Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
gom3z zei:En was het dodelijk?
DesertWolf zei:Een voorwerp valt niet met een constante snelheid maar met een constante versnelling (tot op een bepaald punt waar de versnelling 0m/s² wordt) van 9.81m/s² (afgeleid van de aantrekkingskracht van de aarde, 9.81N)
.Volgens wat ik gehoord heb, was de kop van die pop doorboord door da frankske... Maarja, das toch wel moeilijk te geloven ze.bartreligion zei:en...
hoe is het afgelopen met die pop?
killgore zei:Ik denk niet dat je Sertu zijn uitleg doorhebt.

allez nu?ElBramo zei:Volgens wat ik gehoord heb, was de kop van die pop doorboord door da frankske... Maarja, das toch wel moeilijk te geloven ze.

DekadeZ zei:Ik ging net het verhaalke met de munt aanhalen. Of een steentje.
Er zijn toch zeer veel mensen die bij hoog en laag zullen beweren dat een steentje/muntje laten vallen van een flat pijnlijke gevolgen kan hebben.
Indien zo: moet het dan bij de kogel niet nóg erger zijn? Aangezien deze, denk ik, toch zeker een kleine kilometer hoog gaat.
, je gaat mischien een buil hebbenTenzij uw kogeltje natuurlijk zo klein is dat je een laminaire stroming hebt ipv een turbulente, maar ik betwijfel dat dat snel zal gebeuren...Sertu zei:tis toch vrij easy. De kogel valt met een constante snelheid (zoals alle voorwerpen) daar de wrijving de gravitatie compenseert en die snelheid kan je berekenen uit krachten evenwicht. De wrijving is evenredig met v² dus:
m*g = C*v²
Bepaal de massa en de C voor een kogel ( wrijvingsfactoren vind je wel getabelleerd in fysica boeken zeker voor profielen als airfoils ed.) en je weet de snelheid.
Een geweer gaat aan een kogeltje een gigantisch veel hogere snelheid geven als de zwaartekracht hoor. Je moet inderdaad rekening houden met airdrag zoals dat heet.Gavin zei:allez nu?
ik heb maar geringe wetenschap gehad (dus schiet me ni af bollebozen hier!)
maar laat een kogel in het zand vallen (klein kratertje)
gooi een kogel in het zand (groter kratertje)
schiet dan eens een kogel van dichtbij in het zand (groot kratertje)
doe het zelfde met een muntje
laat het op uw kop vallen (juist gedaan, voor die halve meter voelt ge dat toch)
laat een munt op uw kop gooien (probeer dit toch maar niet, dit is theorie)
en laat dan een muntje vallen van 300m hoogte
zelfde effect volgens mij
een schedel is nu ook ni zo onaantastbaar
Fighting Hobbit zei:Tenzij uw kogeltje natuurlijk zo klein is dat je een laminaire stroming hebt ipv een turbulente, maar ik betwijfel dat dat snel zal gebeuren...

Wij hebben ooit de maximale snelheid van een vallende regendruppel moeten berekenen, en al bij al kwamen we met moeite aan één pagina. (en dat was dan nog als alle stappen mooi uitschreven)Fighting Hobbit zei:Er is trouwens een mooie formule om die snelheid te berekenen, maar het komt uit een walgelijk lange (als je 4 bladzijden lang vind toch) diffirentiaal vergelijking...
Parnakra zei:Wij hebben ooit de maximale snelheid van een vallende regendruppel moeten berekenen, en al bij al kwamen we met moeite aan één pagina. (en dat was dan nog als alle stappen mooi uitschreven)
Het zou me verbazen moest diezelfde berekening, maar dan voor een kogel (die an sich niet veel meer dan een zware regendruppel is) opeens vier bladzijden in beslag nemen.

misschien heeft hij een hagelschot berekendParnakra zei:Wij hebben ooit de maximale snelheid van een vallende regendruppel moeten berekenen, en al bij al kwamen we met moeite aan één pagina. (en dat was dan nog als alle stappen mooi uitschreven)
Het zou me verbazen moest diezelfde berekening, maar dan voor een kogel (die an sich niet veel meer dan een zware regendruppel is) opeens vier bladzijden in beslag nemen.
gom3z zei:Dat was de grap \o/
Lineair modle of kwadratisch model? Bij het kwadratisch model kom je gemakkelijk aan 2 of 3 bladzijden als je dat netjes opgekuist uittypt...Parnakra zei:Wij hebben ooit de maximale snelheid van een vallende regendruppel moeten berekenen, en al bij al kwamen we met moeite aan één pagina. (en dat was dan nog als alle stappen mooi uitschreven)
Het zou me verbazen moest diezelfde berekening, maar dan voor een kogel (die an sich niet veel meer dan een zware regendruppel is) opeens vier bladzijden in beslag nemen.
blue water zei:Wat bij mij wringt en tevens bij dit topic samengaat is het volgende; ik ken iemand die bij hoog en laag beweerd dat een frankske dat vanuit de Eifeltoren wordt gegooid door je schedel zal boren,….. ikzelf geloof daar niets van (het zal geen deugd doen dat wel ja).
Wat is jullie gedacht hierover?
Het kwadratisch model. En uitgeschreven (ook netjes, hoor) kwamen nog steeds maar aan één bladzijde. (waarom is het trouwens al van 4 naar 2 of 3 verminderd?)Fighting Hobbit zei:Lineair modle of kwadratisch model? Bij het kwadratisch model kom je gemakkelijk aan 2 of 3 bladzijden als je dat netjes opgekuist uittypt....


Out of the more than 500 shots fired from the test platform only 4 falling bullets struck the platform and one fell in the boat near the platform. One of the bullets striking the platform left a 1/16 inch deep mark in the soft pine board. The bullet struck base first.
Based on the results of these tests it was concluded that the bullet return velocity was about 300 f.p.s. For the 150 gr. bullet this corresponds to an energy of 30 foot pounds. Earlier the Army had determined that, on the average, it required 60 foot pounds of energy to produce a disabling wound. Based on this information, a falling 150 gr. service bullet would not be lethal, although it could produce a serious wound.
