Archief - lasercorrectie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ZoidBerg

Legacy Member
euhm kheb nu -2 aan beide ogen, draag al 1 jaar en een paar maand lenzen. Kbegin nu toch af en toe te merken dattek soms wel -2.25 ofzo zou kunnen verdragen, ma kzie nog altijd goe me die -2, dus kzal wel binne enkele maanden nog is nen test laten ondergaan.
Nu kdraag die wel ni altijd, alsk thuisben zettek wel een brillie op, meestal gwn voor alsk wegga, sport, naar school ga...

Verder zouk ook zo een operatie willen laten doorvoeren, keer mijn ogen stabiel zijn, ouders willen daarvoor binnen x aantal jaar nog altijd betalen, moestek et geld er ni voor hebbe tege die tijd.

Ma tklinkt raar ma kheb echt schrik van da "afsnijden" van da flapke op u oog. Kan gwn ni gelove dage daar nix van voelt, ni da et pijn zou doen door die oogdruppels, ma gewoon en raaaar gevoel :p

Kans op blindheid, nog slechter, etc.. is er bij te nemen, das tzelfde als iedere andere operatie, kans op complicaties bestaat altijd. Kdenk dat het dan wel iets minder reël is bij lasercorrectie, aangezien het nog altijd onder plaatselijke verdoving is + het wordt veel gedaan, tis nimmer experimenteel ofzo :p

Kvin het aan den ene kant wel schandalig da da ni gedeeltelijk terug wordt betaald. Ge kunt perfect zonder, jaja das waar, ma nen bril/lenzen kosten ook geld eh. En nen bril wordt wel (gedeeltelijk of volledig, ben ni zeker) terugbetaald, ma das wel mr bv per 2 jaar ofzo. Kweet nog eerste jaar dat mijn ogen achteruit ginge, bril voor -1, paar maand later, bril voor -1.5, bril voor -2, => werd maar ene keer terugbetaald.

ZoidBerg

Legacy Member
is da ni gewoon een soort zachte lens daze op u oog leggen na die operatie, om ervoor te zorge da u hoornvlies op zijn gemak kan genezen?

killgore

Legacy Member
Heeft er nu iemand info over terugval?

Wat is de kans dat je na die operatie terug verslechtert & wat is gemiddelde termijn daarvoor en zo ...?

Huasheng

Legacy Member
ZoidBerg zei:
is da ni gewoon een soort zachte lens daze op u oog leggen na die operatie, om ervoor te zorge da u hoornvlies op zijn gemak kan genezen?
Dus ... dat blijft erop? Voelt ge dat dan niet?

killgore zei:
Wat is de kans dat je na die operatie terug verslechtert & wat is gemiddelde termijn daarvoor en zo ...?
Goeie vraag!

Dr_pimpie

Legacy Member
killgore zei:
Heeft er nu iemand info over terugval?

Wat is de kans dat je na die operatie terug verslechtert & wat is gemiddelde termijn daarvoor en zo ...?

da heeft niks me die operatie te maken eh, als uw ogen nog achteruit gaan kunde u evengoe laten opereren ma dan is uw geld na een tijd weggegooid en moogde u terug laten opereren. Daarmee dat ze een termijn van 2 jaar invoeren. Dan zijn normaal gezien uw ogen gestabilisseerd maar echt een garantie is daar niet voor, het hangt van persoon tot persoon af...

Freekje

Legacy Member
nog wat vraagjes :

-zit daar leeftheid op ? ( ben 18 dus zie daar niet echt een probleem )
-gemiddelde prijs is 2000-3000euro of scheelt dat van dokter tot dokter ?

Huasheng

Legacy Member
Freekje zei:
-zit daar leeftheid op ? ( ben 18 dus zie daar niet echt een probleem )?
Ja, minimum 18.


Zijn er hier mensen die soms mensen kennen bij wie dat mislukt is? Waren hun 'ogen' achteraf slechter dan voordien? Of gewoon even slecht? Of wat geminderd, maar nog steeds bril moeten dragen?
Hoe groot is de kans hierop?

Dr_pimpie

Legacy Member
Huasheng zei:
Ja, minimum 18.


Zijn er hier mensen die soms mensen kennen bij wie dat mislukt is? Waren hun 'ogen' achteraf slechter dan voordien? Of gewoon even slecht? Of wat geminderd, maar nog steeds bril moeten dragen?
Hoe groot is de kans hierop?

Mijn moeder werkt in het middelheim, daar hebben ze zo een apparaat om te lasik'en, af en toe mislukt er een operatie, maar dan mislukt in de betekenis van niet het streefdoel halen, bv van -4 naar +/- 0,75, geen rampen want ge kunt gewoon terug opnieuw geopereerd worden. Als je echt concrete info wilt moet je gewoon langs je oogarts gaan, die legt alles uit en zeker ook de risico's.

(bv de kans op halo's)

DogFacedGod

Legacy Member
Huasheng zei:
Ja, minimum 18.


Zijn er hier mensen die soms mensen kennen bij wie dat mislukt is? Waren hun 'ogen' achteraf slechter dan voordien? Of gewoon even slecht? Of wat geminderd, maar nog steeds bril moeten dragen?
Hoe groot is de kans hierop?

Khad toch ergens recent gelezen dat 20 of 21 minimum is voor ne laseroperatie

blijkbaar verschilt da:

Voor wie is een laserbehandeling mogelijk

Minimum leeftijd voor dit soort chirurgie is 18 jaar voor meisjes en 21 jaar voor jongens (dit i.v.m. volgroeid zijn van de ogen). Er is geen maximum leeftijd.
Een goede gezondheid is natuurlijk van groot belang. Het is tevens belangrijk dat men minstens een jaar, een stabiele brilsterkte heeft. Glaucoom (verhoogde oogdruk), oogontstekingen, staar, netvliesafwijkingen, en hoornvliesaandoeningen zijn redenen om van een laseroperatie af te zien.

killgore

Legacy Member
Dr_pimpie zei:
da heeft niks me die operatie te maken eh, als uw ogen nog achteruit gaan kunde u evengoe laten opereren ma dan is uw geld na een tijd weggegooid en moogde u terug laten opereren. Daarmee dat ze een termijn van 2 jaar invoeren. Dan zijn normaal gezien uw ogen gestabilisseerd maar echt een garantie is daar niet voor, het hangt van persoon tot persoon af...

Hm, ok, dat moest ik weten, omdat ik daarover echt al info had gehoord die extreem uiteenliep (de ene zei: dat blijft perfect, de andere zei dat er zeer veel kans is, ... ).

thx :).

Als mijn ogen een tijdje stabiel zijn en ik heb het geld laat ik dit ook doen. Enkel hopen dat het bijziendheid is en geen ziekte, de arts ging daar nog op controleren moest het echt blijven verslechteren.

Dr_pimpie

Legacy Member
killgore zei:
Hm, ok, dat moest ik weten, omdat ik daarover echt al info had gehoord die extreem uiteenliep (de ene zei: dat blijft perfect, de andere zei dat er zeer veel kans is, ... ).

thx :).

Als mijn ogen een tijdje stabiel zijn en ik heb het geld laat ik dit ook doen. Enkel hopen dat het bijziendheid is en geen ziekte, de arts ging daar nog op controleren moest het echt blijven verslechteren.

op volgende website ( www.laserkliniek.be ) vindt ge normaal gezien antwoorden op de meeste vragen.

killgore

Legacy Member
Dr_pimpie zei:
op volgende website ( www.laserkliniek.be ) vindt ge normaal gezien antwoorden op de meeste vragen.

Mja, over de rest ga ik eens met men oogarts praten hoor de volgende keer dat ik ga ;). Het waren die algemene zaken die ik eens wou weten.

Toch bedankt :).

Peugeotfiel

Legacy Member
ik heb ook eens een onderzoek laten doen of ik in aanmerking kwam voor een lasercorrectie. ik kwam in aanmerking, alleen zou er bij de operatie moeten worden opgelet dat de flap groot genoeg is, want ik heb naar tschijnt grote pupillen.

verder heb ik gezocht op forums over de ervaringen van andere mensen, want de ergste nachtmerrie is natuurlijk dat ge blind zou worden. die kans is naar het schijnt onbestaande, maar wat ik wel heb gelezen op forums van mensen die de operatie hadden laten uitvoeren is
-constant last van droge ogen
-verminderd zicht in het donker
-kans op strooilicht (kringen in het donker als je naar een lichtbron kijkt ofzo)
ik heb veel te veel van die klachten gelezen en mensen die echt spijt hadden van wat ze hadden laten doen. ok, het zijn vooral de mensen bij wie het is tegengevallen die je vindt op zo'n forum, maar toch...

ik heb dus besloten om het niet te laten doen. de kans is klein dat er iets misloopt maar niet onbestaande...

Huasheng

Legacy Member
Tsjerno zei:
Glaucoom (verhoogde oogdruk), oogontstekingen, staar, netvliesafwijkingen, en hoornvliesaandoeningen zijn redenen om van een laseroperatie af te zien.[/I]
Wat bedoelt men met 'staar'?

ZoidBerg zei:
Da zal der paar weken ofzo opblijven tot als u hoorvlies terug genezen is. En ge zult da evenveel voelen als een zachte lens :)
Heb geen ervaring met lenzen. Dus na verloop van tijd kan je dat er dan uitnemen ofzo?
Ik heb nu nog nooit gelezen over die beschermlens. Raden ze dat aan, of is dat iets uitzonderlijks?

Peugeotfiel zei:
-constant last van droge ogen
-verminderd zicht in het donker
-kans op strooilicht (kringen in het donker als je naar een lichtbron kijkt ofzo)
Over dat eerste heb ik ook gelezen. Wat is het gevolg van 'droge ogen'? Veel wrijven ofzo?
Dat van dat verminderd zicht in het donker. Heb gelezen dat ze je dan een bril aanbevelen om dan te dragen als je 's nachts met de auto rijdt.
Van strooilicht heb 'k nog nooit gehoord.
Op die site bij de meest gestelde vragen:
12. Hoe zal mijn zicht zijn in het donker ?

De eerste weken na de ingreep merkt ongeveer de helft van de patiënten in het donker halo’s en straling rond de lichten. Dit is meer uitgesproken bij hogere correcties en bij patiënten met grote pupillen. Dit neveneffect vermindert progressief en verdwijnt meestal grotendeels.

Dit is wel minder leuk, héél wat minder:
*

Complicaties tengevolge van de hoornvliesflap:

Na de operatie kan de hoornvliesflap problemen vertonen:

- De flap kan verschuiven of scheef aangroeien.

- De flap kan plooien of rimpeltjes vertonen.

- Een ontstekingsproces kan zwelling van de flap en eventueel

littekenvorming veroorzaken.

- Epitheelcellen kunnen ingroeien onder de hoornvliesflap.

Wanneer deze problemen zich in beperkte mate voordoen, veroorzaken ze meestal weinig klachten. Soms is intensieve behandeling met druppels nodig om visusbeperking te voorkomen. Soms is aanvullend operatief ingrijpen vereist om de flap te herplaatsen of glad te strijken, om te spoelen onder de flap of om de ingroeiende epitheelcellen te verwijderen. Na een dergelijke behandeling kan de gezichtsscherpte volledig herstellen, maar dit is niet altijd het geval. Problemen met de hoornvliesflap kunnen een blijvende beperking van de gezichtsscherpte veroorzaken, ook niet te verbeteren met een bril of contactlenzen. In zeer zeldzame gevallen kan het aangewezen zijn om de hoornvliesflap operatief te vervangen.

Ik heb een vraagje:
Op hoeveel consultaties moet je gaan vooraleer men weet of je geschikt bent voor de operatie?
Hoeveel tijd verstrijkt er gemiddeld tussen de eerste consultatie en de eigenlijke operatie?

Dr_pimpie

Legacy Member
Peugeotfiel zei:
ik heb ook eens een onderzoek laten doen of ik in aanmerking kwam voor een lasercorrectie. ik kwam in aanmerking, alleen zou er bij de operatie moeten worden opgelet dat de flap groot genoeg is, want ik heb naar tschijnt grote pupillen.


-verminderd zicht in het donker
-kans op strooilicht

als je grote pupille hebt zijn dat idd risico's waar je een veel grotere kans op hebt. Ik zou het in uw plaats ook niet zomaar laten doen.



Huasheng zei:
Wat bedoelt men met 'staar'?


Dat van dat verminderd zicht in het donker. Heb gelezen dat ze je dan een bril aanbevelen om dan te dragen als je 's nachts met de auto rijdt.
Van strooilicht heb 'k nog nooit gehoord.


Ik heb een vraagje:
Op hoeveel consultaties moet je gaan vooraleer men weet of je geschikt bent voor de operatie?
Hoeveel tijd verstrijkt er gemiddeld tussen de eerste consultatie en de eigenlijke operatie?

staar is cataract, de lens wordt troebel en hard, deze wordt in stukskes gesneden en uit het oog gezogen, daar wordt er een nieuwe kunstmatige lens in het oog gestoken. Maar dit is een volledige andere operatie, vooral bij oudere mensen.

tegen verminderd zicht in het donker helpt een bril niet, door de operatie zal je een stuk van je contrast in het donker verliezen. Bij sommige mensen is het amper merkbaar, anderen zien toch wel wa minder in het donker.

veel hangt af hoe snel je terug kan gaan naar de oogarts, normaal ga je eerst een keer voor extra info, de raadpleging daarna duurt wat langer en dan worden er allerlei metingen gedaan. Je kan bij wijze van spreken de dag erop al geopereerd worden maar meestal zit tussen de weken en de operatie een 2 tal weken. (mss nog vrij stomme opmerking, maar lang niet alle oogartsen opereren lasik!)

Huasheng

Legacy Member
Dr_pimpie zei:
als je grote pupille hebt zijn dat idd risico's waar je een veel grotere kans op hebt. Ik zou het in uw plaats ook niet zomaar laten doen.
Kan je dat zelf ook zien of je grote pupillen hebt? En hoe dan indien zo?

Dr_pimpie zei:
tegen verminderd zicht in het donker helpt een bril niet, door de operatie zal je een stuk van je contrast in het donker verliezen. Bij sommige mensen is het amper merkbaar, anderen zien toch wel wa minder in het donker.
Domme vraag misschien, maar wat zijn dan de grote gevolgen van dat verminderd zicht in 't donker.
Ziet een mens dan nog degelijk in het donker, of is het dat alles wazig is. Allezja, 'k weet niet echt compleet wat me daar bij voor te stellen.

Dr_pimpie zei:
veel hangt af hoe snel je terug kan gaan naar de oogarts, normaal ga je eerst een keer voor extra info, de raadpleging daarna duurt wat langer en dan worden er allerlei metingen gedaan. Je kan bij wijze van spreken de dag erop al geopereerd worden maar meestal zit tussen de weken en de operatie een 2 tal weken. (mss nog vrij stomme opmerking, maar lang niet alle oogartsen opereren lasik!)
Die metingen, info, etc gebeurt dat in één evaluatie? Of hangt dat af van oogarts tot oogarts?
Is het dan ook best om niet te lang te wachten tussen consultatie en operatie, of maakt dat niet uit?

Dr_pimpie

Legacy Member
Huasheng zei:
Kan je dat zelf ook zien of je grote pupillen hebt? En hoe dan indien zo?


Domme vraag misschien, maar wat zijn dan de grote gevolgen van dat verminderd zicht in 't donker.
Ziet een mens dan nog degelijk in het donker, of is het dat alles wazig is. Allezja, 'k weet niet echt compleet wat me daar bij voor te stellen.


Die metingen, info, etc gebeurt dat in één evaluatie? Of hangt dat af van oogarts tot oogarts?
Is het dan ook best om niet te lang te wachten tussen consultatie en operatie, of maakt dat niet uit?

die vooronderzoeken dienen om te meten hoe wijdt je puppillen kunnen dilateren (verwijden). Aangezien dit op tienden of hondersten van een mm komt kunde da ni zelf meten ni;) , je gaat in het donker minder contrast zien. Stel dat je nu je bed heel vaag ziet staan als je snachts in den donker je kamer binnenkomt, dan zou het kunnen dat het gewoon pikkendonker is. Het heeft dus niet veel te maken met scherp of onscherp, gewoon dingen niet zien die er wel zijn en die je vroeger wel zag.

die vooronderzoeken zullen normaal gezien van arts tot arts vrij gelijk zijn maar je moet deze onderzoeken zoiezo laten doen bij de dokter die je opereert.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan