-etienne- zei:
Wat meer info over dat vaccin of andere vorm van spuiten zouden meer dan welkom zijn!
Ik ben in december de nodige testen gaan laten doen bij een allergoloog.
- Afspraak 1:
- Gesprek met dokter over de allergie
- Ademtest
- Krasjestest
- Bloedafname
- Afspraak 2:
- Tweede soort ademtest
- Gesprek met dokter over de uitslagen van alle testen en over de mogelijkheden
Die krasjestest uit de eerste afspraak bestaat uit het volgende: ze zetten met een klein metalen pennetje krasjes op je twee armen. Dit zijn heel oppervlakkige krasjes. Je gaat er niet van bloeden. Die krasjes zorgen er gewoon voor dat je huid 'beschadigd' is. Vervolgens gaan ze over elk krasje een andere stof druppelen: graspollen, hondenspul, kattenspul, bomenspul, ... Na 20 minuten kunnen ze aan de hand van de zwelling zien voor welke zaken je allergisch bent.
Tijdens de tweede afspraak krijg je van de dokter de resultaten van de ademtesten, de bloedproef en de krasjestest. De dokter zegt dan op welke manier je geholpen kan worden.
Bij mij was de situatie de volgende: ik ben gelukkig maar allergisch aan 1 stof: graspollen. Omdat het maar één stof is, die dan ook maar in één periode voorkomt, is dat 'makkelijk' te behandelen. Het nadeel is wel dat ik héél erg allergisch ben voor grassen.
Dat kunnen ze te weten komen uit de bloedproef. Omdat mijn bloed getrokken is in een periode dat er geen graspollen zijn (december) mag ik normaal geen anti-stoffen voor gras in mijn bloed hebben. Zitten er toch al anti-stoffen in je bloed, dan ben je allergisch.
Dit wordt gemeten in een schaal van 0 tot 100 en de waarde wordt verhoogd met 0,01. Ik ben blijkbaar ook héél licht allergisch aan honden. Daar was mijn score 0,13. Mijn score voor grassen was 48,6
Wat is nu een extra probleem? Buiten het seizoen heb ik een score van 48,6. Wanneer er graspollen in de lucht komen, gaat mijn lichaam nog extra anti-stoffen aanmaken. Tijdens het seizoen zit ik dan bijvoorbeeld aan 72,5. Na het seizoen gaat het aantal anti-stoffen wel zakken, maar niet naar de oorspronkelijke waarde. Dan blijft dat bijvoorbeeld steken op 55,2. Dit betekent dus dat mijn allergie elk jaar erger blijft worden. Dat is meteen een verklaring waarom de pillen tijdens het ene jaar werkten, het jaar erop niet meer werkten.
Wat ik hieraan laten doen? Een hypersensibiliatiekuur volgen. Dit houdt in dat er op basis van mijn allergie een serum gemaakt wordt. In dat serum zit initieel een heel klein beetje graspollen. Omdat het zo een kleine hoeveelheid is, ga ik niet reageren en kan mijn lichaam daaraan wennen. Langzaamaan wordt de concentratie verhoogd en uiteindelijk moet mijn lichaam graspollen gewoon raken en mag ik niet meer allergisch reageren.
Het nadeel is dat zo een kuur lang duurt.
Dit is mijn schema:
Eerst 15 maanden lang elke week een inspuiting van dat serum. Daarna 12 maanden lang elke 2 weken een inspuiting van dat serum. Volgens zo lang het nodig blijft elke maand een inspuiting van dat serum.
In het beste geval duurt dat dus 2 jaar en half.
Wanneer je je hooikoorts wilt laten onderzoeken op deze manier, moet je dat wel doen buiten je allergieseizoen. Anders zijn de waarden niet betrouwbaar.