Archief - hoeveel vragen voor computerhulp

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DGEN

Legacy Member
degenen die u vragen hebben zeker wel de manieren om toch iets te geven hoop ik?
poor gesteld dan :sop:

Phuture

Legacy Member
Voor familie en vrienden = gratis
Bij is't meestal, als het minder dat 3 uur geduurd heeft = 25€, langer als 3 uur = 50€ en dat is ook wel het maximum ;)

Trancerke

Legacy Member
paar weken in de pcwinkel laten doen en dat kosten mij 30€ en was in 1 dag helemaal in orde :)

grtz

KoenDK

Legacy Member
even off topic

de meeste (of zelfs iedereen) beweert het volgende :



voor vrienden / familie : gratis


hmm
bij mij is dit toch niet het geval hoor :oink:

na een paar jaar 'gezaag' begin je toch ook wel even te redeneren van
'ik vraag er mijn werkuren voor'


op den duur werk je 5u per week voor niets..
en dat jaar in jaar uit...


mja
ik wou dat gewoon even vermelden :applause:

CAS

Legacy Member
Doe da veel voor mijne nonkel (weet zelf ni zoveel van pc's af dus) en ik vraag nooit iets, maar krijg af en toe wel 20euro. Heb vb ook al pc voor hem aangekocht en toen gaf em mij 50euro (ook al weigerde ik) voor mijne naft, terwijl ik er toch moest zijn :s
Probeer het voor hem meestal gratis te doen, omdat ik zowat alles aan mijne wagen bij hem kan repareren (heeft carrosserie) en die vraagt dan nooit iets :s Soms wel lastig als em niks wilt aanvaarden, want kwil ni echt overkomen als een profiteur.

Als da is voor ne collega van u zus, dan zou ik 10 of 15euro vragen, als ge da gratis doet, en u zus heeft veel collega's dan kunde er ook aardig mee verdienen, want voor da geld gaan ze wss toch altijd bij u komen, en zoveel werk is da ni, ge kunt da gerust doen terwijl ge na den tv ligt te zien.

EclipX

Legacy Member
Op ons werk doen we voor een herinstallatie naar een andere besturingsysteem voor 50€, gegevens overgezetten is dan 20€ (inclusief drivers, office, nero & powerdvd)

Kzou 50€ vragen

Vlaams_front

Legacy Member
KoenDK zei:
even off topic

de meeste (of zelfs iedereen) beweert het volgende :



voor vrienden / familie : gratis


hmm
bij mij is dit toch niet het geval hoor :oink:

na een paar jaar 'gezaag' begin je toch ook wel even te redeneren van
'ik vraag er mijn werkuren voor'


op den duur werk je 5u per week voor niets..
en dat jaar in jaar uit...


mja
ik wou dat gewoon even vermelden :applause:

Jup ge hebt groot gelijk. Ik maak geen uitzonderingen ook ni.

Kvraag mijn vast bedrag en als ze het te duur vinden moeten ze ma op een ander gaan. Ik verlies er niks bij. Zonder da geld kom ik ook wel rond.

Emu

Legacy Member
Het hangt er wel vanaf hoe goed je die persoon kent en of het eenmalig is of meerdere keren. Als ze echt aandringt en het is iemand dat je goed kent zou ik voor den 1ste keer zeggen 30€.

Als het iemand is die je redelijk kent zou ik dan weer eerder 40 euro zeggen. Maar 50 euro vind ik inderdaad toch een beetje veel.

zarathustra

Legacy Member
Vlaams_front zei:
Jup ge hebt groot gelijk. Ik maak geen uitzonderingen ook ni.

Kvraag mijn vast bedrag en als ze het te duur vinden moeten ze ma op een ander gaan. Ik verlies er niks bij. Zonder da geld kom ik ook wel rond.


:wtf: ge gaat uw ouders toch geen geld vragen om naar hun PC te kijken? (nuja behalve als je kost en inwoon zou betalen thuis, maar dan nog)

Vlaams_front

Legacy Member
zarathustra zei:
:wtf: ge gaat uw ouders toch geen geld vragen om naar hun PC te kijken? (nuja behalve als je kost en inwoon zou betalen thuis, maar dan nog)

Mn ouders bezitten geen PC. Dat is dus geen probleem.

Mn zussen, neven, nichten,... betalen allemaal hetzelfde tarief als een vreemde.
Ik geef geen "vriendenprijsjes" ofzoiets.

TheCrow7

Legacy Member
Uw directe familie, zeg maar (voormalige) huisgenoten, ga je geen tarief aanrekenen. Tenzij je er op staat om in het vervolg 's morgens ook eerst te betalen vooraleer je iets op je boterham mag smeren.

ComputerVISTA

Legacy Member
yaris zei:
Ik begrijp u maar als ge alles gratis blijft doen gaat ge altijd te maken krijgen met mensen die van u willen profiteren. Ik begrijp dat sommige zich onzeker voelen hierbij maar "computerkennis" is ook een vak. Als een jonge gast bij mij mijn tuin komt doen omdat hij dat kan moet dat toch ook niet gratis ? of wel ?


Dat gaat daar niet over, ik heb dat niet nodig dus vraag ik dat niet of neem ik dat niet aan. En meestal is dat voor mensen die ik ken dus vraag ik me echt af waarom ik iets zou aannamen! Mensen zijn een beetje te hebberig geworden denk ik zo...

yaris

Legacy Member
computer xp zei:
Dat gaat daar niet over, ik heb dat niet nodig dus vraag ik dat niet of neem ik dat niet aan. En meestal is dat voor mensen die ik ken dus vraag ik me echt af waarom ik iets zou aannamen! Mensen zijn een beetje te hebberig geworden denk ik zo...

Ik heb het over mensen die ik niet of niet goed ken. Niet te snel conclusies ( = hebberig ?) trekken, ge kent mij niet eens. Moest ik voor alles wat ik van jongs af aan al gratis heb gedaan voor de mensen in rekening brengen aan 5 euro per uur dan had ik nu een hele mooie spaarboek.

ComputerVISTA

Legacy Member
Nu vraag ik mij is af van wie gij dan wel vanalles moet repareren? Ik ben nog geen enkele vreemde op't straat tegengekomen die me plots out of the blue komt vragen of ik zijn pc wil komen repararen? Maar jah iets gratis doen dat bestaat niet meer.


Zijn altijd famillie of kenissen, dus 'k vraag mij af waarom ik daar iets aan zou moeten vragen, dienst weder dienst.

Vlaams_front

Legacy Member
TheCrow7 zei:
Uw directe familie, zeg maar (voormalige) huisgenoten, ga je geen tarief aanrekenen. Tenzij je er op staat om in het vervolg 's morgens ook eerst te betalen vooraleer je iets op je boterham mag smeren.

Mn ouders inderdaad niet, zelfs al zouden ze een PC hebben. Maar voor de rest is er geen onderscheid te maken.

Ik werk niet met vriendenprijsje hier en een kortingske daar.

Iedereen gelijk voor de wet.

Doe dat trouwens ook om niet lastig gevalle te worden over kleine prullen. Ben zo al een paar keer moete rondgaan omdat bijvoorbeeld hun taakbalk niet meer zichtbaar was. Hadden ze bij "eigenschappen" aan het spele geweest en "automatisch verbergen" aangezet. As ge voor zoiets uit u bed moet komen krijgde het toch wel ze. Das 5 minute werk ma dan vragek evenveel as voor een uur.

Vlaams_front

Legacy Member
computer xp zei:
Nu vraag ik mij is af van wie gij dan wel vanalles moet repareren? Ik ben nog geen enkele vreemde op't straat tegengekomen die me plots out of the blue komt vragen of ik zijn pc wil komen repararen? Maar jah iets gratis doen dat bestaat niet meer.


Zijn altijd famillie of kenissen, dus 'k vraag mij af waarom ik daar iets aan zou moeten vragen, dienst weder dienst.

Mja da zijn vaak vrienden van vrienden ofzo. Mensen die ik dus totaal ni ken maar da ne maat daartege gezegd had dat ik ook kleine herstellingen doe enzo.

kaboem

Legacy Member
mja als ge u gaat profileren als kleinehersteller zal je natuurijk meer via via gevraagd worden dan iemand anders,en dus ook meer "lastig" gevallen worden

Genious

Legacy Member
altijd voor niets, bij mensen die per se iets willen geven kan je altijd eens dreigen dat ge niet meer afkomt als ze zo blijven aandringen :D (soms komen die lamers dan toch iets in uw brievenbus steken).

beste is bij aandringers gewoon te zeggen dat ze beter even wachten tot ze zeker zijn dat alles is zoals ze het willen (zeg dat er soms virussen terugkomen ofzo) en dat ze dan maar nog eens over een prijs moeten beginnen (ze vergeten dat makkelijk)
Als dat ook niet lukt en ge wilt echt niets aanvaarden, zeg dan dat als ze u een plezier willen doen, dat ze eens iets kunnen geven voor goed doel si of la (met Damiaanactie is het het geschikte moment ;))


Als ge wel geld wilt, dan kan ik u niet helpen.
Maar ik kan wel zeggen dat pc-winkels altijd te veel aanrekenen: ik heb nog rekeningen gezien van 70 euro om een nieuwe cd-drive te plaatsen..., of van die belachelijke prijzen om virussen te 'verwijderen', ze formatten dan de boel, steken er weer windows op en installeren uw drivers and that's it. (en ge kunt er zo meerdere tegelijk doen)

Heb er zo al een paar gehad die vroeger beroep deden op 'professionele support' en die waarderen het sterk als ge hun problemen oplost zonder een format (wat in uw geval wel niet gaat lukken, aangezien er een ander os op moet, tenzij ge begint te partitioneren/backuppen etc)

Pergeke

Legacy Member
LoL wat ge hier allemaal niet tegenkomt :doh:

Zonder te overdrijven, ik ben Pro. Nee niet één dat eens een cursuske informatica heeft gevolgd maar één met 10 jaar ervaring in den business.

In ons bedrijf ligt de prijs per uur vast op €72. Maakt niet uit voor wat ... format, spyware, virussen, hardware, backups, ... . Tijd moet betaald worden. En zijt gerust, ge zijt uwe pc niet langer dan één dag kwijt.

Velen vinden dat veel geld voor een format (toch al snel een uurke werk) en laten dit dus doen door "mensen dat denken dat ze het kunnen". Prutsers zijn het meestal. Aan een format is niks aan maar aan hetgeen volgt, de windows installeren zal nog wel lukken, de drivers vallen soms al eens tegen bij de meeste en beveiling is helemaal om te lachen. We krijgen der vaak genoeg binnen met de melding "mijn neef had er eens naar gekeken maar vond het niet". Nee integendeel, die heeft het nog erger gemaakt.

P.S. Formatteren doen we niet snel. Alleen in de hééééél extreme gevallen.
Velen dat hier zeggen van ik kan dat allamaal zelf, wel ik ben eens benieuwd die hun pc te zien. Staat waarschijnlijk vol met sex en spyware.

Bon nu to the point. Voor close friends doe ik dat gratis. Maar voor kenissen en familie zeker niet. Anders laten ze u nooit gerust. Per uur is dat €30. (ik offer mijn vrije tijd ook op eh) Veel geld gaan jullie denken maar die zijn tenminste zeker dat het gedaan is door iemand die er WEL iets van kent en niet éne dat DENKT dat em er iets van kent.

Ok, ik weet dat ik niet moet veralgemenen maar dat zijn mijn frustraties van elke dag tussen de virussen en spyware te zitten :D

P.S. Formatteren doen we niet snel. Alleen in de hééééél extreme gevallen.

$anka

Legacy Member
Pergeke zei:

gij voelt u precies wel go(e)d ...
ok der zijn mensen die denken dat ze iets van pc's kennen. maar gij zijt hier zeker niet den enige die er wel degelijk iets van kent.

zowat iedereen die er effectief iet van kent zal wel kunnen beamen dat een format het allerlaatste is dat je doet. je kan bijna alles wel rechtrekken zonder dat te doen.

en ja ik heb gelezen dat je weet dat je niet moet veralgemen. awel doe het dan ook niet, en post heel die bullshit ni.

OT: voor een pc samen te stellen (de verschillende onderdelen zoeken in overleg met wat ze willen), assembleren, installatie, en support op het geleverde werk (kweni voor een weekje of 2 na de aflevering) vraag ik 40 euro ofzo
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan