Exorikos zei:
Het is wel bewezen dat hersenen dingen zelf kunnen verzinnen/creëren. Ik weet niet of dat experiment verder ging dan herinneringen, maar voor mij is dat al genoeg bewijs om te zeggen dat buitenlichamelijke ervaringen enzo niet bestaan.
Inderdaad, De substantia reticularis bv.
Bexton, heron en scott hebben hier experimenten in gedaan.
Ze isoleerden vrijwillige proefpersonen gedurende 24-48u in een ruimte waar niets gebeurde, in totale duisternis (verschillende varianten van het experiment ebstaan waarin proefpersonen bv. ook van beweging moesten afzien of het eigen lichaam niet konden raken).
Ze kregen wel via luidsprekers regelmatig heel eenvoudige vraagstukken op te lossen. Naarmate de tijd vorderde konden ze
- minder en minder de vraagstukken oplossen ( hoewel ze er ongedurig naar uitkeken)
- minder goed presteren op IQ test
- verschijnselen van
hallucinatie vertonen
- bepaalde eenvoudige motorische handelingen niet verrichten.
Sommigen waren zo verward dat ze hun weg naar huis niet meer vonden.
De neurofysiologen voeren aan dat het onze substantia reticularis is die voor de regeling van de hersenactiviteiten zorgt.
- In wakkere toestand worden prikkels naar de schors gestuurd om die in staat van 'arousal' te brengen. Sensorische prikkels worden nu gertig opgevangen (desnoods
geamplifeerd of zelfs spontaan verzonnen zoals bij deze wakkere proefpersonen zonder stimuli)
- In (bijna)-slaaptoestand worden verdovende prikkels naar de cortex gestuurd. Binnenkomende stimuli moeten nu intenser zijn willen ze nog opgevangen worden.
Kortom dit verklaart ook waarom we s'avonds spontaan geluiden horen als we wakker in bed liggen.
"Gasten serieus dees is de meest onwetenschappelijke thread op 't forum ;p"
nu blij ?