Archief - Meest efficiente leger in de geschiedenis

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Atrox

Legacy Member
Moest de slag om Aken niet zo lang geduurd hebben, zou er trouwens nooit een Ardennenoffensief geweest zijn ...
Jammer genoeg is er heel wat misgelopen bij de aanval op Aken, waardoor de slag uiteindelijk 6 weken heeft geduurd en heel wat slachtoffers heeft geëisd.

Darth-Falcon

Legacy Member
dadash zei:
Vind ik wel interresant. Meestal hoor je toch niet echt goede dingen over hem. Operation Market Garden was toch van hem en was toch een echte catastrophe door een slechte planning dus zo buitengewone planning had hij toch niet.

na wat ik tothier toe van montgomery gelezen heb, is mijn conclusie dat ie een vrij slechte generaal was.

- hij heeft een maand nodig gehad om in caen te raken terwijl hij daar op 7 juni al moest staan.

- Market garden was volledig zijn plan, de opmars moest stil gelegd worden om middelen vrij te maken hiervoor, van de britse airborne divisie schoot uiteindelijk nog 25% over en er waren niet genoeg middelen meer om de siegfried lijn te kunnen doorbreken.
Feit is wel dat als Market garden gelukt zou geweest zijn, de hele siegfried lijn werd omzeild en men recht het ruhr gebied kon binnentrekken zonder veel tegenstand, waar de hele Duitse oorlogsindustrie zat, het duitse leger zou dan volledig lam geslagen zijn en nog voor kerstmis volledig verslagen zijn. de operatie was echter gedoemd om te mislukken omdat ze over een weg moesten waargeens 2 tanks naast elkaar op konden rijden.

- hij eiste eerst het commando op voor het Ardens offensief op, maar kreeg het niet, daarna eiste hij op arrogante wijze de overwinning op in het Ardens offensief terwijl daar bijna geen britten gevochten hebben.

het enige goede dat van hem gezegd kan worden is El alamein.

dadash zei:
Ik dacht dat ze die depots gewoon nooit hadden gevonden. Duitse inlichtingen dienst was niet echt goed dus lijkt me niet eens zo onwss.

En de Duitsers hadden toch ook maar op een offensief gerekend van een paar dagen dus normaal dat het dan gedaan was. Het was een alles of niets offensief. Of wel stonden ze na een paar dagen in A'pen of wel mislukte de ganse boel. Ze hadden gewoon geen voorraden om een offensief van meer dan een paar dagen vol te houden.

zoals ik dus al zei, ze hadden daar idd niet genoeg brandstof voor en rekenden erop om geallierde brandstof depots te kunnen veroveren, maar die werden plat gebrand.

^^pathfinder^^

Legacy Member
Atrox zei:
;)
Ze hebben ook op andere plekken dan Bastogne zwaar gevochten.
Sommige divisies worden maar al te graag vergeten, het lijkt wel alsof de 2 enigste divisies in de Bulge, de 101st en 82nd Airborne waren ...
Denk maar aan de 28th Infantry Division die meer dan 90% van zijn soldaten heeft verloren (+15.000 slachtoffers!) en zich toch niet heeft overgegeven.

*edit* Kwil hierbij niet zeggen dat Bastogne zeker niet belangrijk was (integendeel), maar de Battle of the Bulge is niet gewoon door een paar para's alleen, maar dankzij de koppige verdediging van een groot aantal divisies.

ofc, de ardennen waren toen ook het zwakst beschermd, de meeste divisies die daar werden gezet werden daar gezet omdat ze al jaren oorlog achter de rug hadden en omdat ze dachten dat het daar een pak rustiger zou zijn.
Natuurlijk werden ze zonder waarschuwing onder de voet gelopen. Ze werden gewoon afgeslacht, en daarom was hun inbreng(op militair vlak) pakken minder.

^^pathfinder^^

Legacy Member
dadash zei:
Ik dacht dat ze die depots gewoon nooit hadden gevonden. Duitse inlichtingen dienst was niet echt goed dus lijkt me niet eens zo onwss.
nope, werden in de fik gestoken.

Kowlier

Legacy Member
dadash zei:
Vind ik wel interresant. Meestal hoor je toch niet echt goede dingen over hem. Operation Market Garden was toch van hem en was toch een echte catastrophe door een slechte planning dus zo buitengewone planning had hij toch niet.

market garden was een pracht van een operatie en is maar door een reden misgelopen. na D-day is de geallieerde inlichtingdienst nooit meer deftig op de hoogte geweest van de duitse troepen. naar aanloop van D-day wist men haast alle posities van de Duitse troepen op belangerijke plaatsen. maar voor operatie market garden was men haast onwetend. men dacht dat door de grote slag die ze geleverd hadden op D-day en de daaropvolgende dagen, de Duitsers heel wat minder divisies op het veld zouden hebben. en daar lag de grote mislukking van market garden. waar men slechts enkele onderbewapende divisies verwachte, stond men tegenover enkele grote panzerdivisies en infantriedivisies die meteen de grote steden terug veroverden op de geallieerde, gesteund door artillery en luchtsteun. vergeet niet dat het Duiste hart van de industrie aan de Rijn lag, en dat was het doel. de bevoorrading van de duitsters was dus superieur.

deyoeri

Legacy Member
Altijd al een zwak gehad voor het gedisciplineerde romeinse leger. Zeker voor de legioenen die onder Caesar gevochten hebben, na een vermoeiende oorlog in Gallië je generaal gwn volgen in een burgeroorlog. Een echt voorbeeld van trouw, nu ja, ze zullen ook wel veel beloftes te horen gekregen hebben.

Atrox

Legacy Member
deyoeri zei:
Altijd al een zwak gehad voor het gedisciplineerde romeinse leger. Zeker voor de legioenen die onder Caesar gevochten hebben, na een vermoeiende oorlog in Gallië je generaal gwn volgen in een burgeroorlog. Een echt voorbeeld van trouw, nu ja, ze zullen ook wel veel beloftes te horen gekregen hebben.

Dat legioen dat afgeslacht is geweest door de Eburonen onder leiding van Ambiorix, is niet ver van mijn huis gebeurd naart schijnt.
Mijn lerares Latijn zei dat dat in de vallei van de Buth is gebeurd. Die rivier stroomt recht door mijn dorp en mondt uit in de velden achter mijn huis.
Der blijft wel niemeer veel over van een vallei en de rivier is een meter groot ofget :)

virox

Legacy Member
Vind ik wel interresant. Meestal hoor je toch niet echt goede dingen over hem. Operation Market Garden was toch van hem en was toch een echte catastrophe door een slechte planning dus zo buitengewone planning had hij toch niet.
Ja, market garden was van zijn hand, slechte planning was er zeker vooraf gegaan. Maar de fouten zijn vooral gebeurt bij de Britse Intel(ULTRA) die de Duitse troepenmacht volledig verkeerd had ingeschat. Zie maar naar de aanwezigheid van een Panzerkorps in Arnhem. Radio's die gebruikt werden waren voordien niet genoeg getest geweest. Het slechte weer dat aan de begindagen van OM bleef aanhouden... OM is een opeenstapeling van slecht weer, logistieke problemen en verkeerde inschattingen. Tanks van het xxx korps werden gewoon aan grut geschoten op de dijken terwijl amerikaanse typhoons rustig boven hen cirkelden en niets deden omdat ze geen opdracht kregen om er iets aan te doen :oink: Montgomery is in mijn ogen et zwart schaap geworden.

Montgomery was een van de enige die zijn troepen voorbereide op tacktische terugtrekking tijdens de Phoney War. El Alamein blijft zijn hoogtepunt... prachtig stukje militaire geschiedenis. Hij stond in voor de planning van het Land gedeelte tijden D-Day, waar hij een enorme stempel heeft op nagelaten.
Zijn reactie op het Ardennen Offensief heeft ervoor gezorgd dat Patton zijn troepen kon herorganiseren en tot een tegenaanval overgaan. ...

Maar zijn voorzichtigheid wordt hem dikwijls verweten en dat hij niet kon op schieten met andere generals en arrogant kon zijn. En natuurlijk OM blijft een controverseel discussiepunt. Maar Monty kon nu eenmaal goed situaties inschatten en erop reageren.

Hij had z'n negatieve kantjes, maar wie niet? Zijn voorzichtigheid heeft veel levens gespaard maar ook veel kostbare tijd.

guRuh

Legacy Member
dadash zei:
Maar de strafste stoot zal toch wel Cortes zijn geweest die met 300 soldaten eventjes een gans rijk op de knieen dwong en enorme rijkdommen vergaarde. Als was het natuurlijk niet allemaal fair zo hadden de Atkezen nog nooit een paard gezien wisten ze niks af van kanonnen en vielen ze ook nog eens als vliegen door de ziektes die de Spanjaarden meebrachten uit Europa.


1) Cortez zou eerder met 600 geweest zijn dan met 300. In ieder geval, relatief weinig for starters
2) Van die 600 waren er een hele boel zwarte slaven die een belangrijke rol speelden.
3) Daarnaast slaagt Cortez erin de Tlaxalteken aan zijn zijde te krijgen. Door middel van een tolk communiceert hij met hen. Dit was juist de sterkte van Cortez: diplomatisch was hij héél sterk.
4) De Azteken lieten onderworpen volkeren zoals de Tlaxalteken tribuut betalen. Echter, hun godsdienst mogen ze blijven beoefenen. Hierdoor ontstond GEEN eengemaakt rijk en bleven de Tlaxalteken een autonoom volk dat weinig sympathie had voor de Azteken. Dat verklaart waarom ze samen met Cortez ten strijde trekken, met zo'n 100.000 tlaxalteken tegelijk, TEGEN hun veroveraar: de Azteken.
5) Het voordeel van een gecentraliseerd rijk zoals dat van de Azteken is dat het gemakkelijk te veroveren is: je verovert de hoofdstad en je hebt het rijk. Grote delen van het goud bevinden zich in de hoofdstad.

Dit in een poging om alles hier wat correcter te laten verlopen :)

Boukreev

Legacy Member
Atrox zei:
Dat legioen dat afgeslacht is geweest door de Eburonen onder leiding van Ambiorix, is niet ver van mijn huis gebeurd naart schijnt.
Mijn lerares Latijn zei dat dat in de vallei van de Buth is gebeurd. Die rivier stroomt recht door mijn dorp en mondt uit in de velden achter mijn huis.
Der blijft wel niemeer veel over van een vallei en de rivier is een meter groot ofget :)

? tis toch zo dat er nog steeds een grote discussie heerst of Caesar al dan niet echt in onze regionen is geweest aangezien er nooit spore zijn gevonde van romeine hier uit de tijd van Caesar. eve groot is de onzekerheid al of ambiorix al dan niet echt heeft bestaan en dan zeg jij dat da in u achtertuin is gebeurd? srry, ma kzou der ni al te zeker van zijn :p

pvt. stengo

Legacy Member
Atrox zei:
;)
Ze hebben ook op andere plekken dan Bastogne zwaar gevochten.
Sommige divisies worden maar al te graag vergeten, het lijkt wel alsof de 2 enigste divisies in de Bulge, de 101st en 82nd Airborne waren ...
Denk maar aan de 28th Infantry Division die meer dan 90% van zijn soldaten heeft verloren (+15.000 slachtoffers!) en zich toch niet heeft overgegeven.

*edit* Kwil hierbij niet zeggen dat Bastogne zeker niet belangrijk was (integendeel), maar de Battle of the Bulge is niet gewoon door een paar para's alleen, maar dankzij de koppige verdediging van een groot aantal divisies.


En de 80st division, ... (of was het nu de 81st division, denk toch het eerste)

^^pathfinder^^

Legacy Member
virox zei:
Maar zijn voorzichtigheid wordt hem dikwijls verweten en dat hij niet kon op schieten met andere generals en arrogant kon zijn.
Hij was ook de enige die een baret droeg met verscheidene insignes( wat toen verboden was)

vertelt al veel over zijn persoonlijkheid

Atrox

Legacy Member
Firion zei:
? tis toch zo dat er nog steeds een grote discussie heerst of Caesar al dan niet echt in onze regionen is geweest aangezien er nooit spore zijn gevonde van romeine hier uit de tijd van Caesar. eve groot is de onzekerheid al of ambiorix al dan niet echt heeft bestaan en dan zeg jij dat da in u achtertuin is gebeurd? srry, ma kzou der ni al te zeker van zijn :p

Ten eerste: ik zeg dat niet, mijn lerares.
Ten tweede: ik zeg de velden achter mijn huis, en dat zijn zeer veel velden.

En ik schrijf niet voor niets "naart schijnt" ...

dadash

Legacy Member
guRuh zei:
Dit in een poging om alles hier wat correcter te laten verlopen :)


Dank u voor de extra informatie. Vind het wel een interresant persoon die Cortes dus altijd leuk om er wat over bij te leren.



virox zei:
Hij had z'n negatieve kantjes, maar wie niet? Zijn voorzichtigheid heeft veel levens gespaard maar ook veel kostbare tijd.


Ook bedankt voor de extra info. Monty was natuurlijk een Brit een geen Amerikaan mss daardoor ook dat hij altijd wat minder bekeken wordt.

Patton was geen grote vriend van Montgomery zeker?

Nu je zegt dat Montgomery nog al een voorzichtige generaal was kan het wel best kloppen natuurlijk. Want Patton was eerder een aanvaller hoe vlugger hoe liever bij hem.

Atrox

Legacy Member
Patton dacht meer aan zijn eigen roem dan aan zijn eigen troepen ...

Jammer, want hij had het tactisch inzicht.

DéWé

Legacy Member
Voor alle duidelijkheid, Eisenhower was mee betrokken bij Market Garden. In een interview later zij hij nog dat hij het crimineel gevonden zou hebben moesten ze deze kans niet hebben aangegrepen. Zelfs na het falen van Market Garden had hij geen spijt van zijn beslissing om deze operatie door te laten gaan...

DéWé

Legacy Member
Firion zei:
? tis toch zo dat er nog steeds een grote discussie heerst of Caesar al dan niet echt in onze regionen is geweest aangezien er nooit spore zijn gevonde van romeine hier uit de tijd van Caesar. eve groot is de onzekerheid al of ambiorix al dan niet echt heeft bestaan en dan zeg jij dat da in u achtertuin is gebeurd? srry, ma kzou der ni al te zeker van zijn :p

Caesar is wel degelijk in onze regionen geweest, in onze streken, nabij Tongeren liep een handelsweg van de Romeinen... En over het feit dat Ambiorix heeft bestaan bestaat ook geen twijfel. Jammer genoeg moet ik nu weg anders zou ik even opzoeken welke dingen dit allemaal bewijzen :)

Timmie

Legacy Member
DesertWolf zei:
Caesar is wel degelijk in onze regionen geweest, in onze streken, nabij Tongeren liep een handelsweg van de Romeinen... En over het feit dat Ambiorix heeft bestaan bestaat ook geen twijfel. Jammer genoeg moet ik nu weg anders zou ik even opzoeken welke dingen dit allemaal bewijzen :)
Het is nog nooit met sluitende zekerheid bewezen dat Caesar hier is geweest. Uw argument (die handelsweg) is trouwens verwerpelijk, die weg kan er namelijk nog niet gelegen hebben toen Caesar onze streken onderwierp. De infrastructurele uitbouw van onze gewesten gebeurde niet gelijktijdig met de verovering ervan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan