Archief - AMD HD 6xxx serie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vorda

Legacy Member
Een GT220 is redelijk, een GT240 of 9800GT zijn wel betere keuzes.
Al bij al is het de extra moeite niet echt waard imo, physX biedt zo goed als geen betere game ervaring voor mij.

bosiwollig

Legacy Member
stel nu, ik heb een 4870 1gb (x16 modus)
en ik haal daarmee 60 fps op mafia 2 (<= voorbeeld)
en ik koop een gt240 voor in mijn andere pci-e (x4 modus!!!). Zullen mijn frames dan gelijk blijven en tegelijk profiteren van physx?
Of zullen mijn frames dalen omdat een pci-e x4 te traag is?

Vorda

Legacy Member
x4 gaat helemaal geen probleem zijn, maar Mafia 2 staat wel bekend om de zwaarste PhysX game van het moment te zijn. Daar gaat je 240 niet mee toekomen.

Ook: geld investeren in een PhysX kaartje is enkel de moeite als je geen geld meer kan investeren in je main kaart. Ik betwijfel dat je met alles op het hoogste nog steeds 60 fps haalt op de 4870.

mijn advies: doe het niet en spaar voor een upgrade van je 4870, ga je veel meer plezier van hebben.

bosiwollig

Legacy Member
ja eigenlijk moet ik eerst nieuwe main kaart kopen.
maar verlies je nu eigenlijk frames?
4870= 60fps
4870+gt240 (physx enabled)=60fps
zou dit kloppen? Of verlies je frames?

Trolle

Legacy Member
vanaf een 8xxx is al goed om te gebruiken als physx kaart
een kaart daarboven heeft bijna zogoed als geen nut
dus zoek u een occasie 8 serie en ge zit goed

Vorda

Legacy Member
Als je PhysX kaart het niet aan kan, verlies je frames. Als die het wel aan kan, verlies je geen frames :)

bosiwollig

Legacy Member

medalofkoen

Legacy Member
bosiwollig zei:
ja eigenlijk moet ik eerst nieuwe main kaart kopen.
maar verlies je nu eigenlijk frames?
4870= 60fps
4870+gt240 (physx enabled)=60fps
zou dit kloppen? Of verlies je frames?

Je gaat in mafia2 een pak frames verliezen, zeker met een gt240. Zonder physx haal ik gemakkelijk 100+ fps gemiddeld in de benchmark met alles op max in 1080p. Met physx op medium, haal ik 82fps gemiddeld, met dips tot 40 fps. Op high is het niet meer vlot speelbaar (ik bedoel dan constant 60 fps).
PhysX is niet nodig om van een game te genieten. Het is een leuk extraatje, maar je betaalt er een prijs voor, zowel letterlijk als op performance gebied.

chromeplus

Legacy Member
Vorda zei:
Een GT220 is redelijk, een GT240 of 9800GT zijn wel betere keuzes.
Al bij al is het de extra moeite niet echt waard imo, physX biedt zo goed als geen betere game ervaring voor mij.

een gt220/240 ondersteunt toch geen sli?

bosiwollig

Legacy Member
chromeplus zei:
een gt220/240 ondersteunt toch geen sli?

het is geen sli. SLI is tussen 2 nvidia kaarten om hogere fps te krijgen. de 2 kaarten werken samen om gamebeelden te maken. Die physx is gewoon om je beeld mooier te maken. Mijn uitleg is waarschijnlijk niet zo duidelijk srry hiervoor, misschien kan iemand anders het beter uitleggen.

nog vraagje voor mensen die er iets van kennen:
Is een directx 10 physx kaart in staat om samen met een directx 11 kaart een directx 11 game te 'maken'? m.a.w. Is er verschil in physx nu tegenover bv. 2 jaar terug (als het toen al bestond) of is er enkel verschil in prestaties tussen nieuwe en oude kaarten?

chromeplus

Legacy Member
bosiwollig zei:
het is geen sli. SLI is tussen 2 nvidia kaarten om hogere fps te krijgen. de 2 kaarten werken samen om gamebeelden te maken. Die physx is gewoon om je beeld mooier te maken. Mijn uitleg is waarschijnlijk niet zo duidelijk srry hiervoor, misschien kan iemand anders het beter uitleggen.
volgens mij wil je mafia 2 dus opzetten met maar één kaart erin, de gt240 dus. maar die kaart is toch veel te slap voor mafia2?

bosiwollig

Legacy Member
stel je hebt een 6870 gekocht. Een heel mooie kaart die mafia 2 zeker aankan. Maar nu is er daar toevallig een optie in screen setting nl. Physx (zie video Mafia II by 2K Games). En aangezien physx eigendom is van nvidia laat het ati kaarten niet toe om van deze feature gebruik te maken. Maar nu zijn er handige kerels die een gemodde driver gemaakt hebben zodat je een ati kaart kan gebruiken in combinatie met een nvidia kaart. Die ati kaart maakt dan de beelden (het zware werk) en die nvidia kaart voegt er dan het physix effect aan toe (lichtere werk). En zo kan je dan met een ati kaart in combinatie met de nvidia kaart ook gebruik maken van Physx

nog een mooi voorbeeld http://ve3dmedia.ign.com/images/04/00/40044_orig.jpg
zoals ge ziet op de foto zijn er op het linker deel geen rondvliegende kranten en kleine details. We gaan ervan uit dat het linker beeld gemaakt is door onze 6870. En op de rechter foto zijn er wel rondvliegende kranten en papieren. Die papieren worden 'gemaakt door onze nvidia kaart. Terwijl de gebouwen/ helikopter en al de rest gemaakt worden door onze hd 6870 en verbeterd door de nvidia kaart

flyingdutchman

Legacy Member
Sorry, maar ik vind physx over het algemeen zwaar overrated. Ok, je krijgt wat extra effecten, maar het is (zoals vorda heel netjes uitlegde) echt iets wat je pas gaat doen als je al een zeer dikke hoofd-kaart hebt. Dingetjes als een vlaggetje wat nét iets realistischer wappert of een stuk hout dat net iets realistischer afbreekt.
Ik vind het niet de moeite om daar zoveel moeite voor te gaan doen (kaart kopen + juist een bord hebben met meer dan 1 PCI-e + modded drivers wat de hele tijd word tegengewerkt... voor hetzelfde geld werkt het niet meer bij nieuwe games, dan staat ge daar...).

Als extra bij je dikke gaming rig : ok.
Als extra bij een game-kaart van 2 generaties oud : nee, koop dan liever een veel dikkere nieuwe gaming kaart...

blijkbaar werkt de marketingmachine van nvidia zijn vruchten af

Mette2 zei:
Gewoon de goedkoopste nemen aangezien ze toch nog allemaal het reference design gebruiken (het zijn dus allemaal krak dezelfde kaarten buiten de sticker die erop plakt)

dat dacht ik ook, tot ik dit tegenkwam.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=261174

vind het zelf echt verbazingwekkend. (dat zijn dus allemaal 'reference' kaarten é, alleen achter het plastiekje zit bij de één dus een andere koeler als bij de ander..)
EDIT: enkel voor de 6850 dus.

krisse5844

Legacy Member
Om even verder te neuten over die physx :p . Ik heb nu CF 5770 zitten en ben er héél tevreden van . Kan ik nu nog een nvidia kaartje bijsteken als physx bovenop mijn CF ? Heb genoeg PCI-E sloten daar niet van ( X58A-UD7 gigabyte bordje :p ) .. En hoe ga je tewerk ?

bosiwollig

Legacy Member
flyingdutchman zei:
Als extra bij je dikke gaming rig : ok.
Als extra bij een game-kaart van 2 generaties oud : nee, koop dan liever een veel dikkere nieuwe gaming kaart...
kben ook (nog) niet van plan om een physx kaart te kopen :p
maar nu heb ik nog altijd geen antwoord op de vraag of een directx 10 physx kaart in staat is om samen met een directx 11 kaart een directx 11 game te 'maken'. Iemand?

medalofkoen

Legacy Member
Over het physX gedoe:

Mafia 2 is extreem veeleisend voor de physX. Dus met een middelmatige nVidia kaart ga je er niet geraken. Maar Mafia 2 is een uitzondering, maar tegelijk het mooiste voorbeeld van wat physX kan doen om het grafische aantrekkelijker te maken.

Bij Metro 2033 zijn de physX van een veel lager niveau (slechts wat particle effects en dat is het). Batman:AA is meer belastend, maar ook hier weer wordt er redelijk wat eyecandy geproduceerd.

Ivm de modded drivers: nee, die moet je niet constant wijzigen. Eenmaal je een driver hebt die je kan modden, dan kan je die driver behouden en hoef je geen schrik te hebben.

Als antwoord op de dx 10 dx11 vraag. physX heeft niks te maken met de gebruikte API. Als je een nVidia kaart gebruikt als dedicated physx kaart, dan is dat het enige dat die kaart doet. PhysX berekenen. Het is de hoofdkaart die bepaalt welke API er kan gebruikt worden.

Ik geef de mensen hier gelijk dat het niet de moeite is om een nVidia kaart te gaan kopen als je hoofdkaart niet krachtig is. Investeer beter in een goede graphics kaart. Heb je nog wat geld over, ga dan op zoek naar een tweedehandse nvidia kaart om te gebruiken als physX kaart.

@Krisse: ja je kan dat zeker doen. Maar vergeet niet dat je framerate zal zakken.

Vorda

Legacy Member
bosiwollig zei:
okay thnx, er zijn dus geen verschillende versies van Physx?

Neen, de hoeveelheid waarin het gebruikt wordt verschilt gewoon. Veel zware PhysX = zware nvidia kaart nodig om geen fps te verliezen. Logisch toch?

Is een directx 10 physx kaart in staat om samen met een directx 11 kaart een directx 11 game te 'maken'?
Gaat zonder probleem. Je visie er van is een beetje verkeerd. Wat er gebeurt is dat de echte gpu alle objecten en effecten berekend, terwijl de physx raakt op het einde gewoon nog snel zegt "dit object moet je vervangen met dat object". Geen GPU berekeningen dus.

Heel simplistisch uitgelegd, maar hopelijk snap je het op die manier beter.


Genoeg off topic nu imo :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan