Archief - Hooikoorts

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

felixdraait

Legacy Member
Thin Liz zei:
Over die spuiten:
-Ofwel een cortisonenspuit in het voorjaar (meestal éénmalig denk ik) : enkel bij hevige allergie of wanneer normale medicatie niet helpt

Ik neem bovenop mijn Cetirizine (is dat eigenlijk niet hetzelfde als Zyrtec, maar goedkoper?) ook Flixonase Aqua spray (http://www.netdoctor.co.uk/medicines/100004882.html). Dat werkt enórm goed voor mij. Zyrtec verlicht mijn symptomen een beetje (word er trouwens niet slaperig van, itt vele anderen), terwijl die Flixonase ze quasi helemaal wegneemt (tenzij ik echt door een grasveld in volle bloei ga rollen ofzo).

Soit, in die neusspray zitten ook cortisonen. Schijnt dat dat niet goed is als je dat langdurig neemt (is zwaar spul), dus dat neem ik in die piekperiodes, Zyrtec neem ik tijdens het pollenseizoen.

Mijn allergie is trouwens vrij vroeg begonnen (jaar of 10), ben er nu 19 en 't betert schijnbaar elk jaar.

felixdraait

Legacy Member
@ Vorige poster: Shit vent, elke wéék een spuitje en dat voor zo'n lange periode? :eek: Ben je na die behandeling dan ook definitief van je allergie verlost?

Thin Liz

Legacy Member
Cortisonen hebben heel wat bijwerkingen en dat is zowat de voornaamste reden waarom langdurig gebruik af te raden is... Flixonase werkt lokaal (neusspray) en dan zijn de nevenwerkingen nog iet of wat in te palmen... Allergie die trouwens op jonge leeftijd begint, zie je dikwijls verbeteren op oudere leeftijd, dus je hoeft niet te wanhopen ;)

milkbull

Legacy Member
Thin Liz zei:
Ik veronderstel dat je iets homeopatisch gekregen had toen? Magie voor de éne, terwijl de andere er niets mee is... De apothekers die zoiets afleveren, dus zonder dat jij iets specifiek homeopatisch vraagt, zijn volgens mij toch zwaar in de minderheid (mss had je gewoon pech ;) ). 'Echte' medicamenten (Zyrtec, Cetirizine, Loratidine, Xyzall, Aerius, Estivan,...) zijn normaal gezien nog altijd eerste lijns en helpen in veel gevallen zeer degelijk...

Ja, mss had ik gewoon pech, maar we spreken dan ook over 15 jaar geleden ofzo :lol:

Ik heb dan, zoals Cakeman, al die testen laten doen. Geweldig allergisch aan gras, alle studenten zijn toen nog komen kijken omdat ze dat nog nooit gezien hadden :D

Sindsdien gebruik in beconase aqua, en het helpt.

(nog maar 3 maanden en het graspollen seizoen zit er terug op :unsure: )

-etienne-

Legacy Member
Merci voor de zeer volledige uitleg Cakeman, maar als ik het goed begrijp kan je bij gematigde hooikoorts beter niet aan die hele kuur van spuiten beginnen of begrijp ik het fout?

Want 15 maanden elke week een spuitje laten zetten enz, dat moet toch heel wat geld kosten. Dan snotter ik liever enkele weken per jaar wat, ook al valt dat bij mij exact tezamen met mijn examenperiode :(


Nog een handige link om te weten aan wat je juist alergisch bent: hier onderaan vind je een kalender

Cakeman

Legacy Member
-etienne- zei:
Merci voor de zeer volledige uitleg Cakeman, maar als ik het goed begrijp kan je bij gematigde hooikoorts beter niet aan die hele kuur van spuiten beginnen of begrijp ik het fout?

Want 15 maanden elke week een spuitje laten zetten enz, dat moet toch heel wat geld kosten. Dan snotter ik liever enkele weken per jaar wat, ook al valt dat bij mij exact tezamen met mijn examenperiode :(
Het kan zijn dat jij minder lang zo een kuur moet volgen.

Omdat ik in een heel hoge mate allergisch ben, moet de initiële dosis veel kleiner zijn dan bij iemand die in normale mate hooikooirts heeft. De opbouwtermijn is bij ook langer.

Als jij minder allergisch bent, kan het goed zijn dat je maar een jaar lang elke week een spuitje nodig hebt en daarna maar een half jaar om de twee weken.

De reden dat ik in oktober/november met zo een kuur ga beginnen is dat ik elk jaar meer en meer last heb, en dat ik een redelijk lange hooikoortsperiode heb (van half april tot eind augustus ongeveer).

Als je echt maar een maandje last hebt (zoals een collega van mij op het werk) en eigenlijk met pillen weinig last ondervindt, dan is zo kuur misschien inderdaad niet aangeraden.

felixdraait zei:
@ Vorige poster: Shit vent, elke wéék een spuitje en dat voor zo'n lange periode? :eek: Ben je na die behandeling dan ook definitief van je allergie verlost?
Hehe, dat kon de dokter niet garanderen. Hij zij wel dat de resultaten bij mensen die voor één seizoensgebonden stof allergisch zijn, de resultaten zeer goed zijn. Als ik er niet volledig vanaf ben, dan zal het in elk geval fel gebeterd zijn.

daedalus

Legacy Member
zijn er nog mensen die hierdoor ERG gezwollen oogleden krijgen?
juist alsof je slaag hebt gekregen

of heeft dit niets met hooikoorts te maken?
ik heb dit 1 a 2 keer per jaar

$anka

Legacy Member
ik pak Cirrus alsk last krijg van men allergie. vroeger Telfast gepakt, maar die werkten ni meer goe

RandomHero

Legacy Member
Heb vroeger zware allergie gehad. Niezen tot ik er koppijn van had, men gehele neus lag open van constand vocht dat eruit liep. Zonder overdrijven kon ik meer dan 100x niezen op 1 dag. Heb hiervoor allerhande medicijnen gepakt maar nooit iets effectief gevonden. Van al dienen brol werd ik maar slaperig of zieker. Uiteindelijk is deze allergie van zelf over gegaan rond men 28j

screaM^

Legacy Member
heb allergiën voor alles wat groen is, katten, huistofmijt,...

heb me een paar jaar geleden laten testen op ademhaling en met zon krasdingetje.
ademhaling ging nog, maar dat krasdingetje niet.
In het begin was er niets te zien, maar 5 minuten later...
Zon 'krasser' heeft 8 pootjes, met op elk pootje een andere stof..

5 minuten na het krassen kon ik mijn arm niet meer bewegen, van de zwelling, en nog eens 5 minuten later waren er 3 krasjes verder opengescheurd eigelijk.
Toen direct bloedonderzoek laten doen.

Van een bepaalde stof in je bloed mag je tot 0,35 per zoveel(weet niet meer juist hoeveel het was) hebben om geen allegiën te hebben ofzoiets.
Ik had 9,2. Ik heb het heel hard gehad, zo hard zelfs dat een kuur met spuiten ( 12weken in het najaar ) niet zou helpen. Ik heb ondertussen vele soorten pillen genomen waarvan enkel zyrtec een klein beetje effect had. Maar zoals velen weten heeft zyrtec ook het effect slaapverwekkend te zijn. Hiermee ben ik uiteindelijk ook maar gestopt omdat ik echt een lopend wrak was. Nu neem ik al 3 jaar geen medicatie meer, en het is eigelijk elk jaar aan het beteren.

ps; diegenen die nog zoeken achter een goede stofzuiger : Hier thuis hebben wij een 'Nilfisk - King' , kost een 180-190 euro dacht ik, maar gaat lang mee, en helpt ook ernorm veel. Deze raad ik jullie echt aan!

tikketim

Legacy Member
heb er al last van van men 14 ...
maar als den tijd daar is ga ik gewoon naar den apotheker en die heeft zelfgemaakte pillekes die heel goe werken .. gene last nimeer van nu :)

noobas

Legacy Member
ik had er al last van vanaf m'n 11de en ben nu 17 , krijg er nu een jaar of 2 spuiten voor en dat heeft al erg veel geholpen .
kheb nu ook veel last de laatste dagen maar kheb m'n pillekes nog niet gon hale :D

Crashtestdummy

Legacy Member
ik em het vroeger zo erg gehad da de mensen dachten dak ofwel stoned was ofdatter ene mijn ogen toegeslagen heeft omdazze bloedrood zaten. gebruikte ook zon 5tal zakdoeken op nen dag en den helen dag door niezen.

heb 3 jaar geleden en 2 jaar geleden een spuit gepakt en tziet ernaar uit dattet over is vo mij :)

dus ik raad zon spuit vre ferm aan aan degene die hooikoorts hebben ;)

iederen huisdokter zal wel zon spuitje in voorraad hebben denkek.

Battou

Legacy Member
Ik heb niet alles gelezen, dus mss is het al gezegd.

Enkele jaren geleden heb ik drie spuitjes per jaar laten zetten, en dit gedurende drie jaar. Het eerste jaar had ik nog wel wat last, het tweede jaar al niet meer, en sindsdien al 4 jaar ofzo nix last meer van.

Wel nog van stof enzo, maar das een andere zaak :p

grey-turtle

Legacy Member
Ik ben allergisch aan bepaalde grassoorten, maar ik weet niet de welke. Soms heb ik last van hooikoorts en andere keren niet. Daarnaast reageer ik allergisch op bepaalde vissen en kiwi's.

prutseke

Legacy Member
altijd al last van gehad! maar van de jaar blijkbaar niet :D :D
mag zo blijven van me hoor :D

Iceflame

Legacy Member
Ik heb ook last van graspollen. Vroeger ook van berkstuifmeel maar daar ben ik nu vanaf, een chance. Ik heb dat al zolang ik mij kan herinneren dus ja is nu een gewoonte geworden :p. De laatste jaren neem ik een homeopatisch geneesmiddel in en dat werkt goed dus :niceone: Anders wordt het moeilijk om tijdens de examens te studeren.
Het ambetanste is dat als ge klein zijt ge niet uit u ogen kunt blijven en het dus alleen maar erger maakt. :doh: of ben ik den enigste dat dat heeft gedaan?

sink

Legacy Member
normaal is er zo'n periode in't voorjaar dat ik altijd enorm veel moet niezen, maar dit jaar nog niks last van gehad.. vreemd..
maar voor mij mag het idd ook zo blijven ze :)

AnthonyBoone

Legacy Member
hebe r gelukkig gene last van, en hopelijk krijg ik het ook niet, lijtk mee zeer irritant.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan