Archief - werken als pc hersteller, waar te beginnen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

azerty_2006

Legacy Member
Goede middag.

Ik ben nu a 2 jaar van school af (ben 20).
In school heb ik altijd als vak hout gevolgd.
Heb in die 2 jaar al 3 jobs gedaan. Maar bij elke job kreeg ik snel het gevoel van "Omg, moet ik dit de rest van mijn dagen gaan doen :x"

Smorgens heb dan ook totaal geen zin om te gaan werken hierdoor. Mensen zeggen mij altijd dat ik moet doen wat ik graag doe en daar zit nu juist mijn probleem.

Van kleinsaf heb altijd groote intresse in Computers in het algemeen.
Ik zou zéér graag PC's herstellen als job, of toch iets in die aard.
Alleen weet ik niet waar te beginnen. Ik heb uiteraard ok geen diploma hiervan.
Wat zou ik dus moeten doen om een job als deze te bemachtigen?
En waar zoek ik best naar open vactures in deze richting?

Greetz :)

roslar

Legacy Member
In computerwinkels zoals www.computercheckpoint.be en andere computerwinkels kan je meestal aan de slag als verkoper en meestal worden er daar dan ook computers hersteld. Je moet mss daar je licht eens opsteken en bij de vdab en enkele interimkantoren ;)

azerty_2006

Legacy Member
Je moet mss daar je licht eens opsteken en bij de vdab en enkele interimkantoren

Heb ik gedaan maar ben daar ook niet verder me gekomen :s

sry voor de typo's btw.

bartje_n

Legacy Member
ik heb 8 jaar ervaring met pc's en zonder diploma/ervaring zullen ze u nergens aannemen

azerty_2006

Legacy Member
Wat is dan weer te verstaan onder ervaring?

Ik help veel vrienden en vrienden van vrienden met pc problemen. Zowel hardware als software (ook beetje linux). Ik kan zeggen dat ik redelijk snel het probleem kan vinden en dan herstellen.

edit:
Ook heb ik soms dat als ik iets vraag in een pc winkel ze niet weten over wat ik het heb. Dan denk ik toch zo ff van waarom geraak ik niet aan dit werk en hij wel??...

edit2: ik heb ook een tijdje oude pc's verzameld om meer kennis te verzamelen over oude hardware. De oudste die ik heb is de IBM Personel Computer (een legende :p) uit 1980-1981. verder is dos en windows 3.11 ( en vroeger) ook geen probleem. ik denk wel dat ik enige ervaring heb? :unsure:

bartje_n

Legacy Member
ervaring op papier hebt ge nodig, ik kon natuurlijk wel facturen laten zien van 100+ pc's die ik had geassembleert maar dan is het nog heel moeilijk

Pana

Legacy Member
azerty_2006 zei:
Wat is dan weer te verstaan onder ervaring?

Ik help veel vrienden en vrienden van vrienden met pc problemen. Zowel hardware als software (ook beetje linux). Ik kan zeggen dat ik redelijk snel het probleem kan vinden en dan herstellen.

Hij bedoeld relevante werkervaring of tenminste een diploma in een iT richting.

RpR

Legacy Member
Een van dezer dagen zul je zelf een diploma nodig hebben om achter de vuilniskar te lopen. (Niets tegen die mensen! Veel respect ervoor)

Je kan bijscholingscursussen volgen zodat je certificaten behaalt.

maxdevis

Legacy Member
azerty_2006 zei:
Heb ik gedaan maar ben daar ook niet verder me gekomen :s

en hebben die je niets gezegd over de opleidingen van de vdab tot vb ict-helpdeskmedewerker ofzo?

toch nog maar eens teruggaan dan

demon326

Legacy Member
azerty_2006 zei:
moet daarvoor betaald worden of is deze gratis te volgen ?

de goede curussen betaald ge denk ik wel hoor:) maar hoe dat met de vdab zit geen idee :)

Thallyos

Legacy Member
Trouwens, als je werknemer bent kun je opleidingscheques kopen waardoor je de opleidingen aan de VDAB voor de helft van de prijs kunt doen ofzo.

Maar zoals hierboven staat, beetje zelf inspanning doen zal wel niet teveel gevraagd zijn als je echt wil iets anders doen?

TheCrow7

Legacy Member
azerty_2006 zei:
Ook heb ik soms dat als ik iets vraag in een pc winkel ze niet weten over wat ik het heb. Dan denk ik toch zo ff van waarom geraak ik niet aan dit werk en hij wel??...

Dat zijn verkopers. De echte techniekers staan niet aan de balie, maar meestal zijn het combinatiejobs: verkoper/technieker. Kan jij verkopen en targets halen ? Ben je twee-talig ? ...

Wat hebben zij wel ? Een diploma of getuigschrift. Ik wil je niet ontgoochelen maar ik denk dat weinig pc winkels iemand gaan aanwerven met een diploma hout.

Zelfstandige worden in de branche zou ik ook zeker afraden. Been there, done that.

Zoals hierboven dus: ga een cursus volgen.

jorrelemargi

Legacy Member
als ge echt die richting wil uitgaan zou ik voorstellen dat ge een cursus/opleiding volgt bij de VDAB, ge gaat daar geen spijt van hebben en wél een job vinden met computers

Obscurax

Legacy Member
Graag gedaan kwas er toevallig ook naar opzoek :)

EDIT: hmm komt door die search, kan blijkbaar de opleiding link nie kopieren. Zoek gewoon op die 2 termen en je vindt ze wel. Het zijn vdab erkende opleidingen waar je een certificaat voor krijgt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan