Archief - Kogel in lucht geschoten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

grooverider

Legacy Member
Parnakra zei:
Het zou me niet verbazen mocht dat geworpen muntstuk een (veel) grotere snelheid hebben dan een vallende kogel.

en jij baseert u op ?
artikel: link
It came down bottom (not point) first at what was later computed to be about 300 feet per second
(dat gaat dus over een kogel van 9 gram) als we 300 feet per second ff omrekenen geeft dat ongeveer 90 m/s oftewel 324 km/u. (allemaal een beetje afgerond)

Stel nu dat we een 1 frankstuk van 10 meter laten vallen en we verwaarlozen de wrijving. Neem voor het gewicht van het munstuk 5 gram (10 eurocent weegt 4,1 gram dus ik rond een beetje naar boven af: link)
Behoud van energie (mag je gebruiken als je de wrijving verwaarloost en er van uitgaat dat het munstuk niet begint te draaien) geeft ons een snelheid bij het neerkomen van 14 m/s oftewel 50 km/u. Als we de wrijving laten meetellen zal dit nog een fractie minder zijn.

Niet echt wat je kan noemen een te verwaarlozen verschil...

Verder in het artikel staat nog dat een kogel die recht omhoog wordt geschoten wel degelijk genoeg energie heeft bij het neerkomen om een dodelijke wonde te maken.

Parnakra

Legacy Member
grooverider zei:
Als we de wrijving laten meetellen zal dit nog een fractie minder zijn.
Een fractie? Je weet toch dat hoe sneller een voorwerp valt, hoe groter de wrijving is?

Daarom bestaat er ook een maximum-snelheid voor vallende voorwerpen, op een gegeven moment is de wrijving even groot als de valversnelling.

M.a.w. jouw redenering klopt niet, je verwaarloost een variabele die na een relatief korte tijd al grote invloed zal hebben op je berekening.

Alhoewel ik verre van alle details ken, blijf ik erbij dat een vallende kogel niet dodelijk is. (er zijn natuurlijk altijd wel freak-accidents, maar uitzonderingen zijn er om de regel te bevestigen, niet) Dat blijkt trouwens ook uit het tweede deel van het artikel dat je zelf postte.

elDuderino

Legacy Member
Er zijn duidelijk 2 factoren die meespelen:

De massa (m) en de wrijvingscoefficient (k) van de kogel.

m*a = m*g - k*v²

(a = versnelling, v = snelheid, g = 9.81)

wanneer a 0 wordt (v is dan de maximum snelheid) geldt:
m*g = k*v²
v = sqrt(m*g/k)

Een zware en aerodynamische kogel weegt bvb 0.1 kg met een wrijvingscoefficient van 0.1. (ik ken wel niet veel van kogels dus kan fout zijn).

als ge da invult:

v = sqrt(0.1*9.81/0.1) = 3.13 m/s = 11.3 km/h (zo hard komt em dus aan)

Ik denk niet dat dit dodelijk is, maar ik heb zoiezo talloze schattings en redeneringsfouten gemaakt :)

grooverider

Legacy Member
Parnakra zei:
Een fractie? Je weet toch dat hoe sneller een voorwerp valt, hoe groter de wrijving is?

Daarom bestaat er ook een maximum-snelheid voor vallende voorwerpen, op een gegeven moment is de wrijving even groot als de valversnelling.

M.a.w. jouw redenering klopt niet, je verwaarloost een variabele die na een relatief korte tijd al grote invloed zal hebben op je berekening.

Alhoewel ik verre van alle details ken, blijf ik erbij dat een vallende kogel niet dodelijk is. (er zijn natuurlijk altijd wel freak-accidents, maar uitzonderingen zijn er om de regel te bevestigen, niet) Dat blijkt trouwens ook uit het tweede deel van het artikel dat je zelf postte.

dat stuk ging dus over een munstuk dat uit de tribune wordt gegooid om een vergelijking te maken met de kogel. Ik sloot de wrijving uit om met een gemakkelijkere berekening de snelheid van impact te berekenen, en ben misschien vergeten te vermelden dat de eigenlijke snelheid een pak lager zou liggen (hoeveel maakt eigenlijk niet uit, hij ligt in elk geval lager).

Het tweede deel van het artikel beantwoord alleen de vraag of er al dan niet veel ongevallen gebeuren met neerkomende kogels, maar in het derde deel staat wel duidelijk dat, moest je toch geraakt worden door een kogel die in de lucht is geschoten, je dodelijk verwond kan worden:
Mattoo's equation predicts that Hatcher's .30 caliber bullet, which has a small diameter in relation to its weight, will perforate the skin at only 124 feet per second. It's easy to believe that such a bullet falling at 300 feet per second could kill you, especially if it struck you in the head.

Exorikos

Legacy Member
grooverider zei:
dat stuk ging dus over een munstuk dat uit de tribune wordt gegooid om een vergelijking te maken met de kogel. Ik sloot de wrijving uit om met een gemakkelijkere berekening de snelheid van impact te berekenen, en ben misschien vergeten te vermelden dat de eigenlijke snelheid een pak lager zou liggen (hoeveel maakt eigenlijk niet uit, hij ligt in elk geval lager).

Het tweede deel van het artikel beantwoord alleen de vraag of er al dan niet veel ongevallen gebeuren met neerkomende kogels, maar in het derde deel staat wel duidelijk dat, moest je toch geraakt worden door een kogel die in de lucht is geschoten, je dodelijk verwond kan worden:

Dan moet die kogel wel nog precies zo neerkomen, zoals hij je anders zou raken als hij afgeschoten werd rechtstreeks naar jou. Ik vrees dat dat niet zat gebeuren. :)

RandomHero

Legacy Member
Wet behoud van energie: een voorwerp komt met dezelfde snelheid terug als je het oorspronkelijk omhoog wierp.
Er is wel wrijving maar bij een kogel zal dat bijna verwaarloosbaar zijn. Een wrijvings coef van 0,1 is dus wat hoog gegrepen imo (bij ijzer op ijzer is dat 0,14, met olie erbij is het nog maar 0,04 niet meer dus lucht met koper ofzo zal wel een heel klein getal zijn veronderstel ik)

Fighting Hobbit

Legacy Member
elDuderino zei:
Er zijn duidelijk 2 factoren die meespelen:

De massa (m) en de wrijvingscoefficient (k) van de kogel.

m*a = m*g - k*v²

(a = versnelling, v = snelheid, g = 9.81)

wanneer a 0 wordt (v is dan de maximum snelheid) geldt:
m*g = k*v²
v = sqrt(m*g/k)
Die k is wel van enkele dingen afhankelijk hoor, want
k=(A*ro*D)/2
dus
W=v²*A*ro²*D/2

Met
(W=kracht door luchtwrijving; A= opp kogel; ro= luchtdichtheid; D= "drag coefficient; v= gemiddelde snelheid)
Dit is maar een benadering, want de kogel is nog airodynamisch gemaakt en dergelijken... Ook doet de kracht de snelheid dalen waardoor de snelheid de kracht weer doet dalen, etc...
uw k is dan 1*10^-4 m² * 1,293 kg*m-3 * D/2
Ik heb geen idee hoeveel die drag coëfficiënt is, dus dit is voorlopig alles wat ik qua idee kan geven. Maar vergis u nietdie wrijving zou normaal gezien wel een redelijke rol moeten spelen, zeker omdat ze de kogel ook afremt als hij naar boven vliegt...
Extra moeilijkheid is dat de dichtheid van de lucht ook afneemt naarmate je stijgt.

RandomHero

Legacy Member
@127

Om verder te gaan... de oppervlakte van de kogel zal +/- 300mm², gezien alles in meter staat wordt dat 300x10^-6m². Nu moet de die drag coef wel al redelijk groot zijn om hier nog grote waardes te halen.

sjoene

Legacy Member
Santa| zei:
Iets dat ik me al lang afvraag. Als iemand een kogel in de lucht afvuurt. Wat gebeurt hier dan mee? Die daalt toch logischerwijze terug af en valt dan toch met zeer hoge snelheid terug neer?

Is dat dan niet gevaarlijk? :x

Of mis ik iets? Want er worden zoveel kogels in de lucht afgeschoten enk heb nog nooit geweten van schade aan mensen of goederen door een neervallende kogel :p

geen zin om de thread te lezen:p, het antwoord staat er wss al tussen mjah:p

door de gravitatie gaat de snelheid van de kogel afnemen, tot hij op een gegeven moment stil hangt, door de gravitatie gaat hij dus naar beneden vallen:p maar omdat het zich afspeelt in 'lucht' ondervindt de kogel wrijving van die lucht...

de wrijvingskracht is loodrecht in de andere richting van de kracht die de kogel ondervindt van de gravitatie gericht, en aangezien de wrijvingskracht evenredig is met de snelheid van de kogel zal die dus ooit evengroot worden als de kracht die de kogel ondervindt van de gravitatiekracht. de resulterende kracht is dus 0:p, de kogel wordt niet meer beinvloed door een kracht, voort dus geen versnelling meer uit, voert dus een eenparige rechtlijnige beweging uit waarbij de snelheid constant is...

moraal:p, de kogel versnelt tot een bepaalde limietsnelheid en valt dan eenparig:)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan