Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TsD

Legacy Member
Dit zal zeer stom klinken, maar probeer dat nog eens bij die laptop bij dat stopcontact, en als je het terug hebt kijk eens of je het ook hebt bij een stopcontact van in de badkamer, normaal zal de badkamer wel geaard zijn..:unsure:



Rumbeke btw, dat is hier niet ver van begot:p

vloet

Legacy Member
Brolpaq zei:
Liefst het begin, de rest kan ek zelf probere uitzoeke door naar u opname te luistere. Alvast bedankt! :)

grtz

E----1----(8x)----1----(4x)- -----1----(4x)
B-------3---- -------3------ --------3---
G--2--------- --3----------- --0---------
D------------ --------------- ------------
A------------ --------------- ------------
D------------ --------------- ------------

E----1----(8x)----1----(4x)- -----0----(4x)
B-------3---- -------3------ --------5---
G--2--------- --3----------- --5---------
D------------ --------------- ------------
A------------ --------------- ------------
D------------ --------------- ------------

Dit altijd herhalen. (ik heb het met de vingers gespeeld)

Baslijntje:

E----------------------------------------------
B----------------------------------------------
G----------------------------------------------
D----------------------------------------------
A-------------------------------------3-3-3 (x2)
D--0-0-0 (x8)--5-5-5 (x4)--3-3-3 (x2)-----------

vrij 'basis' allemaal eigenlijk ^^

Redhunter

Legacy Member
srr dak op u lieke kap ma ik hoop da ge beseft da heel et lieke eigelijk vrij basic is?
Is heel den tijd V, IV, I mee eigelijk wa basic kleurinskes...

EDIT: (na nog is geluisterd te hebbe

Kzou de bass wa meer late walke en misschien transponere na Em ipv Dm want dan kunt ge nog wa meer mee u harmonieke spele

Natuurlijk kunt ge da nu ook ma dan moet ge ze kunstmatig spele wa dat weer wa irritanter maakt om spele en ni da timbre eeft vn ne natuurlijke harmoniek.

5natuurlijk isda persoonlijke mening e )

Juust vraagske: schrijft gij aan nen bureau of mee u gitaar in u hande?
(Zo te hore mee u gitaar in u hande ma kan mij altijd vergisse)

vloet

Legacy Member
Tis idd vrij basis, zoals ik zei. En ja ik zou er nog veel aan kunnen veranderen, maar meestal doe ik dat niet meer. Ik heb zo nog vrij veel van die dingen die ik opneem en dan gwn later nog eens terughoor om er iets totaal anders mee te doen ofzo. Het is meestal niet de bedoeling een afgewerkt product te maken. Ik heb dan ook maar een gewoon pc-microke :p

Ik maak muziek meestal met mijn gitaar in de hand ja. Ik speel gewoon vanalles tot er iets leuk uitkomt. Ik zet nooit iets op papier in feite.

vloet

Legacy Member
Ik heb vroeger 3 jaar notenleer gedaan. Daarna piano gevolgd. Interesseerde mij niet echt (had veel met de stijl van muziek + leraressen te maken). Ben dan een 3-4 (of al 5?) tal jaar geleden begonnen met mijzelf gitaar te leren.

Mijn theoretische kennis is dus heel beperkt. Ik doe alles meer op het gehoor. Is altijd zo geweest in feite.

Redhunter

Legacy Member
spijtig...zit meer in...

ik ben wrsl jonger als u mr keb ook noteleer gedaan en dr hangt veel af vn de leraar...
spijtig da ge ne slechten ad...

as ge nog kunt volgt dan erges les...ni klassiek drm ma gwn mense die u theorie kunne lere fso

ge kunt veel meer doen mee muziek da bijna onmogelijk is op gehoor

aloewel da dr ook al veel talente zijn gebore die alles op ghoor doen

vloet

Legacy Member
Ik weet dat theorie belangrijk is. Het zou sowieso beter zijn als ik er meer van wist.
Nu speel ik gitaar gewoon voor mijn plezier en als ik iets wil bijleren dan doe ik dat wel ^^

Brolpaq

Legacy Member
wtf me theorie & crap. Laat de muziek gewoon uit uzelf kome, en blijf da doen tot da het begint te klinken.. Das leuker als constant volledige liekes naspelen me een akkoordenblad voor uwe neus. Alles komt vanzelf, geef het wa tijd. Als ge al les nodig hebt voor een akkoord te spelen... Ervaring & u gitaar aanvoelen & kennen daar komt het op aan.

Sick`

Legacy Member
Rommel blindelings opvolgen is voor chinezen, laat het hier plezant blijven aub :)

freakykiller

Legacy Member
Brolpaq zei:
wtf me theorie & crap. Laat de muziek gewoon uit uzelf kome, en blijf da doen tot da het begint te klinken.. Das leuker als constant volledige liekes naspelen me een akkoordenblad voor uwe neus. Alles komt vanzelf, geef het wa tijd. Als ge al les nodig hebt voor een akkoord te spelen... Ervaring & u gitaar aanvoelen & kennen daar komt het op aan.

² al mijn vrienden spelen maar wat liedjes en daar blijft het bij, ik improviseer liever wat op mijn gitaar ipv wat liedjes te spelen van op een blaadje (is natuurlijk ook wel nuttig maar je moet toch tenminste eens proberen iets te improviseren anders is er de fun ervan en is het papegaaiwerk)

FatFish

Legacy Member
Ja want theorie is hetzelfde als partituur lezen of muziek naspelen, right...
De thread gaat er zwaar op achteruit precies.

Plutus

Legacy Member
Ik leer net theorie om te kunnen improviseren, dus ik kan de discussie hier niet echt volgen... :wtf:

Sick`

Legacy Member
De discutie houd dan ook ni veel steek meer :p Ik merkte gewoon dat iemand voor het plezier iet had ingespeeld en dan kwam er iemand met een overdreven theoterische benadering die de kop wa indrukken en zo ontstond er dus wrijving :p

Ander onderwerp dus: heb ne Line 6 JM4 gekocht en al veel plezier mee gehad :D

TsD

Legacy Member
De discussie theorie vs geen theorie is er eentje die men tot het eind der tijden kan voeren, dus laten we er maar over ophouden voor er nog meer 'ongenuanceerde' meningen komen;)


@ Sick :

Die JM ziet er me verdomd leuk speelgoed uit! Klinken die amp models wat?

Redhunter

Legacy Member
kga juust et laatste zegge tege mense die denke da theorie van een blaadje leze is...;)

Ik lees ook ni van een blaadje, maar ik improviseer veel ...en in die improvisatie ebt ge theorie nodig as ge em via bepaalde stijl wilt late klinke...kunt da ook op u eige doen ma danz ijde fucking lang bezig...:crazy:

en late we d nu dan mr over stoppe want anders vererger et ier nog :)

Sick`

Legacy Member
Kheb er toch al een aantal leuke geluidjes uitgekregen :) En wat me opviel is dat er veel bruikbare presets zijn ... eerste keer dat ik niet het gevoel heb dat het een random generated troep is ... zelf de song presets zitten verdomd dicht (vooral Master of Puppets en Enter Sandman).

Heb het tot hiertoe enkel nog maar op drums toegepast, maar de BPM er van aanpassen zonder dat de pitch veranderd is dus echt wel vlekkeloos :eek:

TheFuckingDutchman

Legacy Member
Hey mannen,

Nu ik al meer dan een maandje vaak de gitaar oppak om een riedeltje te oefenen of wat te tokkelen, ben ik er echt zeker van: Ik wil een eigen gitaar. Een elektrische.

Atm ben ik aan het sparen, maar ik zat te denken aan een budget van 1000 euro. Inclusief versterker. Verder wil ik ook wat lessen nemen aangezien ik nu op een dood punt zit, waar ik het idee heb dat ik geen vordering maak :)

Waarom gelijk zo'n hoog bedrag zullen jullie denken? Ik ben er vrij zeker van dat ik er mee door wil gaan, een gitaar is nooit een slechte aankoop imo en waarom zou ik eerst een (minder) budget model moeten nemen als ik meteen het iets betere werk kan pakken?

ik hou van de stratocaster stijl. Wat zijn zoal goede elektrische gitaren? en goede versterker (waar ik ook m'n akoestische in kan pluggen?)

Bedankt!

Defees

Legacy Member
van die amp weet ik het niet goed, maar als je van Strat shapes houdt kan je misschien Godin ook eens bekijken ipv Fender altijd.

Amp weet ik niet goed (akkoustisch en electrisch?

Thin Liz

Legacy Member
2dehands USA Stratocaster: zeer degelijk, allround, nooit een miskoop
Fender Lite Ash: lekker 'twang'sound, de seymourduncans klinken vrij scherp, ook goed voor metal

Als ik jou was zou ik voor de eerste gaan, een versterker is moeilijker: heb me in het begin een Peavey Bandit 112 gekocht: een oerdegelijke versterker, doe ik nooit meer weg :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan