Archief - tijdreizen en dergerlijke

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Thales

Legacy Member
ik heb gistren gekeken naar de film Timeline en die film heeft me aan het denken gezet. Nu, in die film ontdekken ze een soort van wormgat waardoor ze naar een bepaalde plek in het verleden kunnen reizen. Nu vroeg ik me af of tijdreizen wel degelijk kan? Ik heb horen vertellen dat je daardoor sneller moet zijn dan het licht... alleja, maar dat gaat er bij mij zeer moeilijk in. Hoe kan je nu sneller zijn dan het licht van 600 jaar geleden. Ik snap niet goed hoe dat mogelijk zou zijn. Het licht van 600 jaar geelden heeft de aarde al lang bereikt, dus hoe kan je dat nu inhalen? zou het dan mogelijk zijn zoals in die film? met wormgaten dan? In films ( ik weet wel het zijn films ) zeggen ze ook als je bijv in de tijd terug reist en iemand vermoord een ouder van je dat je dan bijv niet meer zal leven. Dus als jij bijv mee reist in de tijd zul je dan terplekke vervagen?

nuja, ik dacht daaraan toen ik niet kon slapen vanacht ^^
Ook dacht ik bijmezelf, moest ik om de een of andere reden ooit in het verleden geraken. Dat ik eigenlijk totaal van geen inbreng zou zijn. Kbedoel je hebt dan bijv 600 jaar meer kennis, maar eigenlijk ben je er nix mee, want zelf kan je nix van die kennis vervaardigen. Bijv. een lamp, of electriciteit ofzo of gewoon domweg een frigo... we weten allemaal wat het is, maar zou je het zelf kunnen vervaardigen... infeite ben ik gewoon afhankelijk van een klasse elite-intellectuelen.

nuja, dit terzijde ^^

bartnijs

Legacy Member
je kan idd terug rijzen in de tijd maar alleen zien dan

wanneer je sneller dan het licht kan gaan en je gaat van de aarde weg tegen bv 2x de snelheid van het licht en je wilt iets zien van 2 jaar geleden, dan moet je 1 jaar lang tegen de snelheid van het licht weggaan van de aarde om dan naar de aarde toe te kijken met een hele grote telescoop en het licht wat je dan opvangt is van 2 jaar geleden


in het verleden kijken doe je continu kijk maar naar de zon het licht wat je dan zien is niet het licht van op dat moment maar van 8 min geleden

Avondland

Legacy Member
Over de technische complexiteit van tijdreizen zal ik me niet uitspreken. Ik baar me meer zorgen over het morele aspect van tijdreizen.

De kleinste verandering in de geschiedenis kan een grote kettingreactie teweegbrengen. Wat als Adolf Hitler nooit geboren was omdat zijn moeder kinderloos was gebleven? Wat als Alexander de Grote een vroegtijdige dood stierf? Wat als Napoléon Rusland versloeg? Het is niet aan ons om de geschiedenis te veranderen. Wat gebeurt is, is gebeurt en daarmee moet niet geknoeid worden. Het lijkt iedereen wel leuk om eens die roemruchte veldslagen van weleer mee te maken of die gebeurtenissen die een gigantische impact hadden op onze westerse beschaving, maar een verandering in dit gebeuren kan gevaarlijk zijn.

Holy Paladin

Legacy Member
Avondland zei:
De kleinste verandering in de geschiedenis kan een grote kettingreactie teweegbrengen. Wat als Adolf Hitler nooit geboren was omdat zijn moeder kinderloos was gebleven?
dan veroverde stalin de wereld! been there done that :p

anyway de uitleg die altijd gegeven wordt aan tijdreizen snap ik toch niet, zoals bartnijs zegt door sneller dan het licht te gaan kunt ge alleen in het verleden kijken, thats it..

Exorikos

Legacy Member
Vooruit reizen in de tijd kan, dat wordt bewezen in de relativiteitstheorie. Terug reizen in de tijd gaat echter tegen de wetten van de natuurkunde in, dus er zal eerst een stel nieuwe wetten moeten komen vooraleer dit mogelijk is, me dunkt.

Ik ben niet echt een specialist ter zake, though :p

PS: Onlans in de Fnac Mijn theorie gekocht, maar heb 'm nog altijd niet kunnen lezen... :(

Avondland

Legacy Member
Naar de toekomst zou geen enorm moeilijk technisch probleem moeten zijn. Ik dacht dat een cryogene slaap mogelijk zou zijn? Om dan wakker te worden in een veel verder gevorderde wereld. Moest die nog bestaan uiteraard.

Holy Paladin

Legacy Member
mja als ik savonds ga slapen noem ik dat geen tijdreizen he

Exorikos

Legacy Member
Holy Paladin zei:
mja als ik savonds ga slapen noem ik dat geen tijdreizen he
Een cryogene slaap is een lichaam bevriezen, zodat eht niet meer verouderd en het dan terug ontdooien en terug tot leven brengen. Dit is echter nog in een zeer experimentele fase, wie weet komt het ervan. :)

astragtuner

Legacy Member
Ik kan een uur terugaan in de tijd...gewoon naar Engeland vliegen :p

Avondland

Legacy Member
Exorikos zei:
Een cryogene slaap is een lichaam bevriezen, zodat eht niet meer verouderd en het dan terug ontdooien en terug tot leven brengen. Dit is echter nog in een zeer experimentele fase, wie weet komt het ervan. :)
Doet me denken aan Futurama ... :D

Ik denk niet dat vele mensen staan te popelen om die cryogene slaap te doen. Eenzame mensen die in de toekomst hun geluk willen beproeven. Het zouden voorwaar de oudste mensen op aarde zijn. Kan een mens eeuwig blijven leven op die manier?

Exorikos

Legacy Member
Avondland zei:
Doet me denken aan Futurama ... :D

Ik denk niet dat vele mensen staan te popelen om die cryogene slaap te doen. Eenzame mensen die in de toekomst hun geluk willen beproeven. Het zouden voorwaar de oudste mensen op aarde zijn. Kan een mens eeuwig blijven leven op die manier?
Groenten en vlees kan ook niet voor eeuwig in je vriezer blijven ;)

Holy Paladin

Legacy Member
mja er zijn ook dieren die zich laten bevriezen in de winter ... ik vind nog steeds niet dat dat tijdreizen is

killgore

Legacy Member
bartnijs zei:
je kan idd terug rijzen in de tijd maar alleen zien dan

wanneer je sneller dan het licht kan gaan en je gaat van de aarde weg tegen bv 2x de snelheid van het licht en je wilt iets zien van 2 jaar geleden, dan moet je 1 jaar lang tegen de snelheid van het licht weggaan van de aarde om dan naar de aarde toe te kijken met een hele grote telescoop en het licht wat je dan opvangt is van 2 jaar geleden


in het verleden kijken doe je continu kijk maar naar de zon het licht wat je dan zien is niet het licht van op dat moment maar van 8 min geleden
1) Je kan niet sneller als het licht

2) Waar staat bewezen dat de dimensie tijd niet manipuleerbaar is?

Geen pseudo-wetenschappelijke zever verkondigen aub!

ByTEsPaWn

Legacy Member
Holy Paladin zei:
mja er zijn ook dieren die zich laten bevriezen in de winter ... ik vind nog steeds niet dat dat tijdreizen is
aan 99.9% van lichtsnelheid vliegen en de tijd gaat veel sneller voor jou dan in het echte leven, zo kun je bv in één dag de dichstbijzijnde ster (buiten het zonnestelsel natuurlijk) bereiken, om dan tot te conclusie te komen dat er op aarde al 40 jaar verstreken is.

@ Avondland's eerste post: Wat je beschrijft komt grotendeels overeen met de chaostheorie. Wat als je 100 000 jaar geleden in de tijd terugkeert en een holbewoner op een bepaalde manier één minuut tegenhoudt... (bv door een steen naar zijn hoofd te gooien) Dit heeft ENORME gevolgen. De kansen bestaan dat zijn hele dagschema zo één minuut vertraagt, hij één minuut later 'paart' met zijn vrouw, waardoor de kans groot is dat een andere zaadcel de eicel bereikt, waardoor er een ander kind geboren wordt, dat dan weer andere kinderen krijgt,... Dat heeft effect op 5 000 generaties!!
ZO is het gemakkelijk om ervoor te zorgen dat de hele wereldbevolking VOLLEDIG bestaat uit andere personen da de huidige 6,5 miljard. Dat wetenschap bv nu duizend jaar achter of voor zou kunnen staan door andere personen die geboren worden...

Starrk

Legacy Member
Exorikos zei:
Vooruit reizen in de tijd kan, dat wordt bewezen in de relativiteitstheorie. Terug reizen in de tijd gaat echter tegen de wetten van de natuurkunde in, dus er zal eerst een stel nieuwe wetten moeten komen vooraleer dit mogelijk is, me dunkt.

Ik ben niet echt een specialist ter zake, though :p

PS: Onlans in de Fnac Mijn theorie gekocht, maar heb 'm nog altijd niet kunnen lezen... :(

Indien je zou vooruitreizen in de tijd zou je dan niet je eigen toekomst manipuleren?
Of het verleden van anderen?

Zelfde morele bezwaren als reizen in het verleden.

Holy Paladin

Legacy Member
lol, uw toekomst manipuleren
die ligt, in tegenstelling tot het verleden, niet vast he
maw het zal makkelijker zijn om 20 jaar te wachten en uw ding te doen, dan nu te gaan tijdreize

Starrk

Legacy Member
Als je in de toekomst gaat dan begeef je je op zich in een verleden...dus het is gewoon een cirkel :).

Als je al kan tijdreizen kan er niet maar 1 tijdsdimensie zijn.

killgore

Legacy Member
DekadeZ zei:
Als je in de toekomst gaat dan begeef je je op zich in een verleden...dus het is gewoon een cirkel :).

Als je al kan tijdreizen kan er niet maar 1 tijdsdimensie zijn.
en uw logica is ?

Sagax

Legacy Member
reizen in de tijd zal nooit kunnen, want dan hadden we het wel al gemerkt :p

die cryogene slaap-toestanden dat zie ik nog wel gebeuren :)

Solid Snake 111

Legacy Member
Als ik iets mag zeggen....

Ik ben een student wetenschappen en we hebben onlangs een heel interessante les Fysica gehad over de relativiteitstheorie. Nu, hierbij is bevestigd dat TERUG gaan in de tijd zoals de poster zei, in de film Timeline, die ik trouwens pure bullshit vond, onmogelijk is . Maar in de toekomst reizen wel...

Now, sit back and relax.

Einstein heeft bewezen dat tijd een relatief begrip is, net zoals massa. Ik ga niet in detail ivm massa, kortgezegd: hoe sneller je je voortbeweegt, hoe zwaarder jij bent. Uit de formule kunnen we afleiden dat iemand die zich voortbeweegt met lichtsnelheid een oneindig grote massa heeft, wat dus praktisch niet kan. Wat, wel kan, is u voortbewegen met een grote snelheid (cfr. Ruimtereizen). Uit Einstein's rellativiteitstheorie kunnen we afleden dat, kort gezegd, hoe sneller je je beweegt ten opzichte van iemand anders, hoe trager de tijd voor u gaat, terug ten opzichte van de andere.
Dit is geen bullshit, ze hebben het praktisch bewezen. Ze hebben twee heel nauwkeurige atoomklokken gepakt, en een op aarde gelaten en een ander in een vliegtuig gezet. De vliegtuig deed drie keer de toer rond de aarde, en wat bleek? De klok in het vliegtuig ging 17 (ongeveer hé) microseconden achter.
Een russische cosmonaut had hetzelfde voor. Hij woonde een paar jaar in een ruimtetuig en wanneer hij terugkwam op aarde, was hij ongeveer één seconde de toekomst in gereisd.
Wanneer we ion-gestuurde (of zoiets :) ) motoren ontdekken, zullen we wel degelijk veel verder de toekomst in kunnen. Bijvoorbeeld, een astronaut die voor 3 jaar de ruimte in vertrekt, en reist heel die tijd met een snelheid van 200 km/s, kan theoretisch 1 jaar de toekomst in reizen. Wat wilt zeggen, wat voor hem 3 jaar was, was voor de mensen op aarde 4 jaar.

Amai, een hele boterham...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan