van belgie.

Defees

Legacy Member
Hoe kun je nu "puur" in zoiets zijn tegenwoordig, zeker in de metal genres eindigend op core, dat zijn al helemaal invloeden bijéén gegoten :)

dat is mijn mening ^^ ik luister ook naar metalcore, en I like it, maar wat is de definitie van metalcore? ( voor mij is dat iets met een structuur als deze wat herhaald: clean + zang, distortion+screams, distortion+ zang).

Riffke

Legacy Member
Manuvdv zei:
Riffke, is dat wat ge Metalcore noemt? En waar freaky Metallica in herkent? Mjah. Ieder zijn inzichten waarschijnlijk.

Ik hou alleszins van uw stijl, en opnieuw herken ik in uw werk Kalmah (ik weet het, dit is al de tweede keer dat ik dit zeg :p en dat is een compliment, Kalmah is zalig). Hen zou ik echter allesbehalve Metalcore noemen. Normaal luister ik nooit naar Metalcore, dus ik ben danig in de war nu :D.

En ga nu niet zeggen dat het niet waar is...

:D Manu, idd heeft er soms wel wa van weg, ben al blij dagge van m'n stijl houdt. Blijkbaar ben ik een moeilijk geval want zijn nog mensen die uw mening delen en sommige die er geen vaste stijl kunnen opplakken. Het enigste waar ik mss wel in verschil met Kalmah hun benadering is de zang, ik heb echt cleane stukken + grunts + screams in gedachten.
Het zal mss wel nooit metalcore worden maar alst maar klinkt hé :D laat de mensen maar onderling aflappen om te beslissen welke stijl het is.
Zoals ik al zei heb ik da nog nooit gespeeld en ben ik nog volop bezig om de stijl onder de knie te krijgen, dit probeersel was wel spontaan dus kant mss wel beter zijn spontaan te blijven natuurlijk. We zien wel ;)

@ TTC kan de gitaren heel moeilijk horen maat. Kan aan mij liggen natuurlijk, wer half doof ofzo.

@ Jerre, proper bezig man. Mss hier en daar wa afwisseling brengen in de akkoorden en zie da zeker iets worden.

de jerre

Legacy Member
Riffke zei:
@ Jerre, proper bezig man. Mss hier en daar wa afwisseling brengen in de akkoorden en zie da zeker iets worden.
Thx, dit is het eerste nummer en voorlopig gaan we het zo laten, het publiek vindt het ook ok dusja :) Het 2e nummer is allesinds een stuk beter op dat vlak, we blijven ong in dezelfde akkoorden maar deze keer is het een héél catchy riffje afgewisseld met akkoorden in de chorus enzo :) Als ik iets beluisterbaars heb zal ik het hier wel posten.

Grtz,
Jeroen

Riffke

Legacy Member
Awel Jerre, als ge ooit zo nog is erges moet spele laat dan ma iet wete dan kom ik is piepen alsk ni moet werken :)

TTC

Legacy Member
*DeFees* zei:
Hoe kun je nu "puur" in zoiets zijn tegenwoordig, zeker in de metal genres eindigend op core, dat zijn al helemaal invloeden bijéén gegoten :)

dat is mijn mening ^^ ik luister ook naar metalcore, en I like it, maar wat is de definitie van metalcore? ( voor mij is dat iets met een structuur als deze wat herhaald: clean + zang, distortion+screams, distortion+ zang).

mjah natuurlijk is die structuur niet standaard, genres zijn voor mij ook maar een manier om te zeggen hoe iets "ongeveer" klinkt , dat men weet wat te verwachten.

@Riffke : mjah buiten het jazz stukske is derest wat overstemd door de zang denk ik , alhoewel ik zelf de gitaar wel duidelijk hoor. wss is dat omdat weet hoe de gitaar gaat :p

freakykiller

Legacy Member
Manuvdv zei:
Riffke, is dat wat ge Metalcore noemt? En waar freaky Metallica in herkent? Mjah. Ieder zijn inzichten waarschijnlijk.

Ik hou alleszins van uw stijl, en opnieuw herken ik in uw werk Kalmah (ik weet het, dit is al de tweede keer dat ik dit zeg :p en dat is een compliment, Kalmah is zalig). Hen zou ik echter allesbehalve Metalcore noemen. Normaal luister ik nooit naar Metalcore, dus ik ben danig in de war nu :D.

En ga nu niet zeggen dat het niet waar is... 3 snelle voorbeeldjes, geen zin om hun discography verder te gaan uitspitten:

Kalmah - Mindrust
YouTube - Kalmah - Mindrust

Kalmah - For The Revolution
YouTube - Kalmah - For The Revolution

Kalmah - Ready for Salvation (na intro van halve minuut)
YouTube - Kalmah - Ready For Salvation (With Lyrics)

Idd Kalmah is goed alleen hun laatste album is niet meer "Kalmah", de eerste albums hadden een heerlijke stijl maar nu.... ontgoocheld :(. Voor de rest ja dat van riffke klonk niet echt metalcore natuurlijk, wat wel duidelijk was dacht ik

freakykiller

Legacy Member
Sick` zei:
Vooral dat 2de nummer laat me sterk aan Children of Bodom denken.

Tja ze zijn beide begonnen als melodische death (aloewel CoB meer neo-classical was). De liedjes die Manu vermeld zijn juist van de albums die ik minder kalmah achtig vind, geen slechte liedjes maar ik heb liever hun oude albums met liedjes zoals:

YouTube - Kalmah - Moon Of My Nights
Moon Of My Nights - Kalmah (leuke intro en zalig liedje gewoon, vind kwaliteit van de youtube versies wel wat minder goed)

YouTube - Kalmah - Heroes To Us
Heroes To Us - Kalmah (weer lekkere gitaar enzo)

YouTube - Kalmah - Hollow Heart
Hollow Heart - Kalmah (hier hoor je duidelijk de Kalmah sound die IK bedoel en die je minder veel terugvind op de nieuwe albums, vettige scream ipv grunt)

YouTube - Kalmah - My Nation
My Nation - Kalmah (Zaaalig liedje)

Riffke

Legacy Member
@ Jerre: In nootuitgang ofwa, awel kan zijn dak daar dan wel is binnespring, neef werkt daar normaal :D

boeffel

Legacy Member
Nuytuh zei:
jeeuj net mijn eerste les gehad :D.

Het was erg aangenaam. De man weet veel te vertellen, is nog jong, kan zelf heel veel. Hij is serieus in wat ie doet, maar toch ook niet. Gewoon gezellige kerel. De man bevalt me erg goed.

Hij heeft me meteen wat 'opdrachten' meegegeven. Ik heb wel het gevoel dat ik veel van hem kan leren. Zelfs met zo'n beginner als ik wilt ie wel werken :p

Hahah ik ben helemaal blij omdat het goed voelt :p

Elektrische?
Kben ook pas dit jaar begonnen ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan