PaJaMa zei:
ok zalk doen
nog een vraag, geven ze uw geld in stukken, na afloop, voorschot? hoe gaat dat in zen werk?
Ze betalen u een paar weken na afloop het totale bedrag, dat trouwens volledig belastingsvrij is.
Zo'n medisch experiment is natuurlijk niet 100% veilig, ze proberen het natuurlijk wel zo veilig mogelijk te maken. De laatste proef dat ik wou deelnemen was voor een middel tegen pijn van een ontsteking. Dat was nog niet getest op mensen. Nu had dat pharmaceutisch bedrijf dat middel al langdurig getest op muizen. Je krijgt ook in de documentatie te lezen wat de reactie van die muizen op dat middel was (ook dat er een paar muizen overleden zijn door het middel).
De mogelijke symptomen die de proefpersonen dan kunnen krijgen leiden ze af uit die uitslagen.
Nu is het meestal zo dat er meerdere 'testpanels' (groepen van mensen) zijn voor 1 bepaald medicament dat ze willen testen.
Voor dat middel tegen onstekingspijn waren bvb 8 testpanels. Het eerste panel krijgt meestal ook de zwaarste dosis die ze willen testen en verdient natuurlijk het meest. De opvolgende panels krijgen dan een lagere dosis (of dezelfde dosis, maar dan anders verdeeld: bvb 1 pil van 80 mg, de andere krijgt 2 pillen van 40 mg, 4 pillen van 20 mg,...)
Nu ik moet zeggen dat ik mij daar altijd op mijn gemak heb gevoeld, ze volgen je goed op (nemen ook veel bloed af), als ze maar zien dat er iets niet klopt laten ze dat weten en stop je ook met de proef. (Je krijgt dan een deel uitbetaald, of als je geluk hebt zelfs het volledige bedrag)
en als je bij de gelukkige bent neem je voor hetzelfde geld een placebo (per proef zijn er meestal wel een paar die een placebo krijgen).