misschien niet echt bekend als een "leger", maar de vikingen verschenen waar ze maar wilden, wanneer ze maar wilden en met hoeveel ze maar wilden. zelden vielen er slachtoffers onder hun troepen, maar ze konden wel ware slachtpartijen aanrichten onder hun tegenstanders en telkens een mooie buit meenemen. Hoewel ze in engeland zich ook wel gesettled hebben en een bloeiende economie hadden uitgebouwd, was hun op stammen en nederzettingen gerichte maatschappij een van de meest gevreesde tegenstanders, die tevens (bijna) nooit op hun eigen terrein hebben moeten vechten.
ook later in de middeleeuwen wisten de zweden te imponeren, je moet beslist eens het Vasa-museum in stockholm bezoeken, dat schip was zo gigantisch groot dat het onder zijn eigen hoogte kapseisde toen het de haven van stockholm verliet door een gebrek aan ballast om het 2e gundeck dat tijdens de bouw werd toegevoegd in evenwicht te houden. het schip was meer dan 52 meter hoog en bijna 70 meter lang, was een volwaardige 3-master met 10 zeilen, 64 kanonnen en 450 man aan boord.