Archief - werken als pc hersteller, waar te beginnen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kerlesh

Legacy Member
Ik zou je wel willen waarschuwen dat het niet zo makkelijk is hier werk in te vinden.
Je moet er eigenlijk meteen bij zijn als er ergens een nieuwe vacature opduikt en zoals hier al vermeld is een opleiding of dergelijk meestal tog wel nodig. En dan nog...

Ik heb zelf 3jaar informaticabeheer gedaan als middelbare opleiding met respectievelijk 5h hardware(pc's in elkaar steken, netwerkbeheer, ...), 3h software(vb, vb.net, programeren in office, ...), 2h elektronica, ... en ben zelf ook al geruime tijd op zoek naar zulk werk.
Het grootste probleem is eigenlijk dat de meeste computerwinkels niet zo groot zijn en dus met een man of 3 a 4 al toekomen. Dit aantal hebben ze meestal al en dus staan ze niet te springen om extra personeel aan te nemen.
Dus zoals ik al zei, je moet er eigenlijk meteen bij zijn als er een nieuwe vacature komt of het geluk hebben dat er net in de buurt een nieuwe winkel open gaat. Spontane solicitaties moet je in dit soort werk niet doen(spreek van ondervinding).

Forze

Legacy Member
De meeste echte herstelcentra werken via spontane sollicitatie, omdat zij meestal mensen willen die reeds in het "wereldje" zitten & die reeds enkele jaren ervaring hebben. Het beste dat je kan doen als je in zulke zaken geinteresseerd bent is solliciteren in een pc-winkel, enkele jaren als verkoper werken & ondertussen een deel bijleren van PC's. PC's repareren van vrienden is erg leuk & soms uitdagend, maar pc's repareren & fouten opsporen in winkels & reparatiecentre is een heel ander paar mouwen. Je zit onder tijdsdruk, je hebt meestal beperkte mogelijkheden vanwege de fabrikant & meestal nog enkele razende klanten die je gerust moet stellen; ook ben je verantwoordelijk voor de papierwinkel die erbij komt & dit is ook niet om mee te lachen.

Ik werk zelf ondertussen al 5.5 jaar als verkoper/technieker bij Exell, heb ondertussen een aantal MCSE certificaten (nt 4.0, 2000, 2003 (met spec. security)) & ben ook begonnen zonder diploma. Ik doe mijn job enorm graag (toffe collega's, goede uren, goed betaald in verhouding naar uren & werk, interessante extra's) & als ik mijn werk moest verliezen, zou ik normaal niet erg lang naar werk moeten zoeken ;) .

azerty_2006

Legacy Member
Dus is het nu verstandig of niet om zomaar een pc shop binnen te stappen en te vragen of ze nog werknemers zoeken ? Desnoods zeg ik dat ik gerust een paar dagen voor niets wil werken zodat ze kunnen zien of ik voldoe aan hun eisen of niet.

T€RM!N4T0R

Legacy Member
azerty_2006 zei:
Dus is het nu verstandig of niet om zomaar een pc shop binnen te stappen en te vragen of ze nog werknemers zoeken ? Desnoods zeg ik dat ik gerust een paar dagen voor niets wil werken zodat ze kunnen zien of ik voldoe aan hun eisen of niet.

Hmm dan laat je van je profiteren eigenlijk, vraag mss voor weekendwerk ofzo, of als extra kracht, da je kan invullen moest iemand ziek zijn. Iets als een vakantiejob dus ongeveer.
Wel interessante topic, zou dit ook mss wel nog doen.

azerty_2006

Legacy Member
T€RM!N4T0R zei:
Hmm dan laat je van je profiteren eigenlijk, vraag mss voor weekendwerk ofzo, of als extra kracht, da je kan invullen moest iemand ziek zijn. Iets als een vakantiejob dus ongeveer.
Wel interessante topic, zou dit ook mss wel nog doen.

Dan verdien je toch wel wat weinig niet :unsure: ?

User_BELGIUM

Legacy Member
je moet in elk geval niet in Kortrijk en omgeving werk gaan zoeken -_-

ik heb een jaar stage gedaan in zo'n "herstel" plaats en werken en voor geleerd eigenlijk
en ik zeg u
ge zult VAAK een oog moeten dichtknijpen en moeten aanzien hoe mensen bedrogen worden.. geloof mij.. iedereen doet het..

(vb: 5minutjes werk => 34euro)
(vb2: virusscan + anti-spyware => weet ik hoeveel in elk geval +100euro)
(vb3: nieuw 500mb ramlatje uithale, oud 500mb erin om "te testen" maar het oude erinlaten en de mensen nog eens ervoor laten betalen ook)
(vb4: klant vraagt pc na te zien want ie is "traag", => format zonder te checken)
enz enz enz enz, kheb ervaring genoeg om te weten wat voor een bedriegelijke business dit is.


edit:
de winkels hier spelen dan ook nog eens onder 1 hoedje om de prijs hoog te houden

i can give u names! (maar ik doe het nie want mn kans om ooit nog werk te hebben zal ferm afnemen gezien ze forums checken en ik getekend heb dat ik moest zwijgen)

demon326

Legacy Member
User_BELGIUM zei:
je moet in elk geval niet in Kortrijk en omgeving werk gaan zoeken -_-

ik heb een jaar stage gedaan in zo'n "herstel" plaats en werken en voor geleerd eigenlijk
en ik zeg u
ge zult VAAK een oog moeten dichtknijpen en moeten aanzien hoe mensen bedrogen worden.. geloof mij.. iedereen doet het..

(vb: 5minutjes werk => 34euro)
(vb2: virusscan + anti-spyware => weet ik hoeveel in elk geval +100euro)
(vb3: nieuw 500mb ramlatje uithale, oud 500mb erin om "te testen" maar het oude erinlaten en de mensen nog eens ervoor laten betalen ook)
(vb4: klant vraagt pc na te zien want ie is "traag", => format zonder te checken)
enz enz enz enz, kheb ervaring genoeg om te weten wat voor een bedriegelijke business dit is.


edit:
de winkels hier spelen dan ook nog eens onder 1 hoedje om de prijs hoog te houden

i can give u names! (maar ik doe het nie want mn kans om ooit nog werk te hebben zal ferm afnemen gezien ze forums checken en ik getekend heb dat ik moest zwijgen)

niet elke winkel is zo hoor :D

ik heb hier een winkel in de buurt die zeer goede prijsen heeft.. pc was 3 dagen binnen heb 28 euro moeten betalen endan nog het ram betaald dat vervangen is door nieuw:)

User_BELGIUM

Legacy Member
benny zei:
niet elke winkel is zo hoor :D

ik heb hier een winkel in de buurt die zeer goede prijsen heeft.. pc was 3 dagen binnen heb 28 euro moeten betalen endan nog het ram betaald dat vervangen is door nieuw:)

west-vlaanderen en goeikoop PC dinges
gaan niet samen :)

kheb nog nooit een onderdeel gekocht in west-vlaanderen
en iedereen die er wat van kent ook niet (die ik ken)

Reptiel

Legacy Member
TheCrow7 zei:
Dat zijn verkopers. De echte techniekers staan niet aan de balie, maar meestal zijn het combinatiejobs: verkoper/technieker. Kan jij verkopen en targets halen ? Ben je twee-talig ? ...

Wat hebben zij wel ? Een diploma of getuigschrift. Ik wil je niet ontgoochelen maar ik denk dat weinig pc winkels iemand gaan aanwerven met een diploma hout.

Zelfstandige worden in de branche zou ik ook zeker afraden. Been there, done that.

Zoals hierboven dus: ga een cursus volgen.

Zypho is hier het perfect voorbeeld van dat het WEL kan.

Hij heeft beroeps gedaan , houtbewerking, heeft dan zijn 7de jaar volmaakt (technisch diploma), hij heeft daarna een jaar of 2 gewerkt, hij werd het ook beu, heeft dan een opleiding van de VDAB gevolgd (PC-technicus denk ik) en dan gewoon gesolliciteerd in een computerwinkel, waar ze een stockbeheerder/verkopen nodig hadden en die is na enkele proeven aanvaard.
Ondertussen helpt hij ook soms mee met de techniekers als het te druk is.

Zo zie je maar als je wil, ....

Maar idd volg je best eerst een cursus aan de VDAB, kost niet veel en je kan thuis leren.

Succes en groetjes

Reptiel

Legacy Member
User_BELGIUM zei:
west-vlaanderen en goeikoop PC dinges
gaan niet samen :)

kheb nog nooit een onderdeel gekocht in west-vlaanderen
en iedereen die er wat van kent ook niet (die ik ken)

tja, in België meot je niet kopen, als je er iets van kent, door de € kun je niet meer opboxen tegen Nederland en Duitsland, want de import kosten zijn gewoon stukken goedkoper + de btw is er goedkoper.

User_BELGIUM

Legacy Member
Reptiel zei:
tja, in België meot je niet kopen, als je er iets van kent, door de € kun je niet meer opboxen tegen Nederland en Duitsland, want de import kosten zijn gewoon stukken goedkoper + de btw is er goedkoper.

-niet meer he in Duitsland :) btw is er omhoog gegaan


-als de cursus uitkomt van de VDAB is dat normaal gratis ze


-(kvond het vroeger grappig: 30/06/2005 afgestudeerd => 01/06/2005 ga ik solliciteren en ik krijg de vraag "heb je al enige werkervaring" xD )

democracy02

Legacy Member
in pc winkel met open vacature, voorstellen om een weekje gratis bij hen te werken om jezelf te bewijzen.

Yo-Han

Legacy Member
ga naar de site vdab.be en zoek op beroepsopleidingen..Links werken niet van hieruit omdat ge moet inloggen op de vdab site

ps idd computer checkpoint zoekt mensen ivm 2 nieuwe winkels..heb hier vacature van vdab consulent gehad,maar zelfs ik als a2 elektrieker die voor hobby z'n eigen pc's in elkaar steekt,heb weinig kans tegen ervaren ict'ers omdat je de straat kan leggen met ict'ers vandaag

?therapy?

Legacy Member
roslar zei:
In computerwinkels zoals www.computercheckpoint.be en andere computerwinkels kan je meestal aan de slag als verkoper en meestal worden er daar dan ook computers hersteld. Je moet mss daar je licht eens opsteken en bij de vdab en enkele interimkantoren ;)
Daar zul je wel je diploma voor moeten hebben vrees ik :) men broer heeft daar ook 3 jaar gewerkt ^^
en idd, gewoon een weekje werken zonder loon als je zeker bent van je stuk :p

Reptiel

Legacy Member
User_BELGIUM zei:
-niet meer he in Duitsland :) btw is er omhoog gegaan
ja oké,maar 2% meer, maar toch nogaltijd goedkoper, maar de import kosten is daar nog altijd een stuk goedkoper.
Hopelijk wordt daar ook eens iets aan gedaan, want als je van oneerlijke concurentie praat ...

Mr Syphon

Legacy Member
User_BELGIUM zei:
-(kvond het vroeger grappig: 30/06/2005 afgestudeerd => 01/06/2005 ga ik solliciteren en ik krijg de vraag "heb je al enige werkervaring" xD )

vakantiewerk en weekendwerk is ook ervaring eh :p

^MystiQ

Legacy Member
User_BELGIUM zei:
je moet in elk geval niet in Kortrijk en omgeving werk gaan zoeken -_-

ik heb een jaar stage gedaan in zo'n "herstel" plaats en werken en voor geleerd eigenlijk
en ik zeg u
ge zult VAAK een oog moeten dichtknijpen en moeten aanzien hoe mensen bedrogen worden.. geloof mij.. iedereen doet het..

(vb: 5minutjes werk => 34euro)
(vb2: virusscan + anti-spyware => weet ik hoeveel in elk geval +100euro)
(vb3: nieuw 500mb ramlatje uithale, oud 500mb erin om "te testen" maar het oude erinlaten en de mensen nog eens ervoor laten betalen ook)
(vb4: klant vraagt pc na te zien want ie is "traag", => format zonder te checken)
enz enz enz enz, kheb ervaring genoeg om te weten wat voor een bedriegelijke business dit is.


edit:
de winkels hier spelen dan ook nog eens onder 1 hoedje om de prijs hoog te houden

i can give u names! (maar ik doe het nie want mn kans om ooit nog werk te hebben zal ferm afnemen gezien ze forums checken en ik getekend heb dat ik moest zwijgen)

En nu gaan ze weer allemaal afkomen, boeboe, dit is niet waar, dikke zever en si en la.

Kheb het allezins mogen horen toen ik hier iedereen vertelde over de corrupte zaken bij siemens.
Ge zijt beter da ge gewoon zwijgt over corruptie want geen kat die u gelooft. :)

killgore

Legacy Member
Math'ke zei:
En nu gaan ze weer allemaal afkomen, boeboe, dit is niet waar, dikke zever en si en la.

Kheb het allezins mogen horen toen ik hier iedereen vertelde over de corrupte zaken bij siemens.
Ge zijt beter da ge gewoon zwijgt over corruptie want geen kat die u gelooft. :)

Tja.

Ik weet enkel dat ik deze zomer eens pc van collega's van men ma op orde zette. Die gingen eerst al bij een "kennis" van de vader die het al goedkoper deed als zogenaamde profs maar had het wel (zwaar) verknoeid.

Wat heb ik uiteindelijk moeten doen: format (ze hadden ergens 3x windows geïnstalleerd en ik had echt geen zin om die mess op te kuisen).
Heb al hun documenten gered, alle progs herinstalleerd (niet dat dat veel is), windows opnieuw geïnstalleerd en de nodige partities gemaakt zodat ze de volgende keer neit te veel meer moesten prutsen als er iets misloopt. Ook een volledige update van windows en een virusscanner, firewall & spywarescanner installed, ... . Kortom: em stond in orde.
Heeft me aan echt werken mssch 2uur gekost (tijdens installs zat ik gewoon op men eigen pc bezig + de meeste van die std-progs heb ik op cd-rom liggen).
IK wou ergens 25€ vragen op zen max, die mensen wilden me hetzelfde geven als die kerel die het dus al 'goedkoop' deed -> 100€. Ik voel me zelfs al slecht omdat ik 50€ heb aanvaard :(. Heb hun dan maar gezegd dat als ze nog eens iets voorhebben ik het wel gratis doe ... .

edit: dit is zelf meegemaakt, ik ken genoeg verhalen van vrienden die pc binnendeden, waar ze het minder goed deden als hierboven en ze 100-150€ kwijt waren.

speckie1987

Legacy Member
mijn vader doet dit als bijberoep pc's herstellen en samenstellen enzo

en hij heeft diploma van regent frans en extra jaar boekhouden dus da heeft totala niets met informatica te maken

tenigste is ge verdient er genen bal mee dus kzou het u zeker ten sterkste afraden om da als full time job te pakken zker alsde gene winkel ofzo gaat hebbe of nen basis daje toch ni van 0 moe beginne
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan