Archief - wet rond computercriminaliteit

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ng

Legacy Member
Bauwens666 zei:
en het meest hilarische, ik denk er nu pas aan, is voor de kerstvakantie hebben we een week een cursus Hacken van login's gekregen van onze interim leerkrachte. En dan komt de school af dat dat verboden is, terwijl we het er zelf hebben geleerd...

Tis nu niet omdat ge het leert, dat ge het moogt doen.

Die cursus zal wel een ander doel hebben gehad, zoals in bv: beveiliging leren maken tegen hackers. Zoiets misschien.

JeanPerrier

Legacy Member
THESentinel zei:
gewoonn ff vermelden: de stick werd niet geshared en ook niet gestolen.
Er werd een programmaatje geschreven om alle sticks die in het toestel werden geplaatst uit te lezen. De inhoud werd gekopieerd naar een map op de c en dan daar opgepikt ...

Is dus wel een duidelijke intentie en voorbedachtheid om data te ontvreemden ...

gij zijt dien leraar of directeur ofzo neem ik aan

Blood_Raven

Legacy Member
Smontje zei:
Iets wat ik eigenlijk niet goed versta... Ze vragen een Ip aan belgacom en ze komen terecht bij een leerling (Kan iemand dit verduidelijken?). Want als ze die gegevens onrechtmatig verkregen hebben dan kan de advocaat van de beschuldigde dit weerleggen en wordt de hele zaak gewoon nietig verklaard.
(Dit in het geval dat ze de ip gegevens niet procedureel verkregen hebben)

Een tweede opmerking is iets dat ik ga quoteren uit mijn boek van informaticarecht:

"Er is sprake van informaticabedrog indien men voor zichzelf of voor een ander een bedriegelijk vermogensvoordeel verwerft en dit door gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van een informaticasysteem,...."

Men zal zich moeten baseren op de feiten en in dit geval zijn er geen zware overtredingen gebeurd. Er is geen opzettelijke schade aan het systeem gevonden mits ze enkel maar bepaalde zaken geraadpleegd hebben. En helaas valt de leeraar hier niets te verwijten want het komt terug op één iets.
Je moet maar niet kopieren....

In het ergste geval kan er per persoon respectievelijk drie jaar gevraagd worden + geldboetes van 26000€ tot 100000€... Maar wees realistisch hier, het gaat om een mineure inbreuk en ik denk hoogst waarschijnlijk dat het parket hier niet zo zwaar zal aan tillen als de school in kwestie.

Ik denk wel dat iedereen eens zoiets heeft gedaan maar mensen wees blij dat je niet betrapt bent want als er zich één sterk opstelt zoals de school in dit geval dan ben je op zijn minst de pineut.
² <= nothing more.

Flipkikker

Legacy Member
JeanPerrier zei:
gij zijt dien leraar of directeur ofzo neem ik aan

diene directeur zal ier nie op een forum zitten zu (ik ken die *******)
eerder een leerling :p

dimitri1337

Legacy Member
eventjes alle juiste feiten meededelen:

Nr 1 heeft gegevens van een leraar zijn stick gekopieert, hoe doet er niet toe.
Nr 2 heeft ingelogd en gegevens doorgegeven
Nr 3 heeft een user aangemaakt

de directeur zegt dat er van schoolonline een klacht is gekomen (wat wel zo kan zijn) en dat de school zelf ook klacht ingediend had bij de fccu (federal computer crime unit) in brussel.
Ze zouden de naam te weten zijn gekomen via IP adressen
dit kan niet:
- ip adressen waren niet zichtbaar
- zelfs indien ze zichtbaar waren konden de ip adressen enkel door de flikken omgezet worden in een naam/adres, en als dit al gebeurt is zullen de flikken deze adressen niet doorgeven aan een firma die klacht indient, of de één of andere school zonder de 'beklaagden' te informeren.
of heb ik het daar mis, THESentinel, is het BB of DD?
De adjnct-directeur zou op 31/1 klacht gaan indienen hebben, dit is nu al 2 weken geleden.
Als de politie de zaak serieus nam zouden de lln in kwestie toch al lang op het matje geroepen zijn
De klacht zou ook doorgegeven zijn an de FCCU, maar daar weten ze van niets (en hebben ze met deze historie toch eens goed gelachen)

Deze persoon die zichzelf netwerkbeheerder noemt, denk om zonder enige bevoegdheid persoonlijke gegevens van lln (harde schijf) te kunnen opeisen. Hebt u hier dan geen politiekaart en document van inbeslagname voor nodig, B?

@ bauwes: het wachtwoord was zijn nummerplaat, en niet wat jij zei

ochja, nog even een uittreksel uit de wet op de privacy:
"Wie persoonlijke gegevens verwerkt moet ervoor zorgen dat deze gegevens niet door iedereen kunnen ingezien OF GEKOPIEERD (wat hier dus het geval is) worden dwz dat hij (of de netwerkbeheerder) moet zorgen voor een gepaste beveiliging"

nog een laatste iets: ik kreeg van enkele (volledig opgeleide en bekwame!) netwerkbeheerders de tip om een inzameling te starten voor de netwerkbeheerder van onze school, voor een krans met daarop de slogan 'innige deelneming'. Donaties mogen gemaakt worden.

Mvg

ng

Legacy Member
dimitri1337 zei:
Deze persoon die zichzelf netwerkbeheerder noemt, denk om zonder enige bevoegdheid persoonlijke gegevens van lln (harde schijf) te kunnen opeisen. Hebt u hier dan geen politiekaart en document van inbeslagname voor nodig, B?

Als dat de computers van het school zijn, dan zie ik niet in waarom hij dat niet zou mogen.

Indien het laptops zijn die worden meegebracht dan mag hij dat niet.

dimitri1337

Legacy Member
welke mappen?

iedereen heeft admin rechten op alle pc's (incl. leraarpcs)
nr 1 liet een programmatje lopen in opstarten (wat hij wettelijk gezien mocht, want hij had admin rechten gekregen voor deze computers en dan mag je doen wat je wilt) die alle gegevens van de stick die ingepluged werd kopieerde
waar heel wat in stond..

ng

Legacy Member
dimitri1337 zei:
welke mappen?

iedereen heeft admin rechten op alle pc's (incl. leraarpcs)
nr 1 liet een programmatje lopen in opstarten (wat hij wettelijk gezien mocht, want hij had admin rechten gekregen voor deze computers en dan mag je doen wat je wilt) die alle gegevens van de stick die ingepluged werd kopieerde
waar heel wat in stond..

Aja, dus als ik u goed begrijp dan mag en kan iedereen zomaar aan iedereen zijn gegevens?

Ook al is dat een persoonlijke laptop?

dimitri1337

Legacy Member
néén, de pc's in school hebben allemaal zelfde username en passwoord, laptops hebben hier niets mee te maken

die 'netwerkbeheerder' wou gewoon leerlingen hun persoonlijke harde schijf opvragen om daarop chatlogs ofzo te vinden

Cedric

Legacy Member
Bauwens666 zei:
de 1 had ooit eens een cd van Helmut Lotti op een nieuws groep geplaatst, tot sabam het vond (aantal liekes x prijs per lieke x aantal bezoekers per dag x aantal dagen online = 11.000.000 fr :D heeft uiteindelijk 137&#8364; moeten betalen ;) )

is hier ooit es geen thread van geweest?

ik meen me dat te herinneren

dimitri1337

Legacy Member
da kan zijn, de verzekering dekt hen toch

+ als ze nu (tijdens hun schorsing) geen politie op bezoek krijgen, terwijl het feit toch al 2 weken achterwege is, stel ik mij toch serieus vragen over de betrouwbaarheid van deze directeurs.

Tearlez

Legacy Member
Rofl doe keer normaal, echt nie een verzekering dekt geen kosten voor schade die op illegale manier is toegebracht, weliswaar kan de netwerkbeheerder ook geld en dergelijke vragen voor de emotionele schade want iedereen op dit forum is hem mentaal aan het "afbreken". Dus dit zal alleen maar in het nadeel van de leerlingen zijn.

EN IN GEEN DUIZEND JAAR DEKT DE VERZEKERING ZOIETS !!!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan