Archief - AMD HD 6xxx serie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

medalofkoen

Legacy Member
Ik zie dat ze in de meest bekende shops (alternate, tones,...) de HD5870 aan het uitfaseren zijn. Betekent dit dat de productie van die kaarten is topgezet?

En nu een vraagje voor de kenners:

Ik heb nu 2 HD5870 in crossfirex op een asus p6t se moederbord. Allebei pic-e 2.0 16x. Ik heb dan nog een GTX470 zitten als dedicated physx kaart op een pci-e 4x. Moest ik nu een derde HD5870 erbij steken ipv die GTX470, zou ik dan een prestatieverhoging zien of zal die gebottlenecked worden door het gebrek aan bandbreedte op het derde pci-e slot?

Nooby4Ever

Legacy Member
Per kaart gaat de prestatie winst van sli / CF naar beneden, meestal wordt dan ook niet verder als 2 kaarten gegaan tenzij voor brenshing of onwetendheid en veel geld hebben.

Vorda

Legacy Member
Betekent dit dat de productie van die kaarten is topgezet?
Ja, zoals altijd wanneer er een nieuwe reeks uitkomt.

Moest ik nu een derde HD5870 erbij steken ipv die GTX470, zou ik dan een prestatieverhoging zien of zal die gebottlenecked worden door het gebrek aan bandbreedte op het derde pci-e slot?
De bottleneck gaat heel klein zijn, de prestatiewinst is groter dan wat je verliest door het x4 slot. Tri-fire scaled wel helemaal niet zo goed in real life situaties, ik zou nog eerder je beide 5870's verkopen en 69xx CF kopen ter vervanging.

Leg mij eens uit wat je speelt waarbij je niet toekomt met een 5870 CF?

ps: 470 als physx kaart? dikke overkill en geldverspilling.

chromeplus

Legacy Member
medalofkoen is precies de rijkste van de heel thread als ik zo lees.
speciaal die 470 voor die physx rommel, da is wel het laatste wa ge nodig hebt.

SpeedFreak.be

Legacy Member
chromeplus zei:
medalofkoen is precies de rijkste van de heel thread als ik zo lees.
speciaal die 470 voor die physx rommel, da is wel het laatste wa ge nodig hebt.

Idd als je Physx wilt hebben pak dan een 8800/9800 reeks of een GTX2xx (2ehands). veel goedkoper en voor physx maakt het niet zo veel uit dacht ik.

medalofkoen

Legacy Member
Vorda zei:
Ja, zoals altijd wanneer er een nieuwe reeks uitkomt.

De bottleneck gaat heel klein zijn, de prestatiewinst is groter dan wat je verliest door het x4 slot. Tri-fire scaled wel helemaal niet zo goed in real life situaties, ik zou nog eerder je beide 5870's verkopen en 69xx CF kopen ter vervanging.

Leg mij eens uit wat je speelt waarbij je niet toekomt met een 5870 CF?

ps: 470 als physx kaart? dikke overkill en geldverspilling.

Het gaat mij niet om toekomen (er zijn wel games die op het randje zijn en zelfs een paar waar max settings niet haalbaar is: Arma2, Metro2033, shattered horizon bv). Ik wil gewoon het beste van het beste op de voor mij betaalbare manier. Ik wil ook niet een game kopen en zien of ik het ga kunnen spelen of niet met v-sync aan. Het is gewoon mijn passie. Andere steken duizenden euro's meer in hun auto, iphone, of iets anders, ik in mijn passie, zijnde graphics en games. Ieder zijn ding. :)

Die GTX470 is meer dan alleen een physx kaart voor mij. Ik gebruik die ook om te gamen. Voor sommige games is die GTX470 beter. Bv Medal of Honor heeft geen AA voor ATI. Met nVidia kan je de AA forceren via nvidia inspector.

Ik vroeg die vraag eerder omwille van kennis op te doen. Ik ben niet van plan van een upgrade te doen. Tenzij de hd6970 de HD5870 uit het water blaast, dan denk ik erover om slechts 1 HD6970 te kopen en mijn HD5870 kaarten te verkopen.

chromeplus

Legacy Member
ATI zei:
LOL geld moet rollen! :)

ja, maar bij hem rolt het de vuilbak in. :D

medalofkoen zei:
Het gaat mij niet om toekomen (er zijn wel games die op het randje zijn en zelfs een paar waar max settings niet haalbaar is: Arma2, Metro2033, shattered horizon bv). Ik wil gewoon het beste van het beste op de voor mij betaalbare manier. Ik wil ook niet een game kopen en zien of ik het ga kunnen spelen of niet met v-sync aan. Het is gewoon mijn passie. Andere steken duizenden euro's meer in hun auto, iphone, of iets anders, ik in mijn passie, zijnde graphics en games. Ieder zijn ding. :)

Die GTX470 is meer dan alleen een physx kaart voor mij. Ik gebruik die ook om te gamen. Voor sommige games is die GTX470 beter. Bv Medal of Honor heeft geen AA voor ATI. Met nVidia kan je de AA forceren via nvidia inspector.

Ik vroeg die vraag eerder omwille van kennis op te doen. Ik ben niet van plan van een upgrade te doen. Tenzij de hd6970 de HD5870 uit het water blaast, dan denk ik erover om slechts 1 HD6970 te kopen en mijn HD5870 kaarten te verkopen.
gij zijt geobsedeerd. vroeger was ik al blij als ik een spel op low kon draaien.

medalofkoen

Legacy Member
chromeplus zei:
medalofkoen is precies de rijkste van de heel thread als ik zo lees.
speciaal die 470 voor die physx rommel, da is wel het laatste wa ge nodig hebt.

lol, dat is helemaal niet zo hoor. Ik geef gewoon niks uit aan andere dingen. Mijn pc en games zijn mijn passie. ;)

medalofkoen

Legacy Member
chromeplus zei:
ja, maar bij hem rolt het de vuilbak in. :D


gij zijt geobsedeerd. vroeger was ik al blij als ik een spel op low kon draaien.


Dat denk ik dan weer bij mensen die Hugo Boss kleren dragen, dure parfums op hebben, met een iphone staan te bellen, schoenen aanhebben van 250 euro en meer, met een bak van een auto rijden, enz...

Dat is geen obsessie, dat is een keuze.

Vorda

Legacy Member
Akkoord, ieder zijn prioriteiten. Mijn schoenen zijn duurder dan mijn GPU's, dus je voorbeeld is wel treffend imo.

In ieder geval, zoals het nu is zie ik niet veel upgrade opties voor je. Ik zou wachten tot de 6970 en die dan mogelijk in crossfire kopen.

Weet wel dat de games die je nu niet voluit kunt spelen, niet altijd te maken heeft met een gebrek aan grafische power. Herinner je je de "can it run crysis" uitspraak? Crysis is altijd al een hoere zware game geweest, die meer power nodig had dan wat het in verhouding terug gaf in GFX. Zo'n games zullen er altijd zijn.

becca

Legacy Member
heb mij gisteren een XFX 6870 Bestelt (230€)
bij Alternate.nl

maandag gaan halen en testen
Waardige opvolger voor mij Ati 4870

medalofkoen

Legacy Member
Vorda zei:
Akkoord, ieder zijn prioriteiten. Mijn schoenen zijn duurder dan mijn GPU's, dus je voorbeeld is wel treffend imo.

In ieder geval, zoals het nu is zie ik niet veel upgrade opties voor je. Ik zou wachten tot de 6970 en die dan mogelijk in crossfire kopen.

Weet wel dat de games die je nu niet voluit kunt spelen, niet altijd te maken heeft met een gebrek aan grafische power. Herinner je je de "can it run crysis" uitspraak? Crysis is altijd al een hoere zware game geweest, die meer power nodig had dan wat het in verhouding terug gaf in GFX. Zo'n games zullen er altijd zijn.

Ja, Arma2 zal nooit kunnen gespeeld worden maxed out omwille van de vreselijke engine. Crysis is ook zo een game. Je hebt minstens 3 HD5870 nodig om 60 fps gemiddeld te halen maxed out in de benchmark (dus tijdens gamen zelf zal dat lager liggen). Ik ben niet op zoek naar een upgrade, ik vroeg me gewoon af in welke mate de bandbreedte in tri-fire belangrijk is. Ik vind wel benchmarks met tri-fire, maar geen benchmarks die zich toespitsen op de invloed van de bandbreedte van de sloten in tri-fire.

En nu back on topic :)

Zijn er al benchmark leaks voor de HD6970 kaart?

Vorda

Legacy Member
Neen, die kaart is nog niet uit. Heel de 69xx reeks nog niet.

Er zijn een paar goede testen over de invloed van bandbreedte op de 5870, en een paar goede over tri-fire. Deze moet je dus mentaal mengen :) Ik ben er ook vrij zeker van dat vanaf 1 kaart aan x4 draait, je er vanuit moet gaan dat ze dat allemaal doen. De frames worden namelijk afwisselend berekend, dus zo lang de traagste kaart niet klaar is, moeten de anderen ook wachten.

bosiwollig

Legacy Member
Kan er iemand mij uitleggen wat een physx kaart is? En voor wat je het gebruikt?
want als ik het goed begrijp gebruik je dan een ati kaart op de beelden te maken van je game.En je physx kaart verbetert die beelden dan zodat je gebruik kunt maken van physx in games?
zodat je beelden beter worden in spelletjes zoals hier op het filmke. http://www.nzone.com/object/nzone_mafia2_home.html

medalofkoen

Legacy Member
bosiwollig zei:
Kan er iemand mij uitleggen wat een physx kaart is? En voor wat je het gebruikt?

Een physX kaart bestaat eigenlijk niet meer. physX is, zoals Havok, software die de physics in een game berekent. physX is echter eigendom van nVidia. nVidia laat GPU versnelling van physX toe op nVidia kaarten, niet op ATI kaarten (pardon, AMD). Je kan echter wel door middel van gemodde physX drivers, een nVidia kaart naast een AMD kaart zetten, waarbij de AMD kaart zorgt voor de visuele berekeningen, en de nVidia kaart de physX berekeningen uitvoert. Dit heet dan een dedicated physX-kaart, omdat die niks anders doet dan physX-berekeningen uitvoeren.

Sommige games maken exclusief gebruik van physX via GPU versnelling. Hiervoor heb je dan een nVidia kaart nodig als je deze optie wil activeren in het game. (vb: Mirror's Edge, Batman: AA, Mafia 2, Metro 2033)
Je kan deze berekeningen ook laten uitvoeren door je CPU, maar dan zakt je framerate tot onspeelbare waarden omdat de physX code sterk verouderd is (hoe dat juist in elkaar zit weet ik niet goed).

bosiwollig

Legacy Member
medalofkoen zei:
Een physX kaart bestaat eigenlijk niet meer. physX is, zoals Havok, software die de physics in een game berekent. physX is echter eigendom van nVidia. nVidia laat GPU versnelling van physX toe op nVidia kaarten, niet op ATI kaarten (pardon, AMD). Je kan echter wel door middel van gemodde physX drivers, een nVidia kaart naast een AMD kaart zetten, waarbij de AMD kaart zorgt voor de visuele berekeningen, en de nVidia kaart de physX berekeningen uitvoert. Dit heet dan een dedicated physX-kaart, omdat die niks anders doet dan physX-berekeningen uitvoeren.

Sommige games maken exclusief gebruik van physX via GPU versnelling. Hiervoor heb je dan een nVidia kaart nodig als je deze optie wil activeren in het game. (vb: Mirror's Edge, Batman: AA, Mafia 2, Metro 2033)
Je kan deze berekeningen ook laten uitvoeren door je CPU, maar dan zakt je framerate tot onspeelbare waarden omdat de physX code sterk verouderd is (hoe dat juist in elkaar zit weet ik niet goed).

ik denk dat ik het snap :s.
Moet die Physx kaart eigenlijk krachtig zijn? Want ik zie dat jij een gtx 470 hebt in je setup of is een gt 220 (of iets dergelijks) ook al voldoende (of ondersteune deze oude kaarten dit niet?)?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan