Archief - Kogel in lucht geschoten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DéWé

Legacy Member
killgore zei:
Ik denk niet dat je Sertu zijn uitleg doorhebt :p.

Jawel :), er is geen constante snelheid maar wel een maximum snelheid die ontstaat door de wrijving op de kogel. Ik ben zeker dat hij dit bedoelde maar dat was niet wat hij zei.

Fighting Hobbit

Legacy Member
Parnakra zei:
Het kwadratisch model. En uitgeschreven (ook netjes, hoor) kwamen nog steeds maar aan één bladzijde. (waarom is het trouwens al van 4 naar 2 of 3 verminderd?)

4 was onze kladversie met bindtekst en bindkribbels :)
Het was trouwens wel een model waar ook rolwrijving in voorkwam omdat het ging over met een fiets van een berg bollen. Ik weet niet of het er veel mee te maken heeft, maar er zaten dus ook parameters als beginsnelheid enzo in en dan natuurlijk al het vereiste voor die rolweerstand...

Parnakra

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
4 was onze kladversie met bindtekst en bindkribbels :)
Het was trouwens wel een model waar ook rolwrijving in voorkwam omdat het ging over met een fiets van een berg bollen. Ik weet niet of het er veel mee te maken heeft, maar er zaten dus ook parameters als beginsnelheid enzo in en dan natuurlijk al het vereiste voor die rolweerstand...
Ohja, een kogel die loodrecht omhoog afgevuurd wordt om daarna naar de grond te vallen en een fiets die van een berg rolt is natuurlijk exact hetzelfde. :ironic:

bartje_n

Legacy Member
op school hebbe wij gezien dat als je een muntje van 1 BEF van op 1km hoogte naar onder laat vallen en er staat iemand recht onder dat die het hele lichaam doorboort, nu dit was wel in ideale omstandigheden

Fighting Hobbit

Legacy Member
Parnakra zei:
Ohja, een kogel die loodrecht omhoog afgevuurd wordt om daarna naar de grond te vallen en een fiets die van een berg rolt is natuurlijk exact hetzelfde. :ironic:

In de hypothese dat het dan verder van een berg rolt als het op de grond val wel ja :unsure: .
Uiteindelijk kan je dat modle ook gebruiken als je gewoon een paar parameters nul stelt.

-Helld0g-

Legacy Member
Santa| zei:
Iets dat ik me al lang afvraag. Als iemand een kogel in de lucht afvuurt. Wat gebeurt hier dan mee? Die daalt toch logischerwijze terug af en valt dan toch met zeer hoge snelheid terug neer?

Is dat dan niet gevaarlijk? :x

Of mis ik iets? Want er worden zoveel kogels in de lucht afgeschoten enk heb nog nooit geweten van schade aan mensen of goederen door een neervallende kogel :p

mn oom heeft zo een kogel door zn dak en living gehad

na ballistiek heeft mn kunnen bepalen wie de kogel heeft afgevuurd en dat was iemand een paar km verderop buiten de stad (hij woonde dus net aan de markt) een kogel in de lucht had afgevuurd.

moest het slecht willen kan er zo dus wel iemand sterven, dat krijg je van eens een kogelke af te schieten...

heb geen gedacht om wat type kogel of wapen het ging, maar tis dus niet verzonnen wat ik zeg. zijne living is dus wel op het hoogste verdiep dus enkel het dak en een houten plafond erboven (voor dat ge me beticht dat zo'n kogel een betonnen verdiep kan doorgaan)

PiNgU

Legacy Member
heb zo is een reportage gezien waar ze da onderzochten wa er gebeurde als ge muntjes van het empire state building smeet, omda toeristen dat ook eens regelmatig deden, das dan zowa in de ntrend van da eifeltoren geval.

Nu ik weet de details niet meer , want het is echt wel lang geleden maar daar kwam men ook tot de conclusie dat het niet dodelijk zou zijn, maar wel iemand kon verwonden, nuja frankske =! kogel

Fighting Hobbit

Legacy Member
PiNgU zei:
heb zo is een reportage gezien waar ze da onderzochten wa er gebeurde als ge muntjes van het empire state building smeet, omda toeristen dat ook eens regelmatig deden, das dan zowa in de ntrend van da eifeltoren geval.

Nu ik weet de details niet meer , want het is echt wel lang geleden maar daar kwam men ook tot de conclusie dat het niet dodelijk zou zijn, maar wel iemand kon verwonden, nuja frankske =! kogel

In wezen is er niet zo veel verschil, buiten misshcien in hoogte, maar gezien je toch een constante snelheid behoudt op een bepaald moment maakt dat ook weinig verschil.

Forze

Legacy Member
blue water zei:
Ik weet dat een sniper met speciale projectielen (lees dure) door een geoefend sluipschutter 800m (horizontaal gemeten) perfect een doel kan raken (=impulsschot), dus de maximale afstand dat een dergelijke kogel zal afleggen onder 45° is wel wat verder.
Dit weet ik van iemand uit defensie.
Dit is wel een groot verschil met een gewoon handpistool waarvan de kogels minder ver geraken.


Een Canadese sniper heeft in 2003 in Afghanistan een talibanstrijder op een afstand van 2400+m geraakt met een .50 McMillan TAC-50(http://world.guns.ru/sniper/sn74-e.htm) met slechts 2 kogels (granaten komt echter meer in de buurt). Dit is zeer uitzonderlijk, de omstandigheden waren quasi perfect. Dus de draagkracht van een schot hangt ook veel af van het soort munitie (ook als je naar boven schiet).

Lensos

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
4 was onze kladversie met bindtekst en bindkribbels :)
Het was trouwens wel een model waar ook rolwrijving in voorkwam omdat het ging over met een fiets van een berg bollen. Ik weet niet of het er veel mee te maken heeft, maar er zaten dus ook parameters als beginsnelheid enzo in en dan natuurlijk al het vereiste voor die rolweerstand...
:offtopic: Wij moeten volgende week naar jullie posters komen kijken, en daar een evaluatie over schrijven. Houd u al maar vast! :offtopic:

In een van de jongens-en-wetenschapboeken staat het antwoord. Tkwam er onderandere op neer dat een vallende kogel gekanteld en niet mooi gericht naar beneden valt. Daardoor heeft hij meer wrijving, het kon inderdaad wel blauwe plekken veroorzaken.

Santa

Legacy Member
Lensos zei:
In een van de jongens-en-wetenschapboeken staat het antwoord. Tkwam er onderandere op neer dat een vallende kogel gekanteld en niet mooi gericht naar beneden valt. Daardoor heeft hij meer wrijving, het kon inderdaad wel blauwe plekken veroorzaken.

JEUJ! Na vier bladzijden eindelijk een uitsluitend antwoord! Thanks :D

Fighting Hobbit

Legacy Member
Lensos zei:
:offtopic: Wij moeten volgende week naar jullie posters komen kijken, en daar een evaluatie over schrijven. Houd u al maar vast! :offtopic:
Ai ai, die van ons is nogal klein uitgevallen, we hebben alles op één blad gewrongen. Wees gerust, die diffirentiaalvergelijkingen staan er allemaal niet op, gewoon een paar grafiekjes die eerst nog verkeerd bleken te plakken ook :D.

Als een kogel uit een geweer knalt, roteert die dan (rond een as die door de punt loopt om het zo te zeggen)?

Defees

Legacy Member
kogel op u kop = pijn ... zie naar the mexican gun ofzoiets met Brad Pitt en ge zult't snappen :)

Time

Legacy Member
Destijds zaten we voor fysica op het 2de verdiep. Onze leerkracht zei dat als je vanuit het raam een knikker zou laten vallen, die zich letterlijk in het hoofd van een voetganger zou boren met fatala afloop.

Als ik dat doortrek naar geweren met hagel... dat zijn ook ronde projectielen.
Of was die man aan het lullen?:p

TooChé

Legacy Member
ik ben geen rekenwonder, maar ik kan u wel de snelheid geven waarmee een kogel afgevuurd wordt & zijn gewicht :

gewicht : ong 20 gram
snelheid : 800m/s als hij uit loop vertrekt

mss kan iemand hiermee alles opklaren en berekenen ...

kenaney

Legacy Member
de kogel die naar et lucht wordt geschoten valt na ne tijdjen terug (heb dit proef gedaan in Turkije :D). Ma ik schoot me ne shotgun, dus ja daarin zitten er andere soort kogels in die waarna ze exploden uiteen gaan en bestaan uit kleine "knikkers". Ze koelen in de lucht af en vallen dan weer na beneden, alst op u valt ofzo geeft et nie, ge gaat nix voelen ofzo.

Iets dak meegemaakt heb in Turkije, we zaten voor ne cafe te drinken (weet wel warm weer dus ge zit buiten), een beetje verderop was er ne trouwfeest. Ze schoten me geweren af en al in dien trouwfeest, na ne tijdjen die kogels begonnen op ons te vallen :D T'was alsof da iemand van den dak ne hoop knikkers naar ons smeet.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan