Archief - Final Fantasy XIII

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cycloon

Legacy Member
Iedereen zijn mening, als hij de game niet goed vindt mag hij dat ook zeggen. FF is zeker niet voor iedereen weggelegd.

Nerathas

Legacy Member
starspike zei:
Waar reageert hij? Ik zou hier ook wel eens op willen ingaan.
Ik kan eigenlijk veel van zijn punten volgen, maar ik vind het verkeerd verwoord. Dat een persoon die niet veel tijd kan of wil geven aan games niet aan FF moet beginnen (of eender welke andere quality RPG) is een feit. Maar het is niet eerlijk als je een dergelijk spel gaat reviewen naar dat feit...

Erm facebook staat erop? :ironic:
Elk zijn mening, zo'n discussies hebben toch geen zin :D

ffunknown

Legacy Member
12u verder in het spel (chap5); moet toch zeggen dat het mij dik tegenvalt.
Komt over als een veredelde hack&slash, vechtend in een rechte lijn van cutscene naar cutscene; daar waar al de vorige edities een enorm aanbod aan keuze in exploratie van cultuur en mogelijkheden boden, valt dit allemaal weg.
Ik ben een fervent fan die deel 7 tot en met 12 heeft uitgespeeld.
Ik begrijp de nood aan vernieuwing maar het weglaten van steden, wereldmap, interactie met npc's etc is eerder een verarming dan een verijking. Daarbij komt dat de vele battles minimaal denkwerk vergen, beetje switche van auto bestuurde schema's en een volledig gehealde party na ieder gevecht doen er toch et mijne van denken.
Dit deel is imo gericht naar de rpg noob die een instap in het genre nodig heeft.
Hopelijk maakt de versus editie veel van zijn beloften waar (worldmap, airship, towns etc), tot zover mijn indruk, ik hoop van harte dat deze nog mag veranderen maar ik betwijfel het.

Grtz

el slettos

Legacy Member
Analog zei:
Reactie van Ronald van De Morgen via Facebook

Ronald Meeus March 17 at 3:38pm Report
Allez, de fanboys zijn weer op hun tenen getrapt. Ik speel een game door tot het bittere eind als het min of meer blijft boeien, en heb 120 uur 'Fallout 3' op de teller. Maar De Morgen is een krant die vooral wordt gelezen door mensen met erg weinig vrije tijd, en die hebben geen zin om zich eerst door twintig uur strontvervelende gameplay te wurmen om zich daarna pas te amuseren. Dus ja, als je zes uur lang hebt zitten spelen zonder je een minuut te hebben vermaakt, is het misschien tijd om ermee op te houden. Life's too short.

mijn bericht naar Ronald Meeus:

Uw 'review' van Final Fantasy XIII in De Morgen toont aan dat u een gigantisch tekort aan gameplaykennis en inzicht heeft qua (j)RPG games.

Hoe kun je nu een dergelijke game reviewen na deze slechts 6(!!!) uren gespeeld te hebben? Om een degelijke objectieve mening te kunnen vormen omtrent dit spel moet je -+ 40 à 50 uren gespeeld hebben.

De complete review is ongefundeerd, en bevat veel irrelevante meningen.

FF XIII vergelijken met Dragon Age: Origins en Mass Effect 2 is COMPLEET RIDICUUL.

Er zijn veel mensen op fora die mijn mening delen, en wat ons betreft bent u totaal niet in staat om reviews te schrijven over RPG games.

Zijn antwoord:

Beste,

Ik speel een game door tot het bittere eind als het min of meer blijft boeien. Van het voornoemde Mass Effect 2 voltooide ik de volledige campagne van vijftien uur, ik stak evenveel tijd in God of War III waaraan ik de recensie van deze week besteed, enzovoort. Zelfs het recente Venetica, dat toch ook een uur of vijftien nodig heeft om er de complexiteit van te vatten, speelde ik door tot ik dat aantal uren had geklopt. Dat geldt voor quasi alle games die ik recenseer: ik ben dus niet te beroerd om er tijd in te steken als het dat waard is.

Maar De Morgen is een krant die vooral wordt gelezen door mensen met erg weinig vrije tijd, en die hebben geen zin om zich eerst door twintig uur doodvervelende gameplay te wurmen om zich daarna pas te amuseren. Dus ja, als je zes uur lang hebt zitten spelen zonder je een minuut te hebben vermaakt, is het misschien tijd om ermee op te houden.

Ik schrijf ook recensies voor het blad GUNK, waar me ook werd gevraagd om de review te schrijven, en ik heb die kelk aan me laten voorbijgaan. Het publiek van GUNK telt heel wat harde rpg-fans (zoals u), en die wilde ik niet voor de borst stoten. Maar voor het lezerspubliek van De Morgen, dat ik erg goed ken omdat ik er tien jaar heb gewerkt als vast redacteur, moest ik duidelijk zeggen: mannekes, dit is niks voor jullie. Ik moet helemaal niet de nodige 40 uur hebben gespeeld om dat in te zien: ik had, in de lezer zijn plaats, al zes uur van mijn kostbare vrije tijd verspeeld.

Ook blijf ik achter mijn argument dat games als Final Fantasy XIII niet meer resoneren. Het zijn absolute nicheproducten, die geen doorgang meer vinden bij het brede gamerpubliek dat we bij De Morgen proberen te bereiken.

Vriendelijke groet,
Ronald Meeus

Psy

Legacy Member
wat een idioot. dat hij dan gewoon vermeld zoals hij in z'n email beweerd, dat het namelijk geen game is voor de 'mainstream crowd', maar daarom in een publiek review de game volledig afbreken toont simpelweg aan dat het een groot kalf is.
hij zit zichzelf vast te zetten in een hoekje in die email & heeft het geneens door, hilarisch.

UnFinished

Legacy Member
Dus FFXIII is niet voor de "casual gamer"?

Kan ik mee leven :p En de dingen die hij zegt zijn ergens wel waar, het publiek dat De Morgen leest zit helemaal anders in elkaar dan bvb dat van GUNK of OPM. Hij moet die review dan ook niet schrijven voor de "harde RPG fans" maar voor de casual paper reader :p

starspike

Legacy Member
Nerathas zei:
Erm facebook staat erop? :ironic:

Gij se lollerd. Dat had ik ook gezien, maar in facebook heb je nu eenmaal duizenden groepen, personen, fanpages,... ;)
En zo discussies hebben inderdaad niet veel zin. Ik wou gewoon wel even laten merken dat je aantekeningen kan hebben bij zijn review, terwijl je andere delen gewoon correct vindt.

Daedie

Legacy Member
Kvind zijn mening niet onbegrijpelijk. Buiten het feit dat hij turn-based combat afkraakt, precies alsof TB niet modern kan zijn.

Ma voor de rest, ik heb ook met moment chapters lang het gevoel gehad dat het allemaal te rechtlijnig en langdradig was, tot het punt dat ik toch wel stukken met tegenzin heb gespeeld.

Vanaf chapter 11 vind ik het eigenlijk pas echt goed worden, en dat is eigenlijk veel te laat.

Li1quid

Legacy Member
Daedie zei:
Kvind zijn mening niet onbegrijpelijk. Buiten het feit dat hij turn-based combat afkraakt, precies alsof TB niet modern kan zijn.

Ma voor de rest, ik heb ook met moment chapters lang het gevoel gehad dat het allemaal te rechtlijnig en langdradig was, tot het punt dat ik toch wel stukken met tegenzin heb gespeeld.

Vanaf chapter 11 vind ik het eigenlijk pas echt goed worden, en dat is eigenlijk veel te laat.

Intressant ga bijna in chapter 11 zitten peins ik momenteel al 21u gespeelt (chapter 10)

Lorim

Legacy Member
Psy zei:
wat een idioot. dat hij dan gewoon vermeld zoals hij in z'n email beweerd, dat het namelijk geen game is voor de 'mainstream crowd', maar daarom in een publiek review de game volledig afbreken toont simpelweg aan dat het een groot kalf is.
hij zit zichzelf vast te zetten in een hoekje in die email & heeft het geneens door, hilarisch.

Dikke vette ²nd, dat dacht ik ook toen ik zijn reactie las. Het kost toch geen moeite om te zeggen 'goede game, duurt gewoon veel te lang en is voor een bepaald publiek bedoeld. Als u zo'n of zo'n soort gamer bent, blijf dan weg/haal het in huis!"

Achja, niks meer aan te doen :p.

prometheus03

Legacy Member
:) wel nog sjiek dat em reageert.
in zijn mail is hij wel duidelijker dan in zijn review, vooral op vlak van jrpg's
ik ben blij dat ik wel nog tot die niche behoor

ik heb me trouwens wel erg geamuseerd in de eerste 6 uur, dan nie echt met de battles, maar gewoon met de setting en wereld te leren kennen (via het linaar verhaal dan wel)

vic

Legacy Member
heeft er iemand soms een site waar er uitleg wordt gegeven ivm het weapon upgrade systeem? :p

Kzit ondertussen zelf al 18u ongeveer te spelen, maar ik kan maar nii die weapon upgrade systeem of da dismantle gedoe begrijpen :s

Voor de rest is het best een tof spel, maar niet echt wat ik hoopte voor een Final Fantasy game. :)

ikbenben

Legacy Member
prometheus03 zei:
ik heb me trouwens wel erg geamuseerd in de eerste 6 uur, dan nie echt met de battles, maar gewoon met de setting en wereld te leren kennen (via het linaar verhaal dan wel)

Idem, en ik ben dan zelfs nog geen die-hard rpg fan.

DreaDNoughT

Legacy Member
Ja is idd zeer moeilijk . Gewoon zorgen dat je in het begin wat bufft met faith en protect . Zeker in het begin mss med/syn nemen aangezien hij je hp nogal snel onder de helft laat zakken . Dan overschakelen naar een andere en je hp in het oog houden . Ik zat onder de 50 eer ik hem had .

lowscore

Legacy Member
Sinds wanneer is een spel(reeks) dat miljoenen exemplaren verkoopt 'niche'?

Dawg (oi22)

Legacy Member
Den_John zei:
Pfiew, die
Odin van Lightning
in Chapter 4 is niet simpel.

Kan nog altijd niet geloven dat hope direct stierf en ik met Lightning d.m.v potions het overleefde :p

Psy

Legacy Member
GuerrillaDawg zei:
Kan nog altijd niet geloven dat hope direct stierf en ik met Lightning d.m.v potions het overleefde :p

lol -.- vind dat nog steeds één van de meest frustrerende fights die'k tot nu toe al ben tegengekomen, gewoon omdat ge toen precies totaal underpowered waard voor die abilities van odin deftig te ondergaan, zelf hebbek die haste enz buff gebruikt voor ik het fight begon, had al zeker 10x geprobeerd zonder enige verbetering :p met buff was het supereasy

duck

Legacy Member
V1nce zei:
Volledig uit

Alle sidemissions, ultieme wapens etc

Rond de 60 uur over gedaan.

goe edde gij da gedaan zo rap ? :s , ik zit aan 74 uur nu en moet nog 5 side missies doen, nog alle ultimate wapens farmen en nog 5 mil cp nodig om alles te maxen ? :eek:

En je hebt de game amper 2 dagen geleden uitgespeeld, sorry maar ge zijt ier aant bluffen uit uwe nek :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan