Archief - Telepathie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

satanistje

Legacy Member
De onbeperktheid zij het binnen kennis, metafysica, het is datgene wat we willen vatten maar nog niet kunnen vatten, het is als een vat water dat groter wordt naarmate de inhoud.

Deus ex Machina

Legacy Member
satanistje zei:
De onbeperktheid zij het binnen kennis, metafysica, het is datgene wat we willen vatten maar nog niet kunnen vatten, het is als een vat water dat groter wordt naarmate de inhoud.

en hoe weet je dat dat bestaat?

satanistje

Legacy Member
nu bega je dezelfde fout die ik beging :p

filosofie en wetenschappen zijn onafhankelijk van elkaar maar ze kunnen elkaar wel aanvullen.

Yasutoko

Legacy Member
Euhm, wij narrow minded??

Nee hoor, wij supporteren juist voor mensen die langs 2 kanten zien, maar jij kijkt enkel naar 1 kant, en weigert naar de andere kant te zien omdat JIJ een standvaste theory hebt.

Nou, dan kan ik ook zo'n dingen gaan beginnen zeggen enzo.. Maar ach :).

Al zou ik hier bewijzen neerleggen, zou je het gewoon pinnen aan ' vals ' of ' kan niet ' OF ' puur geluk '.

Ik weet al genoeg nu over u & hoe gij in mekaar zit, en your secrets :).

Bacon

Legacy Member
Deus ex Machina zei:
out of body experiences, wat sommigen 'telepathie' noemen, de tunnel licht die je ziet als je sterft, etc al die dingen zijn al weerlegd.

Zo, begint hier op een 9/11 discussie te trekken, "das allemaal niwaar!".

Kan u misschien vertellen wat u wil zeggen met 'weerlegd' en misschien enkele bronnen tonen om dit aan te duiden?

satanistje

Legacy Member
Blackmore guesses it has to do with the structure of the visual cortex, the part of the brain that contains a "map" of what the eyes see. "There are lots of [cortical] cells representing the center of the visual field but very few for the edges," she says. As the brain begins to lose control, whether due to oxygen loss, drugs, or fatigue, random neural firing apparently begins to occur, which the mind interprets as light. Since there are more cells in the center of the visual field than at the edge, you get the impression of a light at the end of a tunnel. As random firing increases, the "light" takes up a larger portion of the visual field, making you think you are floating toward the light source.

You also don't have to be near death to have an out-of-body experience. We know that surgical stimulation of the brain can trigger extremely realistic recreations from memory, and something similar probably occurs during an OBE or NDE. Subjects see themselves from afar because many people habitually use a bird's-eye view when dreaming or remembering. (If you're one of them, research suggests you may be more likely to have an OBE.) In short, Blackmore thinks that while the near-death experience is real, it can be explained on neurological grounds. Disillusioning, but in keeping with science's role as party pooper to the human race.

Deus ex Machina

Legacy Member
Yasutoko zei:
Euhm, wij narrow minded??

Nee hoor, wij supporteren juist voor mensen die langs 2 kanten zien, maar jij kijkt enkel naar 1 kant, en weigert naar de andere kant te zien omdat JIJ een standvaste theory hebt.

Nou, dan kan ik ook zo'n dingen gaan beginnen zeggen enzo.. Maar ach :).

Al zou ik hier bewijzen neerleggen, zou je het gewoon pinnen aan ' vals ' of ' kan niet ' OF ' puur geluk '.

Ik weet al genoeg nu over u & hoe gij in mekaar zit, en your secrets :).

waw je hebt zelf lange afstands telepathie blijkbaar, heet dat dan 'homing-telepathie'?

en lees men posts eens met aandacht en niet selectief, ik zeg juist dat er niet zo iets bestaat als een besluitende theorie, maar dat wil niet zeggen dat je daarom maar eender wat mag aannemen. En tis niet omdat je met 'bewijs' aankomt dat ik het daarom ook zou moeten aanvaarden. tis trouwens eens nuttig te denken over wat je in zulke zaken als 'bewijs' kan beschouwen.

Ik zal eens jullie redenering volgen: proberen jullie maar eens tegen mijn visie in te gaan dat er in het universum een gigantisch spinachtig wezen woont, genaamd Grolfax, die ongeveer een maal per jaar een planeet naar binnen werkt.

Deus ex Machina

Legacy Member
Bacon zei:
Zo, begint hier op een 9/11 discussie te trekken, "das allemaal niwaar!".

Kan u misschien vertellen wat u wil zeggen met 'weerlegd' en misschien enkele bronnen tonen om dit aan te duiden?


(4) Een Zwitsers team (O. Blanke et al., Nature 417, 2002, 19 sept) kon door lichte elektrische stimulatie van de angulaire gyrus van de neocortex van de hersenen (bij een open breinoperatie) bij een weer tot bewustzijn gebrachte patiënte herhaalbaar de ervaring opwekken (naar wat ze vertelde) dat deze persoon haar mentale ik-constructie niet meer juist in de mentale constructie van het eigen lichaam kon plaatsen, m.a.w. er was een locatie-stoornis opgetreden, en dus echt een subjectief-psychische zgn. out-of-body-experience, wat nog iets helemaal anders is dan een objectieve feitelijkheid. Dit soort locatiestoornissen trad bij deze patiënte ook op wanneer ze haar armen of benen naar zich toe bewoog bij stimulatie van dezelfde zone: de patiënte ervaarde de bewegingen van de ledematen niet correct en had de ervaring dat ze vérder in de richting van haar gelaat bewogen (waardoor ze afweerbewegingen maakte), terwijl dit objectief (vaststelling door chirurgen) helemaal niet het geval was.
Er zijn zo nog heel wat soortgelijke experimenten-vaststellingen gedaan, wijzend in dezelfde richting.

(ii) de verhalen over "uittreding", waarbij de patiënt "waarneemt" wat tijdens de reanimatie met het eigen lichaam gebeurde.

Vooral het eerste aspect heeft tot gevolg dat deze "ervaring" vaak een grote impact heeft op het verder leven. Voor degenen die een BDE beleefd hebben blijkt het zeer moeilijk afstand te doen van de indruk dat ze "reëel" contact gehad hebben met overleden familieleden of religieuze persoonlijkheden. Aan buitenstaanders valt daarentegen vooral op dat deze waarnemingen - bewuste activiteiten - zouden gebeurd zijn op een ogenblik waarop de hersenactiviteit minimaal of zelfs onbestaande was.

* (a) Voor het eerste aspect, het realiteitskarakter, is er principieel een wetenschappelijke verklaring mogelijk. Er bestaan hersentoestanden waarin een persoon visuele, auditieve, tactiele of olfactieve (geur) indrukken heeft die zich als reëel voordoen terwijl het object ervan zeker niet aanwezig is. Dat zijn fenomenen van hallucinatoire aard; dat ze bestaan toont aan dat de subjectieve beleving van een echte realiteit geen voldoende garantie biedt voor het aanwezig zijn daarvan. Hallucinatoire fenomenen doen zich voor bij bepaalde geestesziekten, maar kunnen ook door hallucinogene drugs worden veroorzaakt en soms vindt men ze zonder duidelijke aanleiding bij overigens normale personen. Van de ca 300 verschijningen van Maria die in de 20ste eeuw werden opgetekend, zullen er wel enkele bedrieglijke tussen zitten, maar een behoorlijk aantal kunnen we als authentieke vormen van hallucinatie beschouwen; nu en dan werd het leven van de ziener of zieneres er definitief door beïnvloed. (Vier gevallen werden door de Katholieke Kerk na grondig onderzoek als "echte" verschijningen erkend en in nog eens negen gevallen werd een cultus van Maria toegestaan.) Een vrij betrouwbaar voorbeeld van afwezigheid van bedrog (reeds in 1858) zijn de verschijningen in Lourdes, aan Bernadette Soubirous. (Chiron, 1995).
Er ligt nog geen volledige neurofysiologische detailverklaring voor van de diverse types van hallucinatoire fenomenen, maar er zijn voldoende neurofysiologische gegevens bekend om hierin een aanloop tot een verklaringsbeginsel te vinden. Bovendien is het bewezen dat zulke ervaringen zich ook bij geestelijk gezonde mensen kunnen voordoen, en daar, zoals bij BDE's, het verder leven grondig kunnen "transformeren".
* (b) De bewering echter dat iemand tijdens een diepe coma zichzelf, en dan nog van buiten het lichaam, heeft kunnen waarnemen, is radicaal in strijd met alles wat we weten over het normale functioneren van onze zintuigen en hersenen en moet dus spontaan op ongeloof stuiten.


Nogal wat adepten van het paranormale zien in de paradoxen van de kwantummechanica een mogelijk aanknopingspunt naar een wetenschappelijke theorie van het paranormale. Omgekeerd is dat veel minder het geval: slechts enkele kwantumfysici nemen het paranormale serieus.
De paradox van Einstein-Podolsky-Rosen is in elk geval geen bewijs voor het bestaan van telepathie, als men daaronder verstaat: het buitenzintuiglijk communiceren tussen mensen. De kwantummechanica heeft daar niets mee te maken en zegt daar helemaal niets over. Sommigen menen uit die paradox te moeten afleiden dat communicatie sneller dan licht inderdaad mogelijk is, maar wat heeft dat met telepathie te maken?

enz enz

www.skepp.be

is de enigste waar ik op dit moment naar gekeken heb, 1 minuut zoekwerk ofzo.
je kan ook altijd es de filosofische en wetenschappelijke blaadjes nakijken, daar staan ook geregeld onderzoeken in.

Bacon

Legacy Member
Deus ex Machina zei:

Sorry maar die hoop tekst zegt niks. Ze tonen aan dat soortgelijke ervaringen kunnen nagebootst worden. Daar ben ik het mee eens, en het merendeel zal ook wel imaginair zijn.
Dat weegt niet op tegen het bewijs dat bepaalde dingen wel écht zijn en niet zomaar hersenspinsels, elektrische ontladingen of verbeelding.

Dus uw stelling "das allemaal weerlegd" klopt niet echt.

De link met quantummechanica komt volgens mij van de 'informatie-overdracht' tussen 2 objecten van dezelfde oorsprong, dit verschijnsel schijnt niet onderhevig te zijn aan de afstand tussen de 2 objecten, en gebeurt bij de 2 objecten simultaan. Wat je misschien kan vergelijken met de 'fantoompijnen' als er iets met een familielid gebeurt.

Deus ex Machina

Legacy Member
Bacon zei:
Sorry maar die hoop tekst zegt niks. Ze tonen aan dat soortgelijke ervaringen kunnen nagebootst worden. Daar ben ik het mee eens, en het merendeel zal ook wel imaginair zijn.
Dat weegt niet op tegen het bewijs dat bepaalde dingen wel écht zijn en niet zomaar hersenspinsels, elektrische ontladingen of verbeelding.

Dus uw stelling "das allemaal weerlegd" klopt niet echt.

De link met quantummechanica komt volgens mij van de 'informatie-overdracht' tussen 2 objecten van dezelfde oorsprong, dit verschijnsel schijnt niet onderhevig te zijn aan de afstand tussen de 2 objecten, en gebeurt bij de 2 objecten simultaan. Wat je misschien kan vergelijken met de fantoompijnen als er iets met een familielid gebeurt.

ja idd, en dat is reden om aan te tonen dat NDE wss ook niets meer is dan die dingen. want iets anders vinden ze gewoonweg niet. Of wat is je criterium om aan te tonen dat er ook 'echte' zijn. Begrijp me niet verkeerd, wat al die mensen gezien hebben is wel degelijk 'echt', ze hebben er waarneming van. Het zijn echter geen beelden van het hiernamaals.

fantoompijnen zijn trouwens pijn die je voelt waar je normaal geen pijn meer kan voelen, bv ter hoogte van een geamputeerd lichaamsdeel

satanistje

Legacy Member
HEIL GROLFAX

ps. wat triggered de elektronische impulsen die dit veroorzaken ?

Bacon

Legacy Member
Deus ex Machina zei:
ja idd, en dat is reden om aan te tonen dat NDE wss ook niets meer is dan die dingen. want iets anders vinden ze gewoonweg niet. Of wat is je criterium om aan te tonen dat er ook 'echte' zijn. Begrijp me niet verkeerd, wat al die mensen gezien hebben is wel degelijk 'echt', ze hebben er waarneming van. Het zijn echter geen beelden van het hiernamaals.

BDE's interesseren me niet echt, toch niet in de letterlijke betekenis, dus ik weet er bizar weinig van. Maar het is idd iets dat moeilijk te verifiëren is, er zijn andere dingen die zich daar wel toe lenen.


Deus ex Machina zei:
fantoompijnen zijn trouwens pijn die je voelt waar je normaal geen pijn meer kan voelen, bv ter hoogte van een geamputeerd lichaamsdeel

Daar was ik me van bewust.

EverlastingHate

Legacy Member
Bacon zei:
...
Dat weegt niet op tegen het bewijs dat bepaalde dingen wel écht zijn en niet zomaar hersenspinsels, elektrische ontladingen of verbeelding.
...
Euhm de bewijzen die aantonen dat het wel 'echt' is, hebben evenveel waarde.

Er is nergens iets dat het tegendeel bewijst.

Bacon

Legacy Member
EverlastingHate zei:
Euhm de bewijzen die aantonen dat het wel 'echt' is, hebben evenveel waarde.

Er is nergens iets dat het tegendeel bewijst.

Euh.. zeg jij nu niet exact hetzelfde als ik?

Hellrabbit

Legacy Member
Yasutoko zei:
Euhm, wij narrow minded??

Nee hoor, wij supporteren juist voor mensen die langs 2 kanten zien, maar jij kijkt enkel naar 1 kant, en weigert naar de andere kant te zien omdat JIJ een standvaste theory hebt.

Nou, dan kan ik ook zo'n dingen gaan beginnen zeggen enzo.. Maar ach :).

Al zou ik hier bewijzen neerleggen, zou je het gewoon pinnen aan ' vals ' of ' kan niet ' OF ' puur geluk '.

Ik weet al genoeg nu over u & hoe gij in mekaar zit, en your secrets :).

Wil je mijn toekomst ook eens voorspellen?

Vlad Tepes

Legacy Member
Ik had een tijdje terug gehoord via een oudere vent dat ze vroeger 'ergens' mensen vasthielden en experimenten deden, dus telekinese en andere stuff zoals mindcontrole enz

weet er iemand iets van ? ik vind niets op google

PadreZaman

Legacy Member
Hierbij lanceer ik een volledig nieuwe theorie:
Elke vorm telepathie zou een duidelijk evolutionair voordeel moeten opleveren. Evolutionaire voordelen zorgen voor meer overlevingskansen en worden doorgegeven. Ondertussen zou iedereen zulke 'gaven' toch al moeten hebben.

Ik geef het toe,een idiote theorie maar over zulke onderwerpen kun je verschillende theorieën bedenken. Ik toch :)

Virz

Legacy Member
Geesten, levitatie, buitenlichamelijke ervaringen, telekinese .. allemaal hersenspinsels. Je hersenen laten je zien wat je wil zien ookal is het er niet..

En voor het het menselijk ras zal dat altijd zo blijven.

Bron: Logisch denken.

w00tw00t

Legacy Member
Virz zei:
Geesten, levitatie, buitenlichamelijke ervaringen, telekinese .. allemaal hersenspinsels. Je hersenen laten je zien wat je wil zien ookal is het er niet..

En voor het het menselijk ras zal dat altijd zo blijven.

Bron: Logisch denken.

eerder
bron: bekrompen denken
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan