Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Herman De Croo

Legacy Member
Je hebt nog nooit formeel ontkend dat iemand in jouw omgeving een makelaar is.

Bloembak

Legacy Member
Je hebt ook veel te veel makelaars die hun werk niet goed doen en helemaal geen meerwaarde bieden. Waarom er dan voor betalen? Je moet dus ook al enige kennis over de reputaties hebben.

SteakFriet

Legacy Member
mac-bc zei:
- Ontzorging is de voornaamste reden. Niet iedereen heeft de tijd en goesting om zich daarmee bezig te houden.
- Daarnaast heb je het belang van een correcte prijszetting zodat je het momentum niet verbrandt. Al te vaak zie je amateurs hun pand te koop zetten voor veel te veel geld, "eens proberen" heet dat dan. Het geraakt niet verkocht en de interesse verdwijnt. Daarna zit je met een pand die al een half jaar te koop staat, wat potentiële kopers sowieso verdacht gaan vinden waardoor het momentum voorbij is en je het pand uiteindelijk onder de prijs moet verkopen.
- De expertise van een makelaar die weet waar hij op moet letten in het compromis en de verkoopakte, zodat de eventuele fouten van een notaris gecorrigeerd worden. Hij weet ook welke notarissen goede zijn, en welke niet.
Bovenstaande factoren gaan nog harder een rol spelen wanneer het pand in onverdeeldheid is. Dan kan niemand achteraf met de vinger wijzen naar een ander.

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je perfect uw pand zelf kan verkopen, dat staat je volledig vrij. Laat dat nu net het leuke zijn aan een vrije markt, in tegenstelling tot het gratuite geld-scheppen van notarissen waar niemand onderuit kan.

- Ontzorging? Weet ik zo niet want is altijd een gedoe met bezoekdagen, overleggen met een persoon tussen. Ik praat liever direct met mensen

- Correcte prijszetting heb je inderdaad gelijk in. Gebruik daarom de gratis schattingen die de immos doen.

- Heb eerder de indruk dat de notaris de fouten van de makelaar moet corrigeren ipv omgekeerd zoals jij beschrijft. Enfin bij mij was dat toch het geval. Ik schat een notaris hoger ik dan een makelaar of vastgoedbediende.

Maar idd is een vrije markt en iedereen heeft de keuze. Een goede prijs bepaalt veel zoals je zegt.

LaCucaracha

Legacy Member
vraagje ivm woonbonus in Brussel:

Ik koop als alleenstaande in 2016 woning in Brussel met hypothecair krediet, het is echter wel mijn eigen, maar niet mijn enige woning ( ik ben reeds naakte eigenaar van andere woning, niet door erfenis).

1) Wat is mijn fiscaal maximumbedrag dat ik kan inbrengen in 2016: 2290 € of heb ik gewoon geen recht op de woonbonus omdat het niet mijn enige woning is?

2) Wat is het fiscaal maximumbedrag dat ik kan inbrengen in 2017 indien ik mijn naakte eigendomsrecht op de andere woning verkoop?

Greetz

Heb nog een en ander opgezocht en als dat klopt, zou dit betekenen dat het antwoord op zowel vraag 1 als 2 0 € is. ..

Wallonië en Brussel wijzigen de grensbedragen voorlopig niet. Wel is er een klein verschil: Brussel berekent de belastingvermindering tegen een tarief van 45 procent, in Wallonië wordt het 40 procent. Aan welke gewestelijke overheid u belastingen betaalt, hangt af van uw feitelijke woonplaats.

De aktedatum is dus belangrijk om het plafond te kennen als u recht heeft op een woonbonus, maar daarnaast gelden voorwaarden om überhaupt recht te hebben op de gewestelijke belastingvermindering. De federale overheidsdienst Financiën zette daarover gisteren nog eens enkele verduidelijkingen op een rij.

Om van de woonbonus te genieten moet de lening slaan op de enige en eigen woning. Het moet dus ten eerste de enige woning van de kredietnemer zijn op 31 december van het jaar waarin de lening is afgesloten. Anders kunnen betalingen voor de volledige looptijd van het krediet niet in aanmerking komen voor de woonbonus.

Er zijn twee uitzonderingen: er wordt geen rekening gehouden met woningen waarvan de kredietnemer door een erfenis mede-eigenaar, naakte eigenaar of vruchtgebruiker is. En ook niet met een andere woning die op 31 december te koop is gezet: er is bijvoorbeeld een makelaar aan het werk, een advertentie geplaatst,… Is de woning op 31 december van het volgende jaar nog steeds niet verkocht, dan vervalt wel het recht op de woonbonus.

mac-bc

Legacy Member
LaCucaracha zei:
vraagje ivm woonbonus in Brussel:

Ik koop als alleenstaande in 2016 woning in Brussel met hypothecair krediet, het is echter wel mijn eigen, maar niet mijn enige woning ( ik ben reeds naakte eigenaar van andere woning, niet door erfenis).

1) Wat is mijn fiscaal maximumbedrag dat ik kan inbrengen in 2016: 2290 € of heb ik gewoon geen recht op de woonbonus omdat het niet mijn enige woning is?

2) Wat is het fiscaal maximumbedrag dat ik kan inbrengen in 2017 indien ik mijn naakte eigendomsrecht op de andere woning verkoop?

Greetz

Heb nog een en ander opgezocht en als dat klopt, zou dit betekenen dat het antwoord op zowel vraag 1 als 2 0 € is. ..

Wallonië en Brussel wijzigen de grensbedragen voorlopig niet. Wel is er een klein verschil: Brussel berekent de belastingvermindering tegen een tarief van 45 procent, in Wallonië wordt het 40 procent. Aan welke gewestelijke overheid u belastingen betaalt, hangt af van uw feitelijke woonplaats.

De aktedatum is dus belangrijk om het plafond te kennen als u recht heeft op een woonbonus, maar daarnaast gelden voorwaarden om überhaupt recht te hebben op de gewestelijke belastingvermindering. De federale overheidsdienst Financiën zette daarover gisteren nog eens enkele verduidelijkingen op een rij.

Om van de woonbonus te genieten moet de lening slaan op de enige en eigen woning. Het moet dus ten eerste de enige woning van de kredietnemer zijn op 31 december van het jaar waarin de lening is afgesloten. Anders kunnen betalingen voor de volledige looptijd van het krediet niet in aanmerking komen voor de woonbonus.

Er zijn twee uitzonderingen: er wordt geen rekening gehouden met woningen waarvan de kredietnemer door een erfenis mede-eigenaar, naakte eigenaar of vruchtgebruiker is. En ook niet met een andere woning die op 31 december te koop is gezet: er is bijvoorbeeld een makelaar aan het werk, een advertentie geplaatst,… Is de woning op 31 december van het volgende jaar nog steeds niet verkocht, dan vervalt wel het recht op de woonbonus.

Inderdaad. Hogere woonbonus in Brussel maar het moet wel uw enige woning zijn natuurlijk (is overal zo).

Vergeet niet dat je 12.5% registratie moet betalen in Brussel (tegenover 10% in Vlaanderen).

mac-bc

Legacy Member
Tefal zei:
en het antwoord was...

Mensen stellen mij wel vaker persoonlijke vragen op dit forum en ik reageer daar zelden op. Ik snap daar eigenlijk de relevantie niet van, buiten een aanzet creëren om mij persoonlijk te gaan betichten. Het is bij mijn weten nog nooit voorgevallen dat er een inhoudelijk debat vloeit uit dergelijke informatie en ik maak mij dan ook geen illusies dat dit deze keer wel zou gebeuren.

Ik heb voor deze zaak toen ooit eens een uitzondering gemaakt, men is het blijkbaar vergeten. Zoveel te beter.

Echter, door deze posts die ik niet meer kon negeren, gaat al snel het idee leven alsof ik enorme belangen zou hebben in de immo-sector die het daglicht niet mogen zien. Wat dus ook niet waar is, maar probeer nu nog maar eens het tegendeel te bewijzen.

Ik stel dus voor dat je gewoon reageert op mijn argumenten.

Polis

Legacy Member
Volgens mij werkt mac bc gewoon bij een immokantoor. Hij probeert via inside info huizen te kopen maar wordt telkens op zijn beurt afgetroefd.

SomeDude

Legacy Member
Is wel al aantal jaren geleden maar toch:
Kennis van mij die zijn huis wou verkopen, na een maand geen tot amper interesse toch maar immo gecontacteerd. Op 2 dagen hadden die het verkocht aan de prijs + hun premie.
Dus hij had wat hij wou en met minder moeite!

Immo's kunnen ook nuttig zijn...

SomeDude

Legacy Member
Vraagje: kan je op 1 of ander manier achterhalen voor hoeveel een huis gekocht is? Ga ervan uit dat dat wel ergens geregistreerd staat :)

mac-bc

Legacy Member
SomeDude zei:
Vraagje: kan je op 1 of ander manier achterhalen voor hoeveel een huis gekocht is? Ga ervan uit dat dat wel ergens geregistreerd staat :)

Zal sowieso nergens openbaar staan vrees ik. :p

Pan

Legacy Member
mac-bc zei:
Mensen stellen mij wel vaker persoonlijke vragen op dit forum en ik reageer daar zelden op. Ik snap daar eigenlijk de relevantie niet van, buiten een aanzet creëren om mij persoonlijk te gaan betichten. Het is bij mijn weten nog nooit voorgevallen dat er een inhoudelijk debat vloeit uit dergelijke informatie en ik maak mij dan ook geen illusies dat dit deze keer wel zou gebeuren.

Ik heb voor deze zaak toen ooit eens een uitzondering gemaakt, men is het blijkbaar vergeten. Zoveel te beter.

Echter, door deze posts die ik niet meer kon negeren, gaat al snel het idee leven alsof ik enorme belangen zou hebben in de immo-sector die het daglicht niet mogen zien. Wat dus ook niet waar is, maar probeer nu nog maar eens het tegendeel te bewijzen.

Ik stel dus voor dat je gewoon reageert op mijn argumenten.

Dat is nog altijd geen duidelijk antwoord op de vraag :)
Maar veel geluk gewenst met uw zoektocht naar uw huis, ik hoop dat het niet het huis naast het mijne is.

themummy123

Legacy Member
Zijn er mensen die bij een zoektocht naar een stuk grond, ook rekening houden met de luchtkwaliteit? Kwam een ideale stuk grond tegen, maar zit blijkbaar toch 200m tegen de R4 in Gent(wondelgem). Dat verklaart mss de relatief lage prijs 1153m² voor 250k. Maar volgens een website(vmm.be) zit héél wondelgem, stuk van Evergem en héél Gent-Zeehaven met een luchtkwaliteit van "middelmatig" kwaliteit terwijl de rest van Gent "vrij goed" tot "goed" is.

Bimmer

Legacy Member
themummy123 zei:
Zijn er mensen die bij een zoektocht naar een stuk grond, ook rekening houden met de luchtkwaliteit? Kwam een ideale stuk grond tegen, maar zit blijkbaar toch 200m tegen de R4 in Gent(wondelgem). Dat verklaart mss de relatief lage prijs 1153m² voor 250k. Maar volgens een website(vmm.be) zit héél wondelgem, stuk van Evergem en héél Gent-Zeehaven met een luchtkwaliteit van "middelmatig" kwaliteit terwijl de rest van Gent "vrij goed" tot "goed" is.

Ik heb dat nu niet speciaal opgezocht. Ik denk dat het nu niet zo overdreven is waardoor het echt een negatief effect zou hebben, zolang er maar genoeg luchtverplaatsing is, niet zoals in een stad dus.
Zelf heb ik gekozen om niet in de geburen van drukke wegen of autostrades iets te kopen (lees een straal van 500meter van drukke wegen en een straal van een paar km van autosnelwegen) voor geluidoverlast, dat is een factor dat me meer zou storen.

Japser

Legacy Member
SomeDude zei:
Vraagje: kan je op 1 of ander manier achterhalen voor hoeveel een huis gekocht is? Ga ervan uit dat dat wel ergens geregistreerd staat :)

Moet lukken want op realo kunt ge dat checken ...

Pieter3770

Legacy Member
Japser zei:
Moet lukken want op realo kunt ge dat checken ...
Realo plakt dat daarop door gebruik te maken van allerlei parameters.
En gebruiken vraagprijzen die op internet zijn tegengekomen.
Niet echt correct dus!

mac-bc

Legacy Member
Tefal zei:
Dat is nog altijd geen duidelijk antwoord op de vraag :)
Maar veel geluk gewenst met uw zoektocht naar uw huis, ik hoop dat het niet het huis naast het mijne is.

Waarom? Kun je niet tegen inhoudelijke discussies? Dan mijd je mij inderdaad misschien beter.

mac-bc

Legacy Member
themummy123 zei:
Zijn er mensen die bij een zoektocht naar een stuk grond, ook rekening houden met de luchtkwaliteit? Kwam een ideale stuk grond tegen, maar zit blijkbaar toch 200m tegen de R4 in Gent(wondelgem). Dat verklaart mss de relatief lage prijs 1153m² voor 250k. Maar volgens een website(vmm.be) zit héél wondelgem, stuk van Evergem en héél Gent-Zeehaven met een luchtkwaliteit van "middelmatig" kwaliteit terwijl de rest van Gent "vrij goed" tot "goed" is.

Niet met de "luchtkwaliteit" zoals je die kan checken op de site van de VMM, maar ik hou wel (véél) rekening met de luchtkwaliteit wat betreft de ligging naast een drukke straat. Mijn maat zat vroeger op kot langs de R40 en toonde mij eens de stoflaag op zijn schouw, nadat hij 1 week ervoor het stof heeft afgedaan. In de zomer, met regelmatig zijn ramen open.

Ik had genoeg gezien. Diverse experimenten en testen op een meer wetenschappelijke manier wijzen in dezelfde richting; het maakt niet zozeer uit of je nu midden in een stad woont of in het hol van pluto, je mag vooral niet langs een drukke straat wonen. Zelfs de voor- en achterkant van een gebouw aan een drukke straat maakt al een gigantisch verschil.

Nu lijkt 200 meter toch wel voldoende om daar niet op af te knappen, als het de R4 betreft (waar dus sneller gereden wordt) zal het dan eerder richting geluidsoverlast zijn vermoed ik.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan