Soundstorm
Legacy Member
Das allemaal geen probleem. GPS werkt eigenlijk vrij 'simpel'.DBK zei:goed idee maar kan het niet wat problemen geven omdat je zo hard daalt? ik weet eigelijk niet goed hoe gps juist aan snelheidsmeting doet maar moet er geen rekening gehouden worden dat met skies een horizontale en verticale snelheid hebt?
een hele grotehoor
gewoon een bedenking
![]()
Stel, heel simpel uitgelegd. Boven u hangen 3 puntjes (dus de satelieten), ver van elkaar (in dreihoekvorm dus).
Uw positie, zowel horizontaal als vertikaal kan worden gemeten ten opzichten van die punten. Als ge de afstand hebt vanaf elk punt, hebt ge maar 1 mogelijk positie da ge kunt aannemen.
Ge moet dan rond elk punt een bol tekenen die als straal de afstand is van u tot da punt. Als ge da van elk punt doet, gaan die bollen elkaar snijden op het punt waar gij u bevindt.
Zo wordt da dus berekend met GPS ook. Die satelieten zenden een signaal uit, en uw gps dingske meet hoe lang het duurde da da signaal bij u toe kwam. Door de snelheid van de signaal en de tijd te gebruiken weet ge de afstand. Simpel hé.
Natuurlijk hebt ge meer satellieten nodig voor betere precisie. Ge hebt altijd reflecties langs alle kanten (waardoor de sateliet dus verder lijkt), dus hoe meer satelieten, hoe meer bollen ge kunt tekenen en hoe precieser dat uw snijpunt wordt.
Dus omdat ge uw posities altijd in 3D kent, kunt ge ook 3D snelheden bepalen. Meestal wordt dat gedaan door de tijd tussen elke positie te nemen en te kijken naar uw verplaatsing. Da toestel kan maar 1 keer per seconde uw positie meten of zo.
hoor
gewoon een bedenking 

en toen ging het gaspedaal niet meer verder.
jammer dat het druk was (en nog vochtig van te regenen een paar uur gelee) en ik al snel goed op de rem mocht duwen...
(remmen zijn daar toch niet zo goed op voorzien
.