Archief - Kogel in lucht geschoten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cash

Legacy Member
T'is niet exact hetzelfde maar toch. Tijdens de eerste golfoorlog kregen we de eerste dagen beelden te zien van allemaal schade op de grond, veel van die schade kwam van zaken die de Irakezen zelf de lucht ingeschoten hadden: raketten, AAA, etc.

Poppel

Legacy Member
even verduidelijken.. Mocht je ooit een kogel afvuren naar eender welke richting.. (zonder echt te mikken op een persoon). Waarop jouw kogel 150 meter verder per toeval iemand raakt ben jij nog steeds aansprakelijk. ^_^)

killgore

Legacy Member
DesertWolf zei:
Een voorwerp valt niet met een constante snelheid maar met een constante versnelling (tot op een bepaald punt waar de versnelling 0m/s² wordt) van 9.81m/s² (afgeleid van de aantrekkingskracht van de aarde, 9.81N)

Ik denk niet dat je Sertu zijn uitleg doorhebt :p.

ElBramo

Legacy Member
bartreligion zei:
en...

hoe is het afgelopen met die pop?
Volgens wat ik gehoord heb, was de kop van die pop doorboord door da frankske... Maarja, das toch wel moeilijk te geloven ze.

Gavin

Legacy Member
ElBramo zei:
Volgens wat ik gehoord heb, was de kop van die pop doorboord door da frankske... Maarja, das toch wel moeilijk te geloven ze.
allez nu?

ik heb maar geringe wetenschap gehad (dus schiet me ni af bollebozen hier!)
maar laat een kogel in het zand vallen (klein kratertje)
gooi een kogel in het zand (groter kratertje)
schiet dan eens een kogel van dichtbij in het zand (groot kratertje)

doe het zelfde met een muntje
laat het op uw kop vallen (juist gedaan, voor die halve meter voelt ge dat toch)
laat een munt op uw kop gooien (probeer dit toch maar niet, dit is theorie)
en laat dan een muntje vallen van 300m hoogte

zelfde effect volgens mij :)
een schedel is nu ook ni zo onaantastbaar

Conqie

Legacy Member
DekadeZ zei:
Ik ging net het verhaalke met de munt aanhalen. Of een steentje.

Er zijn toch zeer veel mensen die bij hoog en laag zullen beweren dat een steentje/muntje laten vallen van een flat pijnlijke gevolgen kan hebben.

Indien zo: moet het dan bij de kogel niet nóg erger zijn? Aangezien deze, denk ik, toch zeker een kleine kilometer hoog gaat.

tegendeel bewezen door mythbusters ;), je gaat mischien een buil hebben

Fighting Hobbit

Legacy Member
Sertu zei:
tis toch vrij easy. De kogel valt met een constante snelheid (zoals alle voorwerpen) daar de wrijving de gravitatie compenseert en die snelheid kan je berekenen uit krachten evenwicht. De wrijving is evenredig met v² dus:

m*g = C*v²

Bepaal de massa en de C voor een kogel ( wrijvingsfactoren vind je wel getabelleerd in fysica boeken zeker voor profielen als airfoils ed.) en je weet de snelheid.
Tenzij uw kogeltje natuurlijk zo klein is dat je een laminaire stroming hebt ipv een turbulente, maar ik betwijfel dat dat snel zal gebeuren...

Gavin zei:
allez nu?

ik heb maar geringe wetenschap gehad (dus schiet me ni af bollebozen hier!)
maar laat een kogel in het zand vallen (klein kratertje)
gooi een kogel in het zand (groter kratertje)
schiet dan eens een kogel van dichtbij in het zand (groot kratertje)

doe het zelfde met een muntje
laat het op uw kop vallen (juist gedaan, voor die halve meter voelt ge dat toch)
laat een munt op uw kop gooien (probeer dit toch maar niet, dit is theorie)
en laat dan een muntje vallen van 300m hoogte

zelfde effect volgens mij :)
een schedel is nu ook ni zo onaantastbaar
Een geweer gaat aan een kogeltje een gigantisch veel hogere snelheid geven als de zwaartekracht hoor. Je moet inderdaad rekening houden met airdrag zoals dat heet.
Er is trouwens een mooie formule om die snelheid te berekenen, maar het komt uit een walgelijk lange (als je 4 bladzijden lang vind toch) diffirentiaal vergelijking...

Sertu

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Tenzij uw kogeltje natuurlijk zo klein is dat je een laminaire stroming hebt ipv een turbulente, maar ik betwijfel dat dat snel zal gebeuren...

Als ge zo gaat beginnen moet ge ook rekening houden met schokgolven op de plaatsen waar de stroming de geluidssnelheid overschreid , niet constant zijn van de atmosferische dichtheid en de valversnelling met de hoogte,...:eek:

Parnakra

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Er is trouwens een mooie formule om die snelheid te berekenen, maar het komt uit een walgelijk lange (als je 4 bladzijden lang vind toch) diffirentiaal vergelijking...
Wij hebben ooit de maximale snelheid van een vallende regendruppel moeten berekenen, en al bij al kwamen we met moeite aan één pagina. (en dat was dan nog als alle stappen mooi uitschreven)

Het zou me verbazen moest diezelfde berekening, maar dan voor een kogel (die an sich niet veel meer dan een zware regendruppel is) opeens vier bladzijden in beslag nemen.

Conqie

Legacy Member
Parnakra zei:
Wij hebben ooit de maximale snelheid van een vallende regendruppel moeten berekenen, en al bij al kwamen we met moeite aan één pagina. (en dat was dan nog als alle stappen mooi uitschreven)

Het zou me verbazen moest diezelfde berekening, maar dan voor een kogel (die an sich niet veel meer dan een zware regendruppel is) opeens vier bladzijden in beslag nemen.

groot schrijven? :unsure:

Gavin

Legacy Member
Parnakra zei:
Wij hebben ooit de maximale snelheid van een vallende regendruppel moeten berekenen, en al bij al kwamen we met moeite aan één pagina. (en dat was dan nog als alle stappen mooi uitschreven)

Het zou me verbazen moest diezelfde berekening, maar dan voor een kogel (die an sich niet veel meer dan een zware regendruppel is) opeens vier bladzijden in beslag nemen.
misschien heeft hij een hagelschot berekend

Frykt Sclavak

Legacy Member
oei, sorry kan post niet deleten en deed er toch niet toe

aXl_

Legacy Member
gom3z zei:
Dat was de grap \o/

hiiiiiiiiiiiii gillertje...

in ieder geval. Ik dacht inderdaad ooit ergens gelezen te hebben dat neervallende kogels inderdaad een blauwe plek konder veroorzaken (alsook botbreuken maar van dat laatste ben ik niet meer zeker en ik heb geen bron meer dus de ongelovigen mogen dat laatste vergeten).

Fighting Hobbit

Legacy Member
Parnakra zei:
Wij hebben ooit de maximale snelheid van een vallende regendruppel moeten berekenen, en al bij al kwamen we met moeite aan één pagina. (en dat was dan nog als alle stappen mooi uitschreven)

Het zou me verbazen moest diezelfde berekening, maar dan voor een kogel (die an sich niet veel meer dan een zware regendruppel is) opeens vier bladzijden in beslag nemen.
Lineair modle of kwadratisch model? Bij het kwadratisch model kom je gemakkelijk aan 2 of 3 bladzijden als je dat netjes opgekuist uittypt...
Het lineair model, dat ze bij die regendruppel al eens durven gebruiken is inderdaad veel korter...

Sagax

Legacy Member
blue water zei:
Wat bij mij wringt en tevens bij dit topic samengaat is het volgende; ik ken iemand die bij hoog en laag beweerd dat een frankske dat vanuit de Eifeltoren wordt gegooid door je schedel zal boren:oink: ,….. ikzelf geloof daar niets van (het zal geen deugd doen dat wel ja).
Wat is jullie gedacht hierover?

toen ik in Parijs de eifeltoren bezocht hingen aan de bovenste verdiepingen netten gespannen om vallende steentjes tegen te houden. Toeristen gooien van helemaal boven graag een steentje, muntje of iets anders naar beneden. Zo'n ronde kei van 1.5 cm doorsnede ongeveer spat uiteen in brokken als hij de grond raakt

het feit dat daar netten gespannen waren voorspelt al dat de gevolgen van zo'n vallend steentje of muntstuk niet niks zijn :naughty:

Parnakra

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Lineair modle of kwadratisch model? Bij het kwadratisch model kom je gemakkelijk aan 2 of 3 bladzijden als je dat netjes opgekuist uittypt....
Het kwadratisch model. En uitgeschreven (ook netjes, hoor) kwamen nog steeds maar aan één bladzijde. (waarom is het trouwens al van 4 naar 2 of 3 verminderd?)

Sagax

Legacy Member
zet er anders voor alle duidelijkheid het papierformaat bij, kantlijn of geen kantlijn, lettergrootte, beide zijden beschreven of niet,..

voor zover dit ter zake doet in deze discussie :unsure:

/edit:

first hit on google :p

http://www.loadammo.com/Topics/March01.htm

Out of the more than 500 shots fired from the test platform only 4 falling bullets struck the platform and one fell in the boat near the platform. One of the bullets striking the platform left a 1/16 inch deep mark in the soft pine board. The bullet struck base first.

Based on the results of these tests it was concluded that the bullet return velocity was about 300 f.p.s. For the 150 gr. bullet this corresponds to an energy of 30 foot pounds. Earlier the Army had determined that, on the average, it required 60 foot pounds of energy to produce a disabling wound. Based on this information, a falling 150 gr. service bullet would not be lethal, although it could produce a serious wound.

Om een indruk van 2 mm te slaan in hout moet het toch al redelijk krachtig zijn, maar dit onderzoek wijst uit dat het niet dodelijk is, maar wel serieuze wonden kan veroorzaken :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan