Als je voor Street Fighter gaat, dan sowieso de Arcade Edition nemen. Dat is de (voorlopig) laatste versie met de laatste balance changes en de meeste characters.
Check zeker even de eerste post van dit topic, daar staan alle non-XBLA fighters op een rijtje.
Eventjes een overzicht:
- Street Fighter IV: waarschijnlijk de meest solid fighting game op Xbox voor het moment. Het is niet bepaald een makkelijk spel om gewoon op te pikken en te spelen, maar als ge er tijd wilt in investeren, dan ontdek je de diepgang die in het spel zit. Solo content is er, maar in mate.
- Marvel vs Capcom 3: een leuke fighter, vooral als je fan bent van superhelden en personages uit andere games. Deze lijkt me al net iets toegankelijker voor nieuwe spelers. Mocht je voor deze game gaan, dan raad ik je aan te wachten tot 15 november, want dan komt Ultimate MvC3 uit. More bang for your buck, om het zo te zeggen. 12 nieuwe personages, meer stages... en dit voor een €40 waarschijnlijk. Solo content is ongeveer hetzelfde als bij SF.
- Mortal Kombat: in mijn ogen DE ideale noob-friendly game. Qua gameplay/diepgang komt het niet echt in de buurt van SF, maar het maakt het meer dan goed in sfeer. Qua solo-content steekt MK er dan weer met kop en schouders bovenuit. Dit is het vuilbekkende broertje van SF. Als je graag bloed hebt en mensen op een extreme manier een kopje kleiner te maken, dan is MK jou spel.
- BlazBlue Continuum Shift: als je fan bent van anime, dan is dit misschien ook wel een leuk spel om te proberen. Qua leercurve kan je het naast SF leggen, vind ik... al is deze misschien net iets meer casual friendly aangezien je met spam ook een heel eind komt (tegen andere mensen van je niveau). Let wel, dit spel is misschien net iets moeilijker om in de winkels te vinden.
- King of Fighters: ken ik persoonlijk niet zo veel van, maar lijkt me eigenlijk een iets snellere versie van SF te zijn. Op 28 oktober zou nummertje XIII in de winkel moeten liggen.
Als je echter liever 3D games speelt, dan heb je de keuze tussen Tekken, SoulCalibur en Dead or Alive 4. Volgens mij zijn alle 3 de games best wel casual friendly, aangezien button bashen werkt.

(Of je daar echter voldoening uit haalt is natuurlijk een andere vraag.)
Virtua Fighter 5 is er ook nog, maar die zou ik links laten liggen. Spel is enorm technisch.
Je kan natuurlijk ook altijd kiezen voor XBLA games. Goedkoper, maar grafisch natuurlijk iets minder.
- Street Fighter 3rd Strike - 1200 MSP
- Mortal Kombat Kollection (3 games: 1 + 2 + Ultimate 3) - 800 MSP
- Marvel vs Capcom 2 - 1200 MSP
- King of Fighters 2002 Ultimate Match - 800 of 1200 MSP... weet het niet van buiten.
Dit is natuurlijk veel info. Ik raad anders aan om er even Youtube bij te nemen en te kijken welke game er het leukst uitziet.
Als je echter gewoon de naam van 1 game wilt, dan raad ik persoonlijk Mortal Kombat aan. Veel mensen gaan het hier misschien niet met mij eens zijn (because MK lacks depth, etc etc), maar in mijn ogen is dit gewoon DE casual game bij uitstek voor mensen die totaal niet bezig zijn met fighting games. De moves zijn niet ingewikkeld en er kan al eens gelachen worden met gore momenten.