Archief - lasercorrectie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stimpy

Legacy Member
moest da nu nog zijn zonder da ze uw oog afschrapen zou k t overwegen, ma kwil echt ni da ze met een soort pattattescheller mn oog opendoen ze :p

dus dan maar lenze, die ik met momenten toch wel goe voel zitten en irriteren :s

Dr_pimpie

Legacy Member
Stimpy zei:
moest da nu nog zijn zonder da ze uw oog afschrapen zou k t overwegen, ma kwil echt ni da ze met een soort pattattescheller mn oog opendoen ze :p

dus dan maar lenze, die ik met momenten toch wel goe voel zitten en irriteren :s

vroeger deden ze dat zonder flap maar na de operatie was een patient een paar dagen zo goed als blind en hij had enorm veel pijn...

cura

Legacy Member
waarom halen zoveel mensen de prijs aan als een nadeel?

zelf goeikope lenzen (bvb jerry zn "lenzen van 'hans anders' voor slechts 45€ voor 6 paar maandlenzen") komen duurder uit als je rekening houdt met het feit dat die lasercorrectie een definitieve oplossing is imo

Eagle`

Legacy Member
Heb 6 maand lezen van Bausch & Lomb, sinds x-aantal jaren, totaal geen problemen mee. In begin is dt inderdaad beetje sukkelen, ma na nen tidj si da gewon routine, hoewel ik steeds een spiegelke vandoen heb om ze in te steken.

Vraagske in principe moet ge dus om de maand van lenzen veranderen, ma eerlijk gezegd kan het soms zijn da ik 2 maand wacht alvorens ik verrander, is da slecht voor u ogen infeite of ni ?

Dr_pimpie

Legacy Member
Eagle` zei:
Heb 6 maand lezen van Bausch & Lomb, sinds x-aantal jaren, totaal geen problemen mee. In begin is dt inderdaad beetje sukkelen, ma na nen tidj si da gewon routine, hoewel ik steeds een spiegelke vandoen heb om ze in te steken.

Vraagske in principe moet ge dus om de maand van lenzen veranderen, ma eerlijk gezegd kan het soms zijn da ik 2 maand wacht alvorens ik verrander, is da slecht voor u ogen infeite of ni ?

uw oge zulle rapper moe zijn omda ge minder scherp ziet en de kans op ontsteking stijgt

(ik draag men maandlenzen uit vergetelheid ook al snel anderhalve maand)

^MystiQ

Legacy Member
Mijn stiefpa eeft zo een lazercorrectie laten doen maar euh, zat daar trouwens geen maximum van graad op ?

Ik dacht da ze maar tot een bepaalde graad kunnen corrigeren met een laser.

Ik weet dat bij hem een positief effect eeft gehad maar dat hij wel soms nog eens zijn lenzen draagt + achter de operatie eeft em enorm veel moeten rusten en zijn ogen niet teveel belasten :)

Rage

Legacy Member
Ga naar een oogarts. Die onderzoekt u, en legt u dan uit wat de mogelijkheden zijn.

Mijn moeder heeft op beide ogen -6.50. Nog iets slechter als uw ogen. Ze wou ook van haar lenzen af. Ze is dus naar een oogarts gegaan.

Eerst gingen ze onderzoeken of haar hoornvlies dik genoeg was. Want ze gaan daar een stuk vanaf schrapen zodat ge scherp ziet. Dat was niet het geval bij mijn moeder want ze heeft een vrij dun hoornvlies.

Wat ze uiteindelijk voorstelden bij men moeder was: Eerst een soort van kunst lens in het oog zelf zetten. (Dat blijft daar permanent in) en daarna het hoornvlies bijwerken. En zelfs dan zou mijn moeder misschien nog een klein brilletje moeten dragen :eek:

Dus wat gij moet doen: Ga naar een oogarts, die onderzoekt u en legt uw mogelijkheden uit. Op een forum vragen is vrij nutteloos. Ge leert de verschillende soorten opties kennen, maar ge weet niet welke van toepassing zijn op u.

Het is ook een industrie die zeer snel evolueerd. Veel ervaringen van mensen zijn misschien al een paar jaartjes oud, en wie weet wat er allemaal veranderd is.

Eagle`

Legacy Member
Dr_pimpie zei:
uw oge zulle rapper moe zijn omda ge minder scherp ziet en de kans op ontsteking stijgt

(ik draag men maandlenzen uit vergetelheid ook al snel anderhalve maand)

minder scherp dunno, ik zie ni bepaald minder scherp na andere halve maand hoor, of misschien moeten de ogen gewoon meer moeite doen om zelfde effect te halen :confused:

CapriCorn

Legacy Member
Ik heb nu ongeveer een jaar geleden LASIK operatie laten doen en ik heb er nog geen moment spijt van gehad, ik kwam dan ook van -6 aan beide ogen, nu volledig terug op 0.

meer info: http://www.vryghem.be/
Kostprijs:
30€ Voor initiële check van je ogen, men kijkt dan of je ogen wel geschikt zijn voor dergelijke ingreep
~2700€ (met alle post checkups (4) inclu)
~30€ voor de oogdruppels en medicijnen die je moet nemen na de operatie.
Dus reken in totaal maar op een 2800€ als je bij deze praktijk gaat.

Ja, het kan wss. goedkoper, maar Dr. Vryghem heeft een goede reputatie en ik betaalde liever iets meer als ik weet dat ik daar ook kwaliteit voor terugkrijg.

Indien je meer specifieke vragen hebt, laat maar iets weten...

Dr_pimpie

Legacy Member
Eagle` zei:
minder scherp dunno, ik zie ni bepaald minder scherp na andere halve maand hoor, of misschien moeten de ogen gewoon meer moeite doen om zelfde effect te halen :confused:

idd tis daarmee da uw oge rapper moe zulle zijn

bullet evasive

Legacy Member
Als je even een rekensommetje maakt zie je ook dat lasik na een tijdje (ik spreek hier over tientallen jaren) goedkoper wordt dan heel uw leven lang lenzen dragen. (wat je volgens sommige bronnen maar 40-50jaar kan doen)

Dr_pimpie

Legacy Member
bullet evasive zei:
Als je even een rekensommetje maakt zie je ook dat lasik na een tijdje (ik spreek hier over tientallen jaren) goedkoper wordt dan heel uw leven lang lenzen dragen. (wat je volgens sommige bronnen maar 40-50jaar kan doen)

ni vergeten brille mee te rekenen eh, want ook al draagt ge lenzen, nen bril zoude toch altijd als backup moete hebbe

Huasheng

Legacy Member
Brianz zei:
ogen moeten minstens 4 jaar stabiel blijven heb ik gehoord voordatje zon laseroperatie kan laten ondergaan.
Gamedude zei:
Dus eerst moeten de ogen 4 jaar stabiel zijn
User_BELGIUM zei:
jup. tegen mij zei ze 2jaar stabiel
Ik heb overal gelezen minimum 1 à 2 jaar stabiel.

Bon, waarom ik dit thread weer boven haal:
Hoe verloopt de verdoving (voor de (laser)operatie)?
Spuitje? Druppels?

Godzilla*Akira

Legacy Member
Huasheng zei:
Ik heb overal gelezen minimum 1 à 2 jaar stabiel.

Bon, waarom ik dit thread weer boven haal:
Hoe verloopt de verdoving (voor de (laser)operatie)?
Spuitje? Druppels?

Ik dacht dat het zonder verdoving was. Don't shoot me if i'm wrong.:unsure:
Spuitje lijkt mij allersinds al niet zo goed, tenzij je graag een naald in uw oog krijgt...:x

EDIT*Blijkbaar zou het met oogdruppeltjes zijn, lees ik hier op googlie.

EDIT 2* Lasik
LASIK-behandelingen worden per ziekenhuis tot een verschillende sterkte behandeld. Dit verschilt tussen tot -10 en soms tot -14. Dit is mede afhankelijk van de dikte van het hoornvlies. Bij Lasik behandelt de oogarts het hoornvlies onder een flapje van het hoornvlies. Het is een combinatie van microchirurgie en een excimer laserbehandeling. De excimerlaser geeft een gecentreerde bundel ultraviolet licht die precies kan worden gericht en gesteld. Elke 'laserpuls verwijdert kleine hoeveelheden weefsel van het hoorvlies en verandert daarmee de kromming van het hoornvlies. Bij een bijziend oog wordt het hoornvlies vlakker gemaakt en bij een verziend oog iets boller. Daardoor wordt het zicht scherper. Laserbehandelingen zijn er al sinds het begin van de jaren 90.

Met de LASIK-methode kan bijziendheid tot -10 worden gecorrigeerd. Verziendheid tot +4 en cilindrische afwijkingen tot 6. In de meeste gevallen is na de behandeling een bril overbodig.

1. Voor de laserbehandeling wordt het oog van een patiënt eerst onderzocht en getest. Lasik is niet altijd mogelijk en bij zwangerschap kan de behandeling beter worden uitgesteld. De oogsterkte mag het laatste jaar niet meer veranderd zijn. Hierna volgt een informatiebijeenkomst.
2. De laserbehandeling is poliklinisch en gebeurt onder plaatselijke verdoving (druppels in de ogen).
3. De laserbehandeling zelf duurt tussen de 20 seconden en twee minuten. De hele procedure duurt ongeveer een kwartier. En daarna is het beeld al scherper.
4. Tussen de behandeling van beide ogen zal, afhankelijk van de arts, circa 1 maand zitten. Veel oogartsen behandelen twee ogen tegelijk. Soms is er nog een lichte brilcorrectie nodig, zoals voor 's nachts autorijden.
5. Zoals bij alle operaties kunnen er complicaties optreden, in sommige gevallen zelfs met blijvende schade. Voor de behandeling wordt dan ook een toestemmingsformulier ingevuld. De eventuele risico's worden tevoren altijd besproken.

Huasheng

Legacy Member
Dark^Wolverine zei:
5. Zoals bij alle operaties kunnen er complicaties optreden, in sommige gevallen zelfs met blijvende schade. Voor de behandeling wordt dan ook een toestemmingsformulier ingevuld. De eventuele risico's worden tevoren altijd besproken.
Mja, blijvende schade, zoals? Blindheid?

FrenchFry

Legacy Member
Bon, we zullen eens onze ervaring met deze ingreep eens met de wereld delen vanaf het moment da ge daar op die tafel ligt:

- Eerst zorgen ze dat uw ogen openblijven met een soort veertje. Doet geen zeer of zo, is niks aan.

- Dan doen ze in elk oog druppels om te verdoven: druppeltjes zijn ijskoud en dus nie wat men aangenaam zou noemen, maar pijn doet het nu ook weer nie.

- Vervolgens laten ze een zeer fijn en nauwkeurig machien da flapje op het oppervlak van uw hoornvlies lossnijden, en wordt het met een soort zuignapke uit de weg geklapt. Klinkt misschien vreselijk, maar dankzij de verdoving voelt ge daar hoegenaamd niks van.

- Dan, het grote moment, de laser zelf. Komt er gewoon op neer dat ge naar een lichtje moet kijken, niks moeilijker als da (ik weet nie meer just hoelang, maar kan volgens mij nie meer geweest zijn dan een halve minuut, als het dat al was). Moest ge op een of andere manier toch bewegen (nie te veel schrik voor hebben, ge kunt uw hoofd makkelijk stil houden in die hoofsteun op de tafel): ze steken op voorhand een beeld van uw oog in de computer, en als het machien bemerkt dat ge beweegt, stopt de laser onmiddellijk. Ge hoort een beetje geknetter, maar op de een of andere manier hebt ge absoluut nie den indruk dat da uit uw oog komt, dus da valt heel goe mee.

- Dan doen ze er de eerste antibiotica en ontstekingsremmers erin (ook weer druppeltjes) en doen ze er een beschermlenske over dat er drie dagen in moet blijven zitten (dat ding is wel een pest, want ge voelt het zitten, maar bon, is maar voor drie dagen)

- De eerste vier à vijf dagen kunt ge nie zo goe tegen licht en moet ge met een zonnebril rondlopen (en de eerste twee dagen zelfs best in den donker zitten). Bovendien moet ge de eerste week of zo ook 's nachts met een beschermbril slapen, omdat ge niet per ongeluk in uw ogen moogt wrijven.

- De eerste paar dagen fluctueert uw gezichtsscherpte een beetje, maar na een week ziet ge al zo goed als perfect (én is da losgesneden flapke da zo vies lijkt volledig genezen; en daarvoor voelt ge er trouwens toch niks van). Tegen dan kunt ge ook weer tegen licht, en kunt ge dus optimaal gebruik maken van uw nieuwe krachten ;) Ge moet wel twee weken vermijden om te sporten als er daarbij iets in uw oog kan komen, water in uw oog vermijden (persoonlijk vond ik dat makkelijker haalbaar als ik die twee weken in bad ging in plaats van te douchen), en nie in uw ogen wrijven.

- Een maand lang moet ge wel een hoop druppels in uw ogen doen, wat wel een beetje een geknoei is en tegen het eind van de maand op uw zenuwen gaat werken, maarrrr... het rendement is wel iets waar ge jarenlang profijt van hebt. De eerste week na de operatie is een beetje afzien, maar daarna betert het geweldig rap en is het zeker de moeite waard.

Nog vragen over het verloop van de ingreep? ;)

Stimpy

Legacy Member
da snijden vind ik zo vies e :s
en da veerke, zelfs al zijn mn ogen nat, kheb toch altijd de neiging om te knipperen met mn ogen
kunt ge uw ogen makkelijk open houden?

tlijkt me alleen klote als ze over 5 jaar afkome, ja manne, we hebben een veel betere techniek gevonde, die vorige was eigelijk slecht :D dan stade daar mooi :p
al bij al.. bril/lenzen das toch oneindig keer beter dan gans blind zijn e :p dus zijt content :unsure:

killgore

Legacy Member
FrenchFry zei:
Nog vragen over het verloop van de ingreep? ;)
Weet je iets over eventuele "terugval"? Dat je dus kan terug slechter zien na een bepaalde periode. Ben van plan (als men ogen eens stabiel komen) dit toch ook te laten doen, maar dan zou ik over dat wel meer willen weten, ben niet van plan 2500€ (of meer) te betalen als het na 2 jaar weer verslecht.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan