Archief - wet rond computercriminaliteit

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

StOfWoLkSkE

Legacy Member
Doggiedog zei:
1) Superdomme leerkracht om ten eerste AL zn inloggegevens in ÉÉN tekstbestand te steken, en ten tweede da nog in een computer te laten steken >_<

Al een fout van de leraar om die gegevens zomaar onbeheerd achter te laten, ook hij zou op z'n minst een blaam van de directie moeten krijgen.

Die leerlingen blijven natuurlijk in fout.

LSDsmurf

Legacy Member
JeanPerrier zei:
hoe is da ontdekt geweest? als ze toch niets verandert hebben
Waarschijnlijk doordat diegene dat die USB stick gekopierd heeft zijn mond niet kon houden en dat aan te veel personen heeft doorgezegd.

Brolpaq

Legacy Member
BEVEILIGD
Pronoia staat garant voor strikte beveiliging van alle administratieve gegevens. Dagelijks wordt van alle verrichtingen en administratieve data een back-up gemaakt en doorgestuurd naar een remote-server; zo gaan gegevens niet verloren. Met SchoolOnline is ook een interne beveiliging binnen de school mogelijk: per gebruiker kunnen bepaalde bewerkingen al dan niet toegelaten worden. Directie, secretariaat, leerlingen en leerkrachten krijgen toegang tot de voor hen bestemde gegevens. Deze gebruikersrechten kunnen door de school zelf bepaald worden.




-_-'

DA_MadAce

Legacy Member
zarathustra zei:
mensen moeten leren om verantwoordelijk te zijn voor hun daden.

Ok mensen die misschien niet beseffen wat de consequenties van hun daden zijn? Of mensen die nog niet oud genoeg zijn om dat te beseffen?

De straf (zijnde een strafblad en dus niet meer kunnen werken in de sector waar ze voor studeren) is gewoon niet evenredig met het misdrijf.

En laten we zeggen dat deze mensen voor altijd een afkeer van officiële instanties (school, politie, gerecht, ...) zullen hebben en er geen vertrouwen in zullen stellen. En ze zullen er ook geen respect voor hebben.

[BAT] Hydra

Legacy Member
Ik vind het een heel erg overdreven reactie van die school! Uiteindelijk komt hetgene wat die studenten gedaan hebben gewoon neer op het inkijken van wat data. Ze hebben het systeem niet naar hun hand gezet of data gemanipuleerd. De leerlingen hebben iets gedaan wat niet mag, maar hebben toch niemand schade berokkend? Een kleine vandalenstreek of een uitting van fysiek geweld is toch veel erger dan wat school data inkijken? Wat een mislukte directeur om het parket erbij te halen! Dit is trouwens goede reclame voor de school om studenten informaticabeheer aan te trekken, met zon prutsers van leerkrachten en directie...

?therapy?

Legacy Member
Ik kan het zelf niet aan dus ik roep het parket erbij :) zo komt het toch over bij mij.
Nujah, feit blijft dat ze dat natuurlijk niet mogen doen privacy e.d. maar overdreven van directie :p

zarathustra

Legacy Member
DA_MadAce zei:
Ok mensen die misschien niet beseffen wat de consequenties van hun daden zijn? Of mensen die nog niet oud genoeg zijn om dat te beseffen?

De straf (zijnde een strafblad en dus niet meer kunnen werken in de sector waar ze voor studeren) is gewoon niet evenredig met het misdrijf.

En laten we zeggen dat deze mensen voor altijd een afkeer van officiële instanties (school, politie, gerecht, ...) zullen hebben en er geen vertrouwen in zullen stellen. En ze zullen er ook geen respect voor hebben.

a) ze zijn minderjarig, hun strafblad wordt dus gewist. Als ze niet minderjarig waren geweest dan hadden ze zeker moeten beseffen waar ze mee bezig waren

b) 'jongeren' hebben altijd een mond vol van participatie en zelfdingen beslissen, maar dan komt er ook verantwoordelijkheid bij imo. (maar goed >_>)

c) ik denk niet dat die een afkeer zullen hebben van officiële instanties, als ze wat verstandig zijn beseffen ze dat ze in fout waren en dat een straf dus op zijn plaats is. Zo kan je elke vorm recht en orde afschaffen eh, laten we vooral geen mensen wijzen op hun verantwoordelijkheid en straffen als ze wetten overtreden, straks gaan ze nog geen respect meer hebben. Ik denk dat men eerder geen respect heeft voor een instantie die regels opstelt en als ze gebroken worden elke keer zegt: 'och het is niet erg hoor, doe maar voort.'

menlor

Legacy Member
Doggiedog zei:
3) Wel niet erg slim van die mensen om zoveel met die gegevens te zitten spelen eh. In plaats van da gewoon te gebruiken voor het hoogstnoodzakelijke, zoals de punten en de examenvragen op voorhand te bekijken, en best op een veilige manier. :p In onze informaticaklas in het secundair zijn er ook een paar die het paswoord te weten gekomen zijn van de informaticaleerkracht (hij was dan ook niet erg snugger, ik vraag mij nog steeds af hoe hij in 's hemelsnaam aan dat jobke geraakt is), niemand behalve onze klas is dat ooit te weten gekomen, en onze leerkracht vond het fantastisch dat wij allemaal zo'n goeie punten hadden voor zijn examens. Mhihihihihihihihi hij moest eens weten ...

inderdaad ( zat in zelfde klas ) en was echt geen snuggere :p zijn passwoord hadde we ook, we hadden passwoord van admin2 , en guest account met admin rechte op elke pc :p . Maar hoe hij aan da jobke geraakt is, dunno :p echt dunn o :p

DA_MadAce

Legacy Member
zarathustra zei:
a) ze zijn minderjarig, hun strafblad wordt dus gewist. Als ze niet minderjarig waren geweest dan hadden ze zeker moeten beseffen waar ze mee bezig waren

b) 'jongeren' hebben altijd een mond vol van participatie en zelfdingen beslissen, maar dan komt er ook verantwoordelijkheid bij imo. (maar goed >_>)

c) ik denk niet dat die een afkeer zullen hebben van officiële instanties, als ze wat verstandig zijn beseffen ze dat ze in fout waren en dat een straf dus op zijn plaats is. Zo kan je elke vorm recht en orde afschaffen eh, laten we vooral geen mensen wijzen op hun verantwoordelijkheid en straffen als ze wetten overtreden, straks gaan ze nog geen respect meer hebben. Ik denk dat men eerder geen respect heeft voor een instantie die regels opstelt en als ze gebroken worden elke keer zegt: 'och het is niet erg hoor, doe maar voort.'

En wat voor boodschap krijgen ze nu? "Als ik iets doe waarvan ik de consequenties niet eens ken dan zal de school er niet voor mij zijn en kan ik het uitleggen aan het gerecht en een straf riskeren." Lekker rechtvaardig. IMHO is de school medeverantwoordelijk door slechte beveiliging en duiding ivm de wetgeving.

zarathustra

Legacy Member
elke belg is verplicht de wet te kennen, en je gaat me niet vertellen dat mensen van een jaar of 16 niet weten dat diefstal illegaal is. Weten ze dat niet dan ligt de fout bij de ouders en dan nog

ShAkY*FoaL

Legacy Member
Die school kan gewoon vn belgacom die ip gegevens opvragen ofzo ?
Moet dat niet via gerecht ?

Firestyler

Legacy Member
ShAkY*FoaL zei:
Die school kan gewoon vn belgacom die ip gegevens opvragen ofzo ?
Moet dat niet via gerecht ?

die site is een .be een beetje provider geeft er altijd stat's bij

chosen1

Legacy Member
zarathustra zei:
mensen moeten leren om verantwoordelijk te zijn voor hun daden.

dikke ² !

zeker in de richting waar die jongens inzitten moeten ze weten dat ze zoiets niet mogen doen! ge gaat ook geen geneeskunde studeren om nadien mensen omzeep te helpen e!

[BAT] Hydra

Legacy Member
zarathustra zei:
elke belg is verplicht de wet te kennen, en je gaat me niet vertellen dat mensen van een jaar of 16 niet weten dat diefstal illegaal is. Weten ze dat niet dan ligt de fout bij de ouders en dan nog

Wat is gestolen? Er is iets gedupliceerd geweest, NOOIT is er iets weggenomen geweest. Dit is GEEN diefstal. Dit kan helemaal niet vergeleken worden met diefstal, niemand mist iets, er is enkel wat informatie gelekt, die van marginale waarde is.

[BAT] Hydra

Legacy Member
chosen1 zei:
dikke ² !

zeker in de richting waar die jongens inzitten moeten ze weten dat ze zoiets niet mogen doen! ge gaat ook geen geneeskunde studeren om nadien mensen omzeep te helpen e!

Wat voor een mislukte vergelijking maak jij nu... Het is niet dat ze opzettelijk na de schooluren hebben ingebroken om harde schijven te pikken om de data eraf te halen, ze hebben ook niet de computers proberen te hacken, ze hebben gewoon een onschuldig bestand gekopieerd... Mensen vermoorden is wreed en valt absoluut niet te vergelijken met een kopie van een bestand maken, dat onmogelijk mensen fysiek leed kan berokkenen.

[BAT] Hydra

Legacy Member
zarathustra zei:
mensen moeten leren om verantwoordelijk te zijn voor hun daden.

Dus niet als een _sukkel_ op usb-sticks paswoorden zetten, en bovendien die usb stick laten rondslingeren op sharen op het netwerk, hij is de volwasenne hier, dat hij zijn verantwoordelijkheid maar opneemt.

maatje

Legacy Member
[BAT] Hydra;8209007 zei:
Wat voor een mislukte vergelijking maak jij nu... Het is niet dat ze opzettelijk na de schooluren zijn ingebroken om harde schijven te pikken om de data eraf te halen, ze hebben ook niet de computers proberen te hacken, ze hebben gewoon een onschuldig bestand gekopieerd... Mensen vermoorden is wreed en valt absoluut niet te vergelijken met een kopie van een bestand maken, dat onmogelijk mensen fysiek leed kan berokennen.
Ze hebben geen onschuldig bestand gekopieerd, ze wisten dat die bestand lijst met wachtwoorden bevatte dan weet je dat het niet voor u bestemd is. Ze hebben schade berokkend met wachtwoorden dat NIET bestemd is voor hen.

Gentei

Legacy Member
Degene die die gegevens heeft gestolen is ook geen snuggere ze imo, ik bedoel je studeert in IB, je weet iets meer over pc's dan de normale mens, ik bedoel ga naar een internet cafe en log vandaar in dan kunnen ze u al niet meer opsporen.
Ook al heb je die gegevens om in te loggen dat moet je nu niet aan jan en alleman vertellen "hey ik kan inloggen, ik heb alle paswoorden".
Er zitten overal een paar slijmballen die dit zeker willen vertellen aan de directie en leerkrachten..
En de leerkracht is ook en dumbass ik bedoel check toch alles en wrm zet je in hemelsnaam belangrijke gegevens op een usb stick die je dagelijks gebruikt, het is alsof je om die toestand zelf hebt geroepen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan