Archief - Het Algemene Fighting Games Topic - Round 1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DissA

Legacy Member
Er zit geen custom char making in sfxt, heeft nog nooit in een sf noch tekken game gezeten . Ma je kan wel je character anders maken door dat "GEM" systeem ma niemand weet daar nu iets over. Althans ik dacht dat dit toch het verhaal was.

edit: Net dat verhaal van da GEM systeem dus gelezen. I have to agree dat is totaal iets slecht dat je een fighter voor u hebt die altijd anders is ongeacht wie em speeld. Zoals mog al zei overlaast, " Ze willen precies teveel."

Dennoman

Legacy Member
Ook dat kaksysteem dat Virtua Fighter geïntroduceerd heeft moet ik niet hebben. Zijn zwakke middelen om uw game wat op te leuken imo.

Terry_Bogard

Legacy Member
Tracker zei:
Ugh terry laat het zijn dude cmon :p der is research gedaan ma omda we nog niet eens aan het niveau van hardcore komen zen we nog ni hardcore ook al geven we 200+ euro uit aan ne stick wilt niks zeggen :laugh:

Iedereen kan 200+ euro aan een stick uitgeven, maakt dat ze hardcore?

Nee.

Je bent hardcore wanneer je de game gaat bestuderen en beter wilt worden. Tourneys bezoekt om jezelf te levelen. Je je eigen fouten kan analyseren en werkt aan je zwakke plekken. Als die honger om beter te worden nooit wordt gestild.


ShiryuX zei:
KOF -kan- je inzien als een snelle versie van SF (vanuit een bepaald standpunt), maar elke fighting game heeft zijn in-and-outs. Alle kleine details van KOF maken het net een ander spel dan SF (maar hierover ga ik niet in detail, want ben zelf geen KOF expert maar speelde de 98 zéér graag).

Als je zo gaat redeneren dan lijkt iedere 2d fighting game op elkaar. Want je kunt je l,r,cr,j, punch en kicken. Complete bullshit dus.

Alle kleine details maken het net een ander spel dan SF? Seriously?

Allereerst heeft KOF 4 attack knoppen: A B C D - SF heeft er 6.

In KOF ligt de focus op de 4 verschillende jumps:

-Normal jump
-Super Jump
-Short hop
-Hyper hop

Het voortbewegen doe je dmv Dashen (rennen)

Rolls (rollen) is ook een standaard KOF tool om uit attacks te komen. Is invincible tot het einde van de Roll dus een mistimede roll kun je punishen. Overigens is de roll niet invincible voor normale grabs. Rollen uit een attack kost 1 meter.

Als je geraakt wordt kun je in hitstun gebruik maken van de guard cancel move (CD) move, dit kost ook 1 meter (kost niets wanneer je niet in hitstun zit). Dit doet zeer weinig damage maar knalt de opponent naar de grond. Deze move is vooral goed om uit blockstrings te komen voordat je guard breaked. Want unlike SF kun je in KOFXIII niet oneindig lang blokken. Natuurlijk kun je deze move ook baiten omdat ie niet invincible is en de nodige startup kent.

Het gaat er in KOF dus om die jumps/hops zo te gebruiken dat je de tegenstander bestookt met hoog en lage attacks zodat hij steeds moet raden wanneer en hoe hij moet blokken. Dit gaat vaak gepaard met zware rushdown waar je uiteindelijk snelle beslissingen moet maken om uit de pressure te geraken.

In KOF XIII is er een zogenaamde Hyper Drive mode die veel overeenkomt met de MAX Mode uit 2k2. In deze mode is het mogelijk moves te cancelen in andere moves. In dit geval hebben ze het wat versimpeld om verschillende moves makkelijker in een combo te jassen.

2k2 matches
Final del torneo kof 2002 plus (Ecuador) - YouTube

XIII matches
KOF XIII - Alex's Arcade 4/09/11 Part 8 Tournament Top 8 - Winner's Finals - YouTube

Tracker

Legacy Member
Terry_Bogard zei:
Iedereen kan 200+ euro aan een stick uitgeven, maakt dat ze hardcore?

Nee.

Je bent hardcore wanneer je de game gaat bestuderen en beter wilt worden. Tourneys bezoekt om jezelf te levelen. Je je eigen fouten kan analyseren en werkt aan je zwakke plekken. Als die honger om beter te worden nooit wordt gestild.

Gij durft mij te bequoten?

Ja ge hebt gelijk ma dan nog doel ik op de mensen hier die dan zogezegd alleen al een stick kopen voor hun executie beter te maken enkel maar voor een spel... al kopen ze het dan nog voor gewoon arcade titels maakt hun dat nog in zekere zin hardcore. Allez ik hoop dat ge mij snapt en da ni met een half oog bekijkt (nee das ni troll bedoelt das gewoon bedoelt als dat ge da gewoon ni blind leest als in IK HEB GELIJK R@@@@@GE FU TRACKER) tis gewoon dat als ge al 200 euro zou willen uitgeven aan een stuk deftig stuk speelgoed voor een spel leuker te spelen en dan alsnog te kijken hoe ge uw character beter kunt spelen tegen andere ventjes, moet ge ni perse voor op tourneys zijn, u online sterker maken kan ook als hardcore bedoelt zijn onderandere. En ja ik weet dat ik u hierin herhaal maar ik heb gewoon mijn versie er mee toegevoegd van hoe ik het bezie.

Anyways uwe hype op kof12 deel ik wel ik ben echt aant uitzien op da spel en da gaat een mega zalig spel zijn als ik al naar 2002 kijk, ook al kan ik er zelf niks van

ShiryuX

Legacy Member
Terry_Bogard zei:
Alle kleine details maken het net een ander spel dan SF? Seriously?

Allereerst heeft KOF 4 attack knoppen: A B C D - SF heeft er 6.

In KOF ligt de focus op de 4 verschillende jumps:

-Normal jump
-Super Jump
-Short hop
-Hyper hop

Het voortbewegen doe je dmv Dashen (rennen)

Ik zei gewoon dat je vanuit een bepaald standpunt alle 2d fighters kunt vergelijken, wat je kan gezien ze allemaal dezelfde genre games zijn.

Daarnaast: hopping, dashing, ... zijn allemaal dingen die het net een compleet ander spel maken dan SF, zei ik toch? De ins-and-outs van KOF zijn totaal niet die van SF.

Ik heb het gevoel dat je bent blijven steken bij het woord "kleine" dat ik in m'n vorige post zette, wat misschien totaal niet "klein" is voor jij.
Persoonlijk vind ik gewoon dat de techniques/moves die elk spel introduceert de ins-and-outs zijn van een fighting game (KOF: hopping, drive cancels; SF: focus attacks, kara; MvC3: DHC trick; om er een paar op te noemen).
Elk heeft dan zijn eigen stijl op de meer "common grounds" dat fighting games hebben. Dashing in KOF is niet hetzelfde als in SF, in MvC3 kan je dan airdashen ook, enz.
Misschien foute woordkeuze van die "kleine", maar soit. Dacht niet dat dat net een discussiepunt zou zijn. :D

Waarom kraak je mensen direct af eens er iets gezegd wordt over KOF dat je niet aanstaat? Er zijn al maar weinigen in België die KOF spelen (in Gent dan nog! :p) en met zo'n attitude help het de community toch totaal niet. We kunnen het wel eens uitvechten op XBL in oktober ^^

Terry_Bogard

Legacy Member
Serieus, en dan laat je deze quote voor het gemak gewoon even weg:

Als je zo gaat redeneren dan lijkt iedere 2d fighting game op elkaar. Want je kunt je l,r,cr,j, punch en kicken. Complete bullshit dus.

Lees nog eens wat je zelf typt man.

En nee, ik kraak mensen niet af wanneer ze zeggen dat KOF ze niet aanstaat. Als ze erover praten verwacht ik enkel dat ze weten waarover ze praten.
Zo'n kromme vergelijking met SF dat nergens op is gebaseerd ervaar ik dan ook als storend.

Dit is overigens geen rage maar pure liefde :hug:

@ Tracker.

Je hebt hobbyisten die zulke bedragen neertellen voor de meest uiteenlopende prullaria maar dat maakt ze niet hardcore. Online kan je beter maken tot een bepaalde hoogte. Bij fighting games is online leuk maar komt het nergens in de buurt van een offline sessie. Lagless tegen elkaar spelen onder druk van een crowd omdat je geen gezichtsverlies wilt lijden. Op toernooien kom je altijd spelers tegen die veel beter zijn dan jij en daarvan kun je leren omdat er zoveel verschillende stijlen zijn. Online is een leuke training tool voor het echt offline werk, meer niet.

Veruca

Legacy Member
Terry_Bogard zei:
En nee, ik kraak mensen niet af wanneer ze zeggen dat KOF ze niet aanstaat. Als ze erover praten verwacht ik enkel dat ze weten waarover ze praten.
Zo'n kromme vergelijking met SF dat nergens op is gebaseerd ervaar ik dan ook als storend.

Sorry hoor, maar welk deel van onderstaande zin begreep je dan niet goed?

Veruca zei:
- King of Fighters: ken ik persoonlijk niet zo veel van, maar lijkt me eigenlijk een iets snellere versie van SF te zijn.

Het feit dat ik zeg dat ik persoonlijk niet veel van KoF ken, of het feit dat het me een snellere SF lijkt te zijn? Nergens zeg ik dat het feiten zijn he.

Je had me begripvol kunnen corrigeren, maar dat deed je niet. Dus kom niet af met 'ik kraak mensen niet af' zever, wat dat doe je wel.

... en dit is overigens ook geen rage... *kuch*

Terry_Bogard

Legacy Member
Veruca zei:
Sorry hoor, maar welk deel van onderstaande zin begreep je dan niet goed?



Het feit dat ik zeg dat ik persoonlijk niet veel van KoF ken, of het feit dat het me een snellere SF lijkt te zijn? Nergens zeg ik dat het feiten zijn he.

Je had me begripvol kunnen corrigeren, maar dat deed je niet. Dus kom niet af met 'ik kraak mensen niet af' zever, wat dat doe je wel.

Veruca zei:
Maar we zijn nu bezig over noob-niveau he.

Want KOF lijkt voor de gevorderde speler zoals jij op een snellere SF right? :ironic:

En nee, ik weet niet hoeveel posts jij van mij nodig hebt om te zien dat ik altijd op deze manier post.

Om maar even een oude quote op te rakelen:

grappig hoe sommige hier denken dat Terry compleet aan het ragen is, niet dat ik hem echt ken ofzo maar uit zijn posts kan ik toch echt niets agressief halen

er lopen hier precies een paar gefrustreerd omdat ze op hun plaats zijn gezet - Shoutouts to Koonut



Kthnx :niceone:

killyourzone

Legacy Member
@Terry: Zou je niet beter Walt gebruiken als avatar? :p The dude zou zich zo niet opwinden hoor... hehe ;)

Veruca

Legacy Member
Terry_Bogard zei:
Want KOF lijkt voor de gevorderde speler zoals jij op een snellere SF right? :ironic:

Ik weet niet hoe andere mensen KoF beoordelen, maar van het beetje KoF dat ik gespeeld heb.... ja, ik wel.

En nee, ik weet niet hoeveel posts jij van mij nodig hebt om te zien dat ik altijd op deze manier post.

Irritant in plaats van behulpzaam? Nu ja, ik weet genoeg.

Terry_Bogard

Legacy Member
Veruca zei:
Ik weet niet hoe andere mensen KoF beoordelen, maar van het beetje KoF dat ik gespeeld heb.... ja, ik wel.



Irritant in plaats van behulpzaam? Nu ja, ik weet genoeg.

Je kunt het op welke manier dan ook interpreteren, ik zeg gewoon wat ik denk :)

Niet behulpzaam? Scroll nog een paar posts naar boven voor een korte uitleg.


killyourzone zei:
@Terry: Zou je niet beter Walt gebruiken als avatar? :p The dude zou zich zo niet opwinden hoor... hehe ;)


MARK ZERO!

ShiryuX

Legacy Member
Fighting games hebben allemaal eenzelfde basis. Ze zijn van hetzelfde genre ergo er zijn gelijkenissen. Kromme vergelijking of niet :hug: it's what I think :).

Anyways, heeft iemand anders al zelf KoFXIII getest?

Tracker

Legacy Member
Terry_Bogard zei:
@ Tracker.

Je hebt hobbyisten die zulke bedragen neertellen voor de meest uiteenlopende prullaria maar dat maakt ze niet hardcore. Online kan je beter maken tot een bepaalde hoogte. Bij fighting games is online leuk maar komt het nergens in de buurt van een offline sessie. Lagless tegen elkaar spelen onder druk van een crowd omdat je geen gezichtsverlies wilt lijden. Op toernooien kom je altijd spelers tegen die veel beter zijn dan jij en daarvan kun je leren omdat er zoveel verschillende stijlen zijn. Online is een leuke training tool voor het echt offline werk, meer niet.

Ik begrijp wa ge wilt zeggen maar dan alsnog, iemand die bijvoorbeeld een stuur koopt voor 1000 euro zal niet meer als hobby kategorie komen maar als iemand die hardcore ACHTER zijn hobby staat, zelfde als iemand die nen stick koopt voor 200 euro, al helpt het wel dat hij naar bepaalde evenementen zou gaan maar het zijn toch enkel mensen die dag en nacht achter hun hobby staan hence hardcore... pro's zijn iets anders dan in mijn ogen die zijn de stage van hardcore allang voorbijgestoken en die bezien da nu meer als iets waarmee ze geld aan verdienen... begrijp mij ni verkeerd he ik werk 8 uur lang voor geld te verdienen, zij oefenen 8 uur per dag om hun geld erna te verdienen... das wel hardcore maar op een ander niveau. Een hardcore iemand is paraat om zijn hobby tot de max te nemen, maakt ni uit op welk vlak... al is het fighter tot zelfs die kiddy games van de kinect.

Tracker

Legacy Member
maja dees discussie kan nog blijven duren want als ik terry door heb ziet da een hardcore persoon enkel maar als ene die tussen 1000 ander man wilt zitten voor een toernooike te doen... lan was dan zeker ook hardcore?

Terry_Bogard

Legacy Member
Tracker zei:
Een hardcore iemand is paraat om zijn hobby tot de max te nemen, maakt ni uit op welk vlak... al is het fighter tot zelfs die kiddy games van de kinect.

Je kunt zelfs hardcore zijn met een doodnormale pad, dat doet er helemaal niet toe. Het gaat enkel om het verbeteren van je skill, matchups leren kennen en de game bestuderen. Want daar draait het uiteindelijk om, de game en niet het stuurtje of stick.

Zoals je zelf zegt is een hardcore iemand, iemand is die zijn hobby tot de max neemt. De hobby is het spelen van een bepaalde fighting game, en niet het hebben van een stick. Casual is iemand die de game niet serieus neemt en maar wat aankloot, en als diegene een stick koopt voor 200 maar zijn game nog steeds niet serieus neemt blijft hij casual of je nou wilt of niet.

Veruca

Legacy Member
Terry_Bogard zei:
Casual is iemand die de game niet serieus neemt en maar wat aankloot, en als diegene een stick koopt voor 200 maar zijn game nog steeds niet serieus neemt blijft hij casual of je nou wilt of niet.

And that's me. :)

Ik heb ook nooit anders beweerd. Ik speel vooral voor de fun, vraag maar aan de mensen die mij hier kennen. Ik probeer natuurlijk wel zo goed mogelijk te spelen, maar je zal me zelden echt zien oefenen. Ik heb de drive niet om beter en beter te worden, vooral omdat ik er de tijd niet wil insteken... vraag het maar eens aan Dissa. :p

DissA

Legacy Member
Persoonlijk ben als ik terry zijn mening volg ook casual en dat is het ook. Pro of hardcore of hoe je het ook wilt noemen, zijn er maar enkele. Is het echter zo belangrijk dat je er een titel aan moet geven wie wat is (buiten als grap bedoeld ofzo) vind ik niet...

Speel liever de game dan mensen te overtuigen. Als je hardcore bent dan heb je de personen al gevonden met wie je speeld om zo je niveau te verhogen. Ben je casual so be it. Ben je self proclaimed hardcore so be it...

En over simracen gesproken. Mensen die een stuur hebben zijn meestal weldegelijk mensen die hier hun tijd in investeren. I'm / was one of those. Ik heb meer dan 1000 laps gereden op een baan om toen de juiste instellingen te weten van men auto, hoe de auto aanvoeld, hoe de flow van de baan is. De meeste die simracen en die in een league zitten menen het serieus.

En tot dusver mijn bijdrage :p

ps: Veru ... casual much? :p

Terry_Bogard

Legacy Member
Het gaat niet om welke naam je eraan plakt, maar ik probeer de definitie 'hardcore' duidelijk te maken. Het heeft niets te maken met welke randapparatuur je speelt of wat dan ook. Het gaat om dedication, de honger om beter te worden by all means en vooral het begrijpen van hetgeen dat er op het scherm gebeurd. Waarom doet player x dit en player y dat, wat is het risico dat hij neemt etc. oftwel je het lezen van de game/je opponent. Dat is wat ik duidelijk probeer te maken. In theory is het altijd makkelijker dan in de praktijk door spanning/druk/execution failures etc. maar het werken hieraan is waar het om draait.

DissA

Legacy Member
Ok maar ik denk dat je hier weinig mensen gaat hebben die daar veel gaan uithalen.

Want zoals je zelf al zei, "weten waarom persoon x dit doet" maar meestal op het niveau dat wij spelen weet "persoon X" zelf niet waarom hij iets doet dus is het nogal moeilijk voor persoon Y om dit te counteren.
En naar mijn weten is dit ook zeer moeilijk zelf te achterhalen aangezien er "niemand" is die genoeg ervaring heeft en dit kan uitleggen.

Volgens mij moet er altijd iemand zijn (hence offline) die u kan uitleggen waarom er iets ni werkt en waarom wel voor ge da gaat aannemen.
Theoriefighting is hiervoor goed aangezien ge daar veel mogelijkheden aanhaald en daar kunt afstappen van de executie. Zoals ik gedaan heb bij u toen ge zei da Cody ni free was op wakeup.
Maar in game is dit dan weer een geheel ander verhaal.

Marginal0

Legacy Member
Ik vraag me af of er uberhaupt iemand op 9L zich bezighoudt met hardcore gaming. De definitie die T_B schetst is inderdaad correct: hardcore gamers zijn diegenen die zich volledig toeleggen op één bepaald spel (of meerdere), in tegenstelling tot de casual gamers die voor de 'fun' spelen en bij voorkeur zoveel mogelijk spellen tegelijk en deze vervolgens trachten 'uit te spelen' of in een relatief marginaal competitief verband.

Ik speel graag fighters maar geef gering toe dat ik een semi-button masher ben. Vaak ben ik me natuurlijk bewust van de moves die ik uitvoer en is er een intentioneel verband en soms lukt het wel online, maar niveau is toch iets anders. Bewustzijn van metagaming en de wenselijke antwoorden daarop is niet bepaald bij veel mensen aanwezig hier denk ik zo. Het lijkt me dat de meesten gewoon hun eigen stijl uitwerken en die blijven toepassen, zonder enige flexibiliteit waarop men geoefend heeft via playtesting.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan