Archief - Wie bestuurt je PC?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dJeez

Legacy Member
Ice zei:
linux gebruiksvriendelijker? harhar, ga eens met nen normale pc gebruiker praten.
Zo het type mens dat zijne usb printer kabel omgekeerd probeert aan te sluiten ;)
:offtopic: Voor de nitwitusers die niet meer moeten doen dan wat documentjes genereren en afdrukken, surfen en mailen bespaart Linux momenteel idd enorm veel kopbrekers (en dat is een pak meer dan 50% van de totaliteit van de PC gebruikers). Het enige probleem is de dikwijls gebrekkige support van de hardwareboeren (hoewel ook dat gedurende afgelopen jaren ferm verbeterd is), maar laat de installatie 1x gebeuren door iemand die er wat van kent (nu wordt dat voor Windows toch ook dikwijls zo gedaan als het echte nitwit gebruikers betreft), en je hebt er bijna niet meer naar om te kijken.

Gebruiksvriendelijker als totaaloplossing is Linux met z'n package managers zeker. Ipv elk stukje software apart zelf te moeten updaten kan je je hele systeem via 1 tool mooi up-to-date houden, ipv dat elk pakket zijn eigen manier heeft om updates binnen te halen (voorzover een autoupdate mechanisme al is ingebakken).

Maar ieder zijn ding uiteraard...

DieselPower

Legacy Member
Ice zei:
linux gebruiksvriendelijker? harhar, ga eens met nen normale pc gebruiker praten.
Zo het type mens dat zijne usb printer kabel omgekeerd probeert aan te sluiten ;)
Het is maar wat ge gewoon zijt. Iemand die absoluut niets van windows of linux kent, leert er ongeveer evensnel mee werken.

klennepette

Legacy Member
Hmmmm, mijn windows is niet bepaald legaal.
WGA staat erop en updates doet hij zonder enig probleem.
Je moet simpelweg een goede key vinden en je hebt er geen last meer van :p
Simpelweg omdat windows zo veel gebruikt wordt zal je nooit ver moeten zoeken voor een crack.
Vraag en aanbod gaat ook op in de warezscene :p

EternalSilence

Legacy Member
heum..
op mijne oude pc, zo een legale versie van win98 .. maar die is nie meer verbonden met het internet, dus da maakt nie uit.

en mijn versie van windows XP is volledig legaal, alleen staat die versie op nog een andere pc, bij iemand anders thuis ...
is dat dan illigaal?
mocht je niet je legale versie, zoveel keren gebruiken op verschillende pc's?
of is da geen waar? :s

EverlastingHate

Legacy Member
Nooit legaal gehad :p,(tenzij win 98 vroeger die je bij de pc kreeg). Een half uurtje en je hebt uw win xp ;p.

En oh ja, crashen dat dat doet, NOT

Mijne vorige win xp heeft 4 jaar gedraaid zonder probelen, en werd dagelijks gebruikt, en updaten, dat is ommes niet nodig :p.

den Acid Burn

Legacy Member
killgore zei:
ten eerste: verkeerd forum

ten tweede: je begint over hacking (iemand die inbreekt in je pc) en gaat verder over de bedrijven die weten wat je op je pc hebt

ten derde: lees license agreements & dergelijke voordat je op next klikt.

Ik had vroeger ook "veel" illegale software, probeer het nu zo legaal mogelijk te doen en grijp daarvoor meestal naar open-src projecten e.d. . Je zou je echt verbazen hoeveel deftig (soms beter) materiaal je gratis & voor niets legaal kan verkrijgen.

Het belangerijkste voor mij is dat de zowat beste IDE voor c/c++ dit jaar een gratis versie heeft gekregen (een ms product NB ;)).

:tongue: eclipse ftw

mijn OS (Debian GNU/Linux) is volledig legaal btw :)

Social Contract with the Free Software Community

1. Debian will remain 100% free


We provide the guidelines that we use to determine if a work is "free" in the document entitled "The Debian Free Software Guidelines". We promise that the Debian system and all its components will be free according to these guidelines. We will support people who create or use both free and non-free works on Debian. We will never make the system require the use of a non-free component.

2. We will give back to the free software community

When we write new components of the Debian system, we will license them in a manner consistent with the Debian Free Software Guidelines. We will make the best system we can, so that free works will be widely distributed and used. We will communicate things such as bug fixes, improvements and user requests to the "upstream" authors of works included in our system.

3. We will not hide problems

We will keep our entire bug report database open for public view at all times. Reports that people file online will promptly become visible to others.

4. Our priorities are our users and free software

We will be guided by the needs of our users and the free software community. We will place their interests first in our priorities. We will support the needs of our users for operation in many different kinds of computing environments. We will not object to non-free works that are intended to be used on Debian systems, or attempt to charge a fee to people who create or use such works. We will allow others to create distributions containing both the Debian system and other works, without any fee from us. In furtherance of these goals, we will provide an integrated system of high-quality materials with no legal restrictions that would prevent such uses of the system.

5. Works that do not meet our free software standards

We acknowledge that some of our users require the use of works that do not conform to the Debian Free Software Guidelines. We have created "contrib" and "non-free" areas in our archive for these works. The packages in these areas are not part of the Debian system, although they have been configured for use with Debian. We encourage CD manufacturers to read the licenses of the packages in these areas and determine if they can distribute the packages on their CDs. Thus, although non-free works are not a part of Debian, we support their use and provide infrastructure for non-free packages (such as our bug tracking system and mailing lists).

den Acid Burn

Legacy Member
dJeez zei:
:offtopic: Voor de nitwitusers die niet meer moeten doen dan wat documentjes genereren en afdrukken, surfen en mailen bespaart Linux momenteel idd enorm veel kopbrekers (en dat is een pak meer dan 50% van de totaliteit van de PC gebruikers). Het enige probleem is de dikwijls gebrekkige support van de hardwareboeren (hoewel ook dat gedurende afgelopen jaren ferm verbeterd is), maar laat de installatie 1x gebeuren door iemand die er wat van kent (nu wordt dat voor Windows toch ook dikwijls zo gedaan als het echte nitwit gebruikers betreft), en je hebt er bijna niet meer naar om te kijken.

Gebruiksvriendelijker als totaaloplossing is Linux met z'n package managers zeker. Ipv elk stukje software apart zelf te moeten updaten kan je je hele systeem via 1 tool mooi up-to-date houden, ipv dat elk pakket zijn eigen manier heeft om updates binnen te halen (voorzover een autoupdate mechanisme al is ingebakken).

Maar ieder zijn ding uiteraard...

ik heb op mijn macbook ook mac osx en debian draaien en ik moet zeggen dat mac osx ook heel goed ineensteekt kwa software installatie etc.

maar er gaat toch niets boven dpkg :love:

jodeman

Legacy Member
Als ze er nu zo geen woekerprijzen voor zouden vragen zouden mensen er misschien over nadenken van legale versies te kopen. Wij zijn niet de oorzaak, zij zijn de oorzaak. Zolang informatica draait om 'hetgene ik hier geschreven heb is van mij en ik ga er zoveel mogelijk geld uit slagen' gaat de informatica trager vooruitgaan. Informatica draait om het vrijgeven van bronnen en elkaar helpen om betere technologie te ontwikkelen, maar dat hebben die business leaders van microsoft niet door.
Nu moet je niet denken dat ik anti-MS ben en dat ik het allemaal prutsers vindt, integendeel, de mooiste programma's worden gemaakt door het team van microsoft maar de enige debielen die alles vergallen zijn die in hunne dikke stoel met een sigaar in hunne mond.

Bubba

Legacy Member
GuntherDW zei:
n/o ma linux is imo wel net iets gebruiksvriendelijker dan windows ze ^^
(gentoo linux toch, eens het geinstalleerd is kunde zo lui zijn als kweetniwa)

Ik vind in ieder geval van niet. Ik heb in linux gewerkt op school (was wel fedora core) maar ik vond het allemaal een pak ingewikkelder dan gewone Win XP.

Linux heeft ongetwijfeld een pak voordelen maar voor de gewonde gebruiker is windows xp nog steeds het gemakkelijkst.

Garmir

Legacy Member
Praktisch alles op deze pc is LEGAAL op 1 program na heb ik zo goe dals geen illegale software. En ja windows is ook legaal :)

wlibaers

Legacy Member
BuBbA zei:
Ik vind in ieder geval van niet. Ik heb in linux gewerkt op school (was wel fedora core) maar ik vond het allemaal een pak ingewikkelder dan gewone Win XP.

Linux heeft ongetwijfeld een pak voordelen maar voor de gewonde gebruiker is windows xp nog steeds het gemakkelijkst.

De gewonde gebruiker? Gewone zeker?

Trouwens, dat klopt niet helemaal. Diegenen die het sterkst de indruk zullen krijgen dat Linux niet gebruiksvriendelijk is zijn eerder de expert Windows gebruikers, die al de specifieke eigenschappen van Windows kennen en gebruiken, en dus negatief reageren op wat anders (en dus onverwacht) is. Zo'n gebruikers zullen door hun PC kennis misschien sneller Linux kunnen leren dan een gewone gebruiker, maar ze zullen er in het begin vaak ook een slechtere indruk van hebben.

eniac

Legacy Member
wlibaers zei:
Trouwens, dat klopt niet helemaal. Diegenen die het sterkst de indruk zullen krijgen dat Linux niet gebruiksvriendelijk is zijn eerder de expert Windows gebruikers, die al de specifieke eigenschappen van Windows kennen en gebruiken, en dus negatief reageren op wat anders (en dus onverwacht) is. Zo'n gebruikers zullen door hun PC kennis misschien sneller Linux kunnen leren dan een gewone gebruiker, maar ze zullen er in het begin vaak ook een slechtere indruk van hebben.

Ik heb Linux al herhaaldelijk kansen gegeven, maar ik blijf steeds terugkeren naar Windows. Zeg wat je wil, maar om het echt deftig te gebruiken heb je de console nog steeds nodig, en zolang dat zo is zal Linux steeds beschouwd worden als zijnde "minder gebruiksvriendelijk".


En @ diegene die zegt dat het ge aan het OS "niet echt iets hebt", dikke lol :) - het OS is het belangrijkste stuk software in heel je PC, en gaat ook nog eens het langst mee.

den Acid Burn

Legacy Member
eniac zei:
Ik heb Linux al herhaaldelijk kansen gegeven, maar ik blijf steeds terugkeren naar Windows. Zeg wat je wil, maar om het echt deftig te gebruiken heb je de console nog steeds nodig, en zolang dat zo is zal Linux steeds beschouwd worden als zijnde "minder gebruiksvriendelijk".


En @ diegene die zegt dat het ge aan het OS "niet echt iets hebt", dikke lol :) - het OS is het belangrijkste stuk software in heel je PC, en gaat ook nog eens het langst mee.

HAH!
die ene CLI is veel malen krachtiger als al die domme windows GUI's samen.
leer er mee werken en ge kunt net meer zonder

windows zou beter ook eens met een deftige CLI komen.
ze zijn er toch mee bzig gelukkig:

Microsoft designed PowerShell to mitigate these problems — and to alleviate their onus of developing discrete GUI and CLI applications — by integrating a more secure scripting language into a new, extensible command shell capable of performing and automating the same core administrative tasks as graphical user interfaces typically have in Windows. Exchange Server 2007's management user interface, for example, is built on top of PowerShell. In most everyday tasks, PowerShell can be used in place of CMD.EXE and Windows Script Host (WSH). However, for backward-compatibility purposes both CMD.EXE and WSH will continue to be supported by Windows. Microsoft has committed to building future GUI tools on top of PowerShell, ensuring that the core administrative functionality remains scriptable, along the lines of a Unix operating system.

toch iets positiefs :)

eniac

Legacy Member
den Acid Burn zei:
HAH!
die ene CLI is veel malen krachtiger als al die domme windows GUI's samen.
leer er mee werken en ge kunt net meer zonder

Ik ben niet your average stupid PC-gebruiker, ik kan wel degelijk m'n plan trekken met de console. Ik zeg niet dat ze niet krachtig is, ik zeg eerder dat zolang het nodig is om de console boven te halen, Linux zal blijven beschouwd worden als zijnde "minder gebruiksvriendelijk" dan Windows.

Reden waarom ik bleef terugkeren naar Windows? Simpel, 2 redenen:
- Ik kwam tot de conclusie dat ik voor zowel privé- als professioneel (programmeur) gebruik niets meer of beter kon in Linux dan in Windows.
- Ik wil af en toe nog eens gamen.

En ja, het stak mij bijvoorbeeld enorm hard tegen dat ik bijvoorbeeld in FC3 (of was het nu 4?) nog niet eens een stomme display driver kon installeren om 3D-acceleratie te krijgen. En dat hoef je niet op mij te steken, ik volgde de handleiding erg nauwgezet. Bleek uiteindelijk een probleem te zijn met die distro.

"Pak dan een andere distro", jah.

SilentSpring

Legacy Member
eniac zei:
En @ diegene die zegt dat het ge aan het OS "niet echt iets hebt", dikke lol :) - het OS is het belangrijkste stuk software in heel je PC, en gaat ook nog eens het langst mee.

was ik dus:p.
'k weet ik ook wel dat uw OS het belangrijkste is, zonder OS hebde alleen ne domme bak met stukjes in. Maar, geef toe, 100-200€ vo zoiets is overdreven.
't is ne broodnodig onderdeel ja, maar voor de rest heeft da niet veel meer nut dan al uw componenten te vertellen wat en hoe ze iets moeten doen. Ge kunt u bijvoorbeeld niet amuseren met ne ganse middag in Windows bezig te zijn he.
Wel door de bijkomstigheden, maar niet door uw OS zelf.
Moesten ze eens de prijs aantrekkelijker maken he, ma neen, zelfs al koopte pakweg office, met studentenlicentie zijde nog altijd 100€ kwijt...

Nog over die prijs: ze moeten idd hun hoge R&D kosten eruit halen, maar als ze de prijzen laten dalen zullen ze hoogstwaarschijnlijk meer verkopen, waardoor ge op termijn misschien wel meer winst zult hebben.

Godzilla*Akira

Legacy Member
Nu bij aankoop van vorige PC heb ik dus ook WinXP bijgekocht, maar daar voor had ik wel een illegale WinXP Pro versie.

zarathustra

Legacy Member
Den Freddie zei:
was ik dus:p.
'k weet ik ook wel dat uw OS het belangrijkste is, zonder OS hebde alleen ne domme bak met stukjes in. Maar, geef toe, 100-200€ vo zoiets is overdreven.
't is ne broodnodig onderdeel ja, maar voor de rest heeft da niet veel meer nut dan al uw componenten te vertellen wat en hoe ze iets moeten doen. Ge kunt u bijvoorbeeld niet amuseren met ne ganse middag in Windows bezig te zijn he.
Wel door de bijkomstigheden, maar niet door uw OS zelf.
Moesten ze eens de prijs aantrekkelijker maken he, ma neen, zelfs al koopte pakweg office, met studentenlicentie zijde nog altijd 100€ kwijt...

Nog over die prijs: ze moeten idd hun hoge R&D kosten eruit halen, maar als ze de prijzen laten dalen zullen ze hoogstwaarschijnlijk meer verkopen, waardoor ge op termijn misschien wel meer winst zult hebben.



slechte vergelijking eh, je betaalt wel 300 euro voor een grafische kaart waar je je ook niet met kan amuseren. Het is game dat je speelt dat het amusent verzorgt. Maar dat game kan ook niet zonder OS, dus beiden zijn even belangrijk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan