Conradus
Legacy Member
Atrox zei:Fortissimi is trouwens opzettelijk verkeerd vertaald. Heeft verschillende betekenisse en ze hebben ons in de Latijn lessen gezegd dat Caesar hiermee bedoelde "het meest" of "het minst beschaafd".
De Belgicisten hebben dat dan weer als "de dappersten" vertaald.
Het lijkt me sterkt dat Caesar fortissimi niet als de dappersten of sterksten bedoeld zou hebben. Later legt hij uit waarom ze zo dapper zijn en dan staat er letterlijk omdat ze het minst beschaafd zijn. Dat hij in zijn eerste regels het dapperst zet lijkt me logischer dan het ... waar nog geen enkele verwijzing naartoe bestaat. Hen het dapperst noemen paste in zijn kraam om meer steun te krijgen van de Senaat (extra troepen, motivatie nodig) en ook propaganda, ze zijn de dapperste, maar we hebben ze eronder gekregen.
Met die Belgae bedoelde hij dan eigenlijk de Belgae stam of de tiental stammen die België, N-frankrijk in die tijd bewoonden?


De mongolen hebben nooit geheel rusland veroverd, Siberië en middenrusland hebben ze grotendeels onaangeroerd gelaten. 

Montgomery is in mijn ogen et zwart schaap geworden.