Archief - PS3 of Xbox360?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

den crack

Legacy Member
hatetn zei:
zoals shmups?



5 jaar oude hardware. daarmee is alles gezegd. en als je het toch nog gelooft, waarom moet ps3 dan inboeten qua gfx tov pc? als die nog zoveel potentieel heeft moet dat toch geen probleem zijn. dunno of je het beseft maar de consoles zijn allemaal fossielen.
en nu heb ik veel maal hetzelfde op een andere manier gezegd

Neem nu eens een voorbeeld aan wat dice aan het doen is met battlefield 3 op de ps3, het is die mannen gelukt om DX11 effecten te emuleren op de cell processor, toch wel straf voor 5 jaar oude hardware die gemaakt is in een tijd dat dx10 er zelf nog niet was.

Zoals bij de ps2 gaan de beste games voor de ps3 pas tegen het einde van zijn leven komen :)

hatetn

Legacy Member
den crack zei:
Neem nu eens een voorbeeld aan wat dice aan het doen is met battlefield 3 op de ps3, het is die mannen gelukt om DX11 effecten te emuleren op de cell processor, toch wel straf voor 5 jaar oude hardware die gemaakt is in een tijd dat dx10 er zelf nog niet was.

Zoals bij de ps2 gaan de beste games voor de ps3 pas tegen het einde van zijn leven komen :)


uhu en met mindere gfx dan op pc omdat dice zegt dat ze er niet meer kunnen uitkrijgen.
en het zou maar erg zijn moesten de gfx beste games in het begin komen. zelfs als ze morgen een nieuwe console uitbrengen en niets meer uit brengen klopt het nog

den crack

Legacy Member
hatetn zei:
uhu en met mindere gfx dan op pc omdat dice zegt dat ze er niet meer kunnen uitkrijgen.
en het zou maar erg zijn moesten de gfx beste games in het begin komen. zelfs als ze morgen een nieuwe console uitbrengen en niets meer uit brengen klopt het nog

Volgens uw gedachtegang moet er elk half jaar een nieuwe console uitkomen aangezien er ook om het half jaar wel een nieuwe generatie gpu's of cpu's uitkomt.

DaFreak

Legacy Member
Ik zou nog even wachten tot E3 gepasseerd is. Als de geruchten kloppen en er komt een Wii 2 aan met stevigere hardware dan de huidige consoles is dat misschien ook wel de moeite om in de gaten te houden? MS en Sony zullen trouwens binnen een jaar of 2 ook wel met nieuwe consoles afkomen.

Ik heb niet echt een voorkeur qua console. Er is bijna geen verschil dus ik zou meer letten op de exclusives en welke consoles je vrienden bezitten.

drakengeest

Legacy Member
Consoles vergelijken met pc's is sowieso no go. Ook al is de ps3 en xbox 360 5 jaar oud, wat sommigen nu nog uit hun mouw schudden met 5 jaar oude hardware chapeau. En eerlijk gezegd vind ik dat de gfx van tegenwoordig er goed genoeg uitzien om plezier te hebben aan spellen. En daar draait in se toch om. Plezier. Kijk maar naar mario galaxy. De gameindustrie heeft momenteel geen betere graphics nodig, maar originelere uitdagendere spelletjes en dat kan even goed met minder mooie graphics. Kijk maar naar braid of super meat boy of castle crashers. Ik vind zelfs pac man dx super.

ONLINE GAMING

Elke keer is er een discussie van xbox of ps3. Laten we er geen doekjes om winden. Xbox live is momenteel beter dan psn. Maar als je niet vaak in groep wilt spelen is psn even goed.
Als je een beperkt budget hebt en alles wilt kopen, zou ik persoonlijk voor de ps3 gaan. Met game sharing koop je dlc en spellen aan 20% van de prijs en dat is toch de moeite.

GAMING ACCESOIRES

Als je het over compatibiliteit van accesoires hebt, dan wint de ps3 hier ook. Een bluetooth oortje om te communiceren op psn, kan je ook die van je telefoon gebruiken. Als je een race fanaat bent en je wilt graag een deftig stuur gebruiken dan kan je dat bij de ps3 door de logitech g27 te gaan kopen zonder paar honder euros meer te betalen voor een fanatec. + de G27 kan ook op de pc gebruikt worden.

GAME EXCLUSIVES

Veel goeie spellen zijn multi platform spellen en dan zou je volgens mij niet eens moeten vergelijken met de 2, want de spellen spelen nagenoeg identiek.
Als je verder reviews opzoekt van echte platform exclusives dan kom je volgens mij op meer kwaliteit bij de ps3.

Een paar games die in mij opkomen

xbox: Halo series, Gears of war series, forza series, alan wake en fable
PS3: uncharted series, GOW series, Ratchet and clank series, MGS 4, Little big planet series, Singstar (kheb lips ook gespeeld en singstar is uitdagender en beter), Infamous, resistance series, killzone series. Grand turismo 5

Om nog maar te zwijgen van de vele andere exclusives die nog moeten komen.
Als je verscheidenheid aan game exclusives wilt en ook in aantal, dan denk ik dat ook hier de PS3 wint.

ONLINE FEATURES

XBOX: Film huren en samen met je online vrienden bekijken. Dit is mogelijk. Of dit leuk/nuttig is is wat anders. Verder biedt het minder mogelijkheden in België dan in Amerika. (geen netflix, of espn etc)
PS3: PS3 is meer europa minded volgens mij of Europa is meer ps3 minded, hoe je het ook wilt bekijken, er is bij PS3 meer aanbod aan entertainment. Je kan films huren met MUBI (weliswaar niet samenkijken met je online vrienden), je kan alle sony muziekvideos opvragen met VIDZONE. + er is een webbrowser, maar het is een zeer simpele browser die door mij alleen wordt gebruikt om themes te downloaden.

HARDWARE:

- Controllers: Is eigen voorkeur. Enigste wat te vermelden waard is, is dat de xbox controllers goedkoper zijn. Maar de ps3 controllers hebben lithium batterij ingebouwd. De triggers van xbox zijn volgens mij beter. (de vormgeving ervan)
- Bluray speler: Ja als je ook wilt gebruik maken van bluray kan je maar naar de ps3 gaan.
- Wifi: Xbox heeft wifi N en ps3 enkel B en G.. Ethernet is dan weer sneller bij ps3 (gigabit) vs de xbox (100 mbit)
- Verticaal stand: De ps3 lijkt me beter geschikt om verticaal te staan, gewoon omdat het een slotdrive heeft. Dit is puur een voorkeur
- Gamedisc: Het feit dat games bij de ps3 op bluray staat, maakt dat ze ook veel meer krasbestendiger zijn. Dit is belangrijk als je wilt dat je spellen langer meegaan of als je veel 2ehands spellen koopt/verkoopt, omdat je met 90% zeker weet dat het geen onleesbaar spel is.
Voedingsblok: Bij de ps3 is dit ingebouwd, de xbox heeft een blok.

SPLITSCREEN

Xbox: Xbox integreert beter omdat elke controller een profile aangemeld kan krijgen. Tot vervelendst toe, kan dit nog niet bij de ps3
Ps3: Geen voordelen tov xbox

BESLUIT

De voor en nadelen heb ik hier op een rijtje gezet. Ik heb persoonlijk allebei de consoles. Maar gezien ik wegens tijdsgebrek maar af en toe online game (komt met de leeftijd zeker) gebruik ik de ps3 als main console als er online multiplayer van te pas komt. Al mijn vrienden hebben niet echt een console en komen gewoon gamen in de zetel wat aangenaam is.

Wat doorslaggevend was voor mij is

- Bluray disc (zowelvoor krasbestendigheid als films)
- gratis PSN
- PSN game sharing
- Game exclusives
- Hardware compatibiliteit ( zowel bij verkoop als aankoop heb je een grotere markt en je kan het ook gebruiken naast je ps3)

BlackRapierIII

Legacy Member
Ik wil gewoon even reageren op een ding en dat is de hardware discussie.

Vanuit het standpunt van een elektronicus/ict'er is het ronduit lachwekkend om te beweren dat de custom build "cell" processing unit superieur is aan de xbox hardware. Komt er nog even bij dat het makkelijker is voor devs om te werken voor de xbox gezien zijn gelijkennisen met X86 architectuur.
De PS3 heeft een streep voor doordat de blueraydiscs veel meer data kunne bevatten die niet langer door de console moet berekend worden vs xbox wel.

Het maakt niet uit wat je kiest beiden zullen snel worden afgeschreven als hopeloos achterhaald tov Pc. (waarop het wel een duit meer kost als je op high wil spelen) Er zijn hier trouwens henoeg mensen op het forum wiens pc de graphics van GT5 op je scherm zouden kunnen toveren(indien het van de basis uit ontworpen was voor pc) als dat een argument word.

Gaje ps3 wacht dan nog even het resultaat van de PSN hack af, het zou wel eens kunnen dat er veel gaat veranderen in het sony online camp.
Voor xbox word het binnekort waarschijnlijk mogelijk om multiplatform online te spelen (jij pc,je vriend xbox en indien arcade games kan je neef nog eens meedoen vanaf zijn windows phone)

My 2cents, ik dank u.

drakengeest

Legacy Member
@BlackRapierIII

Puur in gigaflops is de cell proccessor superieur aan die van xbox. Maar als ik jouw redenering volg dan wilt dit dus zeggen dat als devs de cell processor beter kunnen benutten het beter uit de bus komt vs xbox. (dus zoals de meesten het al aangekaart hebben, dat ze nu pas de volle capaciteit van ps3 cell proc. leren benutten)

En tegenwoordig is het enigste spel dat multiplatform is Portal 2. en Dit geldt alleen voor de ps3.

hatetn

Legacy Member
den crack zei:
Volgens uw gedachtegang moet er elk half jaar een nieuwe console uitkomen aangezien er ook om het half jaar wel een nieuwe generatie gpu's of cpu's uitkomt.


dat zeg ik niet maar je moet niet afkomen dat ze nu pas beginnen met het potentieel te gebruiken.
en ondertussen zijn ze imo allemaal aan vernieuwing toe

@DaFreak: het zou belachelijk zijn zeker om slechter te doen dan hardware uit 2005. zelfs aan de prijs dat ze nu de wii verkopen kunnen ze al veel beter doen en nog een lichte winst hebben

drakengeest zei:
@BlackRapierIII

Puur in gigaflops is de cell proccessor superieur aan die van xbox. Maar als ik jouw redenering volg dan wilt dit dus zeggen dat als devs de cell processor beter kunnen benutten het beter uit de bus komt vs xbox. (dus zoals de meesten het al aangekaart hebben, dat ze nu pas de volle capaciteit van ps3 cell proc. leren benutten)

En tegenwoordig is het enigste spel dat multiplatform is Portal 2. en Dit geldt alleen voor de ps3.

ms heeft het in 2006 al geprobeerd met shadowrun. het werkte toen niet en nu zal dat ook zo zijn. zeker sinds ze het nodig vonden om geen keyboard/mouse support te geven aan ps3.

de cell mag zijn wat het wil maar de meeste multiplatform games gebruiken het gewoon niet goed/optimaal. de enige games waar het echt duidelijk is zijn de excl.

BlackRapierIII

Legacy Member
drakengeest zei:
@BlackRapierIII

Puur in gigaflops is de cell proccessor superieur aan die van xbox. Maar als ik jouw redenering volg dan wilt dit dus zeggen dat als devs de cell processor beter kunnen benutten het beter uit de bus komt vs xbox. (dus zoals de meesten het al aangekaart hebben, dat ze nu pas de volle capaciteit van ps3 cell proc. leren benutten)

Gaat niet gebeuren tenzij voor toptippels zoals GT5,GOW,... exclusief wil niet altijd zeggen dat ze alles op alles gaan zetten om hem de cell te doen werken,sony heeft gewoon het meeste geboden voor de franchise.

Multiplatform zal je weinig verschil zien in graphics. Spel word ontworpen voor PC,xbox en dan geport naar de PS3 SDK. Het is de goedkoopste oplossing , wat ben je met een sportwagen als de begrenzer opstaat?

Voor er twijfel bestaat, ik heb ze beide : een 360 met RROD en een PS3 met Ylod en kapotte blue-ray lens.

Runkle

Legacy Member
drakengeest zei:
GAME EXCLUSIVES

Veel goeie spellen zijn multi platform spellen en dan zou je volgens mij niet eens moeten vergelijken met de 2, want de spellen spelen nagenoeg identiek.
Als je verder reviews opzoekt van echte platform exclusives dan kom je volgens mij op meer kwaliteit bij de ps3.

Een paar games die in mij opkomen

xbox: Halo series, Gears of war series, forza series, alan wake en fable
PS3: uncharted series, GOW series, Ratchet and clank series, MGS 4, Little big planet series, Singstar (kheb lips ook gespeeld en singstar is uitdagender en beter), Infamous, resistance series, killzone series. Grand turismo 5

Om nog maar te zwijgen van de vele andere exclusives die nog moeten komen.
Als je verscheidenheid aan game exclusives wilt en ook in aantal, dan denk ik dat ook hier de PS3 wint.

Puur persoonlijke mening, imo (lees goed IMO) zijn de meeste exclusives het niet waard op PS3. De enigste exclusives die ik echt goed vond (en waarvan alle ps3 fanboys zo hard mee liepen op te scheppen) waren Heavy Rain en Uncharted.
LBP: scheve controls en totaal niet boeiend
MGS4: als ge de vorige delen niet hebt gespeeld ken je hoogstwaarschijnlijk het verhaal niet en zal (dit was toch zo bij mij) deze game je weinig kunnen boeien.
Killzone: 5 minuten in men ps3 gestoken en het was er alweer uit
Infamous: Als je dit als een van je sterkste exclusives moet rekenen....Lipsync is om van te wenen, kleurenpallet van hetzelfde, gameplay is bijzonder repititief,...
GT5: Forza is op zen minst evenwaardig.

Multiplatform games zijn 90% van de tijd beter op xbox (betere performance, betere gfx,...). Enigste games die er tot nu toe beter uitzien op PS3 zijn exclusives en die overige 10%.

drakengeest zei:
HARDAWARE:

- Gamedisc: Het feit dat games bij de ps3 op bluray staat, maakt dat ze ook veel meer krasbestendiger zijn. Dit is belangrijk als je wilt dat je spellen langer meegaan of als je veel 2ehands spellen koopt/verkoopt, omdat je met 90% zeker weet dat het geen onleesbaar spel is.

Als je je games voorzichtig behandelt dan zullen deze bij de xbox ook krasvrij blijven, het zijn nu eenmaal geen frisbees.

drakengeest zei:
SPLITSCREEN

Ps3: Je kan split screen online doen wat bij xbox ook kan, maar daar heb je allebei een gold account nodig.

Precies al veel online met maten gespeeld op xbox?


(Voordat mensen mij hier gaan bestempelen als microsoft lover of xbox-fanboy, ik heb beide consoles en ik vind ze beide +- evenwaardig)

drakengeest

Legacy Member
Snoeckers zei:
GT5: Forza is op zen minst evenwaardig.

Dat is waar. Neemt niet weg dat er op PS3 meer verscheidenheid aan exclusives zijn. ik kan ook zeggen dat immo fable en alan wake allebei het niet waard zijn.

Snoeckers zei:
Multiplatform games zijn 90% van de tijd beter op xbox (betere performance, betere gfx,...). Enigste games die er tot nu toe beter uitzien op PS3 zijn exclusives en die overige 10%.

Als jij dat met het blote oog waarneemt. Chapeau. Ook gaat de performance over 1 fps als het zelfs dat al is. Ik blijf er bij buiten bayonetta zijn alle multiplatform spellen quasi hetzelfde. Wat ik hiermee wil zeggen is dat dit zeker je beslissing niet moet beïnvloeden bij het kiezen van een xbox of ps3


Snoeckers zei:
Als je je games voorzichtig behandelt dan zullen deze bij de xbox ook krasvrij blijven, het zijn nu eenmaal geen frisbees.

Ik behandel mijn DVD's altijd voorzichtig. Maar als je het gebruikt komen er krassen. Je kan daar nu echt niet om. + als je graag 2e hands games koopt is dit een factor die meespeelt. Niet iedereen behandelt hun games zoals je zelf doet.



Snoeckers zei:
Precies al veel online met maten gespeeld op xbox?

Is het niet waar misschien dat je allebei een gold account nodig hebt, terwijl split screen in psn dat gratis is?

Snoeckers zei:
(Voordat mensen mij hier gaan bestempelen als microsoft lover of xbox-fanboy, ik heb beide consoles en ik vind ze beide +- evenwaardig)

Uw tegenargumenten doen er niet echt toe bij het kiezen tussen een xbox of ps3. Ik was tenminste veel genuanceerder.

greg89

Legacy Member
is toch al eeuwen gekend dat de xbox360 een 80% in wezen een PC is om voor te progammeren, terwijl de PS-familie altijd al de devs laat zweten om alles er uit te halen.
dit is niet altijd positief voor de ps-console imo, bij simultane releases zie ik soms wel wat verschilletjes.. Maar koop gewoon volgens uw smaak in exclusives i'd say

El Shampo

Legacy Member
Pak een controller in je hand en kijk welke van de 2 het beste ligt. Ga daarna een gameswinkel binnen en kijk op welke console de leukste games liggen.
Daarna maak je je beslissing :)

hatetn

Legacy Member
drakengeest zei:
Is het niet waar misschien dat je allebei een gold account nodig hebt, terwijl split screen in psn dat gratis is?


ben je nu bezig over split screen en tegelijk online? indien ja is dat perfect mogelijk met 1 account. 1 op de hoofdaccount en de andere als guest. beiden online. enkel ranked gaat in veel gevallen niet mogelijk zijn.

V1nce

Legacy Member
Bij portal 2 is het toch al dat pc en ps3 gamers samen online spelen, naar verluid werkt het toch goed.

Runkle

Legacy Member
drakengeest zei:
Dat is waar. Neemt niet weg dat er op PS3 meer verscheidenheid aan exclusives zijn. ik kan ook zeggen dat immo fable en alan wake allebei het niet waard zijn.

Wii zijn bijna ook allemaal exclusives maar het is wel voor het grootste deel dikken bucht. Verscheidenheid of kwantiteit aan exclusives maakt niets uit, kwaliteit daarentegen wel.



drakengeest zei:
Als jij dat met het blote oog waarneemt. Chapeau. Ook gaat de performance over 1 fps als het zelfs dat al is. Ik blijf er bij buiten bayonetta zijn alle multiplatform spellen quasi hetzelfde. Wat ik hiermee wil zeggen is dat dit zeker je beslissing niet moet beïnvloeden bij het kiezen van een xbox of ps3

Bij sommige games (RDR springt me te binnen) is dit effectief merkbaar, hier gaat het niet over framerate maar over textures en belichting. De framerate is niet zozeer een verschil in framerate maar eerder de hoeveelheid aan framedrops (bij de PS3 versies dan).




drakengeest zei:
Ik behandel mijn DVD's altijd voorzichtig. Maar als je het gebruikt komen er krassen. Je kan daar nu echt niet om. + als je graag 2e hands games koopt is dit een factor die meespeelt. Niet iedereen behandelt hun games zoals je zelf doet.

Dan moet je mensen zoeken die hun DVD's goed behandelen (vaak te zien aan de itraders/feedback).





drakengeest zei:
Is het niet waar misschien dat je allebei een gold account nodig hebt, terwijl split screen in psn dat gratis is?

Neen dit is het niet, je moet de 2e persoon laten inloggen op een guest-account.

streanex

Legacy Member
Ik heb zelf een PS3 en ben tevreden met m'n aankoop, maar hier zijn (voor mij toch) de voor en nadelen:

PS3
-betere graphics bij exclusives (gfx niet mogelijk op XBOX360
-bluray drive
-gratis online subscriptie
-PS3 move
-hardware zal langer mee gaan (XBOX red ring of death, krassen in DVDs; dingen waar de PS3 geen last van heeft)

XBOX 360
-betere gfx/fps bij veel multi platform games
-kinect
-soms komen dingen vroeger uit voor XBOX (bv. DLC pack voor Black Ops komt eerst uit voor XBOX)

En de exclusives moet je dan maar eens bekijken, Xbox en PS3 hebbe bijde goeie exclusives; dit is natuurlijk een persoonlijke keuze. Verder kijk je dan ook naar welke console je vrienden hebben, dit kan ook belangrijk zijn. Wat je ook moet weten is dat veel XBOX exclusives later voor PC gereleased worden.

Ik hoop dat ik je geholpen heb met je beslissing en vraag maar als ik je nog met iets kan helpen ;)

Runkle

Legacy Member
z3r0nline zei:
-hardware zal langer mee gaan (XBOX red ring of death, krassen in DVDs; dingen waar de PS3 geen last van heeft)

De RROD zijn bij de huidige consoles zeer zeldzaam.
En ooit al van YLOD gehoord?

Serieus, waarom halen mensen altijd verouderde argumenten aan?

streanex

Legacy Member
De RROD is misschien wel een verouderd argument, ik weet gewoon dat zeer veel XBOXen dat probleem hadden (bijna iedereen die ik ken met een XBOX heeft het wel eens gehad).

Ik weet wel dat de nieuwe XBOX nog altijd je DVDs krast, dus Microsoft heeft niet echt z'n best gedaan om betere kwaliteit hardware te gebruiken (ze kiezen eerden voor max. winstmarges)

Runkle

Legacy Member
Achzo, de nieuwe xbox krast dvdtjes. Ik leer hier elke dag iets bij, dank u!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan