Archief - Final Fantasy XIII

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dr.salt

Legacy Member
Darius Craven zei:
Het verschil is dat de dev's nooit hebben geprobeerd om de western RPG te "verwesteren" en de JRPG wel. Daar verliezen zij dan de charme die ze hadden en verbleken ze bij de rest.

Ofwel worden wij te oud :D

Wel, das iets waar ik mij idd ook aan erger de laatste jaren, tis alsof ze daar zelf niemeer weten waaraan en waaraf, hadden ze gewoon games blijven maken met dezelfde sfeer als de oude suikoden, FF, chrono trigger, secrets of mana, wild arms etc met nieuwere graphics en technologie had er geen probleem geweest

nu is het gewoon vis noch vlees imo

en ja, wie weet worden we te oud :)

Arumat

Legacy Member
dr.salt zei:
Pff, ik was vroeger zo'n hardcore Jrpg speler, maar de laatste jaren zijn de western rpg's echt wel on par gekomen en beyond!

veel meer mogelijkheden storywise, veel interessantere char developments, veel meer exploration, geen kiddie hermafrodiete characters, etc...

Nee, deze FF ziet er heel stijf uit, denk dat deze reeks nooit nog een hoger niveau zal halen om bvb in de buurt te komen van een fallout 3 of een dragon age :(
Ik verkies tegenwoordig ook westerse rpg's, zeker Dragon Age (en de rest van Bioware).

Het sterkste punt van een jrpg vond ik altijd het verhaal, de character developement en de grafische sfeer (en ook wel een beetje het turn based battle system), zo vind ik bv FFIX grafisch er veel beter uitzien dan FFXII, gewoon door de "vaste" achtergronden die extreem gedetailleerd afgewerkt zijn en voor de gepaste sfeer zorgen.

Jrpg's zijn aan het uitsterven, zeker als de developers de tradities blijven verwaarlozen. Laatste deftige jrpg was Lost Odyssey en die had toch ook wel enkele mankementen.

Shyheim

Legacy Member
chellesan zei:
deze topic begint erg negatief te klinken:sad: begint er na 13 afleveringen van final fantasy toch wat sleet te komen in de serie, mischien is het wel het beste om na XIV te stoppen met de serie, de melkoe is te oud geworden en heeft haar schoonheid verloren

Hmm, denk niet zo'n uitspraak van toepassing is voor een reeks als Final Fantasy. Moest je dit nu nog zeggen over games zoals Mario en Zelda die in elk spel dezelfde protagonisten hebben en elk avontuur opnieuw hun prinses moeten redden, zou ik nog volgen. Maar Final Fantasy heeft nooit dezelfde hoofdrolspelers gehad (op X/X-2 na dan) en de verhaallijnen hebben nooit met elkaar in verband gestaan. Elk spel is een stand-alone game, dat alleen de titel als gemeenschappelijk kenmerk heeft, dus voor mijn part zouden er vijftig edities van mogen uitkomen, zonder dat er sleet op zou zijn. Want welke haan zou er tenslotte naar kraaien moest Squaresoft destijds elk game een andere titel meegegeven hebben, ipv verder te gaan op de naam 'Final Fantasy #'? :)

chellesan

Legacy Member
Shyheim zei:
Hmm, denk niet zo'n uitspraak van toepassing is voor een reeks als Final Fantasy. Moest je dit nu nog zeggen over games zoals Mario en Zelda die in elk spel dezelfde protagonisten hebben en elk avontuur opnieuw hun prinses moeten redden, zou ik nog volgen. Maar Final Fantasy heeft nooit dezelfde hoofdrolspelers gehad (op X/X-2 na dan) en de verhaallijnen hebben nooit met elkaar in verband gestaan. Elk spel is een stand-alone game, dat alleen de titel als gemeenschappelijk kenmerk heeft, dus voor mijn part zouden er vijftig edities van mogen uitkomen, zonder dat er sleet op zou zijn. Want welke haan zou er tenslotte naar kraaien moest Squaresoft destijds elk game een andere titel meegegeven hebben, ipv verder te gaan op de naam 'Final Fantasy #'? :)

elke final fantasy heeft wel meer gemeen dan de naam alleen hoor, chocobos, summons, cid, dezelfde mobs die steeds terug komen zoals tonberry's en zo, dezelfde items steeds en soms dezelfde classes zoals white mage, black mage summoner enz..

Shyheim

Legacy Member
Welja, bepaalde elementen komen terug, maar de spellen zelf hebben vrij weinig met elkaar te maken. Ik moet er toch geen tekening bij maken wanneer ik beweer dat series als The Legend of Zelda of Super Mario Land uit meer hun mosterd moeten halen dan FF-games om innovatief te zijn? Een ander verhaal, een nieuwe setting, andere hoofdrolspelers (op een Cid hier en daar na), en eventueel een nieuwe grafische stijl en je hebt gewoon een nieuw spel, ongeacht het feit of er chocobo's of summons hetzelfde zijn. :)

Arumat

Legacy Member

Obs

Legacy Member
Arumat zei:
Bwa FFXII kreeg daar 40/40, zegt voor mij al genoeg :p

Maar zolang het verhaal van XIII beter is dan dat van XII ben ik blij.

Hmm, ik ben nu full time FFXII aan het spelen (ik kom wat jaren achter, I know)
en ik vind dat toch een hele leuke game.
Het enige wat ik echt minder vind is het verhaal (wat natuurlijk wel belangrijk is in een RPG..).
Maar zodanig slecht zoals ik velen hoor beweren vind ik die toch niet.

spikie

Legacy Member
Obs zei:
Hmm, ik ben nu full time FFXII aan het spelen (ik kom wat jaren achter, I know)
en ik vind dat toch een hele leuke game.
Het enige wat ik echt minder vind is het verhaal (wat natuurlijk wel belangrijk is in een RPG..).
Maar zodanig slecht zoals ik velen hoor beweren vind ik die toch niet.

vind ik ook :)

moet dringend nog is verder doen me FFXII, ma eerst FFIII op DS verder spelen :)

Arumat

Legacy Member
Obs zei:
Hmm, ik ben nu full time FFXII aan het spelen (ik kom wat jaren achter, I know)
en ik vind dat toch een hele leuke game.
Het enige wat ik echt minder vind is het verhaal (wat natuurlijk wel belangrijk is in een RPG..).
Maar zodanig slecht zoals ik velen hoor beweren vind ik die toch niet.
Het is zeker geen slechte game maar velen, waaronder ik waren enorm teleurgesteld in het verhaal en het nieuwe battle system. De setting en personages daarintegen vond ik heel interessant. Jammer dat er zo weinig character developement en verhaal in zat.

Ik heb er zelf ook wel van genoten maar als ik het vergelijk met de voorgaande delen vind ik FFXII toch wel de slechtste.

spikie

Legacy Member
Arumat zei:
Het is zeker geen slechte game maar velen, waaronder ik waren enorm teleurgesteld in het verhaal en het nieuwe battle system. De setting en personages daarintegen vond ik heel interessant. Jammer dat er zo weinig character developement en verhaal in zat.

Ik heb er zelf ook wel van genoten maar als ik het vergelijk met de voorgaande delen vind ik FFXII toch wel de slechtste.

ik noem het liever de minst goeie, slechtste klinkt zo negatief :p

Obs

Legacy Member
klopt character developement en verhaal zijn gewoon niet goed.
ik heb nauwelijks affiniteit met de chars.

Het battlesysteem daarintegen vond ik in het begin ook niet echt goed ( altijd gewend van turn based) maar ik ben het meer een meer beginnen apprecieren en nu voelt het "normaal" aan.
Het lijkt ook voor een stukje op FFXI (wat ik 4 jaar gespeeld heb) dus misschien ligt het daar ook aan.

Wat ik absoluut top vind aan XII is de wereld zelf. De locaties, de verschillende rassen. dat was toch wel zeer mooi uitgewerkt vind ik persoonlijk.
Ook de sidequests en het huntsysteem viel in de smaak

Morda_BE

Legacy Member
weet er iemand waar je die playstation met het FF thema op kan bestellen in belgie?

RaZoR be

Legacy Member
ja... een ps3 zen taal kun je altijd instellen he... das gewoon firmware, ongeacht welke regio...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan