Archief - wet rond computercriminaliteit

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tearlez

Legacy Member
Euhm menseuh, om eerlijk te zijn dit is geen zware misdaad ze hebben bijna niks misdaan want ze hebben niks verandert. En euhm die links die daar staan an schoolonline en visitatie. Visitatie is niet de school waar het gebeurt is, daar zit ik zelf in IB en hebben we een goede directeur die zoiets niet zou doen. Hij's streng maar correct bij ons :).

Smontje

Legacy Member
Iets wat ik eigenlijk niet goed versta... Ze vragen een Ip aan belgacom en ze komen terecht bij een leerling (Kan iemand dit verduidelijken?). Want als ze die gegevens onrechtmatig verkregen hebben dan kan de advocaat van de beschuldigde dit weerleggen en wordt de hele zaak gewoon nietig verklaard.
(Dit in het geval dat ze de ip gegevens niet procedureel verkregen hebben)

Een tweede opmerking is iets dat ik ga quoteren uit mijn boek van informaticarecht:

"Er is sprake van informaticabedrog indien men voor zichzelf of voor een ander een bedriegelijk vermogensvoordeel verwerft en dit door gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van een informaticasysteem,...."

Men zal zich moeten baseren op de feiten en in dit geval zijn er geen zware overtredingen gebeurd. Er is geen opzettelijke schade aan het systeem gevonden mits ze enkel maar bepaalde zaken geraadpleegd hebben. En helaas valt de leeraar hier niets te verwijten want het komt terug op één iets.
Je moet maar niet kopieren....

In het ergste geval kan er per persoon respectievelijk drie jaar gevraagd worden + geldboetes van 26000€ tot 100000€... Maar wees realistisch hier, het gaat om een mineure inbreuk en ik denk hoogst waarschijnlijk dat het parket hier niet zo zwaar zal aan tillen als de school in kwestie.

Ik denk wel dat iedereen eens zoiets heeft gedaan maar mensen wees blij dat je niet betrapt bent want als er zich één sterk opstelt zoals de school in dit geval dan ben je op zijn minst de pineut.

QplQyer

Legacy Member
zarathustra zei:
mja, net zoals mp3's en films downloaden geen diefstal is zeker? Dat is ook kopiëren en net zo goed diefstal.
Dat is geen diefstal. Diefstal impliceert het wegnemen van een eigendom. Waardoor de oorspronkelijke eigenaar het goed niet meer heeft. Daarom dat ook "intellectueel eigendom" niet kan gestolen worden, de eigenaar blijft namelijk zijn goed altijd hebben, tenzij hij het verkoopt. Ik vraag mij af waarom mensen het altijd zo nodig vinden om de virtuele wereld te gaan vertalen in de reëele wereld, het zijn twee andere werelden, dus hebben ze andere eigenschappen en kan men niet zomaar taalgebruik gaan overnemen, want dat resulteert altijd in vergelijkingen die fundamenteel onjuist zijn (zoals diefstal hier). Wettelijk gezien wordt het overigens ook geen diefstal genoemd, maar inbreuk op het auteursrecht, wat nog meer aantoont dat "kopiëren is diefstal" onjuiste lobby-praatjes zijn in plaats van een goede vergelijking. Broodroof, tot daaraan toe (om niet verder in te gaan op hoe de broodroof eigenlijk ook virtueel gecreëerd is, dat is een andere discussie).

Dit enkel maar om aan te tonen hoe diefstal van een virtueel iets, hier een wachtwoordenlijst, een contradictio in terminis is (en zeker niet kan beargumenteerd worden met het argument dat kopiëren van muziek en films diefstal zou zijn, want het is op zijn maximum broodroof, geen diefstal).

De reactie van de school is wel enorm overdreven, als de informatie die de TS geeft juist is tenminste, maar bij cracking (ja, met een c) wordt wel vaker overdreven gereageerd. Om de één of andere reden komen daar nogal veel gekrenkte eergevoelens bij kijken, met alle gevolgen van dien. Ik denk echter niet dat men hier een grote zaak van gaat maken.

Jack-in-the-box

Legacy Member
Tearlez zei:
Euhm menseuh, om eerlijk te zijn dit is geen zware misdaad ze hebben bijna niks misdaan want ze hebben niks verandert. En euhm die links die daar staan an schoolonline en visitatie. Visitatie is niet de school waar het gebeurt is, daar zit ik zelf in IB en hebben we een goede directeur die zoiets niet zou doen. Hij's streng maar correct bij ons :).

hebt ge de beginpost niet gelezen, die gaste zijn geschorst geweest en er is klacht ingediend.

en niets misdaan?
het stelen van een USB-stick (van een leerkracht)
de bestanden op die USB-stick doorgeven aan derden
zich voordoen als een ander persoon op schoolonline

toch strafbare feiten vind k

ng

Legacy Member
Diene usb stick is teruggelegd geweest, niet? Dus eigenlijk is dat niet echt stelen volgens mij.

En euhm, zejje een beetje vies? :p

zarathustra

Legacy Member
night ghost 128 zei:
Diene usb stick is teruggelegd geweest, niet? Dus eigenlijk is dat niet echt stelen volgens mij.

En euhm, zejje een beetje vies? :p

k, ik zal uw auto stelen, er een dagje met rondrijden en hem dan terugbrengen. Ook niet echt stelen zeker ?

ng

Legacy Member
Diene usb lag al terug voordat de leerkracht het wist. Dus das niet hetzelfde.

hybrid

Legacy Member
night ghost 128 zei:
Diene usb lag al terug voordat de leerkracht het wist. Dus das niet hetzelfde.

Ok als gij op vakantie ga en ik kom in u huis wonen en de dag voor ge terugkomt ga ik weg, wedden als ge te weten komt da ge klacht neerlegt, beetje schijnheilig niet?

ng

Legacy Member
hybrid zei:
Ok als gij op vakantie ga en ik kom in u huis wonen en de dag voor ge terugkomt ga ik weg, wedden als ge te weten komt da ge klacht neerlegt, beetje schijnheilig niet?

Mijn huis zou op slot zijn, dus dan moet gij al het slot forceren.

Diene usb lag daar gewoon, niks beveiliging. Das bijna gelijk een blad papier laten liggen met daarop alle accountinformatie.

Alé, niet dat ik het goedkeur zenne, maar toch. Vergelijkingen maken met "auto stelen of inbreken in een huis" gaan er over.

Gentille

Legacy Member
De vergelijkingen gaan hier niet echt op hoor. Akkoord dat de studenten gestraft moeten worden, geef ze strafstudie of iets dergelijks maar haal het parket er niet bij voor zo iets onnozel, er is hier niets gestolen of veranderd, gewoon een kwajongensstreek, denk dat er veel hier op het forum het zelfde zouden gedaan hebben en ook wel naar hun punten zouden gevraagd hebben aan degene die de data had. Het parket moet zich moet andere dingen bezighouden en de directeur van de school moet het maar oplossen. Je bent directeur of je bent het niet.

THESentinel

Legacy Member
gewoonn ff vermelden: de stick werd niet geshared en ook niet gestolen.
Er werd een programmaatje geschreven om alle sticks die in het toestel werden geplaatst uit te lezen. De inhoud werd gekopieerd naar een map op de c en dan daar opgepikt ...

Is dus wel een duidelijke intentie en voorbedachtheid om data te ontvreemden ...

Tearlez

Legacy Member
zarathustra zei:
a) ze zijn minderjarig, hun strafblad wordt dus gewist. Als ze niet minderjarig waren geweest dan hadden ze zeker moeten beseffen waar ze mee bezig waren

b) 'jongeren' hebben altijd een mond vol van participatie en zelfdingen beslissen, maar dan komt er ook verantwoordelijkheid bij imo. (maar goed >_>)

c) ik denk niet dat die een afkeer zullen hebben van officiële instanties, als ze wat verstandig zijn beseffen ze dat ze in fout waren en dat een straf dus op zijn plaats is. Zo kan je elke vorm recht en orde afschaffen eh, laten we vooral geen mensen wijzen op hun verantwoordelijkheid en straffen als ze wetten overtreden, straks gaan ze nog geen respect meer hebben. Ik denk dat men eerder geen respect heeft voor een instantie die regels opstelt en als ze gebroken worden elke keer zegt: 'och het is niet erg hoor, doe maar voort.'

Ik ben niet zeker van ofdat hun straf blad zal gewist worden, indien de zaken waarvoor ze berecht zijn te ernstig zijn zullen deze niet verweiderd worden. Indien het niet verweiderd word zal dit voor de "daders" heel moeilijk worden om nog een job in de informatica wereld te zoeken, aangezien de aard van hun misdrijf

Bauwens666

Legacy Member
de stick stond zelfs gewoon geshared in het netwerk.

onze leerkrachte informatica zegt zelf: "Als jullie mijn gegevens kunnen vinden op mijn laptop, dan is dat mijn eigen schuld, ik moet mijn gegevens beter beveiligen"


en het meest hilarische, ik denk er nu pas aan, is voor de kerstvakantie hebben we een week een cursus Hacken van login's gekregen van onze interim leerkrachte. En dan komt de school af dat dat verboden is, terwijl we het er zelf hebben geleerd...

DeBuGGeR

Legacy Member
kvind de reactie omtrent de misdaad overdreven...
je mag toch ook heel even normaal doen he, twaren tenslotte maar punten die ze wat op voorhand wisten en wa pasfoto's te bekijken hoe durven ze!
voor de rechter slepen die handel.

steek anders iemand neer krijg je 5 jaar voor, das blijkbaar een pak minder erg, of schiet een politieagent dood met een AK47 en krijg 10 jaar voorwaardelijk...

Piejie

Legacy Member
Bauwens666 zei:
onze leerkrachte informatica zegt zelf: "Als jullie mijn gegevens kunnen vinden op mijn laptop, dan is dat mijn eigen schuld, ik moet mijn gegevens beter beveiligen"
En dat is dezelfde leerkracht? :wtf:

Bauwens666

Legacy Member
nee, de 1 is leerkrachte van ons, de leerkracht met de stick, is SCHOOLCOMPUTEREXPERT zoals het letterlijk in ons boekje staat! Hij is tevens ook nog leerkracht wiskunde & informatica in de richting BI

trouwens zijn passwoord was de eerste drie letters van z'n voornaam en de eerste drie letters van z'n achternaam :niceone:

nickcollyns

Legacy Member
Bauwens666 zei:
nee, de 1 is leerkrachte van ons, de leerkracht met de stick, is SCHOOLCOMPUTEREXPERT zoals het letterlijk in ons boekje staat! Hij is tevens ook nog leerkracht wiskunde & informatica in de richting BI

trouwens zijn passwoord was de eerste drie letters van z'n voornaam en de eerste drie letters van z'n achternaam :niceone:

thx to share that with us

grey-turtle

Legacy Member
Is dat een school in Torhout of eens chool in Brugge? Ik weet dat het in het VHSI daar niet veel beter is qua leerlingenmentaliteit.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan