Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Thin Liz

Legacy Member
het hang natuurlijk af van wat je wil spelen: als je de klassieke rocksound wil ga je best voor een Mexicaanse 60's Stratocaster, all-rounder zijn de Standards, meer 'twang' of scherpte (funkie) zijn de telecasters (je kan ook de 50's Strats testen). Hoe je het draait of keert, een strat blijft een werkbeest voor vele genres. Testen welke net iets dichter bij je stijl past moet je zelf doen.

Plutus

Legacy Member
En toch ga ik niet akkoord met dat budget. Met de ervaring die jij hebt (0 vermoedelijk) kun jij NOOIT weten welke gitaar jou echt ligt. Na 2 jaar spelen weet ik ongeveer waar ik naar op zoek ben, wat bij jou momenteel wel anders zal liggen.

Langs andere kant, 1000 versterker inclusief is ook geen monsterhoog bedrag. Dan zit je in de middenklasse. Als je het geld kunt missen, akkoord. Maar als dit budget echt het hoogste is wat je momenteel eraan kunt uitgeven, dan zou ik het afraden...

Snap je mijn punt?
Ik kan momenteel zeggen dat ik een vaste brug wil, ebony fretboard, neck-through constructie, body deels mahogany, ... En dan vind ik het voor mezelf verantwoord om er pakweg 1500+ euro aan uit te geven. Het lijkt mij sterk mocht jij dit ook al weten?

En dat was dan mijn nederige mening en antwoord op jouw vraag :).

Peavey Bandit of Marshall Valvestate zijn goeie versterkers die in jouw budget passen, en welke ook nog een mooi aandeel overlaten voor de gitaar. Moet je inderdaad zelfs een USA Strat/Tele mee kunnen scoren.

TsD

Legacy Member
Ikzelf ben ook begonnen met een mexicaanse strat, en nog geen seconde spijt van gehad, deze is nu bijna 2 jaar oud, nog niks op aan te merken...

Terwijl bij mijn amper 6 maand oude Jackson al wat sporen van roest zitten...op de boutjes van de locking-tuners (of hoe noemt dat:p) weliswaar...maar toch.

Defees

Legacy Member
jup TsD bij mij ook, vooral daar, een en al roest op die locking nuts :) de seymour duncans ook een beetje onder tussen ;)


maar kga ze vervangen door gesloten pups denk ik :)


mijn Jem daaren tegen heeft dat ook beetje aan de locking nuts, vindk wel spijtig, maar ze zijn niet zo erg als de jackson ;)

TheFuckingDutchman

Legacy Member
Manuvdv zei:
En toch ga ik niet akkoord met dat budget. Met de ervaring die jij hebt (0 vermoedelijk) kun jij NOOIT weten welke gitaar jou echt ligt. Na 2 jaar spelen weet ik ongeveer waar ik naar op zoek ben, wat bij jou momenteel wel anders zal liggen.

Langs andere kant, 1000 versterker inclusief is ook geen monsterhoog bedrag. Dan zit je in de middenklasse. Als je het geld kunt missen, akkoord. Maar als dit budget echt het hoogste is wat je momenteel eraan kunt uitgeven, dan zou ik het afraden...

Snap je mijn punt?
Ik kan momenteel zeggen dat ik een vaste brug wil, ebony fretboard, neck-through constructie, body deels mahogany, ... En dan vind ik het voor mezelf verantwoord om er pakweg 1500+ euro aan uit te geven. Het lijkt mij sterk mocht jij dit ook al weten?

En dat was dan mijn nederige mening en antwoord op jouw vraag :).

Peavey Bandit of Marshall Valvestate zijn goeie versterkers die in jouw budget passen, en welke ook nog een mooi aandeel overlaten voor de gitaar. Moet je inderdaad zelfs een USA Strat/Tele mee kunnen scoren.

Daar heb je een goed punt. Ik moet me ook nog behoorlijk verdiepen in elektrische gitaren. En zelfs dan kan ik wss enkel afgang op uiterlijk. Stel je dan toch voor om eerst een minder prijzige gitaar te kopen voor ik weet wat voor functies ik erop wil hebben? Daar had ik eerlijk gezegds nog niet zo over nagedacht. Ik had meer het idee van: Ik weet zeker dat ik een elektrische wil en dan wel meteen een goede. Als ik jouw post zo lees is het wellicht verstandig om wat langer door te sparen. ik heb voorlopig nog een akoestische van mijn oom te leen en heb nog veel te leren.

Verder houd ik erg van rock en pop, oude muziek vooral. Denk aan beatles, Led Zeppelin, Police, maar ook dingen als Killers en af en toe een Nirvana.
Ik ben niet aangesproken tot Metal of nog iets heftigers. Dit zou natuurlijk altijd kunnen veranderen, maar ik betwijfel het :p.

Is het misschien al wel verstandig om dan de versterker aan te schaffen zodat ik wat meer geluid uit mijn akoestische kan krijgen en ik mezelf toch al lekker maak :D (of lul ik uberhaupt bullshit en kan je een akoestische niet eens aansluiten op een amp? Dacht van wel toch, ik heb zelfs zo'n uitgang :lol:)

Bedankt voor de goede antwoorden :)

Sick`

Legacy Member
Mijn uitgangspunt is, als ge gitaar speelt moete al een zeer gedisiplineerd persoon zijn om het bij 1 gitaar en 1 amp te houden, en persoonlijk ben ik ni zo tevreden van goedkoop materiaal, het duurdere is mayb ni exact perfect wak zou willen, maar het komt toch in de buurt, en in elk geval al zeker niks om spijt over te hebben. Ik zou zeggen, as ge het geld hebt en ge ze een wreed moeilijk persoon als ik, gaan ermee :p

TheFuckingDutchman

Legacy Member
Als ik iets wil hebben/koop wil ik wel gelijk iets degelijks kopen. Ik heb in mijn tienerjaren lang een bijbaant gehad zonder echt een doel voor me (behalve dan mijn pc die'k er van gekocht heb), en dan geef ik dus ook weinig uit. Ik ben niet iemand van de prullaria. Vandaar ook mijn 'protest' tegen een budget gitaar van 100 euro (ookal weet ik eigenlijk nog niet zo goed wat ik precies wil, zoals Manuvvd het me goed duidelijk maakte :))

Defees

Legacy Member
freakykiller zei:
wat is dat eiglik een vaste brug en 'neck-through constructie'

vaste brug is een brug die vast gemonteerd staat waaraan ge niet kunt trekken en een verschil in toonhoogte hoort, een voorbeeld is een Gibson Les Paul, die zijn brug staat vast.

Een neck through constructie is dat de neck mee deel uitmaakt van het gedeelte hout dat mee in het midden van de gitaarbody is vast gelijmd...


als dit wat fout is uitgelegd, je m'excuse.

Thin Liz

Legacy Member
Nuytuh zei:
Verder houd ik erg van rock en pop, oude muziek vooral. Denk aan beatles, Led Zeppelin, Police, maar ook dingen als Killers en af en toe een Nirvana.
Ik ben niet aangesproken tot Metal of nog iets heftigers. Dit zou natuurlijk altijd kunnen veranderen, maar ik betwijfel het :p.

:)


Mijn advies: scoor een oude 2dehands USA Stratocaster, een (nieuwe of 2de handse) 60's Stratocaster uit Mexico, of een Japanse heruitgave 1962 Stratocaster... Wil je bij verkoop niet te veel verliezen: de USA. Mits wat zoekwerk heb je nu een USA uit de 90's voor rond de 500-600 euro.

FatFish

Legacy Member
freakykiller zei:
wat is dat eiglik een vaste brug en 'neck-through constructie'
Bij neckthrough wordt de body van de gitaar eigenlijk tegen de nek aangeplakt en niet de nek tegen de body geplakt(set neck) of geschroefd(bolt-in). Zo loopt uw nek eigenlijk van het begin tot helemaal het einde van de gitaar inplaats van dat de neck eindigt waar de body begint.
Zo ziet nen neckthrough deruit.

Defees

Legacy Member
meer sustain, meestal professioneler gemaakt in zijn geheel? :) mijn Jem is een bolt on, speelt lekker genoeg.

Sick`

Legacy Member
Meer sustain, en als ge uwe nek breekt of beschadigt ist hopeloos om die nog te vervangen :p

Plutus

Legacy Member
Meer sustain (wat ik met die vaste brug - string through - nog meer wil benadrukken), en ook makkelijkere toegang tot de hogere frets; bij de meeste modellen.

@Nuytuh: Zo te horen zul je met een 2dehands USA Strat niet veel verkeerd kunnen doen. Uiteindelijk is 700-800 euro ook geen fortuin, en kun je die zelfs nog verkopen zonder een noemenswaardig verlies ook. Ga er maar voor, en de ervaring zal ook wel komen ;).

Probeer misschien wel eens wat modellen te proberen, en sla daarbij zeker ook de Les Paul niet over... Iedereen zit hier bezig over de Strat, en ik haat dat ding zo hard eigenlijk :rofl:. Door te proberen zul je al snel merken welke beter in je handen ligt.

TheFuckingDutchman

Legacy Member
En proberen doe je dan in de muziekwinkel?

Waar kopen jullie zoal jullie apparatuur? Over the internets of toch bij de lokale muziekwinkel? En zo'n tweedehandse, hoe weet je dat je eentje koopt die nog in goede staat is van een betrouwbare verkoper?

Veel vragen, Ik ben nu eenmaal (te?) voorzichtig

Redhunter

Legacy Member
Tis voor u wel misschien een eindje rijde ma in sint niklaas vink datter een goeie Key Music is...(is voor mij ook eindje rijde en ik ga dr ook voor grote aankope)

Voor nen amp (waar ik de prijs rond de 300€ van schat mee een budget van 1000€) ebte ge nu wel verschillende keus op de markt

Wilt ge 'veel' effectjes kunt ge mischien line-6 is probere...spider is daarvan rond de 300€ dacht ik

voor ne warmere klank moet ge eerder ne Fender mee lampe ebbe of ne Roland misschien.
( Tip: Amp mee lampe wel nie Verzette na gebruik, lampe kunne breke)

En dan zijn er natuurlijk ook nog marshalls waar dak zo ni echt een definitie van kan geve..
Da moete is gehoord hebbe om te kunne wete wa dat is.

Plutus

Legacy Member
As I've said before, Marshall Valvestate in die categorie. De line-6, kweet zo niet. Cubes zijn ook wel degelijk, maar voor dat budget vind je beter gerief.

In Nederland schijnt de Feedback wel goed te zijn? Ik ken de winkel zelf niet, maar dat is wat ik hoor.

Als je 2dehands iets koopt moet je een afspraak tot testen maken hé. Dan ga je bij die persoon en probeer je het gerief... Dan ben je nog vrij om te beslissen; zo heb ik het bij mijn Valvestate ook gedaan. Sommigen willen niet dat je test, en daar zou ik dan ook niet op reageren.. Dat is dat ze iets te verbergen hebben want van materiaal te bespelen gaat het heus niet kapot.

Redhunter

Legacy Member
De line-6, kweet zo niet

Ik ken ne maat mee ne line -6 die toch wel degelijk klinkt..;geen topkwaliteit..ma et klinkt wel deftig voor zijne prijs vink...

Mr tis ook zo meer nen amp die in alles wa goe is ma in nix uitblinkt e...

TsD

Legacy Member
Zou persoonlijk nog geen lampen-amp kopen, als we eventjes 50/50 rekenen, heeft hij nog 500€ over. Dus qua lampen-versterkers schiet er al niet veel meer over. (2dehands?)

Misschien eerder een goede, steady oefen-amp, Peavy, Roland...

En idd, kijk ook eens bij de Epiphone Les Pauls! (De Gibsons zullen iets te duur zijn, hij moet nog een amp he;)), dat zal ook wel je ding zijn, en deze heeft Humbuckers, dus deze zou ik zeker ook eens bekijken!

En gewoon naar een muziekwinkel gaan, kijken wat ze hebben, info vragen, zelf op tokkelen, desnoods eens aan de winkelier vragen of hij er wat op wilt spelen, en dan naar hier komen om advies te vragen:p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan