Archief - werken als pc hersteller, waar te beginnen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fir3wulf

Legacy Member
kheb het ook gehad da er onder garantie ram vervangen is geweest. Kheb ook ram van een minder goed merk teruggehad.

Godzilla*Akira

Legacy Member
Die opleidingen van de VDAB zijn die iets "waard"?
Bedoel leer je daar enkel wat dingen die een kind van 12 jaar al zou kunnen of is het echt wel veel info, leren en praktijk?
Of zou avondschool van betere kwaliteit zijn?

demon326

Legacy Member
Dark^Wolverine zei:
Die opleidingen van de VDAB zijn die iets "waard"?
Bedoel leer je daar enkel wat dingen die een kind van 12 jaar al zou kunnen of is het echt wel veel info, leren en praktijk?
Of zou avondschool van betere kwaliteit zijn?

ik doe avond school voor computer technieker en in het 2de deel komt er toch veel meer dan basic shit aan te pas :D

The_wave

Legacy Member
Ik heb 2 keer meegedaan met de testen bij VDAB voor pc technicus, ik was overal ruim op geslaagd behalve wiskunde... daar moest je minstens 70% op hebben dacht ik, voor de rest mocht je gewoon buizen (hardware kennis, os'en,...) Als je het dan moet opnemen tegen personen die hoge school gedaan hebben hebt ge gewoon pech net als ik. Over de kwaliteit van de opleiding zelf kan ik niets zeggen.
Heb uiteindelijk maar via Syntra 2 jaar pc technicus gevolgd waarbij je na het eerste jaar ook kan gaan voor netwerkbeheer (+2jaar). De opleiding zelf vond ik maar zwak, zeker als je al een ruime voorkennis hebt. Je zit daar met verschillende soorten mensen, de ene wil gewoon wat bijleren als hobby de andere daarentegen wil hier zijn beroep van maken.
Als ik terug moest kiezen zou ik via Hik (hoger instituut de kempen) avondschool informatica doen (a1 niv) dan heb je tenminste iets fatsoenlijks wat je kan voorleggen tov vdab of syntra...

The_wave

Legacy Member
Je word op voorhand getest bij vdab op allerlei vlakken, één daarvan is wiskunde :-) De beste gaan natuurlijk door.

demon326

Legacy Member
The_wave zei:
Je word op voorhand getest bij vdab op allerlei vlakken, één daarvan is wiskunde :-) De beste gaan natuurlijk door.

die wiskunde is eigenlijk niet echt nodig als ge voor pc technieker wilt gaan..

ben gisteren zelf een gesprek gaan doen in een winkel en ze zeiden zelf wiskunde is niet echt een belangerijk onderdee;;)

TheCrow7

Legacy Member
The_wave zei:
Je word op voorhand getest bij vdab op allerlei vlakken, één daarvan is wiskunde :-) De beste gaan natuurlijk door.

Bij de VDAB werken dus blijkbaar ook idioten.

Wiskunde kennis is belangrijk voor een programmeur. Maar als je daarop potentiële pc-techniekers valideert, dan ben je een uilskuiken.

jan1978

Legacy Member
(degelijke) cursussen volgen. Met een getuigschrift of diploma toont ge niet alleen dat ge die stof beheerst, maar ook toegewijd zijt en u kunt inspannen.

Ge denkt toch nie da werkgevers de illusie hebben om personeel te vinden die alles kennen en perfekt beheersen? Een job is groeien zenne, en als ge de wil en karaktertrekke toont om naast een basiskennis te blijven evolueren gaat ge al meer succes hebben.

Cyclone

Legacy Member
mijn nokel zijn pc hebben ze in de pc winkel 2keer geformateerd & de 3de keer is hij bij mij gekomen en er moest gewoon een extra koeler in...

2*25euro ....

TheCrow7

Legacy Member
Formateren, sounds so 90's... Jaren geleden dat ik dat nog heb moeten doen (buiten nieuwe hdd's natuurlijk). En ik heb dan zelf in de stiel gezeten.

Afijn, €25 is dan nog een zeer schappelijk bedrag. Als je bekijkt wat sommige winkels durven aanrekenen.

Suicide Monkey

Legacy Member
Hetgeen waar ik een hekel aan heb is als je een nieuw onderdeel hebt gekocht en het werkt niet direct goed is dat dan de verkoper afkomt met "breng je computer eens binnen" ipv een paar mogelijke oorzaken te geven, dan zoek ik liever op internet nog wat verder naar een oplossing en als het niet anders kan breng ik dat stuk gewoon terug zodat ze het zelf kunnen testen. Ik begrijp wel dat ze wel eens van die toestanden binnenkrijgen waarvan je denkt van hoe is het mogelijk maar ik heb geen goesting om te betalen voor iets dat ik zonder problemen zelf kan doen. Ooit ben ik eens een winkel binnengestapt om prijs te weten van een omvormer om van een USB poort naar RS-232 te gaan en volgens de verkoper bestond, toen was de laatste keer dat ik die winkel ben binnengeweest. Grappig zijn ook die moeders/vaders die met zoonlief de winkel binnenstappen met een doos vol onderdelen die ze daar gekocht hebben omdat die ook eens zelf een pc wou samenstellen :p

^MystiQ

Legacy Member
Ik heb ook al ne PC samengestoken ze, toen dak 16 was, mijn zat erbij maar die wistek zelfs niet wa ik allemaal deed, en om de 5 stappen, tga toch nie kapot zijn é ?

En na een uurke werk was alles geinstaleerd en werkte alles. Nu 4-5jaar later werkt diene PC nog altijd feilloos :D

Quilombo

Legacy Member
TheCrow7 zei:
Formateren, sounds so 90's... Jaren geleden dat ik dat nog heb moeten doen (buiten nieuwe hdd's natuurlijk).

tja, niet alle mensen kunnen zonder porn he ;)

binnenkort zelf nog es formatteren, iets meer dan twee jaar geleden en ik begin het stilaan te merken :)

bartje_n

Legacy Member
The_wave zei:
Je word op voorhand getest bij vdab op allerlei vlakken, één daarvan is wiskunde :-) De beste gaan natuurlijk door.

da is niet waar dat de beste door gaan

ik heb deze opleiding ook willen doen en der waren toen ook testen afgenomen en haalde ruim over de 90 en daarna komen ze zeggen: sorry meneer maar ge zult de opleiding moeten doen via de hoge school, wij willen oudere mensen de kans geven voor deze opleiding te doen :s

azerty_2006

Legacy Member
bartje_n zei:
da is niet waar dat de beste door gaan

ik heb deze opleiding ook willen doen en der waren toen ook testen afgenomen en haalde ruim over de 90 en daarna komen ze zeggen: sorry meneer maar ge zult de opleiding moeten doen via de hoge school, wij willen oudere mensen de kans geven voor deze opleiding te doen :s

Dit mag toch zomaar niet (mensen uitsluiten)?

Dr.White widow

Legacy Member
ik heb geen diploma, enkel informatica beheer gevolgd niet afgestudeerd.

En ik werk nu al 1j+ voor ISS Office Service Support

Zoeken en solliciteren is de boodschap, wie da zegt da spontaan solliciteren geen goei gedacht is.... dan heb ik het tegendeel bewezen, ik heb relatief goed inkomen, een auto, tankkaart en gsm vant werk.

Wie nie waagt, blijft maagd é ;)

Mr zappa

Legacy Member
bartje_n zei:
ik heb 8 jaar ervaring met pc's en zonder diploma/ervaring zullen ze u nergens aannemen

Dat het diploma moet hebben dat te maken heeft met pc's is totaal onjuist, ervaring natuurlijk wel!

Ik heb een diploma opvoeder en heb 3 jaar bij een gekende pc zaak gewerkt, zoals vele anderen die ik ken, waarvan een aantal zelfs hun middelbaar niet heeft uitgedaan :) , 1 van mijn vrienden is nu zelfs netwerkbeheerder bij een groot brussels bedrijf en die heeft nooit zijn school afgemaakt!

Probeer eens bij www.extrasoft.be; weet dat ze tijdje geleden daar pc herstellers nodig hadden.

En dat van die wiskunde kennis bij de vdab moet ge niet overdrijven he , das wiskunde die je in het 5-6 middelbaar krijgt ^^

User_BELGIUM

Legacy Member
probeer dit tegenwoordig maar eens toe te passen.
want "toen" kon dat
"nu" niet meer

nu moet je je al meteen kunnen bewijzen en vooral zelfstandig werken
5j geleden kon je nog vragen stellen, maar vandaag de dag no way
je bent al verondersteld het antwoord te weten voordat je de vraag gesteld hebt, bij wijze van spreken

Chickenlal

Legacy Member
Mr zappa zei:
En dat van die wiskunde kennis bij de vdab moet ge niet overdrijven he , das wiskunde die je in het 5-6 middelbaar krijgt ^^


En die ben ik al allemaal vergeten. Kheb ook eens meegedaan aan zo'n test van de vdab..

Maar hoe ge logaritmes moest oplossen, awelja da weet ik dus wel niemeer ze...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan