Archief - NMBS filmpje op youtube

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Feignasse

Legacy Member
Recht op afbeelding is inderdaad een beschermd persoonlijkheidsrecht, maar er zijn uiteraard wel wat uitzonderingen op. Hier staat het belangrijkste wel samengevat: http://www.presse-justice.be/document.php?document_id=134 Misschien nog even aanstippen dat de toestemming tot het nemen van een foto niet automatisch de toestemming tot publicatie met zich meebrengt.

killgore

Legacy Member
russian zei:
Je merkt dat ook bij foto's in kranten: soms plaatst men dummy personen bij een betoging e.d. Ik denk dat dat onder de noemer portretrecht valt (iemand uit de rechten?).

Dat is omdat kinderen niet mogen afgebeeld worden, kranten gaan hier nogal ver in om geen problemen te krijgen.

Voor de rest: Kan me niet echt inbeelden dat iemand die in orde is boete zal krijgen van conducteur, ookal is deze slecht gezind. Der zitten klootzakskes tussen, maar ik ben nog nooit tegengekomen dat als ge niet fout zijt ze u gaan beboeten ze, das gewoon kafka.

felixdraait

Legacy Member
[TFT]Poky;8612884 zei:
toch heb ik het bijna meegemaakt

Ge waart niet in orde, conducteur was in zijn recht.

't Zou er natuurlijk beetje over geweest zijn, maar ge moet nie claimen daje juist waart als ge eigenlijk zelf een fout hebt gemaakt...

ComputerVISTA

Legacy Member
Heb al te veel op den trein gezien hoe puberkes denken dat ze zich alles mogen permiteren en dat dan ook ten volle uitwerken op treinbegeleiders.

Ik kan dan ook volledig begrijpen dat sommige er met een zuur gezicht bijlopen.

Blanco

Legacy Member
sorry maar als 2de klasse bomvol staat en men staat zelf al tussen de zetels in tweede klasse, dan vind ik het wel vrij irritant als een conducteur ff komt zeggen dat ik mij er nog eens tussen moet gaan wringen...

Ik heb onlangs ook het omgekeerde meegemaakt. 2de klas zat bomvol en terwijl mensen toch nog probeerden binnen te geraken, riep de conducteur dat ze in 1ste klas mochten komen zitten.
Ik dacht zelf dat het toegelaten was om in 1ste klas te zitten als 2de volledig vol zit. Ik heb eigenlijk nog nooit gefrustreerde conducteurs tegengekomen, die zijn tot nu toe altijd al heel vriendelijk geweest (zelf als ik lag te slapen)
Wel al busbestuurders die moeilijk doen. Ze zien u elke dag, ze weten dat ge een abonnement hebt maar toch staan ze te kreften als ge eens achteraan opstapt.
Mij goed, maar als je dan vooraan opstapt bekijken ze zelf uw abonnement niet. Ik heb hem dat ook gezegd en ben vooraan blijven staan tot hij mijn abonnement controleerde.

ComputerVISTA

Legacy Member
Blanco zei:
Ik heb onlangs ook het omgekeerde meegemaakt. 2de klas zat bomvol en terwijl mensen toch nog probeerden binnen te geraken, riep de conducteur dat ze in 1ste klas mochten komen zitten.
Ik dacht zelf dat het toegelaten was om in 1ste klas te zitten als 2de volledig vol zit. Ik heb eigenlijk nog nooit gefrustreerde conducteurs tegengekomen, die zijn tot nu toe altijd al heel vriendelijk geweest (zelf als ik lag te slapen)

Voor zover ik weet is het niet toegelaten om in 1ste klasse te gaan zitten tot de treinbegeleider daarvoor toestemming geeft, dit met uitzondering tot gehandicapten en zwangere vrouwen.

Als ik me niet mispak hé.

Blanco

Legacy Member
Ja, zou kunnen. Want "bomvol" is een relatief begrip he, kunt ge moeilijk in een regel gieten imo.
Maar wat moet je dan doen als er echt geen been meer bijkan? Op de volgende wachten en te laat komen op uw werk?

ng

Legacy Member
Blanco zei:
Ik heb onlangs ook het omgekeerde meegemaakt. 2de klas zat bomvol en terwijl mensen toch nog probeerden binnen te geraken, riep de conducteur dat ze in 1ste klas mochten komen zitten.
Ik dacht zelf dat het toegelaten was om in 1ste klas te zitten als 2de volledig vol zit. Ik heb eigenlijk nog nooit gefrustreerde conducteurs tegengekomen, die zijn tot nu toe altijd al heel vriendelijk geweest (zelf als ik lag te slapen)

True, heb het ook al meegemaakt. Gewoon sorry gezegd en de conducteur zei vriendelijk terug dat het niets was.

Wat ik wel al heb meegemaakt is dat de conducteur mij blijkbaar beoordeelde op gezicht.
Ik stond op het tussenstuk juist naast eerste klas, dus niet in eerste klas. De conducteur komt van de wc en zegt onmiddellijk dat ik daar niet mag staan, wegens eerste klas. Wat hij wel nog niet had gedaan was mijn vervoersbewijs vragen.

ComputerVISTA

Legacy Member
Blanco zei:
Ja, zou kunnen. Want "bomvol" is een relatief begrip he, kunt ge moeilijk in een regel gieten imo.
Maar wat moet je dan doen als er echt geen been meer bijkan? Op de volgende wachten en te laat komen op uw werk?

Sjah, der zit nie veel anders op he want ook eerste klasse kan stampend vol zitten :p

Ik ben trouwens geweldige voorstander voor die 1ste klasse af te schaffen en zoals in Holland 1 of 2 stille wagons bij te hangen (ipv die eerste klasse dan)

EternalSilence

Legacy Member
Mistabeen zei:
tkomt erop neer da ge geen beelden online moogt plaatsen zonder toestemming van de personen die te zien zijn.
is schending van de privacy, damag nu nog voort zelfde geld een bewijs zijn da iemand iets fout doet, ga daarmee naar de juiste persoon of de politie for all i care, maar als ge da online publiceert zijt gij in de fout.

ja da's waar

sta ook wel achter die wet
maarja ... youtube sta voor 90% met illigale filmpkes/aflevering/films,...

dat het gerecht een zaak aanspant, zie nie in waarom ze niet zouden winnen.

vind alleszins belachelijk dat google het zo kan houden, tis nu al een jaar lang da ze er over zagen en klagen, en toch nergens dat er actie's worden ondernomen
wel hier en daar een rechtszaakje, maar die verdwijnen al in google zijn doofpot.

google word een beke te machting vind ik :x

Blanco

Legacy Member
Probleem is dat die filmpjes van youtube op een server in de VS staan en dus onderworpen worden aan de Amerikaanse wet, terwijl er andere wetten kunnen gelden in het land van de poster. Welke wet moet er dan nageleefd worden?

Wover

Legacy Member
L0k1- zei:
ja gemerkt, maar zou dus graag de complete uitleg hierover weten :)

had ook iets gehoord van gemonteerde schoten en dat dit ontoelaatbaar was met al die agressie en al...

Voor alle duidelijkheid:

Conducteur controleert mensen. De mensen hadden een kaart gekocht met reductie van "den bond". Ze hadden geen geldige reductiekaart op zak, enkel een lidkaart van de bond. Om van een reductie te kunnen genieten moet je logischerwijs een reductiekaart hebben.

In principe zou een conducteur daar niet moeilijk over doen, maar dit was geen gewone conducteur, maar een speciale brigade, dat wil zeggen dat ze alles 100% moeten controleren.

Anyway, de reizigers waren niet akkoord, filmden de conducteur, riepen tegen andere reizigers dat hij ne rotzak was enz en bij het monteren van het filmpje hebben ze geweerschoten erop gezet.

Als jullie dan nog altijd vinden dat dat normaal is en dat de conducteur ne zure mens was, dan denk ik dat jullie slecht bezig zijn. Regels zijn er om te respecteren, en de meeste conducteurs zijn nog heeeeel laks.

@ hierboven

ok dat wel, maar vind het dan wel spijtig dat ze niet over de conducteur zijn gedrag praten, heb zelf ook al een klein misverstand gehad met conducteur...

trein komt toe in lokeren richting kortrijk, zoals gewoonlijk bomvol, ik stap op in eerste klasse en ga me gewoon in ie gang zetten tesamen met paar andere mensen, doordat 2de klasse en de andere gangen gewoon bomvol staan. komt diene conducteur ff ons vertellen dat we uit de eerste klasse wagon moeten, terwijl we niet eens in de wagon zelf van eerste klassen zaten.....

hebben hem dan mooi gezegd dat hij gerust eens 20 minuten mag rechtstaan in een bomvolle ruimte, en daarna zweeg hij wel....

Natuurlijk kan die mens daar zelf ook heel veel aan doen dat jullie moeten rechtstaan, dus heel tof van u dat je uw frustraties op hem uitwerkt. Hij doet gewoon zijn job en past de regels toe.

M1tch zei:
op het filmpje toonde ze nochtans wel de reductiekaart

zie hierboven

in ieder geval zijn alle reacties, zowel van de zevende dag, de nmbs en de filmposter weer serieus overdreven

Mensen overdrijven nogal graag, alle aandacht is goed genoeg, of het nu negatieve aandacht is of niet maakt niet uit

zie hierboven

[TFT]Poky;8612171 zei:
niet alle conducteurs zijn zo maar der zitten wel een paar gerustreerde klootzakken tussen hoor. Die niet eens luisteren naar wat ge te zeggen hebt en u met plezier beboeten

Als ge bijna elke week geconfronteerd word met verbale of fysieke aggressie, als je intern in uw bedrijf dan ook nog eens problemen hebt (die ik hier wel niet ga verkondigen) enz, dan zou je voor minder gefrustreerd worden. Maar persoonlijk heb ik nog geen enkele conducteur gehad die niet vriendelijk tegen mij was, en ik doe ettelijke tienduizenden km's per jaar met de trein gok ik.
Misschien komt het omdat ik altijd in orde ben dat ik nooit een onvriendelijk gezicht zie?

felixdraait

Legacy Member
@ Woverke: ik vind dat je gelijk hebt, maar soms lijkt het nodig dat de conducteur de regels een beetje versoepelt. Soms zijn de nadelen van die gebroken regels veel kleiner dan de voordelen die er worden uitgehaald. Sommige conducteurs kunnen dat, sommige niet.

Conducteurs moeten menselijk blijven vind ik, dat schept een vorm van respect tussen reizigers en conducteur. Kan me echter wel voorstellen dat, wanneer dat respect meermaals geschaad wordt door rotte appels, men het moeilijker heeft respectvol te reageren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan