Archief - Hooikoorts

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

EternalSilence

Legacy Member
ik ben maar al te blij dat ik dit niet heb
of ik zou mij hier wss doodhoesten :x

aangzien in op het platteland woon en je in de zomer, als we hooi op het veld hebben, je de pollen gewoon kunt zien rondvliegen, .. en er hier veel bomen staan .. en planten en bloemen ..



niemand in de familie heeft het ook
dus da's goed :)

maat van mij heeft da ook, njah, hij neemt zo altijd een spuitje ofzo
kweenie
maar hij beweerd dat het al veel verbeterd is.
was wel ieder jaar spuitje krijgen ofzo van de dokter :x

-etienne-

Legacy Member
ÇÝ®ÂÑØ zei:
heb er ook last van, hoewel het nu nog niet begonnen is.
Als de examens in juni eraan komen, zal ik wsl met 30 zakdoeken aant studeren zijn.
(neem ook wel pillekes en neusspray, namen vergeten :p)


idem, goddelijk product: allergodil = drupjes voor in uw ogen, echt heerlijk anti-pollen gevoel en doet eigenlijk ook gewoon super veel deugd omdat het zo warm is en je heel de dag moet leren :-)

GhO$T

Legacy Member
Sir.Killalot zei:
Ge begint de pollen ook echt te zien nu..
pollen zie je niet hoor met het blote oog
Mixana zei:
Ik heb geen last van hooikoorts maar ik ben al 16 zou ik dit dan nog kunnen krijgen in de loop der jaren?

Wat betreft allegiën enzo, ik heb nog niets tegenkomen waar ik allergisch voor ben, mja des te beter voor mij hé :D.
Jup kan perfect, maar denk dat het vooral risico is bij mensen die al gevoelig zijn voor andere allergieën ook.
Was bij mij ook zo, vroeger enkel heel licht allergisch als ik op plaatsen kwam waar er teveel stof was, en sinds een paar jaar beginnen last hebben van hooikoorts en ieder jaar iets erger. Vorig jaar voor 't eerst pillen gaan halen bij apotheker en die deden wel goed hun werk.
Maar sinds het alle jaar wat erger is hoop ik dus dat ze dit jaar nog blijven werken, maar heb er nu nog geen last van dus geen idee.

[LRRP]

Legacy Member
kutzooi al die pollen, ma ik van die blauwe bolle, azerius ofzo iets, helpt veel

*Bios*

Legacy Member
heb het ook al van kleins af aan, alhoewel het een pak minder is dan een aantal jaar geleden :)

BMW lover

Legacy Member
van ik had daar vroeger ook veel last van maar das veel verminderd maar ik heb vroeger eens een spuit gekregen en dan had ik daar veeeeeeeeeel minder last van.
mss eens vragen aan u huisarts voor zo een spuit?
als ik die pillen pak dan ben ik compleet moe en slecht meestal van die pillen

Vraeck

Legacy Member
ook al 2 weken aan het sterven hier, berkenpollen zijn echt pure evil. Nooit allergie gehad tot het op mijn 28ste begon. Geen enkele medicatie die helpt, gans de dag verstopte oren, tranende ogen, niezen en snot met liters. Zyrtec vermindert wel de uitbarstigen een beetje maar je wordt er idd moe van. De laatse weken zijn echt een hel voor mij, enige dat helpt is uw kot niet uitkomen, ramen en deuren dichthouden & hopen dat het snel es regent.

Cyrano.ak

Legacy Member
-etienne- zei:
idem, goddelijk product: allergodil = drupjes voor in uw ogen, echt heerlijk anti-pollen gevoel en doet eigenlijk ook gewoon super veel deugd omdat het zo warm is en je heel de dag moet leren :-)


ik heb de neusspray van allergodil, wnat kan niet tgn druppels in mn ogen,
en mn pillen noemen Telfast.
Die werken bij mij wel goed, behalve dak 's morgens dan opsta met 4kg opgedroogd traanvocht aan elk oog :)

the_vee

Legacy Member
haha Cyrano, altijd leuk omdat dan uit je ogen te krabben.

OT heb er ook last van, maar hebben thuis een goed generisch geneesmiddel ertegen, om de 2 dagen een pilletje en ik zit safe :-)

milkbull

Legacy Member
Misschien handig voor de mensen in de omgeving van Antwerpen.

Ga eens naar Stevens (denk dat dat zijn naam is, is al lang geleden ondertussen) in het UZ in Wilrijk.

Die doet een resem testen, en op basis daarvan krijg je wat mee. Nu, denk niet dat je er dan volledig vanaf bent, maar ik kan wel zeggen dat het bij mij in pak minder is in vergelijking met vroeger.

Dit is toch beter, dan al die brol die ze verkopen in de apotheek hoor.

Kemblin

Legacy Member
hier nog niets :D , ben enkel allergisch aan gras pollen en die moeten nog komen (tijdens 't exaam wss :( )

=(X)=RaVen=

Legacy Member
Ik ben ook al 2 weken aan't sterven van de berkenpollen.
Vooral kortademigheid, af en toe is nen dag nen constant lopende neus. Spontaan hard niezen om't uur ofzo.
Vannacht om de 2 uur wakker geworden dak amper kon ademen om dan een "pufferke" te pakken.

Ik zit gekluisterd aan de radio & tv om te vernemen dat het is goed gaat regenen, maar 't zit er jammer genoeg nog niet in. 'k zou is een goei middeltje moeten vinden om alle berken in een straal van 1km effectief te mollen (zonder dat het te hard opvalt ;))

(rode ogen heb ik ook last van, maar daar kan ik goe tegen, genen adem hebben is 10 keer erger)

Thin Liz

Legacy Member
milkbull zei:
Dit is toch beter, dan al die brol die ze verkopen in de apotheek hoor.

Den 'brol' die ze daar meegeven tegen hooikoorts wordt in heel veel gevallen ook gewoon voorgeschreven door de arts... en veel patienten zijn daar al mee geholpen.

Cakeman

Legacy Member
Kemblin zei:
hier nog niets :D , ben enkel allergisch aan gras pollen en die moeten nog komen (tijdens 't exaam wss :( )
Ik ben ook allergisch aan graspollen en bij mij is het gisteren begonnen.

Straks ga ik naar de dokter voorschriften halen voor Estivan en Nasonex. Dat heeft vorig jaar geweldig goed geholpen.

milkbull

Legacy Member
Thin Liz zei:
Den 'brol' die ze daar meegeven tegen hooikoorts wordt in heel veel gevallen ook gewoon voorgeschreven door de arts... en veel patienten zijn daar al mee geholpen.

Weet ik wel, maar allee ... zoals vroeger, die dingen waar je zo aan moet draaien en er komen dan van die witte bolletjes uit die je vervolgens onder je tong moet steken.

Helpt echt wel ...:ironic:

(als je ermee geholpen bent, heel goed, maar zoiets pakt bij mij niet)

Thin Liz

Legacy Member
milkbull zei:
Weet ik wel, maar allee ... zoals vroeger, die dingen waar je zo aan moet draaien en er komen dan van die witte bolletjes uit die je vervolgens onder je tong moet steken.

Helpt echt wel ...:ironic:

(als je ermee geholpen bent, heel goed, maar zoiets pakt bij mij niet)

Ik veronderstel dat je iets homeopatisch gekregen had toen? Magie voor de éne, terwijl de andere er niets mee is... De apothekers die zoiets afleveren, dus zonder dat jij iets specifiek homeopatisch vraagt, zijn volgens mij toch zwaar in de minderheid (mss had je gewoon pech ;) ). 'Echte' medicamenten (Zyrtec, Cetirizine, Loratidine, Xyzall, Aerius, Estivan,...) zijn normaal gezien nog altijd eerste lijns en helpen in veel gevallen zeer degelijk...

Thin Liz

Legacy Member
Over die spuiten:

Ik kan er op dit moment maar op 2 komen:

-Ofwel een cortisonenspuit in het voorjaar (meestal éénmalig denk ik) : enkel bij hevige allergie of wanneer normale medicatie niet helpt

-Vaccin op basis van het allergeen: iets vrij speciaals, je krijgt meerdere spuiten over een periode met het allergeen in lage concentratie... in de hoop je meer 'immuun' te maken

Cakeman

Legacy Member
-etienne- zei:
Wat meer info over dat vaccin of andere vorm van spuiten zouden meer dan welkom zijn!
Ik ben in december de nodige testen gaan laten doen bij een allergoloog.

  • Afspraak 1:
    • Gesprek met dokter over de allergie
    • Ademtest
    • Krasjestest
    • Bloedafname
  • Afspraak 2:
    • Tweede soort ademtest
    • Gesprek met dokter over de uitslagen van alle testen en over de mogelijkheden
Die krasjestest uit de eerste afspraak bestaat uit het volgende: ze zetten met een klein metalen pennetje krasjes op je twee armen. Dit zijn heel oppervlakkige krasjes. Je gaat er niet van bloeden. Die krasjes zorgen er gewoon voor dat je huid 'beschadigd' is. Vervolgens gaan ze over elk krasje een andere stof druppelen: graspollen, hondenspul, kattenspul, bomenspul, ... Na 20 minuten kunnen ze aan de hand van de zwelling zien voor welke zaken je allergisch bent.

Tijdens de tweede afspraak krijg je van de dokter de resultaten van de ademtesten, de bloedproef en de krasjestest. De dokter zegt dan op welke manier je geholpen kan worden.

Bij mij was de situatie de volgende: ik ben gelukkig maar allergisch aan 1 stof: graspollen. Omdat het maar één stof is, die dan ook maar in één periode voorkomt, is dat 'makkelijk' te behandelen. Het nadeel is wel dat ik héél erg allergisch ben voor grassen.

Dat kunnen ze te weten komen uit de bloedproef. Omdat mijn bloed getrokken is in een periode dat er geen graspollen zijn (december) mag ik normaal geen anti-stoffen voor gras in mijn bloed hebben. Zitten er toch al anti-stoffen in je bloed, dan ben je allergisch.

Dit wordt gemeten in een schaal van 0 tot 100 en de waarde wordt verhoogd met 0,01. Ik ben blijkbaar ook héél licht allergisch aan honden. Daar was mijn score 0,13. Mijn score voor grassen was 48,6 :eek:

Wat is nu een extra probleem? Buiten het seizoen heb ik een score van 48,6. Wanneer er graspollen in de lucht komen, gaat mijn lichaam nog extra anti-stoffen aanmaken. Tijdens het seizoen zit ik dan bijvoorbeeld aan 72,5. Na het seizoen gaat het aantal anti-stoffen wel zakken, maar niet naar de oorspronkelijke waarde. Dan blijft dat bijvoorbeeld steken op 55,2. Dit betekent dus dat mijn allergie elk jaar erger blijft worden. Dat is meteen een verklaring waarom de pillen tijdens het ene jaar werkten, het jaar erop niet meer werkten.

Wat ik hieraan laten doen? Een hypersensibiliatiekuur volgen. Dit houdt in dat er op basis van mijn allergie een serum gemaakt wordt. In dat serum zit initieel een heel klein beetje graspollen. Omdat het zo een kleine hoeveelheid is, ga ik niet reageren en kan mijn lichaam daaraan wennen. Langzaamaan wordt de concentratie verhoogd en uiteindelijk moet mijn lichaam graspollen gewoon raken en mag ik niet meer allergisch reageren.

Het nadeel is dat zo een kuur lang duurt.

Dit is mijn schema:
Eerst 15 maanden lang elke week een inspuiting van dat serum. Daarna 12 maanden lang elke 2 weken een inspuiting van dat serum. Volgens zo lang het nodig blijft elke maand een inspuiting van dat serum.

In het beste geval duurt dat dus 2 jaar en half.

Wanneer je je hooikoorts wilt laten onderzoeken op deze manier, moet je dat wel doen buiten je allergieseizoen. Anders zijn de waarden niet betrouwbaar.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan