Archief - wet rond computercriminaliteit

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bauwens666

Legacy Member
Ik zit in de richting Informatica Beheer, tijdens de lessen heeft iemand van mijn klas de inhoud van een USB stick gekopieerd , blijkt dus dat die van een leraar was. Op die stick stond een txt-bestand met ALLE login gegevens van het school. Dus heeft hij ingelogd op www.schoolonline.be om even rond te kijken. Zo wisten wij onze punten al dagen voor het echte rapport er was. Met het login van die site hebben er 3 jongens eens ingelogd, om ook eens wat persoonlijke pasfoto's te bekijken van leerlingen.

Het is dus deze week uit gekomen, ze hebben via Belgacom het adres van 1 IP opgevraagd, en dan hebben ze bij iemand van me klas uitgekomen, die hebben ze dan ondervraagdn, tot hij bekende en de mede"daders" opbiechtte.

Daarna is er een furie door onze school gewaaid, (er was al zware haat tegen IB) daarna is de directeur gekomen met enkele netwerkbeheerders (nouja :crazy: ) en heeft ons verteld dat hij dus naar het parket is gegaan om een klacht neer te leggen , en er zal dus een proces komen. Ook het bedrijf Schoolonline heeft een klacht neergelegd.Daarna moesten we (verplicht) een schriftelijke verklaring neerleggen , gehandtekend.

Vandaag waren ze geschorst voor de 100-dagen



Hoe zit dat nu met deze jongens, zitten zij echt in de shit, omdat ze eigenlijk niets gehacked, of beschadigd hebben... mss weten jullie meer ivm de wet rond computercriminaliteit

AkiMbO

Legacy Member
Als je over't netwerk uw USB-stick deelt, kun je imo wel verwachten dat er iemand eens op rondsnuistert, en dingen afhaalt/gebruikt/misbruikt.

Hacken is voor mij, hetzelfde doen, maar dan met een beveiligd medium

zarathustra

Legacy Member
dus die heeft een USB stick genoemen van iemand anders en die gekopieerd. Dus ze beginnen al met diefstal en gaan met onrechtmatig verkregen gegevens wat voort spelen.. mja ze dat kan een probleem zijn maar aangezien ze minderjarig zijn zal het wel met een sisser aflopen

killgore

Legacy Member
dit is wel degelijk hacken (in de illegale vorm verstaan onder inbreken op andermans account dan). Hoe je aan het paswoord komt doet er niet echt toe he.

ClayDavis

Legacy Member
intelligente move..NOT

als je met illegale gegevens (en dat wisten ze maar al te goed) wil gaan rondsnuffelen doet dat dan toch tenminste via ne public pc ofzo

en volgens mij zitten ze niet echt in de shit als ze niks veranderd hebben

Doggiedog

Legacy Member
1) Superdomme leerkracht om ten eerste AL zn inloggegevens in ÉÉN tekstbestand te steken, en ten tweede da nog in een computer te laten steken >_<

2) Sorry, maar die gasten hadden volgens de wet niet het recht om zomaar gegevens van iemand anders te kopiëren, het is en blijft privaat eigendom, dus ze zijn wel degelijk in fout. Maar tegen hun achttiende is hun strafblad, als ze dat al krijgen, wel weer vernietigd. Ze mogen blij zijn dat ze nog als minderjarig worden gerekend.

3) Wel niet erg slim van die mensen om zoveel met die gegevens te zitten spelen eh. In plaats van da gewoon te gebruiken voor het hoogstnoodzakelijke, zoals de punten en de examenvragen op voorhand te bekijken, en best op een veilige manier. :p In onze informaticaklas in het secundair zijn er ook een paar die het paswoord te weten gekomen zijn van de informaticaleerkracht (hij was dan ook niet erg snugger, ik vraag mij nog steeds af hoe hij in 's hemelsnaam aan dat jobke geraakt is), niemand behalve onze klas is dat ooit te weten gekomen, en onze leerkracht vond het fantastisch dat wij allemaal zo'n goeie punten hadden voor zijn examens. Mhihihihihihihihi hij moest eens weten ...

Brecht

Legacy Member
is da eigenlijk nie cracken ipv hacken? hackers zijn toch ingehuurd door bedrijven om de leaks op te sporen in hun software?

Laurens100

Legacy Member
Hoe stom kun je zijn, op je thuispc daarmee inloggen :p
En het is nog dommer om met zoiets te koop te lopen en er veel mensen bij te betrekken.

grey-turtle

Legacy Member
Mijn paswoorden zitten allemaal in mn kopje en heb ik nergens opgeschreven. Altijd veiliger dan dat ergens op te slaan, waar er iemand bij kan.

MaDDie

Legacy Member
dit is hacken van binnenuit. en onrechtmatig gegevens bekomen. Verboden dus door de wet.

kijk maar is artikel 550 bis van het strafwetboek.
Daar staat oa wat ze kunnen krijgen.

ok ik wou gewoon ook is doen alsof ik iets van recht weet :unsure:

Gentille

Legacy Member
omg klacht neerleggen omdat enkele leerlingen hun punten al op voorhand wisten ffs. Imo is dat gewoon een beetje kattekwaad, kzou net hetzelfde gedaan hebben. Er is toch geen moord gepleegd met je eff in te loggen en wat gegevens te lezen. Je punten en examenrooster kwam je sowiezo te weten of dat het nu 2 dagen op voorhand was of niet. Rare school daar. Dat de leerlingen gestraft moeten worden ok, dat hoort er bij als je het één en ander uitsteekt maar klacht indienen bij het parket :doh:

ClayDavis

Legacy Member
is het niet logisch dat zo op zo'n dingen héél streng reageren?

(los van het feit of "klacht indienen" in proportie staat met het "hacken")

Gentille

Legacy Member
hitman47 zei:
is het niet logisch dat zo op zo'n dingen héél streng reageren?

(los van het feit of "klacht indienen" in proportie staat met het "hacken")

Ik vind het buiten proportie ja, hadden ze punten en gegevens verandert ok ja, maar ze hebben enkel gelezen. Het waren nu ook geen ultrageheime documenten é.

maatje

Legacy Member
Het is inderdaad illegaal want je weet dat het moreel onverantwoord is om met iemands gegevens binnen te loggen op SchoolOnline.

DA_MadAce

Legacy Member
Das prachtig pedagogisch van die directeur, dat bedrijf en de school. Zal die mensen echt een goede start in het leven geven. Bravo.

Feignasse

Legacy Member
maatje zei:
Het is inderdaad illegaal want je weet dat het moreel onverantwoord is om met iemands gegevens binnen te loggen op SchoolOnline.

Niet alles wat immoreel is, is daarom ook illegaal en vice versa.

GhO$T

Legacy Member
Laurens100 zei:
Hoe stom kun je zijn, op je thuispc daarmee inloggen :p
:lol: idd, ben je in de richting informaticabeheer niet verondersteld van iets van pc's af te weten ofzo :p

Anyway de 'criminelen' in kwestie zijn nog minderjarig zeker, dus zware straffen zullen ze wel niet moeten verwachten van het gerecht, de school kan natuurlijk wel overdrijven en die buiten smijten, maar dat zal wel niet voor zo'n klein dingen.

Sephiroth

Legacy Member
kvraag mij af welk voor nen domme kloot al zijn paswoorden op een onbeveiligde usb stick zet
kga ook eens ff al mijn banknummers en paswoorden op een onbeveiligde usb stick zetten en dan laten rondslingeren gelijk ofdat niks is :o

JeanPerrier

Legacy Member
hoe is da ontdekt geweest? als ze toch niets verandert hebben

zarathustra

Legacy Member
DA_MadAce zei:
Das prachtig pedagogisch van die directeur, dat bedrijf en de school. Zal die mensen echt een goede start in het leven geven. Bravo.

mensen moeten leren om verantwoordelijk te zijn voor hun daden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan