Archief - wet rond computercriminaliteit

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[BAT] Hydra

Legacy Member
maatje zei:
Ze hebben geen onschuldig bestand gekopieerd, ze wisten dat die bestand lijst met wachtwoorden bevatte dan weet je dat het niet voor u bestemd is. Ze hebben schade berokkend met wachtwoorden dat NIET bestemd is voor hen.

Hebben ze het wachtwoord veranderd? Hebben ze de inhoud van de usb-stick verwijderd? Ze hebben NIETS veranderd, enkel informatie ingekeken, hoe kan je in godsnaam zo schade aan iemand of iets toebrengen? Niets is kapot gegaan, niemand heeft er pijn... Welke schade hebben ze dan berokkend???

Een bestand waar wat schoolpaswoorden instaan is wel degelijk onschuldig. Het is niet dat door inzage van deze paswoorden geld kan gestolen worden zoals bij een home-bank login, verder dan wat (onbelangerijke) informatie wijzigen kan er niets gebeuren.

Gamedude

Legacy Member
ik vraag me af moest hij nu gebruikt hebben gemaakt van TOR of dat de specialisten bij de politie zijn IP hebben kunnen achterhaald. (zonderdat er java applets aan te pas komen)

zarathustra

Legacy Member
[BAT] Hydra;8208996 zei:
Wat is gestolen? Er is iets gedupliceerd geweest, NOOIT is er iets weggenomen geweest. Dit is GEEN diefstal. Dit kan helemaal niet vergeleken worden met diefstal, niemand mist iets, er is enkel wat informatie gelekt, die van marginale waarde is.

mja, net zoals mp3's en films downloaden geen diefstal is zeker? Dat is ook kopiëren en net zo goed diefstal.

en ja diegene die dat gewoon op een usb stick heeft gezet is ook in fout en moet duidelijk uit zijn functie ontheven worden want heeft het verstand van een garnaal en is dus niet geschikt. Maar wetten zijn er om de zwakken en idioten te beschermen eh.

awesome

Legacy Member
Is da eigenlijk legaal, de persoonlijke gegevens opvragen van iemand omdat ze eens hebben ingelogd op één of ander account? Der is toch geen schade ofzo... Laat de admin van die site gewoon nieuwe accounts maken en die oude verwijderen en voila...

tenzij ze meer hebben gedaan dan wat je hebt verteld, maar dan nog... Ze zullen echt niets krijgen van straf ofzo, hooguit iets op hun PV (allez, da aan hun 18 verdwijnt dan)

awesome

Legacy Member
zarathustra zei:
mja, net zoals mp3's en films downloaden geen diefstal is zeker? Dat is ook kopiëren en net zo goed diefstal.

en ja diegene die dat gewoon op een usb stick heeft gezet is ook in fout en moet duidelijk uit zijn functie ontheven worden want heeft het verstand van een garnaal en is dus niet geschikt. Maar wetten zijn er om de zwakken en idioten te beschermen eh.

films en mp3's moete normaal voor betalen, da is piraterij. Ne txt da gemaakt is door ne dommerik zonder enige vorm van copyrights of w/e en beschikbaar wordt gesteld voor iedereen is daar niet mee te vergelijken.
Trouwens, voor één film of mp3 is nog nooit een rechtzaak geweest, da is enkel maar als er massaal wordt gedownload en geshared.

chosen1

Legacy Member
[BAT] Hydra;8209007 zei:
Wat voor een mislukte vergelijking maak jij nu... Het is niet dat ze opzettelijk na de schooluren hebben ingebroken om harde schijven te pikken om de data eraf te halen, ze hebben ook niet de computers proberen te hacken, ze hebben gewoon een onschuldig bestand gekopieerd... Mensen vermoorden is wreed en valt absoluut niet te vergelijken met een kopie van een bestand maken, dat onmogelijk mensen fysiek leed kan berokkenen.

kheb het mss een beetje te hard gesteld! wat ik bedoel is: ge leert nie voor een bepaalde richting om da milieu juist schade te berokkenen met uw kunde!

Bauwens666

Legacy Member
Dus ik zal er eens op wijzen, die jongens van MIJN klas zijn ingelogd via een proxy (via Tokyo , en de school heeft toegegeven dat ze op een dwaalspoor zaten) maar die mannen , aan wie ze het wachtwoord hebben doorgespeeld (om die fotokes te zoeken) hebben via thuis ingelogd, en hebben mijn maten verklikt ! :tongue:



2 van de 3 van m'n klas zijn WEL MEERDERJARIG, en ze hebben beiden al een strafblad gehad (nu dus vervallen),
de 1 had ooit eens een cd van Helmut Lotti op een nieuws groep geplaatst, tot sabam het vond (aantal liekes x prijs per lieke x aantal bezoekers per dag x aantal dagen online = 11.000.000 fr :D heeft uiteindelijk 137€ moeten betalen ;) )


Volgens mij is de school gewoon in hun eergevoel geraakt , en reageren ze daarom zo, het rare eraan is dat de grote directeur (die anders voors het kleinste komt zagen) nu zijn kop nog niet heeft getoond, hij weet dat ze met dat parket te ver zijn gegaan, en als het slecht uit draait, is dit wel ook negatieve reclame voor hem (en zijn positie als schepen in Torhout :sleep: )

DA_MadAce

Legacy Member
War een soep.

BTW, bewijst weeral dat als ge iets illegaals wilt doen ge er best zo min mogelijk mensen bij betrekt. Dat zal al 1 ding zijn dat die gasten hebben geleerd.

Jack-in-the-box

Legacy Member
Je moet dit gewoon niet doen.


Je krijgt toch het deksel op je neus.

BulletsAreScene

Legacy Member
Als ik die directeur was geweest, dan haddek die leerkracht ook direct op straat gezet. Ik bedoel alle logins in een txt bestand, en een USB stick sharen op het netwerk... dat getuigd al van extreem goeie kennis over pc's & beveiliging :ironic:

voor de rest, sterk overdreven... ik had ooit ook is de usb stick van een leerkracht meegenomen gwn voor de grap. De enige sanctie wat ik had gekregen was 1 dag schorsing, en da vond ik al zwaar genoeg imo maar bon dat was tenminste mijn eigen fout.

Welke school was het als ik vragen mag? questie datk later mijn zoon / dochter daar nooit of nooit op school ga zetten :p

Gamedude

Legacy Member
jannos zei:
daarmee gezegt
schoolonline.be of visitatie.be moet je niet proberen te hacken/cracken, mss krijg je wel toegang, maar je gaat toch het deksel op je neus krijgen.
.
Hij heeft die hackers toch ook maar gevonden door die vrienden die geklikt hadden omdat ze zelf niet via een proxy hadden ingelogt?

el rico

Legacy Member
BulletsAreScene zei:
Welke school was het als ik vragen mag? questie datk later mijn zoon / dochter daar nooit of nooit op school ga zetten :p

Dat vraag ik mij nu ook af welke school het is. (Ik ga volgend jaar Informaticabeheer doen)

Flipkikker

Legacy Member
Lol,

Ik heb daar nog op school gezeten :)

IB is daar idd gekend als dé crapuulklas, en vanaf dat er iets gebeurd wordt het op die klas gestoken... (daarom niet terecht hé)

En den directeur, tjah, da is 1 van de irritantste kl**tz*kken die er rondloopt ma kom :x
Lekker hypocriet doen tegen de leerlingen enzo

Het parket erbij halen is wel ferm overdreven :wtf:

:offtopic: Is er iemand van Torhout die weet wat er daar gebeurd is met 100 dagen? Speciale acties die uitgevoerd zijn ofzo? (pm me eventueel)

ng

Legacy Member
Ge moet wel maar dom zijn om dat te gaan rondbazuinen dat je die gegevens hebt.
Hou dat toch voor uzelf.

Al moet die leerkracht wel wat oppassen met zijn gegevens. Beveiligde usb, anyone?

Maar bon, dat ze niet zouden wisten dat het niet mag is zever. En als ze dat niet weten, dan moeten ze dringend bijleren.
"heey het is niet van mij, zou ik het mogen nemen zonder toestemming te vragen?"

Komaan dat weet zelf een 5 jarig kind.


De uiteindelijke reactie is wel overdreven. Schorsing zou wel hebben volstaan, op mijn middelbare school hebben ze wel eens het netwerk gekraakt (alé poging tot, hij is betrapt geweest)
Met een paar werkstrafjes was hij er vanaf.

Jack-in-the-box

Legacy Member
Gamedude zei:
Hij heeft die hackers toch ook maar gevonden door die vrienden die geklikt hadden omdat ze zelf niet via een proxy hadden ingelogt?

Ik ga hier niet verder op ingaan, ze zijn gevonden geweest, maar niet door de verklikking.

Hiermee bedoel ik, ook al hack je nu de site van bv de nmbs, vinden doen ze toch.

Dus kan deze topic mss gesloten worden?

BulletsAreScene

Legacy Member
jannos zei:
Ik ga hier niet verder op ingaan, ze zijn gevonden geweest, maar niet door de verklikking.

Hiermee bedoel ik, ook al hack je nu de site van bv de nmbs, vinden doen ze toch.

Dus kan deze topic mss gesloten worden?

dan weet u er nietveel van...

en waarom zou de topic gesloten moetten worden? dit is interessant

DieselPower

Legacy Member
Ik dacht dat een provider uw persoonlijke gegevens enkel kon vrijgeven op bevel vd rechter?

-Helld0g-

Legacy Member
BulletsAreScene zei:
en waarom zou de topic gesloten moetten worden? dit is interessant

dat vind ik ook

trouwens als het parket echt wordt ingeschakeld, vind ik dit echt een crapuleuze manier van opvoeden in die school...
ik denk dat de leraar in kwestie zijn verantwoordelijkheid moet opnemen, en de misschien jongeren weekje koer kuisen moet geven...

zarathustra

Legacy Member
interessante extra info daarwel, dat 2 van de 3 a) al meerderjarig zijn, b) al een strafblad hadden.

Ik denk niet dat een weekje de koer kuisen dan nog indruk maakt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan